Jeg eier aksjer i selskapet som jeg kjøpte til IPO kurs. Det har jeg da til og med informert om tidligere på denne tråden. Noe som forøvrig har vist seg å være en god investering med nesten 25% avkastning til nå.
Jeg aner ikke hvem som har lånt selskapet penger før IPO. Som sagt, jeg sitter ikke i innsideposisjon og har ikke innsyn i selskapets økonomi.
Pussig, i det ene øyeblikket kjenner du selskapet godt nok til å gi dine varmeste anbefalinger - men når du får kritiske spørsmål, så aner du ingen ting?
Har du lest prospektet?
Hvis nei: Hvordan kan du da anbefale selskapet?
Hvis ja: Kan du regne?
Det som står i prospektet er da offentlig informasjon og ikke noe jeg trenger å pugge. Er da revnende likegyldig for meg hvem som har lånt selskapet 10 mill.
Jeg har anbefalt selskapet basert på teknologien de presenterer og markedet de har tilgang til.
Krever du at en som deler info og anbefaler for eksempel NEL skal kunne svare på spørsmål som kun de som sitter med innsideinformasjon kan svare på?
Jeg er sivilingeniør, så har på en måte papirer på at jeg kan regne. Om du kan opplyse meg om nøyaktig hva som ikke går opp i regnestykket så setter jeg stor pris på det.
Selskapet hentet 80 mill i emisjonen. Før emisjon var kassen mer eller mindre tom. Utgifter til børsnotering er normalt 7-8 mill. I tillegg hadde selskapet en gjeld på ca 12 mill til andre selskap i Teco systemet som skal dekkes av emisjonspengene.
Da sitter selskapet igjen med ca 60 mill på bok. Right?
Fra prospektet:
“The estimated working capital requirements are NOK 100 million, based on the assumption that the Company will implement all contemplated development projects and investments over the course of the next twelve months”
Så kan jo du som er sivilingeniør med dokumenterte regnekunnskaper gjøre et overslag på når man kan forvente at kassen er tom.
Fra prospektet:
“On 6 July 2020, the Company (as issuer), entered into a convertible bond loan agreement with certain bondholders for issuance of bonds (the “Bonds”) convertible into shares in the Company in the aggregate amount of NOK 10,000,000 (the “Bond Loan Agreement”).”
…
“Each bondholder may at any time in the period from and including 31 October 2020 until and including 30 June 2021 require all or some of its Bonds to be converted into shares at the conversion price (as defined below)”
…
“The conversion price per share shall be equal to a price per share which represents a total market capitalisation of the Company of NOK 250 million, prior to the Offering, i.e. resulting in a price per share of NOK 25.”
Usikker på hvorfor du ønsker at jeg forteller deg det du allerede har lest i prospektet. Matten her er vel ca barneskolenivå, så vet ikke hva du ønsker å få forklart.
Er noen åpenbare variabler her da. Salg vil selvsagt generere penger i kassen og det er vel neppe sikkert at de andre selskapene i TECO systemet umiddelbart ønsker lånet tilbakebetalt.
Nettopp. Derfor er det jo merkelig at du, som er slik en tallknuser, tidligere har hevdet at selskapet neppe ville ha behov for ytterligere kapital i 2021.
Igjen: Hvor mye netto fortjeneste kan man forvente fra scrubbersalg i 2021?
Det fremgår tydelig av prospektet at disse lånene skal tilbakebetales med midler fra emisjonen. Dersom du sitter med informasjon om at så ikke er tilfelle, del det gjerne.
Hvorfor tar du ikke med resten av avsnittet når du først henter info?
"The estimated working capital requirements are NOK 100 million, based on the assumption that the Company will implement all contemplated development projects and investments over the course of the next twelve months and the intention is to fund this by completion the Offering. None of the development projects or investments which require additional financing have been initiated yet. If the Company chooses to not initiated any projects or investments, it is estimated that it has working capital requirements of NOK 40 million over the next twelve months. The Company will ensure that it has sufficient funding prior to initiating any further projects or investments. The Company is confident that these amounts will cover the activities over the next twelve months, to be adjusted in accordance with the funding obtained. "
Det står vel ingenting om at de ikke gjennomfører utviklingsprosjekter? Som uthevet tekst viser er summen du refererer til basert på at ALLE utviklingsprosjekter skal gjennomføres.
Fra prospekt står det at:
The net amount of the proceeds is estimated to be NOK 91.8 million if NOK 100 million is
raised, and NOK 71.8 million if NOK 80 million is raised.
De sitter ifølge dette da med over 30 millioner på bok som kan brukes til utvikling uten å selge en eneste scrubber, samt at de kan drifte i ett år fra noteringsdato.
Jeg trodde du dykket så dypt ned i prospektet fordi du faktisk vurderte å investere i selskapet, men har jo merket over lengre tid at du kun leter etter negativ info for å svartmale.
Du ble i ett tidlig innlegg oppfordret til å sjekke det faktiske forhold med selskapet i stedet for å spre uriktige påstander, men likevel gjentar du spørsmål på dette forumet om detaljer som du må få av selskapet, ikke her.
Det forundrer meg også at du, som først i ett tidlig innlegg latet som å såvidt ha blitt fortalt noe om scrubbere og spurte ole-johan86 om råd, plutselig skal vite alt om scrubber marked og konkurrenter?
