Betyr kanskje ikke så mye, men en annen fordel er at bolig blir noe mindre lukrativt som investeringsobjekt, noe som kan være med å holde tilbake den enorme prisstigninen, selv om det er andre virkemidler som nok er bedre på den fronten.
Er redd for at det kan bli skifte i regjering. Det velgerne er forbanna over og som får dem til å stemme rød side er alle skatte fritakene som de rike har fått. Noen rike blir til og med nullskatteytere og Solberg reagerer med en skulder trekning. Såklart så sender dette feil signaler og kan på en måte forstå når folk blir forbanna.
Tenker med gru hva solsialist regjeringen kan finne på av avgifts og skatte økninger for å kompensere. Og med MDG i regjering…fytti helvete sier jeg bare.
Eh, hvis velgerne ikke har fått med seg at en høyreorientert regjering betyr skattekutt for de rike følger de ikke helt med i timen? Var jo noe av det Solberg gikk til valg på sist, og fikk bl.a. støtte av Rimi Hagen m.fl. for det?
Men ja, det blir nok økte skatter og avgifter med en mer sosialistisk regjering, samtidig har jeg ikke merket så stor forskjell på akkurat skatt og sånn med den regjeringen vi har nå, så. Føler ting blir likt uansett hvem som styrer.
Eneste bra jeg vet denne regjeringen har gjort er at poker og reptiler er nå lov (Segway visste jeg ikke var ulovlig engang ).
En som aldri kommer til å få min stemme er Støre, sitter nok langt inne å stemme AP uansett!
Ideelt skulle vi delt på godene, men så var det dette med å gjennomføre det i praksis da. Det hadde endt med noen få som jobba rævva av seg og resten snyltere.
Kunne bare Solvik Olsen og Listhaug gå over til Høyre så er valget enkelt for meg😀
Skulle jeg stemt i dag hadde stemmen gått til Høyre.
Er jo ikke noe i veien med at de fjerner slike unødvendige molbolover, er sannelig på tide. Skjønner ikke at det til stadighet blir brukt mot dem.
Når det kommer til “rike” og beskatning, anbefaler jeg alle å lese denne historien om en gründer og formueskatten:
http://partas.no/2016/07/04/ein-grunder-formueskatten/
Ellers noen gode punkter nåværende regjering har fått til:
- Gitt bedre vilkår for bedrifter, i form av redusert skatt og andre virkemidler.
- Stor satsing på samferdsel i for av en rekordstor nasjonal transportplan.
- Prioritert psykisk helsevern og rusomsorg. Fått ned helsekøene. Innført pakkeforløp for kreftpasienter. Pasienter innen rus/psykiatri har fått fritt behandlingsvalg. Funksjonshemmede har nå rett til å bestemme hvem de vil ha som personlig assistent.
- Nær målet om to politi per 1000 innbygger.
- Fjernet arveavgiften.
- Store skattelettelser.
- Lettere å ansette folk midlertidig. Hevet aldersgrensen for hvor lenge man kan stå i jobb, til 70 år.
- Aktivitetsplikt for sosialhjelpsmottakere under 30 år.
- Brukt flere milliarder på sør -og vestlandet for å motvirke arbeidsledighet etter oljeprisfallet.
- Soningskøene har gått kraftig ned.
- Innført fraværsgrense i videregående skole. Målet er at 90% av elevene skal fullføre og bestå VGS (innen 2030).
- Endret utlendingsloven og gjort asyl -og innvandringspolitikken strengere.
- Fjernet flere unødvendige lover. Vinmonopolet kan nå ha åpent på valgdag og nyttårsaften. Opphevet forbud mot vannscooter, Segway, proffboksing, poker, reptiler.
- Kraftig satsing på komptanseheving hos lærere. Innført fem-årig lærerutdanning og flere lærere blir videre -og etterutdannet.
- Økt lærlingetilskuddet.
Var ikke ment som et stikk mot FRP men jeg har ikke fått med meg at de har fått gjennomført mesteparten av det de gikk til valg på, utenom disse tingene. Enig med deg at det er molbolover og jeg er veldig glad for at vi nå kan spille poker lovlig og holde reptiler (terrariet mitt er snart ferdig og f.o.m i dag kan man lovlig holde reptiler )
Vedrørende skatt og avgifter anbefaler jeg alle å lese Per Fuggeli’s kronikk i Aftenposten. Her skriver han blant annet:
Et rettferdig samfunn – hva er det? De fleste som bor i Norge, vil svare: Et land som skaper og deler mulighet for godt liv for alle innbyggerne, ikke bare for de med selvtatt makt.
Vi har bygd sterke ordninger for helse og utdanning som samfunnet eier. Når du blir syk, får du helsetjenester av første klasse, uavhengig av rikdom og rang. Skole og universitet får du ut fra anlegg og vilje. Du blir ikke stoppet av dårlig økonomi eller lav sosial status. Kvinner var lenge forvist fra det rettferdige samfunn. Nå nærmer vi oss likeverd mellom kjønnene.
Hvorfor si takk for rettferdigheten? Fordi jeg føler at Det rettferdige Norge er litt mitt. Vi er mange hundre tusen som har likt å være med på å bygge landet etter tegningen: Skape og dele. Det gir politisk sjelefred å vite at denne dugnaden har du vært med på.
Norge har valgt rettferdighet som politisk grunnstein. Når ulikhetene i penger, anerkjennelse og håp er små, kommer samfunnet inn i sosial likevekt. Her er lite vold, et snilt politi, fred på arbeidsplassen. Derfor må jeg også takke for 74 års liv i et land med trygghet.
Er her fare nå? Vi blir flere rike og flere fattige. En ny underklasse kan komme. Solidaritet er ikke et grunnstoff som finnes i naturen. Det rettferdige samfunn må vi ville og velge.
