Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

TekInvestor Partibarometer 2017

Er helt enig med deg, men det er stor forskjell på å være naiv og være paranoid :slight_smile: Det vi diskuterer her er om vi bor og lever i et samfunn på randen av vold og hat eller et tolerant inkluderende samfunn hvor folk lever i harmoni. Slike prosesser vil aldri være smertefrie - men som et eksempel kan man se til den massive innvandringen til UK fra commonwealth land på 50-60-70 tallet. Barna og barnebarna til disse menneskene er nå mer britiske enn britene selv!

@Hakon Nei, vi kommer nok ikke til å bli enige. Jeg fikk lyst å spørre deg hvor mange “fremmedfolk” du har i din omgangskrets. Hvor mange med en annen hudfarge enn deg selv omgås du? Hvor mange muslimer kjenner du?

Selv har jeg flere - og disse er godt integrerte og har gode jobber. De bidrar til samfunnet på samme måte som deg og meg.

Jeg overtalte i sommer mine foreldre til å ta i mot ei enslig dame som kom til norge som båtflyktning som leieboer i kjellerleiligheten. De var skeptiske, men kunne ikke la være da hun fortalte sin historie (datteren druknet på overfarten til Hellas, mannen ble igjen i hjemlandet). Slike historier er det desverre mange av, og det å hjelpe mennesker overskygger i allefall min frykt for at en og annen terrorist kan komme inn i Norge og forvolde skade.

Ethvert samfunn vil ha sorte får. Disse må vi luke ut. Make no mistake, jeg er ikke for å åpne portene og ta inn rubbel og bit. Men det er stor forskjell på det, og greie alle innvandrere under en kam eller å si at alle asylsøkere er kriminelle. Jeg sier ikke du har sagt det, men retorikken du kommer med går i den retning.

3 Likes

Kompis som bor der oppe er av en helt annen oppfatning. Særlig hva angår bråk på byen. Han har jobba en del som dørvakt

Ingen og ingen :frowning:

Bor du i Oslo @Nocturne? Jeg kan dessverre opplyse deg om at “svenske tilstander” ikke er altfor langt unna i enkelte, mindre områder.

Er vi der? Nei. Er vi på vei dit? Ja, i betydelig grad. Bør vi da iverksette tiltak? Ja.

Dette vet jeg godt fra tiden som “topp-politiker” i Oslo, og med en samboer som jevnlig brifes av PST og Politiet på den type problematikk. Det er mye verre enn dere tror.

Jeg må minne om at våre liberale, chille og snille svenske naboer har stemt frem SD som landets største parti på målingene. Jeg håper vi her i Norge hverken skal få svenske tilstander i byene, eller fremveksten av et parti til høyre for FRP.

Men det er dessverre mye som tyder på at vi skal gå i samme fellen. Steg én er en åpen, og ærlig debatt rundt integreringsutfordringene.

Jeg tror faktisk Listhaug har rett i at strengere krav og kontroll er nødvendig. La oss ta tak før vi havner i et uføre som skader både våre nye landsmenn og oss selv.

Synes dere det er ille nå? Bare vent til det smeller i Oslo sentrum. Da skal dere se at Norge med enkelhet fostrer frem et nytt radikalt og innvandringsfiendtlig parti.

9 Likes

Da vil jeg oppfordre deg til å gjøre noe med det. Vi er nok enige om at integreringen av mange er mislykket, men vi kan alle bidra til å gjøre den bedre. Det eneste som er sikkert er at det er lite sannsynlig at det blir bedre uten at vi inkluderer de som alt er her i samfunnet vårt. Om de forblir isolert så er det klart de føler seg ignorert og diskriminert og reagerer deretter.

2 Likes

Det bor ingen her :laughing:

My point exactly @Zimster :wink:

@h3nk1 Nei, jeg bor ikke i Oslo men har bodd der i mine studiedager. Jeg er ofte i Oslo i forbindelse med jobb og kan ikke si at jeg liker utviklingen. Jeg skjønner hva du mener.

Men jeg har tro på sameksistens og integrering. Jeg har tro på multikulturalisme og frihet, åpenhet og kjærlighet. Kall meg naiv, men jeg har tro på menneskeheten.

Viktig her da å påpeke at vi må begrense innvandringen, og jobbe aktivt med integreringen. Det gjør vi ikke med å uglese de som faktisk er her og som har lovlig opphold. Det jeg opplever i denne diskusjonen (og det kan være jeg tar feil) er at man ønsker alle muslimer ut, alle innvandrere ut, og ha et homogent hvitt samfunn.

