Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Tesla (TSLA) 🏎

Enig, leste at Tesla Kina begrunnet det med effektivisering av produksjonen og forbedrede supply chains. Men noen tolker det som at etterspĂžrslen i Kina tĂžrker opp. Tiden vil vise hvem som har korrekt, men med 10% nedgang i pris vil nok uansett etterspĂžrselen Ăžke betraktelig.

Helt klart, men at Yuan har svekket seg fra ca 6 til 7 mot dollar siste mÄned mÄ vel noen av de store ha fÄtt med seg.

Edit: hÞrte pÄ cnbc at Must for et par dager hadde sagt at fokuset fremover i Kina var volum, og at
marginene var gode. En annen ting er at de i USA fikk problemer med levere ut alle bilene som var solgt, og tipper det samme fort var tilfellet etter at koronaen eksploderte der i desember.

BYD viste ny bil i gÄr. Mon tro denne blir Ä se pÄ veiene her fremover? I sÄfall, fÄr nok et annet navn vil jeg tippe

Who knows, men hvis Kina biler er ferdige i Vesten, sÄ blir nok vestlige merker ogsÄ boikottet i Kina som pt utgjÞr halvparten av markert for biler

1 Like

En kinesisk invasjon av Taiwan tror jeg er lite sannsynlig med det geopolitiske bilde vi har nÄ. Da tror jeg ting mÄ endra seg dramatisk i USA, at de blir mer proteksjonistisk og nasjonalistisk, og at de skroter de sikkerhetspolitiske avtalene de har med land i Østen i dag.

Den dagen det skjer sÄ tror jeg Nato ogsÄ er en saga blott.

1 Like

Xi har gjort det klart at Taiwan skal tilbake, om sÄ med makt. Og etter at Nansy besÞkte Þya fanget USA Etterretning opp at de ville angripe Taiwan om 12-18 mnd .

1 Like

Jeg gjorde meg flere tanker fÞr jeg kjÞpte Tesla pÄ dipp til 112.

Var, og er, nesten klink umulig Ă„ ikke Ă„pne en hvilken som helst nettside uten Ă„ lese artikler som er negative til Musk, Twitter og hvor rĂŠva Tesla gjĂžr det.

Alle som kalte seg analytikere var negative.

Nesten sÄnn at om man i vanvare klikker seg inn pÄ en strikkeblogg (les sosiale medier) sÄ skrev tante Olga negativt om Musk om det fantes et kommentarfelt som var Äpent.

KjĂžr debatt!

Under 102 i fÞrhandelen, og handlet over 114 sÄ langt i kveld. Hvem trenger vel Super Mario eller Donkey Kong fÄr Ä fÄ opp pulsen.

Apple er vel favoritten i Kina.

Ny kinesisk rekord med 25 % av salget i oktober 2022. Det holder ikke nĂždvendigvis i en lavkonjunktur

HĂžres fake ut. De har ca 5 Ă„r igjen fĂžr de er pĂ„ nivĂ„ med USA, sĂ„ Ă„ slĂ„ nÄ  Nei, det hadde vĂŠrt selvmĂ„l.

Det er ikke mange Är siden Tesla var den eneste elbilen man dro pÄ tur med i Norge, sÄnn er det ikke lenger. Hvis du planlegger litt finnes det vel nesten ikke grenser pÄ kontinentet heller.

Jeg har kanskje fÄtt 1 programvareoppdatering pÄ bilen min etter at jeg kjÞpte den, men bilen og alt jeg betalte for i bilbutikken fungerer. Det finnes de av oss som synes det er et behagelig regime ogsÄ.

Tesla har vÊrt en first mover og oppnÄdd mye (de har da ogsÄ vÊrt ganske alene om subsidiepotten), men hvis de skal gjÞre alt fra Ä designe AI-chips til Ä drifte ladenettverk, sÄ er det risiko for at det gÄr ut over konkurranseevnen som bilprodusent.

2 Likes

Jeg vil si at effektivitet er det som holder tesla foran resten. Hvis det tech forspranget blir tatt igjen, sÄ kan det bli vanskeligere.

2 Likes

Jeg har ikke inntrykk av at det er dekning for Ä si at Tesla er foran, det mÄ i sÄ fall spesifiseres nÊrmere (som du jo gjÞr med Ä nevne effektivitet). Markedet (det norske) mener ikke effektivitet er spesielt viktig nÄr man ser salgstallene for E-Tron.

1 Like

Jeg har fÄtt et utall med programvare oppdateringer, og bilen har fungert fra fÞrste med frem til nÄ (25000 km). Absolutt null problem.

Jeg kjĂžpte ID4 i juni 2021, den holdt jeg ut med til august 2021.
FÞr den hadde jeg Model 3 SR+, hadde jeg ikke vÊrt sÄ dum Ä kjÞpe ID4 hadde jeg hatt Model 3 mye lenger.
Men mange der ute som ikke har kjÞrt Tesla en stund vet jo at Tesla bÄde er dÄrlige og at mye betjening pÄ skjerm er livsfarlig. Jeg digga Model 3 nÄr den ble vist fÞrste gang (2016?), jeg digga den enda mer nÄr jeg fikk min egen.
Jeg er til orientering ikke mellom 20 og 30 men nĂŠrmer meg 60, alt for fort.
Tesla sin tech er super.

Men fremdeles er det kun Tesla en kan kjĂžpe og kjĂžre rett til feks Roma med uten Ă„ verken laste ned ekstra apper, brikker eller lignende.
Og det funker helt sĂžmlĂžst. Uten noe som helst problemer.
Bilen forteller hvor du bÞr lade, hvor mange ladere det er ledig, hva prisen er gjennom dÞgnet, de setter enda til opp ladegrenser pÄ de stedene hvor belasting pÄ laderne er stor.
Men jeg har aldri sagt at det ikke gÄr an Ä kjÞre langtur med andre elbiler, men med Tesla er det enklere enn med feks fossilbil. Trenger ikke kort engang.

7 Likes

DÞrhÄndtakene er blitt greie nok, bedre enn i -19, nÄ kan en uansett Äpne med appen, sÄ frost er ikke noe problem.
RammelÞse vinduer er derimot noe dritt pÄ alle biler nÄr det feks er frost, kommer regn og fryser pÄ igjen, ikke noe sÊrlig nÄr bilen er glasert med is.
Men da har Tesla en app som funker, litt lenger forvarming sÄ lÞser ogsÄ det seg.

6 Likes

Ikke alle er like negative. Bare nevner det.

1 Like

Svigers sleit litt der gitt. Det regnet og var minus sju nÄr de kom pÄ besÞk i julen. Ikke vanskelig Ä lÞse, men et problem andre ikke har.

2 Likes

LÞsningen er enkel: smÞre pakninger, evt litt pÄ utsiden av ruten ned mot listen.
Er det frosset sÄ er lÞsningen Ä dra et kredittkort forsiktig mellom listen nede og ruten.
Men forvarming lĂžser det meste.

5 Likes

Gjelder ikke dette alle rammelÞse dÞrer, uavhengig av produsent? Tenker at om det ikke er vanskelig Ä lÞse sÄ er det kanskje ikke et problem, men sikkert irriterende nok nÄr det skjer.

Vet ikke hvordan andre merker har lÞst det, men pÄ Tesla sÄ gÄr ruten ned ca en centimeter nÄr en Äpner dÞren for Ä gÄ klar av listen over ruta.

1 Like