Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Tesla (TSLA) 🏎

Det er vel takket være han at aksjen ble hinsides høyt priset tidligere også, hvem andre skulle liksom fått til noe lignende…

2 Likes

En Tesla fortelling i dagspressen

1 Like

Tesla bare priset til PE 33, jeg er faktisk overrasket. Da har de levert bedre enn jeg hadde trodd.

Har tesla forsatt forspranget når det kommer til effektivitet på elbilene sine?

20,8 vs 15,8 eller 31,6% høyere forbruk er helt krise ja :laughing:

BYD Tang har visst 21,6 (på sommeren).

:face_with_raised_eyebrow:

4 Likes

Vanskelig å si. Tror BYD kommer til å selge flere elbiler fremover enn Tesla og BYD har det neste inhouse (batteri, chip) i motsetning til Tesla. Spesielt i Kina og hvis ting blir økonomisk trangere så tror jeg folk velger billigere EVs enn Tesla.

Ser ut som sikkerheten heller ikke er så aller verst. Ganske utrolige bilder og video.

1 Like

Kina ble det største bilmarkedet i verden i 2009. BYD har lagd biler siden slutten av 90-tallet. Omlag 15% av selskapet eies av Buffet og har pt solgt flere elbiler enn Tesla. Hadde det vært komplett jugl så hadde nok folk sluttet å kjøpe det. Mulig ikke tilpasset nordiske forhold, men globalt sett så er det nok konkurransedyktige og ikke helt jalla på kvalitet heller. Ellers så har man NIO som er hakket vassere.

Jeg tror robotiseringen av produksjonslinja på EVs vs ICE er en viktig bidragsyter for at marginene på EVs er så mye bedre. Og etter at Tesla banet vei med gode batterier (fra Kinesiske CATL foresten) så følger røkla etter.

1 Like

Musk sa nå i oktober at de skulle lansere en mindre utgave som skulle konkurrere i segmentet til Volkswagen ID3 og MG4, men med helt ny oppbygging og høyere energitetthet på batteriene. God rekkevidde og hyggelig pris på ca usd 25k. Kan fort ble et førstevalg for mange, og nr 2. bil for de som trenger det. 25 januar er dato for q4 om jeg ikke feil, så det kommer kanskje noen oppdateringer.

3 Likes

Men kanskje den er over?

Endelig en annen som nevner Damodaran, for en ressurs!

2 Likes

Trist å se. Tesla er, tross alt, bedre enn Twitter.

Hvordan har Elon havnet her?

3 Likes

Hybris

Hahahaha, ikke mye overbevisende. Dama mangler totalt bakkekontakt…

Hører på CNBC at Gary Black fra Future Fund sier konsensus P/E 2023 er 21. Han har P/E 20 i sin tilnærming. Med så mye dritt bakt inn i prisen nå så føler jeg det er større oppside enn nedside. Finnes få andre selskap som har potensiale for 33-35% årlig vekst frem til 2025.

Tipper at når Musken twittrer at han har funnet CEO til fuglen så flyr Tesla opp 15%.

1 Like

3 Likes

Er Tesla et Techselskap eller en bilprodusent? Uten tvil begge deler spør du meg, men det jeg sjelden ser omtalt blant analytikere og andre er at de også har verdens største ladenettverk, med over 40000 hurtigladere og 35000 destinasjonsladere. Det er ingen andre som er i nærheten.

Å bygge en bil fra bunnen, spesielt med egne chips, er en vanvittig prestasjon rent teknologisk, men det gjenstår å se om det er økonomisk rasjonelt. Tesla sitter ikke på noe teknologi som ikke kan kjøpes i markedet av andre bilprodusenter, og jeg tviler på om de oppnår samme kvalitet på teknologien de utvikler (andre bilmerker leverer nå tilsvarende eller bedre selvkjøring etter noen parametere).

Hva er ladenettverket verd? Kan de tjene mer på ladenettverk enn en dedikert ladeoperatør? I Norge har de åpnet nettverket for allmuen, og det er ikke lenger noe gratis lading inkludert med bilene. Resten av bilbransjen og bensinstasjonene bygger ut der det er etterspørsel. Fordelen av Teslas ladenettverk er i ferd med å forsvinne i Norge, det kan bli tilfellet i andre land også.

Det kan godt hende Tesla ikke bare er et bilselskap, men det kan like gjerne trekke verdien ned som opp.

4 Likes

Hehe. De har egne it- design- og ingeniøravdelinger som kun skal jobbe med Tesla sine produkter, og kan snu på femøringen om de ønsker å gjøre endringer eller forberede ny modeller, hvilket de holder på med nå etter at cyber truck og Lorry er i produksjon; jeg vet ikke om det trekker verdien opp eller ned.

Er ingen som har bedre marginer på bilene de selger enn Tesla; jeg vet ikke om det trekker verdien opp eller ned.

Så har de en teknologi for selvkjøring som er tilsvarende eller bedre enn andre bilmerker på noen parametre; jeg vet ikke om det trekker verdien opp eller ned.

Så har de 75000 ladestasjoner som de tjener penger på; jeg vet ikke om det trekker verdien opp eller ned.

3 Likes

Hvor mye penger tjener de på denne “techen”?