Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

TekInvestor Partibarometer 2017

Hjemme hos meg var det alltid en del folk som skulle ut i helgen og slåss.

Kan vi snart legge denne ballen død? Ja, det er utrolig viktig at det ikke blir tabu å diskutere de reelle utfordringer som finnes med migrasjon, integrering og alt som hører med, men trenger det å være et hot tema på dette forumet?

1 Like

Så lenge det kun skjer i en tråd er det vel greit?

4 Likes

image

2 Likes

Forbildet til @Zimster og @nocturne fniiiiiiiis

Synes det virker som om folk diskuterer forskjellige ting, og at ganske mange egentlig er enig i hovedtrekkene. Tror ikke det er så mange her som har noe imot vanlige innvandrere som har kommet hit som flyktninger, og som er godt integrerte i samfunnet. Problemet er vel de som lager faenskap enten pga at de er kriminelle idioter, religiøse freaker eller kanskje er så skadet av fortiden at de hører hjemme på en institusjon for psykiske tilfeller. Poenget må jo være å ha en integrering og asylpolitikk som minimerer tilførselen av sistnevnte tilfeller i samfunnet vårt.
Jeg er f.eks ikke så overrasket over at et sånt asylmottak som var på Lierskogen blir et problem, et transittmottak for folk som har fått avslag på opphold og kun går og venter på å bli sendt ut igjen til et liv på rømmen, kanskje etter at de har satt seg i bunnløs gjeld for å komme seg til Norge. Sånne folk har jo ofte lite å tape, og vil faktisk ha det mye bedre i norsk fengsel enn i mottaket, uten at jeg påstår at mange spekulerer i det.

4 Likes

Tror TomC er inne på noe her. Jeg mener også at lille Norge allerede har tatt inn for mye innvandrere/flyktninger, 10% av Norges befolkning ble tatt inn på 10 år, tror det var mellom 1995 og 2005, da kom det 500.000 innvandrere og flyktninger i følge noen artikler i vanlige aviser og lignende
Dette er 12 år siden, og det har ikke akkurat kommet inn mindre etter det?
Jeg mener det er feil at reelle flyktninger får fast oppholdstillatelse og norsk statsborgerskap, de som vi tar inn på det grunnlaget burde jo automatisk hjelpes hjem igjen når det er trygt?

Har lest mange som ynder å sammenligne med 2 verdenskrig og mange nordmenn som rømte landet da. Vet ikke om det var så mange som faktisk rømte landet da, men jeg tviler på at flesteparten søkte permanent opphold i de land de kom til? Det er jo selvsagt en helt annen sak da, akkurat som arbeidsinnvandringen til USA som noen trekker fram i diskusjoner. USA ba folk å komme og bosette seg der, og i historiebøkene har jeg aldri lest noe om Nav i USA som ga folk inntekter? :slight_smile:

3 Likes

Det riktige tallet er under 150k siden 1998. Det har derimot kommer 500k+ innvandrere.

1 Like

I Norge bor det ved inngangen til 2015 188 000 personer med flyktningbakgrunn med lovlig opphold. 138 000 har selv fått status som flyktning, 35 000 (25 prosent av antallet flyktninger) har kommet gjennom familiegjenforening med en flyktning og 15 000 ved familieetablering med en flyktning.

Hvor ser du under 150k?

Oilimp skrev dessuten “500.000 innvandrere og flyktninger”

Som Brokeback spesifiserte her, så skrev jeg faktisk innvandrere før flyktninger-viktig å lese alle ordene vet du :wink:
Uansett så mener jeg det er på tide å finne andre løsninger på flyktningespørsmålet. I hovedsak kan det vurderes løsninger i land i nærområdene, hvor Norge og andre land er med på å betale for midlertidige opphold under gode kår så lenge det trengs, så hjelpe med gjenoppbygging, infrastruktur o.l når det er trygt. Den løsningen vil både luke ut lykkejegere, og effektivt kunne hjelpe mange ganger flere mennesker i nød for de samme pengene.
Og de som er i Norge og andre plasser i Europa får midlertidig opphold, aldri permanent.

Det er nok mange måter å endre reglene for arbeidsinnvandring også. Som det er nå får en snekker fra Polen med 2 barn i Polen mer i barnetrygd fra Norge enn hans kone som er sykepleier i Norge. Det bør også endres på reglene for arbeidsledighetstrygd for arbeidsinnvandrere, både lengden på den og størrelsen.

