Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

TekInvestor Partibarometer 2017

Godt skrevet!

1 Like

Mhm. Tror pipa til enkelte her ville fått en litt annen lyd hvis PST - feks - fortalte dem om omfanget av IS-sympatiserende miljøer i hovedstaden.

Jeg skal fortelle dere om denne episoden jeg. Jeg jobbet sammen med han som brukte kniven.

Han var ute på byen med venner, inne på utested gikk det “ikkenorske” og dultet borti folk for å yppe. De dultet i han og bød opp til bråk. Han trakk seg vekk og gikk ut av utestedet. Utenfor slo han lens i noen busker, da kom det 3-4 stykker med belte og prøvde å slå han ihjel. Heldigvis hadde han malt dagen før og glemt tapetkniven i lomma. Det reddet livet hans. Han ble frikjent på alle punkter.

Og dette har jeg sett mye av opp igjennom, hvor de går etter norske på byen. En ypper og gjengen avslutter. En ikke så langt unna her har vært sykemeldt i et par år, titanium plate i panna. Han ble funnet med sprukket hodeskalle etter at noen prøvde å drepe han med en brostein.

2 Likes

Heia Listhaug sier nå jeg.

Og når det gjelder innvandrere så er det påfallende at det kan se ut til at det er unge lykkejegere som kommer i flokk og følge. Hvorfor ser vi ikke kvinner å barn i samme grad?

Kona er skeptisk til å la vår datter på 12 gå ute mørke høst- og vinterkvelder.
Mulig det er paranoia, men da er det faen meg bedre å være paranoid enn at ens barn blir utsatt for grusomheter!

3 Likes

Min beste venn er partner i et kjent norsk forsvarsadvokat firma. Så han forsvarerer alt som kryper og går av de “verste” iblant oss.

Han er oppriktig skremt. Et eksempel han kan fortelle triste ting om er det grove personransmiljøet i Oslo, som er ultravoldelig, og nesten utelukkende bestående av unge menn fra nord-afrika. De truer, banker opp og senskader mennesker for livet over en lav sko.

Poenget er vel at folk som dette, eller de som flagger med IS-flagg på Grønland ikke er helt enkle å integrere. Det vi mangler er mer effektive tiltaks- og sanksjonsmuligheter ovenfor denne typen grupperinger.

8 Likes

Det er ikke så lett å traske gjennom Europa sammen med kone og barn.

2 Likes

Snakker om sola

3 Likes

Nei når det har gått så langt er de ikke lette å integrere, men det er ikke nok å bare straffeforfølge dem og eller kaste dem ut og tenke seg ferdig med saken. Hvis man ikke går i dybden og ser på hvordan man kan forebygge slik at fremtidig ungdom ikke tar del i slike miljøer, uavhengig av opprinnelsesland, så vil problemet fortsette å komme tilbake om igjen og om igien.

Og så er det viktig å være klar over at disse tilfellene er unntakene og ikke regelen, og at man ikke må dømme alle deres landsmenn og kvinner på grunn av slike hendelser. Det er ikke slik at man automatisk blir voldelig av å komme fra visse steder eller ha en viss hudfarge eller religion. Dette er mennesker som opplever lite oppfølging hjemme, er fattige, og har få muligheter og fremtidsutsikter. De vil fortsette å oppstå så lenge man ikke tar tak i det grunnleggende.

Jeg har opplevd mer bråk på byen med etnisk norske for å si det sånn.

Og @Hakon, står ingenting i den artikkelen om etnisiteten til de involverte, men fyren i håndjern til høyre kan like gjerne være etnisk norsk.

2 Likes

Det vet du like godt som meg at er bullshit :slight_smile:

Nei det vet jeg ikke. Jeg er oslogutt. Det er nok av norske gjenger også som banker gørra ut av hverandre hver dag, men om man vil se farlige innvandrere så ser man det. Litt som den saken med buss-setene for en liten tid siden.

Jeg er veldig glad for at jeg har bodd i denne gryta og sett hvor opphauset alt er. Folk flest er bra folk. Uansett hudfarge og nasjonalitet. Det er naturlig å være skeptisk til det som er annerledes, men skillet mellom det og fordommer er hårfint.

3 Likes

Min familie innvandret til Norge på 80-tallet. Jeg og min familie har vært i til dels ubehagelige situasjoner med folk med hat og skeptisisme for innvandrere.

Har opplevd å blitt truet av en gjeng med wannabe “nazister” med kniv foran foreldrene mine bare 8-9 år gammel. Tidlig 90-tallet så vet jeg ikke hvor mange ganger vi fikk bæsj og urin utenfor døren.
Må innrømme at jeg føler noe angst ute på byen blant fulle folk. Det er som regel da folk plutselig tar til motet og skal fortelle deg hvor du hører hjemme. Jeg kom til Norge som 5 åring, har aldri vært i hjemlandet og føler ingen tilhørighet der. Hvor hører jeg hjemme?

Jeg er idag godt integrert og i 100% jobb. Mine personlige erfaringer har ikke skapt noe fremmedfrykt eller hat for nordmenn. Leveregelen min er at jeg først blir kjent med hvert enkelt menneske og jeg dømmer ikke grupper for hva et i individ gjør mot meg.

Idag føler jeg mye at innvandringsdebatten dreier seg om muslimer. Når jeg var liten var sjelsordene pakkis og tamil.

Det ble langt dette. Poenget mitt er at jeg ønsker å bli behandlet som det individet jeg er og ikke som en gruppe med flere titalls ulike etnisiteter.

21 Likes

Stående applaus og full støtte fra meg @Moonman! :clap:

3 Likes

Er det bullshit @Hakon ?

Joda takk! Sitter litt inne å utlevere seg sånn.

Jeg er enig med en del av det som blir skrevet. Jeg er helt for å stille krav, men det gjelder egentlig til alle. Til syvende og sist så er det vel ekstremister en vil til livs.

4 Likes

Det der var ikke en gjeng. Det var et enkelt individ.

Jeg refererte til denne saken du postet.

Det er da to helt forskjellige saker?

OK - poenget mitt var:

Og du svarte:

Det vet du like godt som meg at er bullshit :slight_smile:

Og jeg posta da den saken med han norske som drepte han mørke.

Err’u med? :wink:

Jamen kompis, dette var jo et klassisk gjengoppgjøre i Oslo med macheter og div snacks.

Faen jeg savner da alt ble løst utenfor nærmeste samfunnshus med god gammeldags håndgemeng og en visitt hos tannlegen påfølgende uke

1 Like

Haha! :slight_smile: Vokste opp i Gudbrandsdalen, har sett nok av sånt. Det finnes svin på alle sider, det er ikke å fornekte. Det er vel mer religiøs ekstremisme man krangler om, ikke om John Deere er bedre enn Massey Ferguson som det var i min ungdomsstid.

4 Likes