Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Targovax - Teknisk Analyse (TA)

Problemet med både golden cross og death cross er at de er alt for trege indikatorer til å bruke på noe fornuftig i biotek. Det er i hvert fall min mening.

De sier noe om hva som har skjedd de siste 3-9 månedene. Innen biotek er det alt for lang tid.

Hvis du først er interessert i MA og mener det gir mening å bruke i biotek ville jeg heller brukt 10/20/50 enn 50/200. Men jeg er fortsatt usikker på hva du får ut av det som du ikke ser enda mer tydelig (og tidligere) på nesten alle andre indikatorer. Merk at golden cross enda ikke har skjedd, og derfor ikke har gitt kjøpssignal enda.

Derimot har andre tenkemåter gitt signaler:

Barchart dag og 3 white/bullish soldiers:

Barchart uke og potensielt 3 white/bullish soldiers in the making:

Timeschart og flaggformasjoner:

Timeschart og cup & handle:

Dagschart og brudd på trading range:

Ukeschart og trend + motstand/støttenivåer gir bruddforsøk fra fallende trend:

Know Sure Thing og ACC/DIST ga kjøpssignal:

Volumanalyse fra handel siste 250 børsdager (ca 1 år):

Volumanalyse fra handel siste 500 dager (ca 2 år):

Og dette er kun ting jeg ser på. Det er helt sikkert andre her som ser på helt andre tekniske indikatorer enn hva jeg prøver å bruke. Men hvis golden cross inntreffer omtrent samtidig med dataslipp så er jeg helt sikker på at kursutviklingen i etterkant ikke har noe med golden cross å gjøre. For å si det enkelt :slight_smile:

Teknisk analyse er jo ekstremt enkelt å tolke i etterkant når man har fasiten. Det er det å se dem når de skjer som er vanskelig. Og når man lager seg tekniske hypoteser på hva som skjer i en aksje, så må du selvsagt være objektiv og se når forutsetningene ikke lenger er gyldige.

Per nå er det noen grunner til å ta gevinst, og noen grunner til å fortsatt være i aksjen. Det var helt logisk å gevinstsikre ut fra en del signaler i dag på 8.6 - 8.8 som har “tatt ut” target på en del signaler. En del andre signaler har fortsatt potensialet oppover i min subjektive tolkning, men det er jo ingen garanti for noe som helst.

Så har jeg nok noen fundamentale årsaker til å være i aksjen også, så da er det lett å bli blendet av egen positivitet så man ikke er nøytral lenger. Sånn er det å være investert.

Men jeg vil uansett ikke forvente at golden cross sier oss noe veldig viktig om aksjens videre utvikling. Hva sier den oss? At oppgang har skjedd. Det vet vi vel allerede :slight_smile:

31 Likes

Enig i mye av det du skriver men bruk av tekniske indikatorer er ganske så avgjørende i forhold til hvor kortsiktig eller langsiktig man er. Jeg mener at man innen biotek bør unngå å bruke for kortsiktige indikatorer da det betyr for mye unødig trading.

Om man fulgte kryssing SMA 50 av SMA 200 (dødskysset) sist så kom man seg i det minste ut av aksjen i mars/april 2018 til kurs ca. kr 15. Men er enig i at brudd på i overkant av kr 7 nå signaliserer flere klare kjøpsignaler (bla cup-handle), og trolig vil være bedre kjøpsignaler enn golden cross.

Men avhengig av de fundamentale signalene som blir gitt nå i januar kan det være at aksjen skal ned igjen og teste bruddet/støtten rundt kr 7.
Blir uansett spennende H1 for Trvx.

3 Likes

Det fundamentale kan sende kursen langt under 5kr eller godt over 20kr. Det ligger i kortene, og jeg tror alle bør være oppmerksomme på at når det er stor oppside er det ofte stor nedside også.

1 Like

Enig, men på den fundamentale siden kan et fall under kr 5 bli en fantastisk kjøpmulighet om man får overbevisende resultater i melanoma-studiet senere i H1.
Her er jeg rimelig sikker på gode resultater så jeg ser på et kraftig fall nå i januar som en stor kjøpanledning.

2 Likes

Gode resultater og et kraftig fall ?

Gode resultater i melanoma. Derfor vil det være en god kjøpsmulighet hvis det kommer dårlige resultater nå.

Jeg tror imidlertid på gode resultater i januar, så tror ikke vi skal være lenge under 10 i denne aksjen… Men det er nå bare meg… :grin::grin::rocket:

2 Likes

For min del er 50/200 et sunnhetstegn som er med å indikere en robust opptrend.

