Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Tesla (TSLA) 🏎

Kan du finne ut hvor mye energi det går med for å produsere 1 liter diesel fra boring til den er tatt opp, transportert, raffinert, transportert videre til den er på tanken i bilen. 1 liter diesel inneholder ca 10 kWt.
En dieselbil som bruker 0,7 liter per mil bruker med andre ord. 7 kWt pluss utvinning.
En svær elbil som Tesla X bruker rundt 2,5 kWt. Kanskje 25% av hva en fossilbil bruker.
I tillegg månen regne på produksjon av hele elbilen og hele fossilbilen, osv osv osv

Femtiden er elektrisk, ikke fossil.

2 Likes

Helt enig. Elbil gir også en umiddelbar effekt for lokalmiljøet, som ihvertfall i byer er veldig viktig.

Insentivene for elbil er midlertidige, og er der sånn at masseproduksjonen av elbiler kan komme i gang. Volumene vi ser nå er “lekevolumer” sammenlignet med produksjonen av vanlige biler. Når masseproduksjonen kommer skikkelig i gang, så vil insentivene bli borte og jeg tror nok elbilene vil bli billigere enn vanlige biler. Ihvertfall når man ser på vanlig bygging + vedlikehold.

De regner vel strengt tatt kun på produksjonen av batteriet som en tilleggsfaktor opp mot fossile biler.

Karosseri, interiør osv er likt på begge. Forbrenningsmotor mot elmotor er nok også forholdvis likt.

Vil tro at produksjon av en høyteknologisk fossilmotor inkl katalysator, partikkelfiltre, motorblokk, gearkasse osv fort blir adskillig mer energikrevende enn en elmotor. Det er ihvertfall ikke usannsynlig.
Det er også endel interessante metaller som er i bruk.

1 Like

For ikke snakk om utviklingen av riggene, helikopter turene frem og tilbake til platformene(der det er platformer som brukes), oljeutslipp osv osv. Hvis en går i detalj så tror jeg nok det er liten tvil i hvilken teknologi som er best for miljøet. I tillegg er det stor vekst i produksjon av fornybar energi. Er viktig å ha infrastruktur klart i forkant slik at når den rene energien er klar, så er også blant annet bilparken klar til denne type bruk.

1 Like

Her må jeg si meg enig med @duogdu, en elmotor er noe av det simpleste du kan lage. En bensin/dieselmotor derimot er på en hel annen skala i kompleksitet. For å si det sånn, jeg kunne laget en elmotor. En bilmotor er noe helt annet. Det er en grunn til at du på elbiler får et bagasjerom foran i tillegg til det bak. :slight_smile:

2 Likes

En forbrenningsmotor er i teorien ikke så fryktelig vanskelig å lage, men dagens forbrenningsmotorer er ganske avanserte konstruksjoner med computerstyrt drivstofftilførsel o.l.

Og selv om en elmotor er “simpel” (i prinsippet), så betyr det ikke at det er enkelt å lage gode, effektive elmotorer. Du kan jo spørre Musk hvor mye de har brukt på å komme opp med deres motorer. Jeg vil gjette på at det er milliarder (i kroner i alle fall).

3 Likes

Så kan du spørre VW hvor mange milliarder de ha brukt for å utvikle deres dieselmotorer, som ikke var så rene allikevel. For ikke å si hvor mye det har kostet i ettertid.
Og utslippskravene blir stadig strengere.
Men det en alltid møter er elbilen som lades med kullkraft, mens oljeindustrien visstnok går på luft og kjærlighet…

1 Like

Tja, enig i at elmotorer kan være enkle, men det blir plutselig litt mer komplisert når du skal ha flere hundre hestekrefter.

Husk at du på for eks. Tesla også skal ha en motor til hvert hjul.

Som sagt (og som en oppsummering for min del):

VI kjører EL-bil og er kjempefornøyd, men har ikke bedre klima-samvittighet.

Synes det er galskap at staten sponser nordmenn med dyrt ekstrautstyr til El-biler, og dyre luksusbiler bare fordi de går på strøm, foreløpig fortrinnsvis Tesla. (Selv om også vår Ampera E er forholdsvis godt utstyrt)

(Sponsing av SUV-hybrider med flere hundre hestekrefter, og EL-rekkevidde på noen få mil er selvsagt enda verre, men tråden er nok avsporet som den er)

1 Like

Det er fornuftig i den forstand dersom den får mennesker til å kjøpe elbil som ellers ville kjøpte bensin- og dieseldrevne biler. Du får ikke en familie på 4-5 mennesker til å kjøre rundt i e-Golf som eneste bil. Tesla Model X eller S er eneste elbil-alternativer inntil andre bilmerker kommer ordentlig på banen.

Så lenge elbiler er såpass mye dyrere i innkjøp enn tilsvarende bensin- og dieseldrevne biler i denne klassen, så må det fortsatt finnes insentiver for kjøp. Ingen engangsavgift eller moms ser ut til å være det mest effektive her (hjelper selvsagt med gratis bom- og fergeavgift og kjøring i kollektivfelt, men usikker på hvor stor betydning det har for disse bilene).

1 Like

Den bruker 2,5kwt pr mil. Rundt 20-22kw i timen.
Batteriet er på 100kwh, og det gir rundt 5 timer med normal kjøring (40mil)
Hadde det vært 2,5kwh i forbruk hadde man kunne kjørt i 40 timer.

Trodde det var innlysende når jeg skrev liter per mil for dieselbilen i linjen over😉
Snittfarten min er forøvrig langt lavere enn 80 km/t, tror de færreste har en snittfart på 80 og høyere med mindre en bor ved motorveien og kum kjører på motorvei.
Har sett på enkelte biler heg har hatt så har snittet ligget på rundt 50.

sorry, skulle tatt en kaffekopp før jeg kommenterte =)

Mye energitap i en forbrenningsmotor ja.

2 Likes

Har en 114km kjøretur et par dager i uka, og på den er snittfarten rundt 65 km/t. Ca halvparten i 80-90, div start og stopp og 50-60-70 soner senker farten ellers. Kan ikke regne ut forbruket utfra snittfarten da. Hadde spart bra med penger på å kjøre elbil, men håper jeg kan vente 2-3 år til så jeg kan få en forbedre Model 3 eller tilsvarende. Man må jo forsåvidt også regne med renteutgifter og avskriving på en ny bil, da blir det ikke like lønnsomt. :stuck_out_tongue:

2 Likes

Hvis jeg skulle regnet kostnader for drivstoff så hadde det vært tullete i det hele tatt å bytte bil.
Men jeg er forbi mekke bil stadiet. Bil er stort sett fremkomstmiddel, som jeg forsøker å ta godt vare. Når jeg selger en bil som er to-tre år gammel så ser den omtrent som ny ut. Det er en god følelse. Jeg tenker jeg har bilen til låns frem til noen andre overtar den.
Miljøvennlig er det også å passe på tingene.
Beste er å ikke kjøpe nye ting, men når det kommer til bil så er det ikke ubetinget positivt å ha en gammel bilpark.

1 Like

Elon Musk er optimist.

1 Like

Det er verdt å nevne her at Elon går inn i en 100% ytelsesbasert kompensasjons modell, som gir full utelling om Tesla er verdt 650 milliarde USD om ti år.

Om han når dette, så bør vel aksjen gå 10x på ti år, så da er det bare å gå long :wink:

3 Likes

Musk kjører på, kult det på en dag når verdens børser skjelver🚀

1 Like

Verdt å få med seg:

2 Likes

Såg streamen, jäklar vad häftigt!!

2 Likes