Med den retorikken som blir frontet av Listhaug legitimerer man rasisme, vold og trusler mot mennesker på bakgrunn av religion og etnisitet. Voldelige kriminelle må det selvfølgelig være nulltoleranse for, uansett hvor de komme fra, og det føler jeg jo det i stor grad er i Norge.

Jeg tror egentlig vi alle er enige. Sannheten er som oftest et sted på midten, verken til høyre, eller venstre :wink:

2 Likes

This is why we cant have nice things!

2 Likes

Kongen av punchlines :joy:

1 Like

Unnskyld meg, men hæ?

Uansett: Man må gjerne forfekte multikulturalisme. Men da må man - for eksempel - også ha takhøyde for å diskutere offentlig at enkelte konservative deler av islam er nærsagt “umulig” å integrere.

Det går faktisk ikke an å integrere noen som hverken ønsker dette selv, eller anser samfunnet som tok han / henne imot som mindreverdig per se.

I møte med dette, må vi som samfunn ta ansvar for at de som kommer hit enten lar seg integrere, eller ikke. Og dersom det ikke går, så må man rett og slett avslå opphold.

Dette er og blir eneste utvei mens vi skal rote oss frem det neste tiåret.

5 Likes

Ikke så folksomt sted da eller? Det er faktisk optimale forhold for integrering egentlig. Jeg har etter samtaler med naboer, kolleger og foreldre i barnehagen med innvandrerbakgrunn oppfattet at de som er best integrerte av alle er de som har fått oppleve å bo i små lokalsamfunn der alle kjenner alle :+1:

Jeg har forresten bodd 3-4 hus bortenfor et hus med asylsøkere i Kongsberg. Det var aldri noe problem. Men, jeg forstår på deg at de 7-8 relativt nære venner som bor i Kongsberg bare er utliggere og at det i virkligheten er problemer her? Burde jeg ha tatt inn grillen som har stått ute de siste syv årene så den ikke blir stjålet.

Våknet en gang av en fyr som kom inn på soverommet på hybelen min (bodde i hybelhus), men det var bare en full nordmann som hadde gått seg bort. Jagde han etterhvert bort fra kjøkkenet der han tok for seg av maten. :stuck_out_tongue:

Det jeg har vært borti er noen smågreier med utlendinger (kanskje asylsøkere?) som slet litt med at de ikke fikk bade i svømmebassenget i boksershorts osv, men jeg mister ikke nattesøvnen av slikt.

1 Like

Har du vert topp-politiker i Oslo?

Er det ikke merkelig hvordan de fleste politiske diskusjoner raskt snus mot innvandring…

2 Likes

My man Hakon! :heart_eyes:

Ikke så merkelig egentlig når man tenker over det. Det er ikke så veldig mange virkelig alvorlige saker igjen å diskutere i Norge i forhold til mange andre land, og innvandring er noe alle har et forhold til enten de har kjent det på kroppen eller ikke siden det appellerer til “oss-og-dem”-følelsene som ligger hardkoda i instinktene i reptilhjernen

Brukte gåseøyne, da poenget var at man jobbet i et miljø som jevnlig ble brifet av Politi / PST

Men ja: Var en periode byrådssekretær for Røsland-byrådet, som tilsvarer statssekretær i et statlig departement (Oslo har parlamentarisk modell).

Merk at man da er mer rådgiver for sin egen byråd enn politiker som sådan. Men stillingen er politisk utnevnt. Tenkte bare å spare tid med den minimalistiske versjonen i forrige innlegg.

1 Like

Vil nå si at den situasjonen i norsk industri der politikere har brukt 30 år på kvele alt som ikke har med olje og offshore og gjøre og sette Norge i en posisjon der vi er fullstendig ute av stand til å konkurrere på annet en nisje-produkter og hightech er litt alvorlig jeg da… Sånn f.eks. hva søren skal de 200 000 som jobber i olje ta seg til når det er slutt?

2 Likes

I norskt perspektiv er det dramastisk helt klart. Men tipper for eksempel tyrkerne skulle ønske de kunne diskutere noe så uskyldig, eller diskutere politikk i det hele tatt for den del uten å bli buret inn.

1 Like

Jeg og vil bli briefet av PST :frowning: