Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Targovax - Småprat 2020 (TRVX)

Hvis hun sitter på informasjon ikke kjent for offentligheten så er det vel strengt tatt eneste måten å få “kjøpt” aksjer på, det gjerne i sammenheng med at disse RSUene ofte har en utløpstid, ofte på 2-3år?

Blander ikke med opsjoner.
Rsu kan handles selv om de sitter på insideinfo da det er planlagt i laaaang tid i forveien. Så de kan innløsese selv med innsideinfo. Å handle i det åpne markedet er forbudt.

Dersom dere tror hun kan handle de til 10 øre, er det ikke bare å sende en mail til ledelsen å spør så får dere nok svar.

Riktig, dette er daterte kjøpsmuligheter tilbake i tid, og kan innløses om hun så visste at det kom et bud i morgen. Det er avtalt kompensasjon, valgt fremfor cash.

Hvis det var slik at et styremedlem kunne valgt å ta oppgjør i aksjer til 10 øre pr stk eller cash, og alle valgte cash, da hadde jeg solgt alle aksjene mine i dette selskapet på flekken! Da kan ikke styremedlemmene i dette selskapet regne, og de har ikke minst null tro på selskapet hvis 98 % rabatt ikke er nok til å lokke med aksjer.

Så noen tror virkelig at dette er realiteten? Velg cash eller aksjer til 98 % rabatt, og flesteparten velger cash?
Ja ja…

3 Likes

Og dette mener du seriøst også???

1 Like

Vi trenger ikke plage ledelsen med ting som står i klartekst. Les gjerne prospektet fra emisjonen i fjor vår. Det ligger på hjemmesiden til Targovax. Jeg kopierer fra avsnittet om RSU. Hopp til siste setning om det blir for mye tekst.:

11.6 Restricted stock unit program
At the General Meeting in 2016, it was resolved to establish a program for the members of the Board of Directors, pursuant to which the members of the Board of Directors may choose to receive their remuneration, or parts thereof, in the form of restricted stock units (“RSUs”). The RSUs are non-transferrable and each RSU gives the right and obligation to acquire Shares (at nominal value) subject to satisfaction of the applicable vesting conditions. The General Meeting in 2018 resolved to prolong the RSU program until the annual General Meeting in 2019.
Pursuant to the adopted RSU program, each member of the Board of Directors may choose between the three following alternatives when the remuneration to the Board Members is resolved by the General Meeting:
a) receive 100% of the board remuneration in the form of RSUs;
b) receive 1/3 of the board remuneration in cash and 2/3 in the form of RSUs; or
c) receive 2/3 of the board remuneration in cash and 1/3 in the form of RSUs.
The number of RSUs to be granted is calculated as the NOK amount of the RSU selected portion of the total remuneration to the Board Member, divided by the market price for the Shares. The market price shall be calculated as the volume weighted average share price for the 10 trading days prior to the grant date (i.e. the date the General Meeting resolved the corresponding board remuneration). The RSU program applies to the remuneration proposed by the Board of Directors in Section 11.4.1 “Remuneration of the Board of Directors”, and for future periods unless otherwise resolved by the General Meeting.
86
As a main rule, the vesting of the RSUs will be subject to (i) the grantee being a member of the Board of Directors at the vesting date, and (ii) the grantee not having notified the Company prior to the vesting date of the grantee’s intention to step down from the Board of Directors. If any of the above events occur prior to vesting, then the number of RSUs that vest shall be equal to the total number of RSUs granted multiplied by a fraction in which the numerator is equal to the number of calendar days in the period from grant and until the date on which the event occurs, and the denominator is equal to 365. The remaining RSUs will lapse without compensation.
The RSUs will vest on the first anniversary of the grant date (i.e. the date of the General Meeting which the corresponding board remuneration was resolved), unless otherwise determined by the nomination committee. When the RSUs have vested, the participant must in the following three-year period select when to take delivery of the Shares. The participants will on a quarterly basis have the opportunity to:
a) receive all Shares; or
b) receive all Shares and sell a proportion of the Shares immediately (Shares may be sold to cover tax).
The RSUs will be honored by the issue of new Shares or by the delivery of treasury Shares. The Board Member must for each share pay the par value of a Share of NOK 0.10.

2 Likes

ja, vi skal nå få se.

