Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

TekInvestor Partibarometer 2017

Jeg mener ikke at de skal gi slipp på sin egen kultur, men lære seg vår også. Hvis ikke deres kultur er æresdrap, steining, kjønnslemlestelse osv.

2 Likes

Du snakker jo om kultur som noe statisk? Hva er “norsk” kultur? Det er ganske mye amerikansk i vår kultur nå, for eksempel har jo Taco og Pizza erstattet poteter og kjøtt, eller hva med Halloween og Valentines Day? Kultur gjør seg best når den blandes! :smile:

Her er spørsmålet på nytt @Oilimp :slight_smile:

Kommer du hit må du forholde deg til slik det er her. Men du skal få lov å komme hvis du er villig til å integrere deg. Er dere ikke enige?

Er vel ingen som er uenig med det utsagnet :slight_smile:. Problemet er jo at når man tar inn for mange, så er det veldig vanskelig å få integrert alle. Løsningen er altså ikke å fortsette som før, men å stramme inn (mener nå jeg).

1 Like

Ja er som sagt delvis enig. De som kommer må tilpasse seg, men jeg mener som sagt tidligere at det må strammes inn. Du skriver at “du skal få lov å komme hvis du er villig til å integrere deg”. Ja en fin tanke, men hvor mange, og hvilke krav setter vi? Sanksjoner hvis de ikke følger lover og regler?

Forskjellen er at alle fordømner nynasistene. Jeg ser ingenmuslimer som fordømmer islan.net. Heller motsatt

2 Likes

Eh, sammenligningen blir litt feil? Hvis en muslim skal fordømme det nettstedet antar jeg at du også mener en nynazist burde fordømme en høyreekstrem side eller?

Like lite som at normale folk går ut og fordømmer høyreekstreme sider går vel heller ikke muslimer ut og fordømmer islamistiske nettsteder?

Ser ikke helt hva du mener.

Hvis du mener flere (inkl. muslimer) burde fordømme en gjeng som marsjerer med IS flagg er jeg enig.

Jeg mener alle muslimer burde fordømt is noe de færreste gjør. Islam.net er faktisk relativt vanlige muslimer og da skremmer disse holdningene

3 Likes

Sanksjoner finnes. Kriminelle blir f.eks sendt tilbake. Det samme med folk som ikke har grunn for å være her (dvs. de er her fordi de sier de kan bli drept i hjemlandet men man finner ut at det ikke stemmer).

Hvor mange. Det er vanskelig å svare på. Men det er god plass i nord har jeg hørt :smile: Spøk til side så burde en prioritere barn, og spesielt folk fra områder med krig. Lykkejegere fra andre land kan man spare seg for.

Det virker som om folk tror innvandrere er synonymt med mørkhudede eller muslimer, men tall fra SSB viser at topp 3 land hvor vi har innvandring fra er Polen, Litauen og Sverige. Men disse snakker man selvfølgelig ikke om?

Jeg kjenner ikke nettstedet og har heller ikke en rasjonell logisk forklaring på hvorfor ikke flere muslimer åpenlyst fordømmer IS og slike holdninger. Men så kan det også være at det ikke er en like fantastisk nyhetssak som halshugging?

Akkurat som de færreste nordmenn starter demonstrasjonstog eller taler mot nynazister og ekstremister, så er det ikke vanlig for muslimer. Men, det skjer helt klart.

3 Likes

@Oilimp @Nocturne Kultur er ikke bare de åpenbare tingene som mat og religion, det innebærer alle de normer og verdier som gjør at de er forskjellige fra nordmenn. Mye av kulturen vår kan man ikke lære seg ved å lese en bok, det skjer ved sosialisering der man underbevisst vil mer og mer rette seg etter adferden og verdiene til den gruppen man sosialiserer med.

Kultur skaper distanse mellom folk og dermed blir det lite sosialisering mellom innfødte og muslimer. Det er ikke noe som bare skjer mellom etnisk norske og utlendinger men også mellom fattig og rik, utdannet og ikke-utdannet, etc. Disse skillelinjene er splittende og derfor foregår det mindre sosialisering på tvers av dem, det som da skjer er at det utvikles forskjellig normer og verdier innad i disse gruppene. Det oppstår paralellsamfunn.

Når kulturforskjellene øker eller vedvarer så minker også den sosiale tilliten mellom dem som bor i samfunnet og vi segregerer oss geografisk som igjen skaper mindre sosialisering mellom gruppene og da ender vi opp med enda mindre delte erfaringer og enda mindre felles virkelighet. Derfor er det viktig at vi holder både de økonomiske skillene små men også de kulturelle skillene mellom innvandrer og etnisk norske. For å kunne gjøre det må altså innvandrerne være åpne for den norske kulturen, går de rundt i snodige klær og ikke prater norsk så blir det veldig vanskelig for nordmenn å forholde seg til og dermed kan de heller ikke adoptere resten av norsk kultur som kommer gjennom sosialisering.

