Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Tesla (TSLA) 🏎

Er det ikke nettopp pga Twitter-kjĂžpet Elon nĂ„ MÅ selge? Sinnsyk pris han betalte for det.

Vet ikke helt hvordan det ble finansiert, men mye av det er vel med pant i blant annet Tesla-aksjer pÄ hÞy kurs. SÄ han frykter vel at kursen skal gÄ under et viss nivÄ og selger selv fÞr det skjer.

1 Like

Hvor mange prosent av free float er short nÄ?

Tror vi fÄr en midlertidig rekyl allerede i dag, utelukkende basert pÄ at vi har 5 dager pÄ rad med mye nedgang, utbombet RSI.

1 Like

Det spÞrs :sweat_smile: Tror falltakten kan akselerere fra nÄ. Lite stÞtte fÞr 25 usd :sweat_smile::see_no_evil:

Tror ikke den skal sÄ langt ned da, men 100 ser vi nok.

1 Like

Jeg sitter klar til Ä kjÞpe TSLA pÄ $50. Denne skal endelig reprises.

2 Likes

Tror du sier noe der. Det ser ikke bra ut teknisk, selv om det er stĂžtte i omr. 110 og 93 ish.

Er verdt Ä tenke seg at om selskapet nÄ plutselig skal gÄ over fra verdsettelse ut fra multipler fra en annen sektor til fundamentale faktorer fra bransjen de faktisk opererer i burde man ta hÞyde for at verdsettelsen kan gÄ ned til halvparten av dagens (dvs topp februar).

Ovennevnte tar ei hĂžyde for det faktum at det finnes +20% flere aksjer i omlĂžp i dag i forhold til toppen i februar 2020.

Tesla er den mest omsatte aksjen pÄ SP500 - dvs man skal ikke undervurdere bevegelsene verken opp eller nedover.

Man fÄr nok en bounce i rangen 90-122 - teknisk er aksjen helt i kjelleren pÄ stÞrre timeframes.

Stemmer, men slike aksjer, samt krypto osv har en tendens til Ä gÄ hÞyere enn det man tror, men i bearmarked ogsÄ lavere enn det man tror nÄr dominobrikkene faller. Blir ikke overasket om vi ser 25 usd.

2 Likes

Er ikke aksjonĂŠr selv, men Ăžyner muligheten for enn inngang. Men som du sier kan man raskt ende opp som en “fekar” ved Ă„ ta tak i denne fallende kniven for tidlig


1 Like

Tenker det rette tidspunktet Ä kjÞpe pÄ er nÄr aksjen har fornuftige multipler OG tesla-fanklubben har gitt opp og selger med 90% tap.

5 Likes

Tesla er en bilprodusent som er i ferd med Ă„ bli tatt igjen av konkurransen. FallhĂžyden har rt ekstremt hĂžy, og den er fortsatt hĂžy.

3 Likes

Hvordan forsvarer man dagens pris pÄ Tesla?

Joa, men forutsetning om at Tesla viser seg Ă„ bli Apple er ikke tstt for gitt.

Nokia og Ericsson var fÞrst og best pÄ mobiltelefoner tidlig. Kan tenktes Tesla tar en Nokia/Ericsson? Just saying


Jeg er ikke mot Tesla, er bare valuation jeg synes ikke gir mening.

1 Like

Tesla har utvilsomt disruptet bilbransjen, men jeg tror ikke tyskerne, japanerne og spesielt kineserne vil bruke lang tid Ä ta igjen Tesla. Spesielt hvis EVs gir mening pÄ makro nivÄ fremover.

1 Like

Roc
Vet du hva tesla leverte av earnings sist q? Og hva forventer du egentlig neste Är? Jada det er relativt hÞye multipler,men siden du dro frem cisco her tidligere,sÄ kan jeg si at multipler er langt,langt lavere og eps-veksten hÞyere for tesla nÄ vs cisco den gang.
Men det fremtiden som teller og den er ukjent,men blir overrasket om tesla ikke er i fÞrersete om fem Är ogsÄ.

1 Like

Jeg ville definitivt valgt en Mercedes EQS eller Taycan, BMW iX eller Lucid Air fra 2022 enn den beste Tesla fra 2013 :stuck_out_tongue_closed_eyes:
Kvaliteten pÄ Tesla, enten om fra 2013 eller 2022 er jo ikke imponerende. Ikke at jeg har en selv, men naboen og venner som har klager stadig over smÄ og store ting.

2 Likes

Svarte egentlig pÄ dette, var ikke snakk om pris i denne sammenlikningen :wink:

@riskypick la oss se hvordan makrosituasjonen fremover globalt vil pÄvirke folks appetitt pÄ dyre elektriske biler. I dagens prising av Tesla sÄ fÞler jeg det er bakt inn mye suksess.

2 Likes

Ja,la oss se:-)
Jeg eier ikke aksjen,men tenker vel at dagens nivÄ er ganske fair. PÄ 300-400 var det bakt inn mye.

Jeg tror personlig at Munro har mye rett i sin analyse her.

Ellers sÄ har vel strÞmkrisen vi nÄ er i vist at verden trolig ikke er like moden for Ä bytte ut hele bilparken til EVs som man tidigere kanskje trodde.

2 Likes

1/3 av alt som produseres i verden kommer fra Kina. Skal vedde pÄ at hvis du sitter med en smarttelefon sÄ er den laget i Kina. Synes det er overraskende mange Polstars pÄ veiene. Ser stadig flere Xipeng, Hongqi, MG, BYD og Nio ogsÄ. Tok en BYD buss forleden dag, tenkte ikke sÄ mye over Kinas posisjon i sikkerhetsrÄdet nÄr jeg satt i den.

Jeg er helt enig, man kjĂžper med fĂžlelser kg kjĂžper status. Men det er en viss forskjell Ă„ kunne spare til en iPhone vs Ă„ spare til en Tesla.

1 Like

Poenget er vel ogsÄ at Kina selv tenderer til Ä bli det stÞrste markedet. Tror ikke kineserne selv er like skeptiske til innenlands merker, selvom en Tesla er hÞyest pÄ Þnskelista. Hvis man ikke inkluderer det kinesiske markedet i verdsettelsen av Tesla sÄ gir dagens og siste 12 mente valuation av selskapet enda mindre mening.