Den reelle motstanden ligger nok faktisk rundt 7.4kr som du er inne på. Eller mer spesifikt i området 7.1kr til 7.4kr. Det gikk enormt volum der første halvtimen etter emisjon 22. mars i år. VWAP fra oslo børs tilsier ca 7.331kr.
Volum styrer nok det meste. Vi vet ikke om det er overvekt av kjøpere eller selgere rett over 7kr. Nå har det virket lovende en stund, men om det skyldes tålmodige selgere vet vi ikke. Uansett har kursen sakte blitt presset opp mot den reelle motstanden som er svært positivt.
Brytes 7.4kr med volum ser jeg mot 10kr. Det gir ganske fin oppside fra dagens kurs.
Siste måneder nok mer 6.8 motstand, og den er brutt. Siste 100 dager det samme. Så per i dag er den relevante motstanden volumomsetning siste året, og da er det mellom 7.4kr og 7.2kr som utmerker seg basert på daglige VWAP tall fra oslo børs.
Handelslogg siste året sortert på antall aksjer omsatt alle dager hvor det ble omsatt mer enn 300k aksjer. Det relevante er selvsagt at det er umulig å vite hvor sterk motstanden fra emisjonen er (hvor mange har kastet kortene underveis, eller har tenkt å sitte med aksjene langsiktig). Det er positivt at dette skjedde helt tilbake i mars. Det har vært mange muligheter for utålmodige å kaste korta i mellomtiden for å realisere ett tap.
Som man enkelt ser så har kursen nå passert de fleste relevante nivåer med unntak av 7.128 og 7.331. Dette er det relevante motstandsområdet. Og over der tror jeg veien er kort til ca 10kr.
Dette blir tydeligere når jeg sorterer den i stigende rekkefølge basert på VWAP:
Som man ser er det siste året kun 3 handelsdager siste året mellom 8.331 og 10kr. Og den med størst omsetning er på 9.723kr. Det tilsier i mine øyne at veien er svært kort fra brudd over ca 7.4kr til 10kr.
Samtidig ser vi at kursen nå etablerer seg godt over de aller fleste dager med volumomsetning siste året. Det er i utgangspunktet positivt så lenge den ikke faller tilbake umiddelbart.