Hvis man mener at paralellsamfunn er helt greit derimot, dvs at hver gruppe stort sett bare forholder seg til sine egne så ok, men det er dette jeg har skissert som et potensielt problem i fremtiden når disse gruppene etterhvert blir større. Det er ikke åpenbart at det kommer til å gå like glatt som nå, og mange vil nok allerede påstå at det ikke går særlig glatt. Økonomien kan gå dårligere og om middelklassen minker så kan liberale verdier også være på tilbakegang, og mulig terror hjelper ikke akkurat på tilliten det heller. Da kan vi ha skapt et scenario der ting kan gå virkelig galt, og spørsmålet da er om vi skal kreve assimilering på et tidlig stadium og prøve å unngå at det blir noen stor konflikt i fremtiden eller om vi bare skal la det gå som det går og se hva som skjer. Ingen av disse alternativene er særlig attraktive.

2 Likes

100% enig med deg. Det som var viktig for mine foreldre var økonomisk selvstendighet og være uavhengig av sosialhjelp. Da må en også aktivt delta.
Jeg tror som du nevner at det er gjennom sosialisering at en underbevist tilpasser seg. En lærer seg tankesettet, væremåten og hvilke verdier folk har.

Tror ikke assimilering nødvendigvis er riktig. Tror det kan skape indre konflikter etterhvert som en vokser og skal finne sin egen identitet.
Tror mye kan bli gjort i barnehage og skole. Inkludere foreldre, invitere. Så må det selvfølgelig også være vilje til selv å delta.
Senere er det viktig å komme seg inn i arbeidslivet. Jeg falt ut av skolen, men kom meg inn i arbeidslivet, først via venner og senere av egen innsats.
Aktiv deltakelse, utdanning og arbeidsliv. Viktig!

3 Likes

Jeg er også enig med deg @Silverstock – derav også mitt innlegg om kona på fotballtrening lenger oppe. Man må være villig til å være imøtekommende når man ser en mulighet, OG når man ser at «de» prøver å integrere seg. Det er HER integreringen skjer.

Desverre er det som du skisserer litt sånn at nordmenn ikke tør ta kontakt pga. fordommer og fordi det er noe fremmed, og at innvandrere ikke tør ta kontakt fordi de er redd for at «sin kultur» og «sin identitet» skal forsvinne i «det nye».

Min mormor pleide å si at man trenger to hender for å klappe. Altså, begge parter må ville ha kontakt og omgang med hverandre og premisset for denne kontakten må være toleranse og nyskjerrighet.

Hvis ikke risikerer vi, som du sier, en av to onder, assimilering eller parallelsamfunn.

1 Like

Du har gode poeng der nocturne. Mennesket må gjøre et forsøk på å komme andre imøte. Men det er også elementer bygget inn i mennesket som gjør det strukturelt vanskelig å komme over kulturforskjeller. Vi har alle idealer som forteller oss hvordan vår adferd og opptreden skal få uttrykk. Når vi sosialiserer med andre mennesker med de samme idealene så opplever vi sosial bekreftelse og det gjør at vi tiltrekkes av sosialt liv, men den andre siden av medaljen er at vi unngår de menneskene som har avvikende idealer fra oss selv for å unngå sosial avkreftelse. Som nevnt gjelder dette også for rik og middelmodig, og mellom etnisk norsk og innvandrer.

Dermed er det viktig som flere har nevnt at innvandrere kommer ut i jobb og skole der etnisk norske og utlendinger blir nødt til å komme hverandre i møte og bli mer like, uavhengig av de kreftene som vil virke i motsatt retning med sosial avkreftelse. Også er det uhelig at det finnes klasser med bare utlendinger, men det er også uheldig at unge jenter går med klesplagg som ikke er spiselig for nordmenn, noe som vil fungere isolerende og hindre sosialiseringen og dermed integreringen.

2 Likes

Det som er litt komisk med hijab er at det er jo relativt nærme skaut som jo er rimelig norsk. For meg er det et plagg som ikke er mer problematisk enn en turban eller kalott. Problemet med klesplaggene kommer vel når de dekker ansiktet. Det er kun akseptabelt i Norge hvis det er -20 (finnlandshette) eller du skal rane en bank (strømpebukse?). :wink:

Største utfordringen er jo at disse kvinnedekkeplaggene egentlig har veldig lite med islam å gjøre og veldig mye med gammel stammekultur å gjøre. Og i et sammfunn hvor kvinner og menn i stor grad er likestilt reagerer jo nordmenn på at kvinner som bor i landet vårt ikke kan nyte den samme friheten som alle oss andre. Det er jo det som er kjernen i diskusjonen. Ikke religionen.

2 Likes

Jeg ser den @Christian men jeg tror mye av problemene med klesplagg er at de kan bli symboler eller meningsbærende. For eksempel er det ingen som har noe imot at en politi bruker finnlandshette når de skal fengsle mafiaen, og ingen har problemer med at det står en klovn i gaten med heldekkende drakt. Jeg tror det er fordi Islam blir litt fremmed og uforståelig for mange nordmenn at klesplaggene kan bli skummelt.

Da høres det ut som det er fremmedfrykten man burde jobbe med…

1 Like

Det kan nok noen trenge å jobbe med men det løser likevel ikke problemet fullt ut siden frykt bare er en bit av alt som foregår her. I tillegg er også en del andre sosiologiske og psykologiske faktorer som vil gjøre det vanskeligere for noen å ha liberale holdninger til fremmedkultur enn andre. Det viktigste å forstå er at kultur på mange måter stikker dypt i mennesket og er ikke noe man kan gjøre til enklere enn det er.

1 Like