Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Tesla (TSLA) 🏎

Ehm
 nei. Tesla er blant de aller dÄrligste nÄr det kommer til selvkjÞring (level 4 og 5). De er helt i bÄnn.

1 Like

Vis gjerne til artikkel eller noe som understĂžtter dette.

Ikke for Ä steppe inn i diskusjonen, men artikkelen under virker Ä vÊre oppdatert pÄ feltet

https://www.hotcars.com/fully-autonomous-driving-2022/

Ta en kikk pÄ hva slags sensorer disse bilene bruker.

NĂŠh, det der er jo level 2.

Har vanskelig for Ä se at man skal nÄ level 4 og 5 uten fallback som lidar selv ja.

Men, sensorer er datainput, og om det er nÞdvendig, sÄ vil det vÊre en del av pakka etterhvert.

Mener fortsatt at Tesla aien er kommet lenger enn konkurrentene.

Tesla rapporterer altsÄ dÄrligere tall enn Ford og GM.

En ting som jeg ikke hadde fÄtt med meg var at Andrej Karpathy har sagt opp.

Det er katastrofalt. Karpathy er en uvurderlig ressurs (min vurdering). Jeg vet ikke om jeg tok hardt nok i da jeg sa at TSLA skal halveres (fra rundt 125).

2 Likes

BÊrer vel raskt ned til 90ish forsÄ Ä teste stÞtte

FÞrst 90, sÄ 25?

Det er vel relativt sterk teknisk stĂžtte i omr. 60, men i dagens markedet er det vanskelig Ă„ si.

Ryktes om at Elon kommer til Ä ta av Tesla fra bÞrs hvis kursen skulle tangere 50. Men nÄ som han er deep in i Twitter sÄ er det vel fÄ banker som vil finansiere Elons evt slike planer
.

1 Like

Volumet til tesla ligger i 3 og Y, ikke i S og X. SĂ„ det du egentlig sier her er at BYD er en stor konkurrent akkurat det tesla skal tjene penger.

1 Like

Geely, de kinesiske eierne av Volvo og Polestar skal IPO (USA) merket sitt Zeekr med en forelÞpig verdi rundt $10B. Planen er Ä hente $1B for p bygge en fabrikk i USA. Zeekr sin 001 modell har en rekkevidde pÄ over 1000km med batteri fra CATL, er stÞrre enn Model X og kvaliteten skal vÊre on par med Tesla, Audi og BMW.

Skal ogsÄ selge i Norge og prisen pÄ den rimeligste modellen ligger rundt 365 000kr.

3 Likes

Formuen til Musk er ned sÄppass mye nÄ at han Þnsker de ansatte stiller opp frivillig for Ä hjelpe.

3 Likes

Tolker det som «jobb overtid frivillig».

From: Elon Musk

To: Everybody

Subj. Final Few Days

Date: Dec. 28, 2022 [Time Stamp removed]

Just a quick note to thank you for your hard work and congratulate you on exceptional execution in 2022!

Since we have a lot of cars arriving at the last minute, it is important to rally hard and do everything we can to get our cars to customers who have ordered them before midnight on Dec. 31. Also, every incremental car we produce that can be delivered in time also matters.

Please go all out for the next few days and volunteer to help deliver if at all possible. It will make a real difference!

Thanks,

Elon

Btw, don’t be too bothered by stock market craziness. As we demonstrate continued excellent performance, the market will recognize that. Long-term, I believe very much that Tesla will be the most valuable company on Earth!

2 Likes

Hehe. Du har nok rett i det ja.
Blir jo ganske sĂ„ anderledes da. Er jo heller en gode i disse tider dersom de ansatte kan jobbe “sĂ„ mye de vil”. :relaxed:

1 Like

Om det er pga dette eller ikke sÄ var det en drÞss med ansatte i Tesla-butikken i TromsÞ fÞr jul. Har heller aldri sett sÄ mange biler pÄ plassen foran der, klare til utlevering. Fullt trÞkk fÞr nyttÄr og nye skatter, med andre ord.

Kan kanskje bli en nyttÄrsrakett med gode utleveringstall, muligens eks Kina.

1 Like

Tok noen lodd pÄ tirsdag kveld. Har gÄtt som forventet (hÄpet) siden det, opp 9% for min del. Skal videre opp i morgen slik jeg ser det, men da sÄ spÞrs det om man skal ta sjansen Ä sitte over helga og vent pÄ produksjonstallene pÄ mandag eller pingle ut.

2 Likes

Ser ikke sÄ pent ut dette gitt


2 Likes

FÄr vel feste setebeltet. Dollaren er jo en del opp, sÄ det hjelper jo litt. Ser ut som den handles litt hÞyere pÄ XFRA.

2 Likes