Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Tesla (TSLA) 🏎

jeg spår uansett tøffe tider for Musk,der vi får de andre store bilaktørene med sine modeller ut i markedet de neste årene,-og så skal vi igjennom Brexit`n snart :wink:

Problemet er jo at de modellene allerede er i bakleksa mtp rekkevidde. Lansering av biler i 19/20 med samme rekkevidde som tesla leverte i 2016 holder ikke. De må også få opp et skikkelig ladenettverk, og der virker det fremdeles som det er mer prat enn handling.
Håper virkelig de snart kommer med biler som kan konkurrere. Elbil med skikkelig rekkevidde, lademuligheter og tysk byggekvalitet hadde vært veldig interessant.

2 Likes

Så Tesla burde bare kansellere Model 3 da? Eller er det kanskje slik at det er biler i forskjellige klasser, og disse må sammenlignes med hverandre? :wink:

2 Likes

:thinking:

1 Like

Kjøpte første elbil oktober -14. Byttet den inn februar -17 da jeg fikk relativt greit betalt i innbytte og fikk mye bedre rekkevidde.
Hvis prisen på Kia Niro EV blir attraktiv, den får rails eller annen løsning for takbøyler og aller helst hengerfeste, da kjøper jeg den når den kommer i slutten av -18.
Har reservert meg.
De fleste som har prøvd ut elbil vil ikke tilbake. Får håpe norske politikere ikke er for kjappe med å kutte intensiver for elbiler, bør vente til elbil blir folk flest sitt førstevalg. Langt igjen før vi er der.
Men restriksjoner for dieselbiler samt økte bompenger for fossilbiler generelt vil også gjøre at flere vil vurdere elbil.

2 Likes

Ser ut til at bestillingene allerede er kommet :slight_smile:

4 Likes

Politikerne vet en jo aldri hva kan finne på. Var i 2005-6 de anbefalte folk å kjøpe dieselbil. Mange fulgte jo den oppfordringen. Hva gjorde så de folkevalgte i etterkant. Jo de plussa på diselavgifta godt over 1 kr literen. Ikke rart det blir politikerforakt.

Dagens moderne dieselmotorer forurenser jo mye mindre samt att forbruket er vesentlig lavere enn på eldre modeller.

Jeg vurderer elbil, men ønsker litt mer rekkevidde, 4 hjulstrekk samt hengerfeste. Kjekkt å ha hengerfeste da en skal på hytta :slight_smile:

1 Like

Bilen for deg er her allerede: Tesla X, starter under 700k og vil for de fleste være et rimeligere alternativ for de fleste enn en diesel SUV til 5-600k.

At dieselmotorer er «rene» har VW så ettertrykkelig motbevist. For tunge kjøretøyer kan det muligens stemme, når det ikke blir jukset med AdBlue.
Kaldstarter fører uansett til høye utslipp.

Jeg er glad for hver eneste elbil, og for hver syklist som er på veien, måtte det bli flere av begge. Mange flere.:blush:

Jeg tenker dieselbil med eller uten adblue fortsatt er renere enn Tesla som går på kull :slight_smile:

1 Like

Tenk så skitten du blir når du dusjer i kullpppvarma vann, drikker kaffe leget vha av kullkraft. Osv osv osv.
Elbilen forbruker ca 10% av mitt totale elektriske energiforbruk, den reduserer forbruk av ren, norsk vannkraft direkte ved redusert bruk av fossilt drivstoff og motorolje.
I tillegg er den vanvittig mye mer effektiv enn en fossilbil. Sånn er det med den saken.
Du er en flink og oppegående mann @Evilfreud, men når det kommer til energi har du mye å gå på😀.

2 Likes

Du glemmer at el sertifatene for norsk ren vannkraft i hovedsak er solgt til europeisk tungindustri og tyske elbiler. På papiret er det kull og atomkraft som driver teslaen :slight_smile:

Men elbil er fin måte å eksportere forurensing på. Skitten gruvedrift for lithium i et fattig land. Og skitten kraftproduksjon langt unna der vi blr.

Ganske naivt å tro at man er miljøvennlig bare fordi man kjører elbil her i Norge som går på “Norsk Vannkraft”…

Kes da hele posten, dere er da like skitne som er tilkoblet det norske kraftnettet. Jeg bruker ca 20000 kWt i året, av disse er ca 2000 kWt til drift av elbil.
Hvor mye elkraft bruker dere? :wink:

1 Like

Man burde vel bytte fra skitten kullkraft til oljefyr da, for å spare miljøet?

3 Likes

Vi er like skitne alle sammen ja. Og det blir mye verre før det blir bedre tror jeg(Hva skjer for eksempel nor 500 millioner indere skal få strøm?)… Jeg mener bare at det har lite betydning hva vi kjører.

Når det gjelder klima så må det gjøres store globale endringer på mange områder, spesielt matindustrien!

Bilindustrien og politikken her i Norge syntes jeg er helt avskyelig… Rike folk dundrer av gårde i store 2.5 tonns hybrid biler, som liksom skal hjelpe miljøet, mens de som sliter litt mer økonimoisk sitter nå i dieselbilene som de ble anbefalt å kjøpe for ikke mange år siden…

Men kanskje dette ikke er helt relatert til Tesla tråden, så skal holde munn!!

:slight_smile:

2 Likes

Her er kravene også for lette biler. Er ikke bare tyngre kjøretøy som har fått strengere krav.

Jeg har fulgt lite med på utviklingen av Tesla. Får nå se hva jeg velger🤔

Helt enig i at det er godt for hver ny elbil som erstatter eldre miljøverstinger :blush:

1 Like

Kravene er greie de, problemet er at det må juks til for å oppfylle kravene.
Like dustete som NEDC som er standarden som skal følges når en skal beregne forbruk og utslipp.
Som gjerne sier at en hybrid bruker 0,2 per mil, Leaf 2014 har 199 km rekkevidde osv osv
Elbilen har null utslipp som ny og når den er 10’år gammel.

Problemet er at det går vanvittig mye energi i prosessen med å lage batteriene.

Forskning antyder at du må kjøre Teslaen i åtte år før du har tatt igjen forspranget fossilbiler har ut fra samlebåndet…

Selv kjører familien blant annet Opel Ampera E, men det er (dessverre) ikke fordi det er klimavennlig, men fordi de økonomiske fordelene er så galemattias

1 Like

Det er jo litt interessant at de regner på utslippene på produksjon av elbilen, men ikke på bensin/dieselbilen? Heldigvis går det an å få ned utslippet fra produksjonen av batteriene ved å bruke fornybar energi da. :slight_smile:

2 Likes