Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Tesla (TSLA) 🏎

Er det derfor Tesla Model Y er den mest solgte bilmodell i Norge siden Bobla i -69?
Jeg kjøpte en annen storselger i juni -21, ID4, den hadde jeg til august -21, da bestilte jeg Model Y.
Masse fine nye bilmodeller der ute, hadde de blitt levert med tech fra Tesla hadde jeg gjerne kjøpt de.
feks Kona 6, bortsett fra upraktisk design.
Xpeng G9 er også interessant. Men jeg gidder ikke.
Praktisk funksjon trumfer feks design for min del.

Hvis du ikke har en samsung, så ja.

1 Like

Jo, da også :stuck_out_tongue_closed_eyes:

Fra din link

Samsung actually shut down its last remaining smartphone factory in China this year. As of 2019, the company is not making any phones in the People’s Republic. It previously had two factories in China but as Samsung’s market share fell below 1% in the country, it had to scale back production. It no longer makes financial sense for Samsung to manufacture phones in China. Which is why it has now stopped doing that.

2 Likes

:sweat_smile: jeg leste ikke linken selv. Svarte mest på spøk.

Men denne var litt interresant:

«China’s EV market grew by over 90% YoY in Q2 2022, whereas Europe’s EV market increased by just 16% YoY.»

I give you… internet!

Høy verdsettelse etc…

Er sannsynlig scenario som mange investerer i er at Tesla blir først ut med fulltselvkjørende biler.

Hva sier du om verdsettelse da?

Da sier jeg i hvert fall “never gonne happen”…

4 Likes

Når skulle dette vært rullet ut? Sånn cirka 6-7 år siden?

5 Likes

Jeg der det annerledes.

Har svært vanskelig for å tro at vi får lov til å kjøre selv om 10-20 år.

Og jeg tror den med mest data og best teknologi får det til først. Og det er tesla.

Så kan de andre lisensiere eller bukke under, og bidra til enda mer data.

Blir så fint så.

(Eller det er ihvertfall en bull tese ;))

3 Likes

Umulig å sette “rett” pris på aksjen. Ingen tvil om at Musk har vært first mover med sin visjon og det produktet de levere. P/E på Ford og GM er litt over 5, så ut fra det er Tesla overpriset ut fra at man betaler for mannen og visjonen.

Titter man bak mannen og bilen så ser man at de har et ladesystem som er ekstremt godt utbygd, noe som gir de et enormt potensiale for å selge inn ladeinfrastruktur til alle brukere av elektriske biler. Jeg tenker mye av oppsiden kan ligge her.

1 Like

Elon har jo messet om selvkjørende biler siden 2015 og lovet dette skulle være lansert mangt engang. Med de siste nyhetene fra Tesla denne måneden hvor de tilsynelatende kommer til å gå tilbake på bruken av radar/lidar så må man jo tolke at deres første approache med kun bruke dataalgoritmer ikke holder mål. For alt det er verdt så kan Googles Waymo som primært har satset på selvkjørende biler ha kommet lengre enn Tesla med sin tech.

Uten tvil, ladenettverket, deres batteri, måten de selger/kjører service, software og tech forøvrig har banet vei og disruptet en bransje som var moden for innovasjon. Men at Tesla ~450B er rett prising av selskapet, noe market cap var på sitt høyeste synes jeg er drøyt.

To av mine beste kompiser er Elon fanboys. De har vært med på en hinsides opptur og er såpass er die hard at de mener det smarteste er å kjøpe seg opp nå. Ellers veldig oppegående mennesker, men når man diskuterer Elon og Tesla så nytter det ikke å snakke logikk eller sammenlikninger. Har måtte slutte å diskutere Tesla for å beholde god stemning. Dette er en sekt og religion blitt :exploding_head:

Edit: klart Musk har fått til mye veldig bra med Tesla, SpaceX etc, men en verdsettelsen av Tesla fokuset nå er. Tror forøvrig han kan ha betalt for mye for Twitter og dette kan vise seg å bli hans Akilleshæl.

10 Likes

Det meste av twitterkjøpet ble finansiert av salg av aksjer når Tesla var på myyyye høyere nivåer enn nå, men ingen tvil om at han har betalt for mye ut fra dagens prising av tech.

2 Likes

Ja vet, og det var noe som startet/har bidratt mye til at kursen har gått ned. Synd Cathie Wood og Arkk ikke kunne holde kursen oppe. Hun virker ganske loco. Er galimatias hele opplegget.

1 Like

Tesla har bare plukket lavthengende frukt på selvkjøringstreet. Det er de siste 5% med ytelse som virkelig koster. Det som skiller Tesla fra røkla er at Tesla som selskap er komfortable med å selge uferdig (ikke-eksisterende til og med).

Når Mercedes nå lanserer den første ordentlige konkurrenten tar de juridisk ansvar for produktet sitt og legger på masse begrensninger på godkjent bruk. Det vekker tillit hos meg i alle fall, og hever kanskje den regulatoriske lista for Tesla.

Tesla nylig gått all inn på å bruke kun kamera. Tipper det snart er Tesla som henger etter. Allerede i dag ville jeg heller hatt en billigst mulig selvkjørende Mercedes kontra fullspekket Tesla.

4 Likes

Har lest litt mer på BYD, som nå har blitt verdens største produsent av elbiler. I motsetning til Tesla som ikke produserer egne batterier eller semiconductors, så produserer BYD dette inhouse.

Nesten 50% av all bilsalget til VW og Mercedes skjer i Kina. Dette er det største markedet globalt sett og det selges ca 26mill biler der årlig.

BYD har økt salget med omtrent 200% YoY, salgskurvene fra i år er imponerende, mens VW har mistet markedsandeler i Kina etter pandemien.

Kinesiske biler er på alvor på vei inn globalt sett, selv også i Norge.

1 Like

Hvordan er marginene hos BYD?

Tatt fra SeekingAlpha. Ikke veldig stor hvis man ser på dette i prosent, men er nok mye investeringer som gjøres for å fasilitere stor vekst

Imponerende. Jeg prøvekjørte en BYD i høst. Vi kan vel si at jeg tror den er ment på et helt annet markedssegment enn Tesla sikter på. I det perspektivet tenker jeg BYD predaterer på helt andre merker enn Tesla.

Enig i det. BYD konkurrerer trolig mer mot Model 3 og Model Y (med Atto, Seal) og ikke like mye mot Model X og S.

Tok opp BYD i denne konteksten bare for å sammenlikne mht verdi. Tesla er verdsatt høyt og antakelig ikke basert på bilsalg eller ei ved å si at de kommer til å bli største el-bilprodusent, fordi dette er og BYD (og sikkert derfor har Buffet som investor). Derimot, hvis det er premisset at man mener Tesla kommer til å ha den dominerende tech for selvkjørende biler eller at man får med SpaceX ved kjøp av Tesla så blir det vanskeligere å motsi fantasiverdsettelse av Tesla.

2 Likes