7 Likes

Må bryte gjennom 9,63 for å bryte trenden?

1 Like

Det kommer vel an på hvem/ hvordan man tegner trenden. Den langsiktige må da kunne sies å være brutt.

også mellomlangsiktig trend som typisk er 6 kvartaler.

7 Likes

I love it when a plan comes together.

6 Likes

Må si meg fornøyd med denne. Lykke til dere som eier!

7 Likes

Hva heter den potensielle formasjonen der?

Øsekar with handle?

1 Like

Hvis den nå begynner å trade mellom 9+ og 11 representerer det et brudd med den mest depressive måten å tegne nedtrenden på.

Brudd over 11 ville være helt crazy. Da kan den gå til 16 på et blunk, og fremdeles ville ikke market cap være særlig høy.

4 Likes

Bør den trendkanal ikke baseres på tidligere top end det vi har set i de sidste uger? Kan vel ikke fortsætte med at redefinere trendkanalens grænseværdier.

Vi er vel langt forbi den depression der omtales og har nu fået bekræftet golden cross.

1 Like

Teknisk Analyse av Targovax (ticker på Oslo Børs: TRVX)

Targovax (ticker på Oslo Børs: TRVX) har vist en veldig svak utvikling siden begynnelsen av 2017, og frem til nå nylig og innenfor en langsiktig fallende trend (jf. ukediagram nedenfor).

Nå er det imidlertid den seneste tiden utløst flere svært positive tekniske signaler for Targovax (TRVX), og blant annet så har aksjen nå brutt ut av denne langsiktige fallende trenden.

Videre så har det blitt utløst det som heter ‘Golden Cross signal’, og som er et kraftig positivt teknisk signal, og som utløses når 50-dagers glidende gjennomsnitt for aksjen bryter over 200-dagers glidende gjennomsnitt (jf. dagdiagram, og i begynnelsen av 2020).

Aksjen fikk et kraftig løft fra slutten av 2019 og til begynnelsen av 2020, og har så korrigert ned igjen, men nå finner aksjen betydelig teknisk støtte rundt 50-dagers glidende gjennomsnitt og rundt NOK 7.00-nivået (jf. dagdiagram).

Ulike momentum-indikatorer som RSI, Stochastics og MACD signaliserer alle at aksjen nå kan stå foran en ny vending opp på kort sikt.

Aksjeanalyser.com sin egen tekniske og kvantitative analysemodell, SignalListen, har vært i kjøpssignal nå for Targovax (TRVX) siden begynnelsen av desember 2019 (jf. diagram ‘SignalListen’).

Potensialet for Targovax-aksjen vurderes til å være NOK 10.00 - 15.00, og det gjerne i løpet av kort tid (1-3 måneder).

Det som vil kunne endre det i dag svært positive tekniske bildet for Targovax (TRVX) vil være om aksjen skulle få et etablert brudd ned under NOK 7.00-nivået, og under 200-dagers glidende gjennomsnitt (som i dag er rundt NOK 6.00), jf. dagdiagram.

Basert på dette samlede svært positive tekniske bildet for Targovax (ticker på Oslo Børs: TRVX) så vurderer Aksjeanalyser.com aksjen som en interessant og spennende kjøpskandidat.

Link: https://www.nettavisen.no/okonomi/biotek-aksjer-kan-dobles-pa-kort-tid/3423924766.html

10 Likes

Fint driv i aksjen i dag.

1 Like

Oppgang kommer på oppløftende volum som igjen ga en fin volume piviot.
Første target er gap-close 9,50kr a +16,90%

10 Likes

Rejection opp, rejection ned ?

Volum har tatt seg fint opp, men syntes jeg kan se antydning til noe av samme mønster som ved bunn i mai 2019. Det vil i så fall si at vi kan få en fin rekyl mens noen kjøper kursen opp, og så synker kursen sakte tilbake mens de selger seg ned, før det skal akkumuleres på bunn.

Men teorien er basert på at historien gjentar seg, og med coronauroligheter så stiller jeg meg tvilende. Er også mye mer spennende nyhetsflyt framover enn den gang.

Primær hypotese forutsatt at ikke alle indekser krasjer pga corona: konsolidering melllom 6.2kr og 7kr i en kort periode før vi finner neste retning ? Bull om kursen ikke tester 7kr, men etablerer seg med grei margin i overkant av 7kr i over en uke.

3 Likes

Klokkerent treff på 4.20 i dag.

2 Likes