Ja, det er kjipt å se folk snylte på sosialen, eller snike seg unna skatt når man jobber ræva av seg for å ha et anstendig liv. Men samtidig bør man tenke på hva skattepengene våre faktisk går til. Det at vi lever i et samfunn med en nokså flat sosial struktur er noe av grunnene til at Norge er det beste landet i verden å bo i!
Hele artikkelen finnes her:
Interessant å se hvor stor splittelse det var både på høyre- og venstresiden i debatten i går. Ikke gitt at flertall på noen av sidene betyr at de vil kunne danne regjering om de ikke klarer å samarbeide
Fuggeli forherliger Norge, men det er nok mye av disse såkalte velferdsgodene som absolutt ikke er, som han sier, av første klasse. Min erfaring med helsevesen og andre “velferdsgoder” som vi har i dette landet, er mildt sagt svært dårlig. Skulle gjerne sett at det var flere private aktører i markedet, slik at man kunne velge, eller som Siv sier, velge bort.
Selvfølgelig kan ting alltid bli bedre. Jeg er også for privatisering men hva da med de som ikke har råd til private klinikker og sykehus? Hvor tror du de beste legene og sykepleierne ønsker å søke jobb? Fugelli poengterer at mye av grunnen til at Norge er som vi er, er fordi samfunnet er klasseløst i større eller mindre grad. Med økte klasseskiller får man også flere problemer som fattigdom og kriminalitet. Man trenger ikke å se lenger enn til over dammen for å finne ytterpunktet til Norge.
Segway, vannscooter etc. er tull, og distraksjon (@Nocturne) . Retorikken at Høyre vil “gi mer til de rike” er så tom og meningsløs.
Ikke at jeg har hverken tid eller anledning nå, men det er bare tøv alt sammen. AP og Høyre kunne og trolig burde regjert sammen.
Alle er, enten de skjønner det eller ei, “sosialdemokrater” i Norge. De kreftene som presser ulikhet er en uunngåelig konsekvens av globalisering og kapitalisme.
Og ingen skal fortelle meg at AP sin løsning på å redusere forskjeller er bedre enn eks. Høyre sin. Dette handler om vesentlig mer komplekse saksforhold enn BS ideologi. Men sånn er nå en gang diskursen i Norge.
Er en grunn til at jeg pensjonerte meg i en alder av 30.
FRP ønsker å skille mellom bestiller/betaler på den ene siden, og den som utfører tjenesten på den andre. De vil at staten skal betale for tjenesten, uavhengig om den er i offentlig eller privat regi. De ønsker at all ledig kapasitet, også i utlandet, benyttes slik at køene blir mindre. Og hvorfor skal man vente i månedsvis med alvorlige lidelser, når de har ledig kapasitet, privat eller i utlandet?
Kanskje hadde det vært fint om helsevesenet måtte krige om pasientene, og var avhengig av å gjøre en god jobb for å beholde pasienten? Kanskje hadde det blitt bedre kvalitet på tjenestene som leveres?
For den er ikke alltid på topp…og gjør de feil i helsevesenet så slipper de nesten alltid unna konsekvenser! Selv etter alvorlige feil og lovbrudd.
Og hvor skal de få disse midlene fra når de samtidig skal kutte skatter og avgifter? Bruke mer av oljefondet?
De får inn mere nå enn før. Og det tror jeg de vil fortsette med om de kan få stimulere næringslivet som de har gjort til nå. Ikke bare mate på med skatter og kutte i velferd og omsorg som ap vil
Ingen som har klart å koble skattekuttene mot økte inntekter da. Hadde Høyre sittet på en rapport som ga grunnlag for det utsagnet, så hadde vi fått høre om den.
Dersom noen er interessert i makroteori rundt dette anbefaler jeg å lese om laffer-kurven. Teorien sier forenklet forklart at ved null skatt og hundre prosent skatt er statens inntekter naturlig nok null, og at maksimal statlig inntekt er et sted mellom disse, intuitivt nok. Dersom vi er på maks statlig inntekt vil økning av skatt redusere statens inntekt, men dersom vi er under maks inntekt vil økt skatt øke statens inntekt.
Spørsmålet venstresiden og høyresiden er uenig om er hvor vi befinner oss på denne kurven, og noen fasit finnes ikke før vi ser hvordan det går og kan se tilbake i etterpåklokskapens lys.
De bruker det jo for slt det er verdt, statens inntekter økte etter at dsgens regjering senket skattene
Jeg er fullt klar over det, og det var heller ikke poenget mitt. Poenget var at de ikke kan vise til analyser som viser at det er skattelettelsene som har ført til økte inntekter.
Sykehusene er “private” med foretak. Det har hatt noe bra med seg i forhold til å spare kostnader. Men folk jobber seg ihjel. Ikke akkurat populært å være sykehusleger, de har for mye å gjøre med for lite tid. Det gjelder forøvrig de aller fleste avdelinger der jeg jobber ihvertfall. Samtidig, det må effektiviseres om vi ikke ønsker at hver tredje nordmann skal utdanne seg innen helse om 20 år (husker ikke helt når og antall men ca dette). Forøvrig mye bra på gang for å hjelpe sykepleiere i helse vest uten å gå i detalj. Men én håpløs ting! Sykehus må selv spare for nytt sykehus, det er noe av det mest idiotiske de har funnet ut. Man ser jo resultatet av det, nye sykehus blir bygget for små allerede dagen byggene overtas.
Forøvrig, det bildet ditt var helt legendarisk @Evilfreud!
Jeg har analysert og konkludert det sammen med regjeringen. Rapporten er dog klassifisert da vi har brukt deg som eksempel. Du får aldri se den
Happy?