Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Tesla (TSLA) 🏎

Tesla er galskap basert pÄ historiske resultater. Trolig fortsatt billig basert pÄ fremtidige.

NÄ skal tesla pÄ SP500. Det er bestemt, og ryktene sier at det da blir en emisjon for fondene.

Ja, det er bestemt, men fortsatt ikke klart at det blir emisjon, eller hvor stor den blir. 68mrd USD er en del - alt blir definitivt ikke tilgjengelig gjennom emisjon.

Det er ikke offentligjort noe om emmisjon, men det er det mange proffer sier.

SÄ fÄr vi se hva fasiten blir, 68mrd hadde vÊrt meget nice for Tesla. Alternativt sÄ er det noen storeiere som nok kunne tenke seg Ä selge ned litt.

Er sÄ mange triggere at det er helt vilt. Ingen kan si hvor hÞyt det skal gÄ.
‱ FSD, mye skal til om ikke Tesla blir fþrst
‱ Giga Berlin
‱ Giga Texas
‱ Cybertruck
‱ Tesla Semi
‱ Tesla Forsikring
‱ Økt fart pĂ„ samlebĂ„nd nĂ„r bakpart og forpart reduseres til 1 del hver
‱ Battery 4680
‱ Robottaxi
‱ kontroll pĂ„ rĂ„varer (allerede pĂ„ Lithium)
Osv osv

Et paradoks er at det er de som har mest tro pÄ selskapet som mÄ redusere litt, pga at vekting i ETF gÄr over 10% nÄr kursen nÄ stiger. Som ARK

Mye spennende fremover, ja!

Tesla utgjÞr nÄ ~1.35% av S&P500, som gjÞr at 68 mrd mÄ kjÞpes av fondene som fÞlger indeksen ($5Tx1.36% = $68B), tilsvarende 121 mill aksjer ($68B/$563 =121M).
SkjÞnner ikke hvordan det skal gÄ uten Ä skape en eller annen form for squeeze, spesielt nÄ som markedet ser ut til Ä posisjonere seg.
Kan hende jeg tar feil.

Aldri hĂžrt om emisjon rettet til indeksfond fĂžr, er dette vanlig?

Se dette ferske opptaket av FSD: https://youtu.be/v9-sYOMDuI8

Imponerende, rett og slett.

4 Likes

Kult med forgjengere 8:50 og 10:20 jeg skumma bare kjapt gjennom.
Jeg tror FSD blir tryggere enn Ä ha halv/ufokuserte sjÄfÞrer til Ä styre bilen.

Kan godt hende Tesla vil kjÞre en liten kapitalutvidelse. Men den blir nok ikke stor, og null rabatt. De har de pengene de trenger til prosjektene Som et satt i gang. Hvis de henter penger sÄ vil nok Nikkelressurser stÄ hÞyt pÄ listen.

Salg av Software vil virkelig kicke inn nÄ mot nyÄret og i 2021.

1 Like

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-12-03/tesla-bear-jim-chanos-says-he-d-tell-elon-musk-job-well-done?utm_campaign=socialflow-organic&utm_medium=social&utm_source=twitter&cmpid=socialflow-twitter-business&utm_content=business

:sweat_smile:

Den siste GS analysen av TSLA:

image

Teslakursen 30/6/2019: 27,12$
Teslakursen 2/12/2020: 593,26$

Kursen har altsÄ gÄtt 2187% dvs. nesten 22 ganger. I mellomtiden har VW satt i gang salg/bestillinger av Id.3 osv.

Jeg tror amerikanerne overvurderer hva Tesla klarer, og at salgseksplosjonen de venter i mod Y mÄ fÞlges av en kraftig prisnedgang, som medfÞrer at Tesla vil tjene dÄrligere enn forventet pr. nÄ.

Å regne hjem kursen pĂ„ Tesla er kun et forventningsregnestykke. Mye av konstruksjonen er for dĂ„rlig, med alt for mange deler, alt for mye robotbruk til monteringen, og en dĂ„rlig bĂŠrekonstruksjon. Hele bilkonstruksjonen er nĂ„ endret og produksjonen mĂ„ bygges om. Det koster. Model S og X trenger designoppgradering, spesielt S ser nĂ„ noe gammeldags ut, etter mange Ă„r uten vesentlig designoppgradering.

Forventningene dreier seg om:

  1. Tesla skal produsere 20 mill. biler Ă„rlig og ta en vesentlig del av markedet.
  2. Teslas batteri vil vĂŠre konkurrentene overlegne. Tesla vil vĂŠre fĂžrst ute med solid state batteriet.
  3. Tesla vil produsere solid state batterier til hjemmehusholdninger, som lader om natten og der strÞmmen reduserer belastningen pÄ strÞmnettverket.
  4. SelvkjĂžrende.

Vedr:
1 Konkurrentene sover ikke
2 Tesla er ikke fremst pÄ batteriteknologi
3 De vil ha konkurranse pÄ solid state batterier til hjemmebruk.
4 Langt frem, krever mye av infrastrukturen, som veimerking, fĂžreforhold, uforutsette hendelser osv.

2 Likes

Jeg tror du tar feil, Tesla er sÄ mye mer enn bare noen skarve el-biler.

1 Like

Greit nok at man ikke har troa. Men at noen driter seg ut stort ved Ă„ vedde mot er litt drĂžyt. Spesielt om man ikke har gjort hjemmeleksen.
Tesla innoverer sÄ mange felt at det er helt sprÞtt.

1 Like

Godt innlegg, og helt enig i punktene dine. Tesla aksjen er galemattias og ingen med et snev av bakkekontakt prÞver Ä argumentere for at prisingen har noen som helst substans. Det er et monster rally som har gÄtt helt av hengslene! Jeg er overbevist om at det pÄ et eller annet tidspunkt kommer til Ä endte virkelig stygt, og det kommer nÄ til Ä dra med S&P indeksen ++ langt ned nÄr det skjer.

Jeg har tapt en god del tidligere pÄ Ä shorte Tesla, men har tatt pause en lang stund nÄ. Skal dog garantert tilbake i short. Ingenting vokser inn i himmelen. Musk har noen spennende visjoner. Men det er helt riktig som du sier, her er det etterhvert mange om beinet i alle markedene som Tesla ser for seg Ä operere i.

Det er riktig at Tesla er mer enn “bare” en el-bil. Men alt dette andre er jo kun visjoner fortsatt, og det gjenstĂ„r mye for Ă„ se om det blir bĂŠrekraftige businesser av det, og ikke minst hvem som stikker av med profitten. De mĂ„ jo feks dele med partnere, og det vil komme flust av konkurrenter pĂ„ alle omrĂ„dene her


1 Like

Dere tar kraftig feil. Vi er bare noen uker unna FSD. Noe vi leste/hÞrte om i scifi nÄr vi var smÄ.
Men for all del. Short i vei!

1 Like