1 Like

I Figur 3 i linken
image

Jepp, men innvandrerne er nok hovedsakelig* svensker, polakker, etc. Tror de vil integreres rimelig greit inn i norsk kultur og uten å belaste statsbudsjettet nevneverdig. Muligens går vi i pluss til og med, ettersom vi får innvandrere som de ikke trenger barnehage/barneskole/ungdomsskole/videregåendeskole.

Her har du innvandrerne:
image

Tallet 188 000 hentet jeg fra samme linken du brukte, så da er det i så fall snakk om en utydelig graf.

Du skrev også “Det riktige tallet er under 150 000”, som om det Oilimp skrev var uriktig. Hvorvidt arbeidsinnvandringen er bra eller ikke er jo en egen diskusjon :wink:

2 Likes

Ser ut som 188k kan stemme bra, jeg som har sett skjeivt på grafen, beklager. :wink:

Poenget mitt var ihvertfall at innvandrere og flyktninger er to forskjellige saker. 188k flyktninger over 20 år høres betydelig mindre dramatisk ut enn 650k flyktninger og innvandrere.

1 Like

Arbeidsinnvandring er vi nok avhengig av, ikke noe galt i det synes jeg. Men regelverket bør nok og vil nok endres framover mtp barnetrygd, dagpenger osv.

Hvorfor mener du at flyktninger ikke skal kunne få permanent oppholdstillatelse eller statsborgerskap?

Kjenner at det bør være gode grunner for sånt. Om jeg som 20 åring skulle blitt tvangsflyttet til et land jeg ikke har vokst opp i, fra et land jeg er godt integrert i. Det er sånt jeg ikke vil tenke på engang. Hadde mildt sagt vært et helvete!

Syns en kan tenke at barn av flyktninger faktisk ikke har valgt å flykte. Det å få revet fra seg det nye livet en har jobbet hardt for å skape er ekstremt urettferdig.

2 Likes

Tror det er greit å lære av historien. Hvor mange nordmenn som søkte statsborgerskap i andre land etter 5 år med krig? Tror de aller fleste ville hjem og gjenoppbygge selvsagt. Og da tok de barna med seg, selv om de var født i Sverige eller andre land. Skal alle land, Norge inkludert fortsette å gi opphold til alle som flykter fra krig, hvor tror du det ender? Er rimelig kaotisk i Europa allerede, og Norge følger etter.

2 Likes

Jeg har ikke noe gode svar på spørsmålene dine. Er mer for å stille krav til de som bosetter seg i Norge. En skal lære seg språket og bidra til samfunnet. En må yte for å nyte. Så hvis den enkelte har mulighet og ønske om å flytte til hjemlandet sitt så må de for all del det. Det er ikke alle som har noe å flytte tilbake til.

Jeg som alle håper at Norge forsetter å være et godt land å bo i. Å ta imot flyktninger har sin risiko og som andre mennesker så vil noen falle ut av samfunnet.

Hvor alt ender er ikke godt å vite. Befolkningsveksten øker, nye kriger, forfølgelse og naturkatastrofer vil alltid være der. Jeg tenker at når vi først tar imot så må det gjøres på en måte så folk lykkes, integreres og bidrar.

4 Likes

Frykt er en primitiv men effektiv følelse. Det henger jo igjen med tiden vi begynte å slå oss ned rundt forbi hvor det var tilgang på ressurser, og en måtte sloss for å bevare de ressursene dersom noen fra andre klaner prøvde å stjele dem.

Samme retorikk / tankegang benyttes jo av høyrefløyen den dag i dag. En “oss” og “dem” mentalitet. Hvis man klarer å se bort fra hudfarge, religion etc. så er vi alle mennesker, de fleste med de samme håp og drømmer som deg og meg.

Sorte får finnes i enhver flokk, og de må lukes ut, men man må begynne med å se på flokken som mennesker, ikke som noe “annet”.

2 Likes

Godt formulert! Det er det jeg syns burde være holdningen å ha i møte med alle.

Til ettertanke: https://www.nrk.no/ytring/en-venstreside-pa-villspor-1.13685623

1 Like

En ting som er litt komisk her er jo at venstre-siden fikk flest stemmer ved valget, så hvor “gærnt” de gjode det i valgkampen kan man jo stille spørsmål ved. De kunne nok helt klart ha fått flere stemmer ved å snakke om hvordan deres innvandringspolitikk vil fungere bedre enn frp sin.