Og din omtale om podcast refererer kun til ett lite sitat de første 2 minutter, og du skriver at NEL kom bedre ut av det. Har du i hele tatt hørt podcasten? Det jeg kunne høre var at Birgit tegnet et bilde av et enormt marked for TECO 2030, også innen retrofit (installasjon på eksisterende skip) og at Europa satser enormt på dette. NEL kom etter min mening mindre godt ut av det, da de kunne fortelle at de ikke var kommet så langt innen grønn hydrogen enda, og kunne fortelle at det er store CO2 utslipp ved blå hydrogen produksjon.
Det virker forøvrig useriøst å kalle det “lykketreff” at ett stort tysk blad, som også omtalte NEL på aksjekurs 0,3 €, skriver en 6 sider lang artikkel om TECO 2030.
Kursmålet til AKTIENReports er forøvrig satt til 9,3 €.
I prospektet er det redegjort for hvordan midlene fra emisjonen skal disponeres, og hvor lenge pengene er forventet å vare - GITT at det også kommer inntekter fra scrubbersalg og BWTS:
Use of proceeds …
Pursuant to the Company’s liquidity forecasts, which estimates a sale of Smart Scrubbers and BWTS’, the expected net proceeds from the Offering is together with existing cash expected to finance the Company’s currently planned development projects and daily operations up until the end of 2021. The net amount of the proceeds is estimated to be NOK 91.8 million if NOK 100 million is raised, and NOK 71.8 million if NOK 80 million is raised.
-initiate the fuel cell development program;
-start detail engineering of 25MW and 60MW scrubber tower,
-intensify the research projects for black carbon capture and further particulate matter capture improvement designs;
-initiate investments in research and development within Onboard Carbon Capture and Storage together with AVL and external partners;
-repay the Group’s loans resulting from the Restructuring by the Company’s payment to TECO Tech Holding AS of NOK 4.75 million and TECO 2030 AS’ payment to TECO Technologies AS of approx. NOK 1.4 million;
-repay debt to TECO Technologies AS of total outstanding amounts of approx. NOK 6,669,000;
-repay the aggregate loans under the Bond Loan Agreement which is not converted into shares in the Company; and
-general business purposes.
Hva er uklart her? Det fremkommer vel relativt tydelig at selskapet med penger fra emisjon OG inntekter fra scrubbersalg har midler til å drive ut 2021.
Teco Future Funnel “1.0” var ferdig utviklet mars/april 2020. Hittil er ikke en eneste scrubber solgt. Utsiktene for scrubbermarkedet i 2021 ser heller ikke veldig gode ut.
Fortell meg da, hvordan kan selskapet unngå å måtte hente mer kapital innen utgangen av 2021?
Hvordan kan du mene at informasjon fra prospektet er “svartmaling”?
Hvilke uriktige påstander har jeg fremsatt?
Konkurransen i scrubbermarkedet er beskrevet i prospektet. Utviklingen i det markedet kan enhver som tar seg bryet med å gjøre litt research enkelt finne ut av.
Hvilke påstander jeg har kommet med er basert på fri fantasi?
Jeg har da i nesten alle innleggene mine kun linket til artikler, børsmeldinger og videoer publisert av selskapet.
Ditt negative bias er basert på at du konstant svartmaler selskapet og deres fremtidsutsikter. Så opptatt du er av dette så lukter det personlig agenda lang vei. Er du en konkurrent som begynner å føle deg truet kanskje?
Flere. Les igjennom innleggene dine om selskapet i IMO2020 tråden og her. Sjekk så påstandene og antydningene dine opp mot selskapets prospekt, investorpresentasjonen, kunngjøringer i Brønnøysundregistrene samt bransjens antakelser om scrubbermarkedet i 2021.
Nei.
Jeg har aldri hevdet noe om selskapets fremtidsutsikter som ikke er i tråd med informasjon i prospekt/investorpresentasjon og situasjonen i scrubbermarkedet. Det er hverken negativ bias eller svartmaling. Kun presisering av faktiske forhold.
Jeg har overhodet ingen personlig agenda, og jeg har ingen aksjer i Teco2030. Om noen har personlig agenda her, så er det vel heller deg, som har investert i selskapet?
Fri fantasi.
Forøvrig er ikke mitt inntrykk at “konkurrenter i bransjen” føler seg nevneverdig truet av Teco2030.
Du klarer ikke vise til konkrete eksempler over, så da legger vi den død.
TECO 2030 har rekruttert fra Wärtsilä (verdens største på scrubber), Clean Marine, Yara og PGT. Ny CEO i TECO 2030 er rekruttert fra ledelsen i Wärtsilä EGC. TECO 2030 har med andre ord hjernene som kan alt om både teknologien, kundene og prisingen til noen av de største scrubberprodusentene i verden.
Du mener at ingen av de føler seg truet. Ok, du vet vel best.
At folk skifter jobb fra tid til annen skjer i enhver bransje. Det medfører sjelden de helt store konsekvensene, hverken for tidligere eller ny arbeidsgiver.
Har du noen konkrete eksempler på at noen føler seg truet av Teco2030, eller er dette bare løse antakelser fra din side?