Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

TekInvestor Partibarometer 2017

Er vel en del som tenker sånn at “Om Norge var i krig og vi hadde rømt dit, hvordan hadde vi blitt behandlet?”

Snakker med en del som sier sånt, og det blir jo så klart hypotetisk men det er jo fortsatt noe å tenke over. Ikke at jeg har noe imot flyktninger og de som virkelig trenger asyl, men jeg synes også at når situasjonen i hjemlandet er bedret så er det vel rett og rimelig at de drar hjem? Vi har gjort vår del og hjulpet som vi kunne. Så klart er problemstillingen at de har skapt seg et liv i Norge, men de hadde da vel et liv i hjemlandet også? Eller mulighet til å skape seg et liv der?

1 Like

La oss si du var 11 når krigen i Syria startet, du flyktet til Norge, og la oss si krigen var gikk over om et år. Mener du det er riktig å kaste 18-åringen ut av Norge? Vedkommende kjenner jo nå mest sannsynlig Norge bedre enn Syria. Norge kan gjerne legge til rette for at vedkommende skal reise tilbake, men å sende ut med tvang synes jeg ikke hører noen plass hjemme.

Grei framstilling. Et hypotetisk spørsmål: hvis det hadde vært krig i f.eks Norge, Sverige og Danmark, hadde du da “flyktet” gjennom hele Europa og mange trygge land til du kom til f.eks Hellas, eller hadde du A: blitt i Norge og slåss for landet ditt B: rømt til Finland, Tyskland e.l, og reist hjem og bygd opp igjen eller C: Flyktet til Hellas som nevnt her, men blitt der når krigen var over? Ble litt rotete men. Legg til egne alternativer evt :+1:
Edit: @Christian da er nok vi uenige, jeg mener at når det er trygt å reise hjem, så skal de reise hjem. Da med hjelp og støtte til å reetablere seg.

1 Like

Jeg antar du snakker om en person som er integrert i samfunnet, har jobb og bidrar når du sier “skapt seg et liv her”. Hvorfor skal ikke vedkommende selv bestemme hvor han eller hun skal bo?

Svigermora mi jobbet med en fra Afghanistan. Vedkommende flyktet med familien til Norge under krigen. Han så foreldrene bli henrettet av Hizbollah. Han hadde ingeniør utdannelse fra hjemlandet. Han gikk på skole, lærte seg norsk og har nå en ledende stilling i et fremvoksende selskap. To av hans tre barn har aldri vært i hjemlandet. De snakker såvidt morsmålet men flytende norsk. Jeg tipper også han betaler mer skatt enn mange av oss.

Skal vedkommende sendes hjem fordi det ikke er krig i Afghanistan lenger? :hushed:

1 Like

Det er ikke ett lett tema nei, tror nok heller ikke det bare finnes ett svar. Jeg er f.eks ikke interessert i å sende ut alt og alle som er fra andre land, men det må jo stoppe eller strammes inn ett sted? Integreringen fungerer ikke godt nok nå, og det tror jeg og mange andre er fordi vi har for mange som skal integreres i et land med 5 millioner mennesker.

Synes Oilimp har et veldig bra poeng her, nettopp det han sier med å reise hjem og bygge opp igjen. Det går stikk i strid med det @Nocturne nevner med ingeniørvennen sin, som jobber og bidrar i Norge. For å si det på en “fæl” måte: Ville du heller ha bidratt til å gjenoppbygge hjemlandet ditt (altruistisk) eller ville du ha blitt værende for å sko deg på et etablert samfunn (egoistisk)?

Synes derimot det med å flykte gjennom masse trygge land blir litt søkt i mitt hode, nei selvfølgelig ikke, jeg ville valgt det nærmeste som var trygt og mest likt mitt eget, uansett om jeg hadde fått flere goder for å dra enda lengre, men det er klart at de tenker ikke sånn.

Det kommer under 10k asylsøkere i året (188k siden 1998), et antall som burde ha gått an å integrere. Noe som dessverre ikke er tilfellet. Problemet er vel at denne prosessen er lite smidig og veldig byråkratisk. Folk blir sittende fast på asylmottak i årevis. Ikke et sted hvor du lett blir integrert.

1 Like

Første fly til Thailand på meg ass. Får være måte på hvor man skal søke asyl

1 Like

u[quote=“Oilimp, post:307, topic:4619”]
Jeg er f.eks ikke interessert i å sende ut alt og alle som er fra andre land, men det må jo stoppe eller strammes inn ett sted?
[/quote]

Det er jo en helt annen diskusjon! :smile:

Jeg er heller ikke for “fri flyt” av innvandrere og flyktninger, og vi må def. bli bedre på integrering, men hvordan?

