Jeg har studert noe som ligger relativt nær opptil denne typen autonomi. I 2005 tror jeg det var, overvar jeg en presentasjon av et prosjekt som hadde laget en selvkjørende bil. Den hadde kommet seg mellom to store tyske byer på egenhånd! De som jobbet med dette da mente selvkjørende biler ikke kunne være så langt unna, vel så feil kan en ta… selv de som lå i tet på dette for 15 år siden!
Man har altså vært relativt langt fremme med dette ganske lenge. Likevel lar frislipp av teknologien vente på seg. Fordi en til stadighet undervurderer kompleksiteten av den virkelige verden.
Tesla har helt sikkert gjort noen fremskritt på dette feltet. Og de har software styrte biler i produksjon som sånn sett legger til rette for selvkjøring. Jeg må si jeg likevel har svært liten tro på at noen store fremskritt her er rett rundt hjørnet… bare lovmessig er det jo mange utfordringer.
Og som det har vært nevnt på tråden her tidligere Tesla er heller ikke de eneste som holder på med dette, de er bare de mest “høylytte”