Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Tesla (TSLA) 🏎

Ned ca 6% i førhandelen. Har Musk vært på twitter idag?

Kan bryte 100$ i dag….tester 101 premarket :cold_face:

You tell me! :sweat_smile:

image

image

image

1 Like

Fallet er nok mye grunnet at de har satt ned prisene i Kina med rundt 10%.

1 Like

Det burde være positivt?

Enig, leste at Tesla Kina begrunnet det med effektivisering av produksjonen og forbedrede supply chains. Men noen tolker det som at etterspørslen i Kina tørker opp. Tiden vil vise hvem som har korrekt, men med 10% nedgang i pris vil nok uansett etterspørselen øke betraktelig.

Helt klart, men at Yuan har svekket seg fra ca 6 til 7 mot dollar siste måned må vel noen av de store ha fått med seg.

Edit: hørte på cnbc at Must for et par dager hadde sagt at fokuset fremover i Kina var volum, og at
marginene var gode. En annen ting er at de i USA fikk problemer med levere ut alle bilene som var solgt, og tipper det samme fort var tilfellet etter at koronaen eksploderte der i desember.

BYD viste ny bil i går. Mon tro denne blir å se på veiene her fremover? I såfall, får nok et annet navn vil jeg tippe

Who knows, men hvis Kina biler er ferdige i Vesten, så blir nok vestlige merker også boikottet i Kina som pt utgjør halvparten av markert for biler

1 Like

En kinesisk invasjon av Taiwan tror jeg er lite sannsynlig med det geopolitiske bilde vi har nå. Da tror jeg ting må endra seg dramatisk i USA, at de blir mer proteksjonistisk og nasjonalistisk, og at de skroter de sikkerhetspolitiske avtalene de har med land i Østen i dag.

Den dagen det skjer så tror jeg Nato også er en saga blott.

1 Like

Xi har gjort det klart at Taiwan skal tilbake, om så med makt. Og etter at Nansy besøkte øya fanget USA Etterretning opp at de ville angripe Taiwan om 12-18 mnd .

1 Like

Jeg gjorde meg flere tanker før jeg kjøpte Tesla på dipp til 112.

Var, og er, nesten klink umulig å ikke åpne en hvilken som helst nettside uten å lese artikler som er negative til Musk, Twitter og hvor ræva Tesla gjør det.

Alle som kalte seg analytikere var negative.

Nesten sånn at om man i vanvare klikker seg inn på en strikkeblogg (les sosiale medier) så skrev tante Olga negativt om Musk om det fantes et kommentarfelt som var åpent.

Kjør debatt!

Under 102 i førhandelen, og handlet over 114 så langt i kveld. Hvem trenger vel Super Mario eller Donkey Kong får å få opp pulsen.

Apple er vel favoritten i Kina.

Ny kinesisk rekord med 25 % av salget i oktober 2022. Det holder ikke nødvendigvis i en lavkonjunktur

Høres fake ut. De har ca 5 år igjen før de er på nivå med USA, så å slå nå… Nei, det hadde vært selvmål.

Det er ikke mange år siden Tesla var den eneste elbilen man dro på tur med i Norge, sånn er det ikke lenger. Hvis du planlegger litt finnes det vel nesten ikke grenser på kontinentet heller.

Jeg har kanskje fått 1 programvareoppdatering på bilen min etter at jeg kjøpte den, men bilen og alt jeg betalte for i bilbutikken fungerer. Det finnes de av oss som synes det er et behagelig regime også.

Tesla har vært en first mover og oppnådd mye (de har da også vært ganske alene om subsidiepotten), men hvis de skal gjøre alt fra å designe AI-chips til å drifte ladenettverk, så er det risiko for at det går ut over konkurranseevnen som bilprodusent.

2 Likes

Jeg vil si at effektivitet er det som holder tesla foran resten. Hvis det tech forspranget blir tatt igjen, så kan det bli vanskeligere.

2 Likes

Jeg har ikke inntrykk av at det er dekning for å si at Tesla er foran, det må i så fall spesifiseres nærmere (som du jo gjør med å nevne effektivitet). Markedet (det norske) mener ikke effektivitet er spesielt viktig når man ser salgstallene for E-Tron.

1 Like

Jeg har fått et utall med programvare oppdateringer, og bilen har fungert fra første med frem til nå (25000 km). Absolutt null problem.

Jeg kjøpte ID4 i juni 2021, den holdt jeg ut med til august 2021.
Før den hadde jeg Model 3 SR+, hadde jeg ikke vært så dum å kjøpe ID4 hadde jeg hatt Model 3 mye lenger.
Men mange der ute som ikke har kjørt Tesla en stund vet jo at Tesla både er dårlige og at mye betjening på skjerm er livsfarlig. Jeg digga Model 3 når den ble vist første gang (2016?), jeg digga den enda mer når jeg fikk min egen.
Jeg er til orientering ikke mellom 20 og 30 men nærmer meg 60, alt for fort.
Tesla sin tech er super.

Men fremdeles er det kun Tesla en kan kjøpe og kjøre rett til feks Roma med uten å verken laste ned ekstra apper, brikker eller lignende.
Og det funker helt sømløst. Uten noe som helst problemer.
Bilen forteller hvor du bør lade, hvor mange ladere det er ledig, hva prisen er gjennom døgnet, de setter enda til opp ladegrenser på de stedene hvor belasting på laderne er stor.
Men jeg har aldri sagt at det ikke går an å kjøre langtur med andre elbiler, men med Tesla er det enklere enn med feks fossilbil. Trenger ikke kort engang.

7 Likes

Dørhåndtakene er blitt greie nok, bedre enn i -19, nå kan en uansett åpne med appen, så frost er ikke noe problem.
Rammeløse vinduer er derimot noe dritt på alle biler når det feks er frost, kommer regn og fryser på igjen, ikke noe særlig når bilen er glasert med is.
Men da har Tesla en app som funker, litt lenger forvarming så løser også det seg.

6 Likes