Hva foreslår du? Jeg spurte @Hakon i går hvor mange mørkhudede han omgikk og han sa ingen. Jeg tipper flesteparten her inne som er negative ikke har muslimske venner. Si gjerne fra hvis jeg tar feil.

Integreringen begynner et sted og det er med meg og deg, på skolen, på fotballbanen, på butikken.

Kona mi tok f.eks kontakt med mor til en gutt på fotballaget som stod for seg selv sist uke. Ingen pratet med henne, og - nordmenn som vi er, var sikkert folk også usikre på om det var greit å ta kontakt pga. Hijaben hennes. I get it. Men kona sa dama lyste opp da kona kom bort og skravlet i vei i ett sett på elendig norsk, sikkert fordi noen endelig ville si hei.

Til ettertanke. Gjør noe. Alle kan gjøre en forskjell i noen andres liv!

3 Likes

Det der skjer innad i Norge mellom nordmenn også @Nocturne. Som jeg har nevnt før er jeg oppvokst i Gudbrandsdalen og bare med å være innflytter fra nabobygda kan du oppleve nøyaktig det samme, det har jeg sett med egne øyne.

1 Like

Må si at innvandring ikke er det som bekymrer meg mest. Arbeidsledighet er et større problem.

Jeg skulle ønske det ble brukt like mye tid på arbeidsledighet som på innvandring/asylsøkere.

1 Like

Jeg har folk jeg kaller gode venner med afrikansk avstamning, søramerikansk, asiatisk og så videre. Har ingen nære som er praktiserende muslimer nei, men vil ikke påstå jeg er rasistisk da. (Men hvem vil vel det om seg selv? ) er skeptisk til den muslimske innvandringen ja, det må jeg innrømme. Så er jeg i mot den politikken Norge har ført på innvandringsfeltet.

1 Like

Jeg har omgås mange opp igjennom i skole og jobb. Nå er jeg redneck og driver for meg selv.

De jeg har pågått har vært 2 generasjon og ålreite folk. Ikke religiøst søppel. Altså flere har vært troende men normale i topplokket :slight_smile:

Som barn av flyktninger så er det ikke noe alternativ å flytte tilbake.
Det har rett å slett noe med at hjemlandet mitt er ukjent for meg. Jeg har ikke noe tilhørighet der.

Hadde det blitt krig i Norge. Så måtte jeg nok forsvart landet som alle andre. Jeg har vært gjennom førstegangstjeneste og hadde følt det som en plikt idag.

5 Likes

Jeg kan jo kontre med å si at når du sier at du har ingen tilhørighet, betyr det at du da ignorerer ditt eget opphav og din egen kultur, dine egne røtter? Til fordel for nøyaktig hva?

@Hakon & @Oilimp - vi snakker om ulike ting. Jeg er også skeptisk til muslimsk innvandring i hopetall og spesielt er jeg skeptisk til folk som ikke vil innrette seg etter samfunnet vårt. Folk som skal ha særegenhet osv.

Kommer du hit må du forholde deg til slik det er her. Men du skal få lov å komme hvis du er villig til å integrere deg. Er dere ikke enige?

P.S - finnes like mange “galne” Kristne som muslimer. Religion ass…

3 Likes

Innvandring og arbeidsledighet går jo hånd i hånd? Innvandring presser ned lønninger

@Christian enig angående arbeidsledigheten! Det er absolutt bekymringsfullt!

De snakker en del om budsjettunderskuddet i denne podcasten. Anbefales.

Det er faktisk noe som er et lite dilemma for meg. Vil ikke si ignorert er riktig. Familien min var ikke religiøs. Jeg har alltid hatt norske venner og vært i et norsk miljø.
Når vi flyktet her så var prioriteringen til foreldrene mine å komme seg i jobb. Det var sånn de ble lært opp. De fikk fort et likt tankesett som er her til lands. Avstanden var kanskje ikke så stor i utgangspunktet.

Da vi har bodd på småsteder blant nordmenn og veldig få andre utlendinger, så er det kanskje sånn at vi har opplevd å bli assimilert.

Edit: Må legge til at det du nevner absolutt er et savn. Det å ikke ha det familielivet med slektninger som mine venner har, har til tider vært tungt.

8 Likes

Fint å høre litt om historien din, takk for at du deler :+1:

6 Likes