Er helt enig med deg, men det er stor forskjell på å være naiv og være paranoid Det vi diskuterer her er om vi bor og lever i et samfunn på randen av vold og hat eller et tolerant inkluderende samfunn hvor folk lever i harmoni. Slike prosesser vil aldri være smertefrie - men som et eksempel kan man se til den massive innvandringen til UK fra commonwealth land på 50-60-70 tallet. Barna og barnebarna til disse menneskene er nå mer britiske enn britene selv!
@Hakon Nei, vi kommer nok ikke til å bli enige. Jeg fikk lyst å spørre deg hvor mange “fremmedfolk” du har i din omgangskrets. Hvor mange med en annen hudfarge enn deg selv omgås du? Hvor mange muslimer kjenner du?
Selv har jeg flere - og disse er godt integrerte og har gode jobber. De bidrar til samfunnet på samme måte som deg og meg.
Jeg overtalte i sommer mine foreldre til å ta i mot ei enslig dame som kom til norge som båtflyktning som leieboer i kjellerleiligheten. De var skeptiske, men kunne ikke la være da hun fortalte sin historie (datteren druknet på overfarten til Hellas, mannen ble igjen i hjemlandet). Slike historier er det desverre mange av, og det å hjelpe mennesker overskygger i allefall min frykt for at en og annen terrorist kan komme inn i Norge og forvolde skade.
Ethvert samfunn vil ha sorte får. Disse må vi luke ut. Make no mistake, jeg er ikke for å åpne portene og ta inn rubbel og bit. Men det er stor forskjell på det, og greie alle innvandrere under en kam eller å si at alle asylsøkere er kriminelle. Jeg sier ikke du har sagt det, men retorikken du kommer med går i den retning.