Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

TekInvestor Partibarometer 2017

Burde ikke fokuset på den artikkelen vært de 450k+ innvandrerne, ikke de 188k asylsøkerne? Men ja, der har du definitvt et poeng. Mye av innvandringen til Norge kommer jo som et resultat av bl.a. EØS-avtalen. Jeg mener at Norge burde forplikte seg til å håndtere asylsøkerne, men det samme ser jeg ikke helt når det kommer til arbeidsinnvandringen.

Burde det vært en mer åpen diskusjon om hvordan EØS-avtalen påvirker Norge? Sist nå ble jo avtalen til havnearbeiderne satt til side, ikke pga norske lover, men pga EØS-avtalen. Det er jo klart at beskyttelsen til arbeidstakere i Norge har gått ned, noe jeg ikke ser på som noe positivt.

Burde nok det ja. Men argumentet til EØS tilhengere, er vel at Norge som miniputt nasjon ikke har sjans til å forhandle seg til en bedre avtale. Som jo gir mening.

Skulle sagt opp både Eøs og schengen-avtalen

1 Like

Sånn som Sveits? Det blir interessant å se hva som skjer med Brexit, hvis de klarer å få til en levelig avtale, så kan jo det være en vei å gå.

1 Like

Sveits sin løsning er interessant ja. Spennende med Brexit, men har en følelse av at EU ønsker å straffe britene. Får de en bra avtale, så risikerer de jo at hele EU rakner.

Franskmennene har sikkert lyst til å straffe britene, men jeg vet ikke om tyskerne er like klare. Jeg tror de er mer interesserte i å få til bra avtaler. Spania er nok mest keen på å få slått kloa i Gibraltar. :stuck_out_tongue:

Jævlig, og vi skjønner jo at de ikke er etniske norske når drapet ikke ble gjort med øks.

https://www.google.no/search?q=øksedrap

2 Likes

Kan noen av dere som er positive til innvandring og Islam, og sier det kun er noen få som er radikale ekstremister, forklare denne videoen? Videoen viser lederen for islam.net, Fahad Qureshi, tale for en muslimsk forsamling. Han forklarer at det ikke bare er radikale ekstremister som støtter barbariske straffer for å bryte med sharia, og får med seg omtrent alle i forsamlingen i dette. De ser også ut til å støtte dødsstraff for homofile og steining for utroskap.

Hvorfor er det slik at man åpent skal la sånt pågå i Norge? Hvis andre grupperinger hadde startet lignende samfunn med slike holdninger, ville de blitt forhatt av venstresiden. Men det er greit for muslimer. Hvorfor? Jeg skjønner det bare ikke. Godhetstyranneriet virker ikke å ha noen grenser.

8 Likes

Koe, jeg tror at de aller fleste ikke er spesielt opplyste om samfunnspørsmål generelt slik at hvis man skal delta i politikk så må man typisk basere seg på moralisme istedetfor, dvs at man vet forskjell på rett og galt. Det er jo greit nok fordi man kan ikke forvente at alle skal kunne veldig mye om hvordan mennesker og samfunn fungerer, da må man jo i tilfelle studere temaene i flere år. Noe de aller færreste har gjort.

På venstresiden har du snillismen som hersker, dvs at de har stor empati for alle grupper som kan anses som svake og dermed så er alltid fienden også de sterke eller mektige. Likeledes, på høyresiden er den moralske standarden “an eye for an eye”, dvs hvertfall til en viss grad, vi har jo kommet oss et stykke forbi middelalderen heldigvis.

Siden innvandrere er definert som en svakerestilt gruppe i samfunnet går det sport i å ha mest empati for dem på venstresiden. På høyresiden er det motsatt, når de opplever at noen trekker mer ut av statskassen enn de bidrar med eller at de står for mer kriminalitet enn de andelsvis skal, så blir høyresiden mannevonde og her vil det gå sport i hvem som er mest sinte på innvandrere.

Når man blir klar over at man er blitt en megafon for en av disse to moralske verdenene istedetfor å være et selvstendig tenkende individ så tror jeg det blir lettere å falle til ro og ta politiske spørsmål mer rasjonelt. Tror også det vil bidra til litt depolarisering i politikken siden man slipper å vite på forhånd hva som er standpunktet til den andre siden.

Når det gjelder koes innlegg om muslimers ekstreme meninger så er det ikke særlig mange gode valg. Skal vi nekte dem i å ha disse meningene eller nekte dem i å ytre seg, for eksemepel? Da vil de oppleve seg undertrykket og vil etterhvert bli vandrende trykkokere. Det vil generelt være lite ideelt hvis det overordnede målet er å oppnå minst mulig politisk vold. Samtidig er meningene deres lite spiselige for nordmenn og det blir dermed lett at det oppstår parallelsamfunn. Så kan man spørre seg om hva som skjer over tid med demografiske endringer i norge. Vil disse gruppene oppnå politisk innflytelse etterhvert? Da kan man spørre seg hvor åpne nordmenn vil være for det og om ikke konfliktnivået vil øke hvis det skulle skje. Det er nok sannhet i at dette kan bli et eksperiment.

