Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Tesla (TSLA) 🏎

Jeg har studert noe som ligger relativt nær opptil denne typen autonomi. I 2005 tror jeg det var, overvar jeg en presentasjon av et prosjekt som hadde laget en selvkjørende bil. Den hadde kommet seg mellom to store tyske byer på egenhånd! De som jobbet med dette da mente selvkjørende biler ikke kunne være så langt unna, vel så feil kan en ta… selv de som lå i tet på dette for 15 år siden!

Man har altså vært relativt langt fremme med dette ganske lenge. Likevel lar frislipp av teknologien vente på seg. Fordi en til stadighet undervurderer kompleksiteten av den virkelige verden.

Tesla har helt sikkert gjort noen fremskritt på dette feltet. Og de har software styrte biler i produksjon som sånn sett legger til rette for selvkjøring. Jeg må si jeg likevel har svært liten tro på at noen store fremskritt her er rett rundt hjørnet… bare lovmessig er det jo mange utfordringer.

Og som det har vært nevnt på tråden her tidligere Tesla er heller ikke de eneste som holder på med dette, de er bare de mest “høylytte” :wink:

3 Likes

Man skulle jo tro at hvis teknologien var på vei til å bli moden, så ville det som var ute på markedet fra Tesla trenge ca null oppmerksomhet. Siden det ikke er tilfellet, så tenker jeg de har laaaaaaaaaangt igjen.

2 Likes

Cathie Wood har vel i flere år holdt fast på kursmål 7.000$ i 2024 (før splitt). Teamet hennes er vel de som har gjort grundigst analyse av selskapet.
Så vi får se hvem som får rett.

1 Like

Ja, det får vi jammen meg se! :smile:

Thanos taler…

“Han legger til at årsaken til at Tesla har levert overskudd i fem kvartaler på rad ikke skyldes salg av biler, men miljøstøtte. Tesla får såkalt miljøkreditt gratis fra ulike delstatsmyndigheter i USA og andre land. …”

2 Likes

Det er jo helt sant, selve driften taper de på :slight_smile:

2 Likes

Ja kursen på Tesla er nesten uforståelig. Goldman Sachs analyse i dag som sier $780 pr. aksje. Og kursen spretter opp 25$ ved åpning i dag. Og det er etter splitten 1:5 i august!
Samtidig dukker det opp mange konkurrenter, der særlig de kinesiske nye produsentene kan ta markedsandeler. GS tror visst Tesla er alene på markedet! Tesla endte på kun 2,6% av bilsalget i Norge hittil i år, på en 7. plass med mod 3. En bil med et lite bagasjelokk, lav bakkeklaring osv.

Alle mener mod Y skal ta en stor del av markedet. Utseendemessig ikke spesielt pen bil, mangler frontdashbord og HOD. Vannlekkasjer ikke uvanlig, dårlig sammenskrudd. Vi har ennå ikke sett noe til de nye batteriene, som fortsatt vil være av den gamle skolen, bare større enkeltbatterier og forenklet kjøling. Karosseriet med færre bærende deler vil bety litt gevinst, men langt fra revolusjonerende. Det ventes fortsatt på solid state batterier, som vil gjøre overgangen fra forbrenningsmotorbiler til El-biler enklere. En el-bil bør kunne klare 1000 km pr. lading. Dit er det fortsatt et stykke, også for Tesla. Bilvekten må også kraftig ned.

950 mill aksjer til rundt 6000 kr. pr aksje gir en markedsverdi på 5700 mrd. kr, dvs halve oljefondet. Aksjekursen er for tiden en ren bløff. Det er bare å shorte.

Når en megler spår sterk kursoppgang i en aksje, er det ofte fordi megleren har en selger som skal hjelpes ut av aksjen…

2 Likes

Da bør du lese regnskapet :smiley:
Makan til vrøvl

Kan jo lime det inn her:

Gross margin på Automotive sales er økt til over 27%

På Autonome Taxier snakker vi om marginer over 80% om få år.

1 Like

Fortjeneste på 331 millioner og salg av Ev credits for 391 millioner, som sørger for at de går i pluss.

Tjener de fortsatt på driften?

