Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Targovax - Teknisk Analyse (TA)

Hvordan tenker 7,10 skal være viktig?
Som eg ser det er 7,15 motstand sist mnd.

Ser ein på litt lengre tid er det vel 7,39 som er neste.

Her ser enn 5 min chart. Er det her du tenker på 7,10?

3 Likes

Den reelle motstanden ligger nok faktisk rundt 7.4kr som du er inne på. Eller mer spesifikt i området 7.1kr til 7.4kr. Det gikk enormt volum der første halvtimen etter emisjon 22. mars i år. VWAP fra oslo børs tilsier ca 7.331kr.

Volum styrer nok det meste. Vi vet ikke om det er overvekt av kjøpere eller selgere rett over 7kr. Nå har det virket lovende en stund, men om det skyldes tålmodige selgere vet vi ikke. Uansett har kursen sakte blitt presset opp mot den reelle motstanden som er svært positivt.

Brytes 7.4kr med volum ser jeg mot 10kr. Det gir ganske fin oppside fra dagens kurs.

Siste måneder nok mer 6.8 motstand, og den er brutt. Siste 100 dager det samme. Så per i dag er den relevante motstanden volumomsetning siste året, og da er det mellom 7.4kr og 7.2kr som utmerker seg basert på daglige VWAP tall fra oslo børs.

image

Handelslogg siste året sortert på antall aksjer omsatt alle dager hvor det ble omsatt mer enn 300k aksjer. Det relevante er selvsagt at det er umulig å vite hvor sterk motstanden fra emisjonen er (hvor mange har kastet kortene underveis, eller har tenkt å sitte med aksjene langsiktig). Det er positivt at dette skjedde helt tilbake i mars. Det har vært mange muligheter for utålmodige å kaste korta i mellomtiden for å realisere ett tap.

Som man enkelt ser så har kursen nå passert de fleste relevante nivåer med unntak av 7.128 og 7.331. Dette er det relevante motstandsområdet. Og over der tror jeg veien er kort til ca 10kr.

Dette blir tydeligere når jeg sorterer den i stigende rekkefølge basert på VWAP:

image

Som man ser er det siste året kun 3 handelsdager siste året mellom 8.331 og 10kr. Og den med størst omsetning er på 9.723kr. Det tilsier i mine øyne at veien er svært kort fra brudd over ca 7.4kr til 10kr.

Samtidig ser vi at kursen nå etablerer seg godt over de aller fleste dager med volumomsetning siste året. Det er i utgangspunktet positivt så lenge den ikke faller tilbake umiddelbart.

12 Likes

Jeg ser på dagchart. Linja jeg tegnet ligger jo faktisk litt over 7,10, så enig i at 7,15 nok er mer presist. Uansett så ville ikke jeg konkludert med brudd opp før det er tydelig, både kurs- og volummessig.

Når det gjelder 7,80 så er det ca potensialet til vimpelen.

3 Likes
4 Likes

Kan løpe mot 9 nå

6 Likes

Har vi ikke en “cup with a handle” - formasjon her da? I følge teorien skal jo et brudd opp (som nå virker troverdig), gå mot minst høyden i formasjonen, dvs. 9,40, i første omgang.

7 Likes

Ser slik ut :slight_smile:

2 Likes

Tenker at den nevnte vimpelen er sånn ca tatt ut i dag :blush:

Blir imidlertid ikke spesielt overrasket om den fortsetter, evt etter et lite pust.

Bryter opp så det holder, snart golden cross 50 over 200.

3 Likes

Ligger ikke kursutviklingen ofte litt i forkant av et sånt signal?

Et glidende snitt crossover skjer jo selvfølgelig alltid i etterkant av at kursen har gått kjære deg.:slight_smile:

1 Like
1 Like

Ser ud til at golden cross nytårsaften bliver en realitet … snak lige om perfekt oplæg til skud på åbent mål i 2020 :slight_smile:

7 Likes

Noen med teknisk innsikt som kan si noe om hvordan dette ser ut før mandagen?

2 Likes

8 Likes

Må nok vente litt ut på nyåret med golden cross.

Men etter brudd på kr 7 indikerer cup-handle formasjonen et target på kr 9,50. Når vi kommer dit er gap fra 21. mars så godt som lukket.
Uten positive meldinger fra selskapet tror jeg kursøkningen stopper i intervallet 9,50-11, og at man får gevinstsikring og en konsolidering her.

Men det fundamentale vil til syvende og sist diktere den videre kursutvikling.

9 Likes

Hva er forventningene (kursmessig) når golden cross nåes?

Absolutt ingenting, det bør ikke legges vekt på.

4 Likes

Bekræfter det positive sentiment i aktien, der selvsagt kræver en længere periode med stærk udvikling. Dette signal er dog kendt for at være en trigger for institutionelle aktører.

2 Likes

Golden cross hvor SMA 50 krysser SMA 200 fra undersiden indikerer som nevnt at aksjen er gått inn i et positivt sentiment uten at man kan konkludere med et spesifikt kursmål.

Når SMA 50 krysser SMA 200 fra oversiden (også kalt dødskysset) indikerer det at aksjekursutviklingen på nytt går inn i et negativt segment med kursfall.

6 Likes