2 Likes

Er uttalelse innenfor? Nei. Men vi har ytringsfrihet. Du kan jo også spørre hvorfor x-antall nynazister fikk lov å marsjere i gatene i Kristiansand og Fredrikstad? Er ikke det det samme?

Er det bedre om disse uttalelsene kom i en lukket forsamling? Det synes ikke jeg. La det komme frem i lyset slik at vi kan bekjempe det!

Ekstremisme må bekjempes uansett form, det tror jeg de færreste er uenige i. Men jeg kjemper gjerne for at du skal få lov å si du hater eller elsker noe, uansett om jeg er enig eller uenig med deg.

Mitt hovedargument er at flere her inne drar flyktninger, asylsøkere og kriminelle inn under en og samme kategori, og klarer ikke nyansere eller forkjellsbehandle.

Og jeg venter fremdeles på svar fra @Oilimp og @Hakon om de er enig elle uenig i mitt forrige innlegg :slight_smile:

1 Like

Er helt enig med deg i at ytringsfrihet er viktig, men det virker ikke som om dette gjelder for alle grupperinger. Husker du tilbake til Muhammed-tegningene, hvor Støre hengte ut en norsk redaktør for å ha trykket tegningene? Støre ga en offentlig unnskyldning til alle verdens muslimer. Ytringsfrihet? I think not.

Hva tror du hadde skjedd hvis en norsk prest hadde preket om slike holdninger i kirka? Antar at media hadde vært litt mer på ballen om det hadde skjedd. Media skygger banen med en gang det kommer til kritiske ytringer mot Islam.

Synes det er mye dobbeltmoral og hykleri ute og går. For meg ser det ut som mange mener det er “greit” å ha ekstreme meninger og holdninger, så lenge de er backet opp av religion.

5 Likes

Hvorfor dra frem nazistene når muslimene får protestere fritt?

Nå er vår ytringsfrihet annerledes enn “Freedom of speech” i USA om det er det du refererer til, vi har litt strengere lovverk angående hva du faktisk kan spy ut av deg og da blir det som det blir med det tullet her.

Her er jeg faktisk enig med deg. Desverre er det slik at religiøse fanatikere bruker religion for å backe up sine meninger og da kommer man til kort for å ikke “støte” noen. Det bør absolutt diskuteres og man BØR få lov å diskutere / kritisere Islam på lik linje med alle andre religioner i verden. Det er ganske skummelt at man ikke kan si et skjevt ord om den religionen uten å risikere å be om unnskyldning.

Hvorfor dra frem nazistene når muslimene får protestere fritt?

Fordi det ikke er forskjell på om man er nazist eller islamist, man får lov å protestere i Norge pga. ytringsfriheten. Jeg tolket @koe dithen at han syntes at det ikke var greit å uttale seg på den måten som han imamen.

Når du sier muslimene, mener du alle muslimer eller mindretallet av ekstremister som profetens unmah? Det er en vesentlig forskjell. Islam som religion er ikke stort annerledes enn kristendommen og jødedommen.

Som Profetens Umnah. Akkurat som at nazi gutta er en liten fraksjon. Det er jo tydeligvis greit at Islamgutta kan true med det ene og det andre.

All religion er like dritt. Dog har Kristendommen utviklet seg de siste tusen år og er langt ifra barbarisk som den var

1 Like

NAzigutta ble ikke stoppet de heller.

Forøvrig er religion som en hammer. Blir den ikke brukt bare ligger den er og plager ikke noen. Typ sånn som gresk mytologi er i dag. Men den kan brukes både til å bygge og forbedre, og til å ta livet av noen. Når noen blir drept med en hammer er det ikke hammeren som er problemet, det er menneskene som misforstår hva den er ment for.

3 Likes

Jeg er enig i at de som vi slipper inn må integrere seg, og vi må delta i det. Men sånne individer og grupper som nevnt her som åpent støtter æresdrap, steining for utroskap og homofili, er de integrerte? Vil jeg ha de i mitt Norge? Da er svaret et rungende NEI!
Mener også det må åpnes for å kunne sende ut sånne som helt åpenbart ikke vil integrere seg, men motarbeider det.
Og utsendelse av kriminelle. Det vil nok sende et sterkt signal om hva vi godtar og hva som ikke godtas, synes snillismen har for stor plass i politikken også.

1 Like

Litt enig med Oilimp i utsending av dem om dem som aktivt jobber imot å la seg integrere. Nå er det sånn da at det er vanskelig å gi slipp på egen kultur men som nevnt er integrering, eventuelt assimilering muligens nødvendig om dette skal fungere.

1 Like