Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Tesla (TSLA) 🏎

Da er det godt det ikke er bitcoin du har shortet de siste mÄneder
:thinking:

Risky Ä shorte verdens mest innovative selskap. Fall kan selvsagt komme, men pÄ sikt gÄr den videre opp. Funker robotaxi, er 10x realistisk i lÞpet av noen Är.

Vel, slikt som alt grÞnt stiger, sÄ skal eg si at snur bÞrsen, sÄ snur den fort.

Kraftigt underpriset


Minst 300% oppside fra dagens


Tesla mister vel fÞrst futten nÄr det er kommet en reell konkurrent til Model 3 eller tilsvarende bil fra Tesla. Akkurat nÄ tenker jeg de er et lite hode foran. Selv om, Audi hadde vel den mestselgende elbilen i Norge i Är?

Crazy tall btw:
image

Joda, Audi pÄ topp :stuck_out_tongue:
image

Synes ikke det virker som om Tesla har sÄ gedigent forsprang akkurat


3 Likes

De har ikke det, bare en voldsom fanskare og en drĂžss med aktive tradere :slight_smile:

1 Like

Tesla er billigere enn andre FANGs (bortsett fra FB) nÄr man ser pÄ PEG (PE to growth-ratio). https://twitter.com/garyblack00/status/1347291362400628737

NÄ kom ID ganske sent pÄ Äret. Mens Audi hadde mange leveringsklare biler tidlig, for sÄ Ä fÄ jevnt med biler utover Äret. Andre merker fikk ikke nok biler eller for sen lansering.

Er nok et veldig annerledes Ă„r.

MCAP pÄ 770 MILLIARDER USD.
Kan noen forklare hvorfor dette er i nĂŠrheten av noe som ligner en fornuftig verdisetting?

Er det virkelig noen som tror alle i verden blir Ă„ ende opp med en Tesla?
Hvordan kan denne prisingen forsvares?

Hva er det jeg ikke skjĂžnner?

3 Likes

De har ikke sÄ stort forsprang pÄ salg av X biler lengre, nei.
Men ta en sammenligning av rekkevidden pr kr bilen koster.

E-Tron 55 S for eks, gĂ„r maks 400km, koster vell 700ÂŽ, Model 3 gĂ„r maks 550km, koster vell 600®


Tesla slÄr nok for alvorlig igjennom nÄr Plaid kommer i mot slutten av 2021, rekkevidde pÄ 840km+, da begynner man Ä snakke bil :smiley:

AltsÄ Tesla som jeg har prÞvd: model 3 og X ville jeg aldri hatt selv. Blir flau nÄr jeg sitter pÄ med noen som har en slik. Det er ikke kvalitet en plass og merkelige hacks som at vinduet Äpner seg nÄr du Äpner dÞra etc. tesla har god batteritid og grei infotainment. Thats it
 Det er egentlig det enkleste for konkurrentene Ä ta dem pÄ. NÄ kommer kanskje Apple ogsÄ pÄ banen og da er Infotainment Google vs Apple som pÄ mobil. Jeg gir Tesla et par Är til, men sÄ vil de ligge langt nede pÄ salgstallene. Forspranget de hadde med Model S minsker hvert halvÄr nÄ.

3 Likes

Teslakonkurrentene kommer i hopetall!
Den oppskrytte mod y er en bil uten ordentlig dashbord. Fords nye Mustang E er iflg. motorekspertene en mye bedre bil, som vil selge bedre nÄr produksjonskapasiteten hos Ford nÄ bygges ut.

8,44 USD/Nkr X 816,04 (sluttkurs /.jan 2021) =6887 kr. pr. aksje!!!

Antatt EPS 2021 3,91x8,44=33nkr som gir EPS = 33/6887 = 0,004 X pr aksje. 947.9M aksjer gir en marcetcap pÄ 6.528 mrd. kr. Dvs. godt over et halvt oljefond.

KjĂžp heller for eksempel Telenor med ca 10xEPS, dvs. ca. 2500 ganger hĂžyere Ă„rlig avkastning.

Noen mener Tesla er et rent Ponsky scheme. Et Ponsky scheme er en form for svindel som lokker investorer. Ordningen fÄr ofrene til Ä tro at inntjeningen kommer fra produktsalg eller andre midler. Et Ponsky scheme kan opprettholde illusjonen om en bÊrekraftig virksomhet som reflekterer reelle verdier sÄ lenge nye investorer bidrar med nye midler, og sÄ lenge de fleste investorene ikke krever full tilbakebetaling og fortsatt tror pÄ de ikke-eksisterende eiendelene de pÄstÄs Ä eie.

Ikke helt sammenlignbart direkte med Tesla, der det er tydelig at kursen styres oppover uten Þkonomisk bakkekontakt, kun med luftige vyer om en fantastisk fremtid, der man ikke snakker om konkurrenter eller egne feiltrinn, slik som dÄrlig byggekvalitet, dÄrlig konstruksjon, hÞy pris, dÄrlig inntjening, for mye robotbruk, for lav bakkeklaring, dÄrlig operativ sikkerhet med for eksempel styringen av vindusviskerne.

Med den store konkurransen fra europeiske, kinesiske, koreanske og etter hvert japanske elbiler har ikke Tesla sjanse til Ă„ Ăžke salgsvolumene som kan forsvare dagens aksjekurs.

2 Likes

Om noen klarer Ä sammenligne Tesla med en ponzi betyr det jo bare at de ikke har forstÄelse for hva en ponzi er.
Det er overhodet ikke sammenlignbart.

1 Like

SÄ hvilken fantastisk bil kjÞrer du som blir flau av Ä sitte pÄ med noen med en tesla? For en utrolig latterlig og arrogant ting Ä si. Tapt mye pÄ shorting og mÄ la det gÄ utover de som eier bilene? :joy:

Edit: Det at vinduene gĂ„r litt opp nĂ„r du Ă„pner dĂžra er jo ikke akkurat noe som er unikt for tesla, dette er vanlig pĂ„ biler uten ramme rundt glasset og ingen “hack”.

6 Likes

KjĂžrt Subaru? HĂžrt om rammelĂžse vinduer? HĂ„plĂžs kommentar.

3 Likes

Du mener det var 500.000 idioter som kjĂžpte Tesla i 2020?
For meg sier det mer om deg enn om bilene.
Hvilken bil har du og hvilken bil er det helt store for deg? Av de bilene som er innenfor ditt budsjett, som du faktisk vil kjĂžpe.
For meg er det uaktuelt Ă„ kjĂžpe dyrere bil enn mellom 5 og 600.000, helst ned mot 500 som maks, hva er ditt tall?

Tesla opp nesten 8 prosent bare igÄr. Sattan det mÄ vÊre smertefullt for de som fortsatt er short her :sweat_smile:

1 Like

Aldri bet mot trenden i markedet sier nÄ jeg. Er mye tryggere Ä shorte i en nedtrend enn en sterk opptrend. Tilsvarende, det er mindre risiko Ä gÄ long i en opptrend enn en nedtrend.

3 Likes

Men de som startet shortingen startet vel fÞr opptrenden da den gikk sidelengs i noen Är. De mÄ vel snart ta opp lÄn for Ä komme seg ut av posisjonen dersom de samme sitter rolig :joy:

Men nei. Det er sÄppass fÄ ganger det lÞnner seg Ä shorte markedet at det er ikke vits Ä prÞve. Pengetrykkingen starter og vipps sÄ er markedet i ny ath fÞr man vet ordet av det.

2 Likes