Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

TekInvestor Partibarometer 2017

Det er svært mange faktorer som påvirker statens inntekter hele tiden, og optimalt skattenivå/maksimale statlige inntekter er kontinuerlig i bevegelse, så det å si at skattekuttet de siste fire årene er direkte årsak til at inntektene har økt er i beste fall spekulasjon, noe som også gjør det velegnet som diskusjonstema for ulike politiske standpunkt.

Det er behov for mye mer data før man kan påstå noe sånt, og selv da vil det kun være indikasjoner.

Man trenger jo ikke analyser når faktisk skatteinngang er høyere. Og de tallene er jo offentlige i råform

Det trenger ikke å være skattekuttets fortjeneste, så jeg vil si det i høyeste grad er behov for analyse

1 Like

Økt skatteinngang i perioden kan like gjerne være at flere bedrifter har kommet seg, og dermed skatter mer, at lønninger øker, at folk handler mer og dermed betaler mer moms, flere har kjøpt biler, flere har realisert finansielle gevinster osv osv.

Men disse tingene kan selvsagt også være helt eller delvis forårsaket av skattekutt, noe som illustrerer bildets kompleksitet.

Man må rett og slett gjøre seg opp sin egen mening om hva man tror på, for ingen av sidene har mer rett enn den andre rent teoretisk.

2 Likes

Er dette noen form for humor? :smiley:

2 Likes

Partibarometeret var noe jeg opprettet for å kanskje få en liten pekepin på hvor vi står her inne når det kommer til de som styrer landet vårt. Jeg regner med mange har stemt etter hvem de synes fortjener å sitte i makten når det kommer til aksjer og investering. Hva som gagner oss best med tanke på skatt og andre fordeler.

Egentlig ikke noen overraskelse over at den sittende regjeringen ser ut til å vinne TekInvestor folket?

2 Likes
1 Like

Aldri hørt om det partiet, men jeg ser at jeg er mer pirat enn ikke :wink:

En test for dem som lurer på hvordan dette treffer egne meninger: https://www.piratpartiet.no/2017/08/15/er-du-en-pirat/

1 Like

Jeg fikk " du har liten eller ingen tro på piratpolitikk" :sweat_smile:

Det er faktisk ikke mulig å se på valgsendingene på NRK. Blir så irriteeeeeert

Kan se ut som om AP klarer å miste den sikre seieren. Minner om amerikanske valget, der Demokratene gikk til valg på ingenting annet enn at de ikke var Trump. AP svartmaler regjeringen og FRP.

Det vil gi tap hvis de ikke legger om, hvis ikke det allerede er for sent.

2 Likes

høres jo utmerket ut @h3nk1

Stemmer du AP får du jo med noen av disse idiotene; lysbakken, vedum, moxnes

1 Like

Moxnes og Vedum er langt fra noen idioter. Hørte endel på dagsnytt 18 før FM nettet ble slukket (og har ikke giddet å skaffe meg dab radio i bilen enda), og Moxnes plukket ihvertfall div høyrepolitikere i fra hverandre med objektive fakta. :slight_smile:

1 Like

Vedum er skarpere enn latteren skulle tilsi. Han har klart å kjenne på pulsen til velgerne sine i større grad en forgjengeren sin. Dog vil jeg alltid forbanne ham i det stille for å snike i frokostkøen på et hotell en gang i tiden :sweat_smile: (sp og jobben min hadde tilfeldigvis noe opplegg samme sted).

Moxnes håper jeg faktisk kommer på stortinget. Rødt fungerer veldig bra som en kritisk røst med perspektiver få andre har. Gir mer bredde i ordskiftet.

Tror forøvrig at tabben til AP i dette valget er at de har forsøkt å lokke til seg sentrum, uten nevneverdig hell. Når de samtidig har utelukket rødt og mdg fra regjering så ser det ut som om Solberg får bli, såfremt Støre ikke klarer å stable en støtteavtale på bena.

Jeg har stemt AP pga sterk omfordeling har gjort norge til ca verdens beste land. Det finnes mange land som har hatt olje men som ikke har hatt omfordelingen vi har hatt og de har samfunn fulle av sosiale problemer og stor ulikhet.

Moxnes ønsker å gi bort store deler av oljefondet til fattige land, det er uaktuelt for min del. (fondet er på tot 8000 mrd nok).

1 Like

Man kan ikke gi det bort da mesteparten allerede er reservert fremtidige pensjoner

Hadde vi levd på 60 tallet hadde Moxnes blitt tvangsinnlagt. Alt han står for politisk er bevist å inn fungere på noe som helst plan. Evt kan du nevne et kommunistisk styre som ikke inkluderer folkemord og en politisk elite som snylter på alle andre?

2 Likes

Det gjelder begge yttersider er jeg redd. Recep erdogan i Tyrkia og Viktor orbán i Ungarn leder begge populistiske regimer hvor demokratiet stadig bygges ned og makt konsolideres. Parlamentene er nærmest maktesløse. Alle som ikke er “ekte folk”, Dvs utlendinger og opposisjon, ekskluderes, diskrimineres og mister alle rettigheter. Alle som sier dem i mot blir anklaget for å ikke ha noen rett til å uttale seg, og for å lyve, og i ekstreme tilfeller fengsles uten dom. Polen er i ferd med å gå i samme retning.

Trump tilhørerer samme politiske gruppe, men systemene er bedre designet for å hindre dette i USA.

Likevel er det viktig at disse spillerne er en del av den offentlige politikken slik at meningene deres kan konfronteres og debatteres. Det samme gjelder ytre venstre.

Rødt bør som du sier aldri styre, men de bør absolutt være på stortinget som en motvekt til ytre høyre for å nyansere og balansere debatten.

4 Likes

De høyrepopulistiske partiene har vokst i hele europa de siste 40 årene og er en respons på multikulturalisme. Heldigvis er ikke alle disse like ekstreme eller anti demokratiske, feks FRP, selv om mange er det. Når det skjer raske demografiske endringer i nabolagene skaper det sterk frykt i folk og de drives inn i radikal høyre bevegelsene. Mer langsiktige demografiske endringer skaper ikke disse reaksjonene. Men det er tydelig at europa kan destabiliseres pga disse bevegelsene slik som nevnt av Zimster med Ungarn og Polen.

I tillegg er folket i nasjoner med høyere grad av kulturell diversitet generelt mindre villige til å støtte velferdsordninger. Derfor er det viktig å senke kulturforskjellene både ved streng integrering men også ved å minke de økonomiske forskjellene i samfunnet slik at ikke forskjellen mellom klassene i samfunnet blir for stor. Med store forskjeller vil fattige og rike og utlendinger segregeres geografisk fordi tilliten synker, som igjen fører igjen til at forskjellene blir enda større siden det da kommuniseres mindre mellom gruppene og vi ender opp med lite felles erfaringer. Dermed er vi på vei mot å bli som USA der den politiske tonen er ekstremt polarisert og negativt og den politiske volden er stigende.

5 Likes

"Og gratulerer! Du er en ekte Pirat! "

Stemte på dem forrige valg.

3 Likes