Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Tesla (TSLA) 🏎

Har ikke noe tall på det, men det er uten tvil denne techen som er med på å gjøre marginene deres mye bedre enn alle andre store produsenter. 8 ganger høyere enn verdens største produsent Toyota ut fra linken i innlegget mitt over, uten at jeg skal gå god for akkurat de tallene.

1 Like

Teslas profittmargin er bla forårsaket i at de lager biler med høy utslagspris kombinert med nye fabrikker hvor man slipper å lage ICE/motor som gjør det lettere å automatisere produksjonslinja. Jeg vil vedde på at orofit marginen til Tesla vil falle på «billig» EVene de har signalisert de skal lage.

Teslas gross profit margin er 32% mens kinesiske NIO og Lixiang gross margin på hhv 19% og 22%. BYD har lavere primært fordi de produserer en stor ICE/plug-in hybridbiler (samt også mobiltelefoner).

Forresten, ser Teslas biler fra fabrikken i Berlin skal få batterier fra BYD :upside_down_face:

2 Likes

Marginene går kanskje ned, men volumet øker. Kan jo nevne en siste viktig ting som er i favør Teslas marginer og det er at de ikke har et tradisjonelt forhandlernettverk.

Ikke Tesla, men SpaceX. Jeg lar meg imponere av hva den mannen har fått til i sitt liv.

2 Likes

Har du eid og kjørt Tesla på langtur?
Tesla er per i dag eneste bil en bestiller, kjøper og kan kjøre ut i Europa med absolutt null planlegging.
Det er en av grunnene til at jeg i dag ikke gidder å vurdere andre bilmerker.

At bilen også funker sømløst, stabil app osv er andre grunner.

Sjekk feks VW ID og OTA, folk er jo i ekstase om de får programvareoppdateringer, etter et par år……noe Tesla har hatt siden 2013.

Ellers så har Tesla hatt mest solgte bilmodell flere måneder i Europa i 2022.

2 Likes

Gir de enda større forsprang, blir ikke det forspranget spist litt etter litt?

Det er ikke Musk som har fått til det. Det er et stort team av smarte hardtarbeidende ingeniører.

1 Like

Du kan erstatte mange hardtarbeidende ingeniører, men hadde SpaceX eksistert om det ikke var for Musk? Det lurer jeg litt på.

1 Like

6 Likes

Liker dinosaurene i bransjen, trygt og har erfaring :slight_smile:

1 Like

Sissener koser seg nok nå, men tipper han enda er i solid tap totalt sett på shorting av Tesla. Brant seg vel enormt i 2020, men da var det jo bare noen prosent av fondet som var tapt, så det gjorde jo ikke noe og sist fikk han vel spørsmål om han hadde sluttet å shorte tesla og svarte: “nei, nei, nei”.
Litt usikker på om jeg kjøper den :sweat_smile:

1 Like

Tesla har utvilsomt sittet i førersetet og disruptet en bransje. For min del så er diskusjonen om Tesla mer om selskapet virkelig skal være prissatt til det samme som alle andre bilprodusenter til sammen eller 1.3TUSD som kursen på det høyeste verdsette selskapet til.

Elon er vel nå CEO i Neurolink, SpaceX, Twitter, Boring Company i tillegg til Tesla.

I tillegg har Tesla notorisk lovet mer enn de har levert, nevner bare i slengen:

  • Fullstendig selvkjørende biler i 2018

  • Cybertruck skulle begynne å levers ut til kunder i 2021

  • 1mill Robotaxi skulle være på veiene i 2020

  • Tesla Semi med 500miles rekkevidde skulle selges i 2019

  • Ny Roadster skulle selges til kunder i 2020

  • Solcelledrevne ladere

  • Batteribytte stasjoner

  • Model 3 til 35KUSD

Hadde Tesla levert på disse tingene tipper jeg kursen hadde nådd nye høyder.

60% av alle elbiler kjøpes i Kina. Effekten av hva vi nordmenn foretrekker begynner å bli mindre gjeldende nå som Tesla er verdens største bilmerke målt i markedsverdi.

1 Like

Synes Tesla og Elon har blitt rikelig belønnet for all innovasjonen de har gjort :blush:

Ford er det du definerer som dinosaurer, står de stille på el bil fronten og teknologi?

Er du Tesla-aksjonær?

  • Ja
  • Nei, men har eid aksjer tidligere
  • Nei

0 stemmegivere

Kommer du til å investere i SpaceX når de blir børsnotert?

  • Ja, helt sikkert
  • Ja, sannsynligvis
  • Nei

0 stemmegivere

Har aksjer i Tesla, men stemte nei på SpaceX siden “kanskje” manglet. Tror den vil være kraftig overpriset når den noteres, kanskje like overpriset som Tesla rundt 400.

3 Likes

Må alt gå så fort da? Bedre å levere ett godt produkt :slight_smile:

Som feks Toyota? Var jo veldig ferdig den nye elbilen deres….
Velger heller dårligere finish enn surr teknisk fra A-Å….

Toyota var store på hybrid og var tidlig ute der, hel elektrisk har de ikke vært så aggressive og ikke så veldig godt produkt heller enda.

Problemet blir når aksjen prises til stjernene basert på Elon sine lovnader, for da blir månelandingen en stor nedtur selv om det også er en stor prestasjon.

Men vi vet jo hvem som solgte på topp etter Elon sin haussing… Elon selv.

1 Like