Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

TekInvestor Partibarometer 2017

Bra diskusjon dette! Artig med politikk det setter følelser i sving! Selv om det strengt tatt er et område der følelser ikke burde få dominere i så stor grad som det ofte gjør!

1 Like

Du motsier deg selv en del nå. Først skriver du som sitert her at majoriteten er kristne eller andre religioner, og HAR MÅTTET RØMME FORDI DE IKKE ER MUSLIMER.
Så blander du inn arbeidsinnvandring, som vel ikke er det store temaet vel? Det er hvertfall en helt egen debatt.

1 Like

Du slenger ut med påstander igjen men kom gjerne med belegg for slike påstander. Her har du f.eks en artikkel fra forskning.no:

Andelen av voksne som går på uførepensjon, arbeidsavklaringspenger eller er arbeidsledige i bydelen, har størst negativ effekt på de unges veivalg.

Hvor stor andel av innbyggerne som har ikke-vestlig bakgrunn, eller lav inntekt, spiller derimot en mye mindre rolle, viser studien.

Hva er svenske tilstander da? Utover et begrep brukt i slagord i norsk valgkamp. Svenskene hevder at problemene der er betydelig overdrevet. Å kalle noen som er uenig med deg for blind styrker ikke akkurat argumentene dine.

@cagey2 Det er ikke en selvmotsigelse, det ene utelukker nemlig ikke det andre. Majoriteten av de som kommer er ikke muslimer både når man inkluderer arbeidsinnvandring og når man ikke gjør det, men den første kan dokumenteres fra statistiske rapporter, men ettersom religion ikke statistikkføres fordrer den neste erkjennelsen at man har satt seg inn i hvilke folkegrupper som faktisk er i bevegelse og aller helst faktisk har snakket med flyktninger.

1 Like

Kan du ikke lese? Det er ingen her som snakker om arbeidende polakker eller svensker

Og så presterer du å skrive at “de har måttet rømme nettopp fordi de ikke er muslimer”. Polakker flykter altså til Norge fordi de blir forfulgt av muslimer?

Synes det er greit å holde et visst nivå her, og unngå drittslenging og typisk HO-adferd. Blir det standarden, så melder jeg pass på denne politiske debatten. Greit å være uenig aldri så mye, men man kan oppføre seg som man er oppvokst i møblerte hjem. :slight_smile:

2 Likes

Jeg har aldri sagt at polakker flykter til Norge fordi de er muslimer, så forsøket på å provosere med anklagen om å ikke kunne lese kan du like gjerne rette mot deg selv. Forsøk gjerne å være sivilisert selv om du er uenig med meg.

Se innlegget mitt rett over for en utdypning av innlegget du henviser til. .

For eksempel var Syria før IS og borgerkrig et moderne høyutdannet sekulært samfunn, med enorme mengder ateister og kristne i tillegg til muslimene. Det er i hovedsak muslimske grupperinger som har gjort opprør eller blitt med i IS, og det har sendt svært svært mange ateister og kristne på flukt.

(Min mening om innvandring er dog ganske nyansert i motsetning til dem som ser folk som er forskjellige fra seg og begynner å hyperventilere, jeg poster bare linken siden sverige nevnes)

Problemet er at du påstår at majoriteten som kommer ikke er muslimer. Jeg svarer deg at, dette kan du ikke vite, med mindre du tar med arbeidsinnvandring.

Så kommer du med masse fakta om innvandring til Norge, som inkluderer arbeidsinnvandring. Greit nok, man burde presisere at man snakker om ikke-vestlig innvandring. Som i hovedsak innebærer flyktninger og asylsøkere.

Så kan man se på hvilke land de kommer ifra, og det er i hovedsak muslimske nasjoner. Det er også sterk vekst i muslimske trossamfunn.

Poenget mitt er ikke at ateister og kristne ikke er på flukt, selvsagt er de det. Men du skrev:

“Et interessant poeng mange ikke er klar over i innvandringsdebatten er forøvrig at majoriteten av de som kommer faktisk er kristne eller andre religioner, og har måttet rømme nettopp fordi de ikke er muslimer.”

Hadde du skrevet “mange” eller “en del”, istedenfor “majoriteten”, så hadde jeg ikke hengt meg opp i det. Jeg skal ikke plage deg mer :slight_smile:

Nå handler vel ikke diskusjonen om Sverige har et problem eller ikke, det kan man påstå at de har uten å være helt-off. Men å dra paraleller til Sverige og Norge blir feil. Dette er typisk frykt retorikk som populistene spiller på, som er enkelt å svelge. Les denne:

Jeg siterer:

Studien viser at det er fem ganger så mange skytinger med dødelig utfall i Sverige, i forhold til innbyggertallet, sammenlignet med land som Norge, Danmark og Tyskland.

«Det er bare Sverige som har hatt denne økningen, og det er mye høyere enn i Norge, hvor det ikke har vært noen økning, og Danmark og Tyskland. Som dere sier i Norge, så er det «svenske tilstander» her. Det er noe i Sverige som man ikke finner i andre sammenlignbare land. Dette er spesielt for Sverige, sier han».

https://www.aftenposten.no/osloby/i/bK5mg/Moralkontroll-i-Oslos-innvandrergater

Skal jeg fortsette? Eller er dette #fakenews? @nocturne

6 Likes

Hva er svenske tilstander?
Feks at biler settes i brann, tilstander som gjør det utrygt for innbyggerne.
Tilstand som gjør at jeg feks kjører forbi Malmø, som jeg egentlig kunne tenkt meg å besøke.

