Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Tesla (TSLA) 🏎

Falltakten Þker i styrke. Begynner Ä bli heftige summer i tap pÄ investorene nÄ.

2 Likes

Ser ikke pent ut?

AltsÄ de bommer med 20.000 biler, leverer over 400.000 biler for fÞrste gang i et kvartal og leverer 40% Þkning Är pÄ Är.

Midt i en resesjon.

Vet ikke altsÄ @kanon, tror Tesla er moden for en prising basert pÄ salg av biler. BYD solgte nesten 200K EVs i november alene og solid mÄnedsvis Þkning i 2022

4 Likes

Det kan jo vÊre at de bare blir en traust bil produsent. Det betyr i sÄ fall slutten pÄ storystocken TSLA.

De har i midlertid ikke levert et spesielt dÄrlig kvartal slik artiklen over antyder.

Markedet for elbil er enormt fremover. BYDs suksess spiser ikke opp teslas muligheter, det beviser demand.

4 Likes

Uten tvil imponerende, men hvordan er forventningene priset inn i aksjen?

2 Likes

Og hvis det virkelig er resesjon, hvordan man t eller salget av high end elbiler vil fortsette.

Vil tro det utlĂžses noen ST ved kurs 100.

1 Like

Highend delen av tesla utgjĂžr forsvinnende lite, om du ikke mener 3 og y er highend.

Bedre overskrift enn den over :laughing::

4 Likes

Model 3 og Y er overkommelig i Norge, men er nok ikke allemannseie bil i ellers store deler av verden. Ikke en resesjonsvennlig merke kanskje? La oss se. De har hÞyt priset pÄ bakgrunn av store forventninger ref @Minks kommenter

1 Like

Brudd pÄ 300 weekly MA, og hvis $100 ryker blir jeg ikke overrasket om stÞttenivÄene pÄ $50 (ATH pre COVID) og $25 (ATH 2017-19 og covid-low) skal testes. Da ser vi nok bÄde full kapitulasjon og kjÞpsmulighetene.

5 Likes

Da er jeg helt klart inne igjen og!

2 Likes

Misset en short pÄ forrige bounce, prÞver igjen ila. uken hvis den bouncer. Ser det samme som deg mht. nivÄer. Overpriset deluxe, til tross for fall pÄ mer enn 70% :sweat_smile:

2 Likes

Jeg er ingen tallknuser, men nÄr man ser hvor mange biler de selger ifht. mcap, og man potensielt gÄr inn i en periode med deflasjon, sÄ virker ikke aksjen sÄ attraktiv for min del.

Kombiner dette med at CEO er CEO for 3 selskaper og virker mer opptatt av Ä tweete enn Ä serve Tesla, og at alle andre bilprodusenter nÄ ogsÄ spiser av markedsandelene til Tesla.

Aksjemarkedet handler om narrativer. I 2020-2021 skulle Tesla redde verden. Boblen sprakk slik mange spÄdde, mye pga. rentehevingene til FED. I tillegg gikk Elon fra Ä vÊre helt og frontfigur for det grÞnne skiftet, til Ä miste en haug med fans. Har sjeldent sett noen som er sÄ i rampelyset Þdelegge sÄ mye for seg selv.

Jeg tror Tesla desverre er synonymt med Elon, og ingen store fisker vil rÞre aksjen sÄ lenge Twitter dramaet pÄgÄr.

Sist men ikke minst ser ikke chartet bra ut.
Dette er grunnene til at jeg tror aksjen skal lenger ned
 :slightly_smiling_face:

9 Likes

Tja, ikke sÄ lett Ä vurdere verdien til Tesla, som er et unikt selskap med et enorm vekstpotensial. Det jeg vet er at jeg ikke betaler P/E pÄ 33 og Fwd PE pÄ 28 for et selskap som er i bÄde mikro og makro-situasjonen Tesla er i. Med en halvering i aksjepris er man ned pÄ fornuftige P/E pÄ 16, og da tenker jeg en akseptabel margin of safety vil vÊre rundt 30$ og P/E pÄ 10.

1 Like

Tesla kan lett gÄ til 200 igjen i et mindre pessimistisk marked. FÄr man den pÄ 30 i en kapitulasjon er det bare Ä pantsette kone, unger og svigermor.

3 Likes

Jeg mener Teslas rolle som pionerer i EV biler er udiskutabel, men om Tesla blir selskapet som vil vÊre konsistent det selskapet som kommer med beste tech og biler for hvermannsen er jeg ikke sikker pÄ.

Hva angÄr verdisetting av Tesla; anbefaler Ä se pÄ Aswath Damodaran, professor i finans NY Stern og en gudfar pÄ valuation som eget fag, sine analyser pÄ Tesla pÄ YouTube.

2 Likes

Steg 1 er Ä skille pÄ om man diskuterer aksjen eller selskapet. Tror de fleste er enig i at Tesla er et fantastisk selskap med en fantastisk fremtid. Det betyr ikke at R/R for aksjen er fantastisk i dag, tvert i mot.

3 Likes

NÄr det gjelder Tesla er Book to bill ratio et interessant konsept. Det finnes et par videoer pÄ YouTube om det.

Man burde ligge over 1,0 i Book to bill. Tesla er dessverre under 0,5. Hvilket sier at ordrene er veldig mye lavere enn leverte biler.

EPS blir vel i beste fall flat? Det er dritt Ă„ se dere aksjonĂŠrer lide, men valuation matters.

Jeg er fortsatt-70 % (!) pÄ mine Zoom-aksjer og har lÊrt det hard way selv :sweat_smile:

3 Likes

Godt poeng.

Det er ingen tvil om at Tesla er et innovativt selskap med store ambisjoner. Desverre har de akkurat nÄ et image problem. Uavhengig av prising, mÄ imaget reetableres.

Dette er et eksempel pÄ det jeg mener, det er flere, bare Ä google:

https://www.fastcompany.com/90827850/tesla-owners-didnt-buy-a-car-we-bought-a-set-of-beliefs-elon-is-trashing

1 Like

Hvordan stÄr byd seg ift Tesla mcap? Kan bud vÊre ett godt kjÞp eller er den ogsÄ overprisa?

1 Like

Veldig godt poeng. Tesla sitt brand har uten tvil tapt mye verdi pga. Musk det siste Ă„ret, og det gjenspeiles i aksjen.

1 Like