Ja, men dette er fortsatt pålydende. De betaler aksjekapitalen, men de har valgt oppgjøret i aksjer til denne kursen fremfor å få samme beløpet utbetalt i cash.

Snu på det, og svar så fornuftig du kan hvis du klarer?

Man kan velge å få styrekompensasjon, du får to valg:

  1. Velg 500 000 kroner i cash
  2. Velg aksjer til 500 000 kroner, men du betaler bare 15 000 kroner for det?

Noen grunn i verden til å velge alternativ 1, med mindre man tror kursen skal falle 98 % innen innløsningstidspunktet?

Merk at normalt tar kun 30 - 50 % av styremedlemmer rundt omkring ut kompensasjonen i aksjer. Mange velger cash. Det hadde IKKE vært slik hvis det du prøver å påstå hadde vært realiteten. At man i hele tatt tror det er smått skremmende. (Prøver ikke å være ufin, men det er ganske spesielt å holde på med aksjer hvis man ikke skjønner forskjellen på pålydende og markedsverdi pr aksjer, oppgitt i kroner og øre pr aksje i børsmeldingene.

1 Like

500 laken er mye, skal ha endel lut i magen for ikke å velge nåverdi da.

Ikke helt relevant, men still:

Det burde vært kurs i hva pålydende er for noe før enn kan handle aksjer…

1 Like

Man kan velge å se på RSUer som far-in-the-money opsjoner. Da har de en verdiutvikling nokså lik aksjer (delta ~1, gamma~0) og mesteparten av verdien er “intrinsic”, dvs den kan handles direkte i markedet. Jeg liker at de gir RSUer for da er de mye mer i samme båt som aksjonærene enn ved tildeling av «vanlige» at-the-money opsjoner som har null “intrinsic value” og en mye mer eksplosiv verdiøkning (delta 0.5, gamma >0) og dermed mer utvannende hvis aksjen virkelig flyr.

Beklager språket. Kan ikke opsjonspråk på norsk.

3 Likes

Jeg foreslår at du leser hele avsnittet jeg postet ovenfor fra emisjonsprosjektet før du begynner å bli ufin.

Hvordan forklarer du dette da?

The number of RSUs granted was calculated as the NOK
amount of the RSU selected portion of the total remuneration to the board
member, divided by the market price for the shares, calculated as the volume
weighted average share price for the 10 trading days prior to the AGM, being NOK
23.88 per share in 2017 and NOK 14.33 per share in 2018.

In total were 88,272 RSUs settled, giving the RSU holders the right to subscribe for in total 88,272 shares, each with a par value of NOK 0.10, at a subscription price of NOK 0.10 per share. 

Står da vitterlig i meldingen at både pålydende og kjøpskurs er 0,10 NOK. Min egen forståelse av RSU’er (har fått tildelt disse på ulike måter med ulike kriterier der jeg arbeider) er forøvrig tilsvarende og mer i tråd med den forklaringen @busk1 forsøker å gi i sine innlegg.

2 Likes

Så de får oppgjør som er verdt noen tusen prosenter mer enn de som velger cash?

Hadde RSU’er verdt konstruert på den måten hadde det vært 100 % oppgjør i RSU i alle børsmeldte selskaper, og vanlige folk hadde trukket pengene av børs fordi det hadde vært pill råttent.

Det er jo lønn som blir til aksjer. Kursen står jo oppgitt.

Det er ikke noe innsidekjøp der noen fikk lyst til å kjøpe aksjer til 10 øre per stk.

2 Likes

Det er jo akkurat det jeg gjør i det første regneeksempelet.

Nettopp. Kjøpskurs = subscription price. Dvs. inngangsverdien er så og si null - dvs. det er et vederlag eller en bonus. Du velger i hvilken form du vil motta de ifht egen privatøkonomi, skattetrykk/planlegging, osv. Jeg snakker ikke språket så avslutter egen deltakelse i denne diskusjonen. Temaet (og meldingen) er etter min mening en veldig stor nothingburger.

3 Likes

Nei. De avstår fra cash mot å få aksjer en gang i fremtiden (1-3år). De får et fastsatt antall aksjer som er tilsvarende det de kunne fått i cash på det tidspunktet de velger cash eller RSUer.

1 Like

Ok. Hvordan hadde ditt eksempel sett ut dersom aksjen stod i 60 kroner nå?