Men regner med du har aksjer her og er en del av Tesla religionen, så det spiller vel ingen rolle hva andre sier :slight_smile:

2 Likes

Alle vet at Tesla er store på R&D. Så det spørs hva du mener med «driften».

Har bare noen «leke-aksjer» i Tesla.

Men syntes det er merkelig at folk er så «blindet» av gammeldags tankegang at de blir tatt på senga gang på gang.

I estimatene til de fleste «Bull-analytikere» er ikke engang forsikring tatt med. Heller ikke Tesla-semi, som med autonomi er estimert å få like lave fraktkostnader i US som tog.

Det er ikke til å stikke under en stein at vi har en sammenligning med “Tulipan”-manien i 1637…

Dette gjelder spesiellt Tsla aksjen og markedet generellt…

Merk,ordlyden hadde vært HELT en annen hadde aksjen,-eller også markedet korrigert si f.eks. 40%.

Akkurat nå er vi alle verdensmestere :chart_with_upwards_trend:

litt børshistorikk på tulipaner :man_farmer:
“Børsspekuleringen førte til at prisene ble høyere og høyere, og til slutt var ikke kjøperne villige til å betale for tulipanene. Prisene sank, og dette utløste et børskrakk i 1638. Da hadde mange satset hus og hjem for å få tak i sjeldne tulipaner…”

2 Likes

Er ingen verdensmester, bare jævli god… :wink:

Er lett å rope når alt går bare en vei, alle vet at denne er frakoblet virkeligheten. Er bare ikke alle som vil innrømme det, spesielt ikke de som er mest opptatt av å overbevise andre om at de er og kommer til å være nummer 1 i verden på elektriske kjørteøy samt såååå mye mer…

2 Likes

Det som ikke er til å stikke under en stol er at Tesla skal gå konkurs neste år. Hvert år siden 2013. Nå er vi i 2020, Tesla leverer har begynt å produsere biler i Kina, Berlin er rett rundt hjørnet.
Det finnes et utall nye elbiler. Felles for de fleste er at de sliter.
De nye har programvare som ikke funker, noen har skyhøyt forbruk, noen lader tregt.
Koreanerne har levert bra biler, men det ser ut som om batteriene ikke holder i Soul, endel som må bytte batteri osv osv osv.
Tesla har og har hatt mange utfordringer, men tek fungerer, batteriene ser ut til å overleve bilene.
Jeg lever godt med varierende åpninger i karosserideler (hater at folk snart ikke kan snakke og skrive norsk).
Bilen fungerer strålende, hver dag.
Men hva som skjer med aksjen aner jeg ikke, vet heller ikke om jeg noen gan kjøper TSLA. Men jeg kjøper gjerne Tesla neste gang.

2 Likes

Her forklarer Rob Mauer hvorfor kursmålet på 780 dollar er alt for lavt. Kanskje en ide for shorterne å få huet ut av ræva: https://www.youtube.com/watch?v=w33CK63xdes&t=318s

Sånne projeksjoner er bare så idiotisk spekulative…

Nå gjelder det å time en ny short-inngang!

1 Like

Cathie har hatt rett hele veien. Ser ikke helt hvordan alt plutselig skal «rakne».
Som hun påpeker har ikke verden sett maken til muligheter for eksponensiell vekst ,innen så mange områder samtidig, siden telefonen og bilmotoren ble oppfunnet.

Dette intervjuet er vel litt under et år gammelt. Vi ser jo hva som skjedd siden da.

Haha! Skal bli interessant å se hvor disse menneskene er om 5 år :wink:

Minner meg litt om han fyren, husker ikke navnet i farta, som lovet han skulle spise penisen sin om ikke Bitocin stod i 100.000 ved utgangen av 2019…

Hva med de som har spådd Tesla konkurs siden 2013?

3 Likes

Konkurs vet jeg ikke, men en P/E på over 1100…er friskt?

Har du bare bil eller har du aksjer også @Duogdu?

Hadde aldri kjøpt bilen, liker ikke aksjen. men liker selskapet :slight_smile:

Blir spennende å følge med utviklingen på software videre, spesielt siden jeg ikke har førekort :sweat_smile:

1 Like