Problemet med både golden cross og death cross er at de er alt for trege indikatorer til å bruke på noe fornuftig i biotek. Det er i hvert fall min mening.
De sier noe om hva som har skjedd de siste 3-9 månedene. Innen biotek er det alt for lang tid.
Hvis du først er interessert i MA og mener det gir mening å bruke i biotek ville jeg heller brukt 10/20/50 enn 50/200. Men jeg er fortsatt usikker på hva du får ut av det som du ikke ser enda mer tydelig (og tidligere) på nesten alle andre indikatorer. Merk at golden cross enda ikke har skjedd, og derfor ikke har gitt kjøpssignal enda.
Derimot har andre tenkemåter gitt signaler:
Barchart dag og 3 white/bullish soldiers:
Barchart uke og potensielt 3 white/bullish soldiers in the making:
Timeschart og flaggformasjoner:
Timeschart og cup & handle:
Dagschart og brudd på trading range:
Ukeschart og trend + motstand/støttenivåer gir bruddforsøk fra fallende trend:
Know Sure Thing og ACC/DIST ga kjøpssignal:
Volumanalyse fra handel siste 250 børsdager (ca 1 år):
Volumanalyse fra handel siste 500 dager (ca 2 år):
Og dette er kun ting jeg ser på. Det er helt sikkert andre her som ser på helt andre tekniske indikatorer enn hva jeg prøver å bruke. Men hvis golden cross inntreffer omtrent samtidig med dataslipp så er jeg helt sikker på at kursutviklingen i etterkant ikke har noe med golden cross å gjøre. For å si det enkelt
Teknisk analyse er jo ekstremt enkelt å tolke i etterkant når man har fasiten. Det er det å se dem når de skjer som er vanskelig. Og når man lager seg tekniske hypoteser på hva som skjer i en aksje, så må du selvsagt være objektiv og se når forutsetningene ikke lenger er gyldige.
Per nå er det noen grunner til å ta gevinst, og noen grunner til å fortsatt være i aksjen. Det var helt logisk å gevinstsikre ut fra en del signaler i dag på 8.6 - 8.8 som har “tatt ut” target på en del signaler. En del andre signaler har fortsatt potensialet oppover i min subjektive tolkning, men det er jo ingen garanti for noe som helst.
Så har jeg nok noen fundamentale årsaker til å være i aksjen også, så da er det lett å bli blendet av egen positivitet så man ikke er nøytral lenger. Sånn er det å være investert.
Men jeg vil uansett ikke forvente at golden cross sier oss noe veldig viktig om aksjens videre utvikling. Hva sier den oss? At oppgang har skjedd. Det vet vi vel allerede