Hva med Polakker? Polakker er katolikker og fører til at messene på Polsk er fulle. Polakkenes religion fører ikke med seg problemer. Polakkene er heller ikke papirløse. Polakkene kommer stort sett hit for å søke arbeid, og flere og flere kommer hit på ferie!

1 Like

@hakon For det første referer du til kilder som document.no og frieord som jeg skal la være å kommentere. I beste fall sterkt polariserte kilder.

Når det gjelder de øvrige artiklene du referer til så er flere av disse flere år gamle:

  • Unge jenter blir hetset av «moralpolitiet» 05.07.2010
  • Moralpoliti og muslimhets i Osloskolen 15.04.2012
  • Mobbet av «moralpolitiet» 12.07.2013

Uten å ha lest artiklene antar jeg dette er enkeltstående hendelser og eller isolert til bestemte geografiske områder. Å bruke dette for å generalisere og si at vi har et problem med innvandring i Norge blir feil.

Når det gjelder gjengkriminalitet og voldsbruk så ser jeg ikke sammenheng med flyktningsspørsmål og asylpolitikk. Dette er jo folk som har bodd i Norge en stund, som snakker norsk, går eller har gått på skole, men som har falt utenfor samfunnet. At de ikke føler tilhørighet burde være et tankekors. Hvorfor har de falt utenfor? Og spiller hudfargen noen rolle ifht. handlingen(e)?

Det er jo også verdt å merke at folk på østlandet har en tendens til å ekstrapolere det som skjer i hovedstaden til resten av landet. Norge er ikke Oslo. Her i Rogaland har vi ingen av de problemene som du beskriver, og jeg deler derfor heller ikke din virkelighetsoppfatning.

1 Like

Det er i stor grad ekte nyheter, men det skrives naturlig nok mer om problemene enn det som er helt Ok ettersom det er vesentlig mindre sensasjonelt.

Jeg har bodd mange år i Grorud-dalen, og i mange sammenhenger opplevd å være minoritet som etnisk norsk. Min oppfatning er at de aller fleste av våre nye landsmenn er takknemlige for å være her, ikke er stort mer religiøse enn det vi er, og ønsker å jobbe og bidra til samfunnet som har tatt dem i mot, men dessverre blir de stående utenfor fordi så mange etnisk norske ikke vil gi dem en sjanse hverken i sin vennekrets eller som ansatt, uten å ha snakket med dem en gang. Fremmedfrykten hindrer integrering, som skaper med fremmedfrykt osv.

I det store og det hele oppfører de seg veldig bra, med visse unntak, som det også er med nordmenn flest. Min siste appell før jeg må lage middag er å ikke se på dem som grupper og stereotyper, men som individer, hvor de aller fleste er helt vanlige gode mennesker som deg og meg. Jeg blir genuint trist av å se hvor mange som har så mye i mot dem på så svakt grunnlag.

Hva hvis det var her det var krig og vi trengte hjelp? Jeg ville følt meg så lite verd om jeg ble mistenkeliggjort på den måten i det jeg oppfattet som en trygg havn.

2 Likes

Nocturne: Det meste relevante er langsiktige demografiske endringer og hvordan det vil påvirke stabiliteten i samfunnet. Jeg vet ikke svaret på det, og jeg vet også at det er flere positive sider ved innvandring, vi har blant annet en aldrende befolkning og jeg liker selv personlig å se pluralisme i samfunnet. However vi skal ikke være naive i forhold til hvor skjørt et samfunn kan være. Menneskenaturen er ikke noe du skal kødde med og er ikke noe du kan forme som du vil. Historien er stappet full av eksempler på hvor tolerante mennesker er for fremmedkultur. Vi hadde skrekkeksempelet i moderne europe i Jugoslavia der samfunnet gikk i oppløsning pga etniske konflikter, og akkurat nå for tiden har vi Myanmar.

1 Like

Du får ta en tur og prate med naboene til Lierskogen Asylmottak som beboerne brant ned. De kunne ikke henge klesvask ute uten at det ble stjålet. En bekjent møtte “fremmedfolk” inne i sin egen gang. Men jeg ser at vi ikke kommer til å bli enig. Synd men jeg er iallefall ikke så naiv og blåøyd

1 Like

Det må da gå an å være uenig uten å bruke negative personkarakteristikker om de du diskuterer med.

Det er vel en mening og ikke en karakteristikk. Såppass tåler @nocturne

Tviler ikke på at han tåler det, men å bruke sånne uttrykk er ikke akkurat å invitere til forsoning.

Jeg er overhodet ikke enig i ditt syn på denne saken, men jeg forstår hvorfor du mener som du gjør, og respekterer din rett til å gjøre det uansett hvor feil jeg mener det er.

Jeg bor i Kongsberg og det er endel asylsøkere rundt omkring i byen (det samme gjør diverse venner). Har tilgode å høre noe negativt av den sorten her fra vennene mine som bor spredt utover byen. Det er noen skriverier om noe som kanskje kan tilegnes asylsøkerne, men noe stort problem er det ikke.

Det er kanskje dumt å fokusere på det ene asylmottaket hvor ting gikk galt, enn å prøve å skaffe seg et overordnet bilde og se på statistikk?