Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Tesla (TSLA) 🏎

TESLA

Sälj inte en aktie i Tesla, kan trefaldigas i värde - riskkapitalisten Palihapaitiya (Finwire)

2021-01-08 09:39

Miljardärinvesteraren Chamath Palihapitiya rekommenderar aktieägare i Tesla att sitta kvar på sina aktier trots det urstarka rallyt det senaste året.

Enligt Palihapitiya, som är vd för riskkapitalbolaget Social Capital, har Tesla chanser att trefaldigas i värde. För vd Elon Musk skulle det innebära att han kan bli världens första biljonär.

Den positiva synen på Teslas framtid kommer från att företaget är mer att likna vid en ”distribuerad energiverksamhet”, enligt Palihapaitiya. Man verkar inom i ett område där syftet är att bekämpa klimatändringar.

”Jag twittrade detta för en tid sedan och tyckte att världens första biljonär skulle vara en person som bekämpar klimatändringar. Det kan mycket väl vara Musk”, sade Palihapaitiya till CNBC och tyckte att man inte borde gå emot Musk som bevisat sig som entreprenör.

I övrigt anser Palipaitiya att man inte bör sälja saker som fungerar, syftandes på Tesla.

”När saker fungerar får du betalt för att stanna kvar med personer som vet vad de gör”, sade han.

Efter Teslas uppgång på 6,9 procent på onsdagen gick Musk om Amazons vd Jeff Bezos som världens rikaste person. Förmögenheten är nu uppe i cirka 186 miljarder dollar.

Reno Santic
Nyhetsbyrån Finwire
https://twitter.com/finwire

1 Like

Tesla verdsettes annerledes enn andre bilselskaper fordi fremtiden er elektrisk og selvkjørende, og Tesla leder an på begge fronter. Bilindustrien er på vei fra å være basert på forholdsvis lavmargins hardware-salg (riktignok med høyere margin på vedlikehold/service), til å bli en høymargins tjenestesektor (SaaS og TaaS (transportation as a service)). Dette endrer verdsetting fundamentalt sammenlignet med tidligere.

Denne vil seg til 1000 enten du vil eller ikke, nye 5% opp premarket nå. :exploding_head:

1 Like

1000 magnet - og hva skjer så?

Da selger ihvertfall jeg😋

1 Like

Smart. Spørsmålet er hvor den er om 2 til 5 år.

Når Wolks og GM kjører full pupp på samlebåndene. Glad jeg ikke er Musk da…

Selvkjøring er fryktelig langt unna. Kanskje 20 år, selv om ett lite selskap i California allerede har fått en liten “rute” nå.

Maskinlæring er jo ikke lett. Tenk deg å Maskinlære en bil til å håndtere Oslo by. 5 år er fucking pipe dream

2 Likes

Tesla kommer til å disrupte energi-markedet over hele verden vha solsellepaneler, powerpacks, megapacks og autobidder. Det kommer de sannsynligvis til å tjene mer penger på enn biler og trailere.

Chamath har sett lyset: https://www.teslarati.com/tesla-tsla-energy-double-triple-valuation-chamath-palihapitiya-video/

Mye spennende som skjer på de frontene ja, men er det gitt at de kan skaffe seg et varig forsprang innenfor noen av de kategoriene? Hvor unikt er det de gjør kontra hva andre aktører gjør innen de samme områdene?

1 Like

Leverer de egentlig noe av det? Hørte en podkast der de hevdet solcellene kun fantes i reklamen på nett.

1 Like

Hvorfor skulle selvkjøring være 20 år unna? Waymo har allerede en taxiservice som er åpen for publikum med selvkjørende biler helt uten sjåfører i Phoenix, Arizona.

Har du en video? Jeg lar meg gjerne imponere. Håper jo dette er 5 eller 10 år unna i Oslos gater.

Det var f.ø. en selvkjørende bil på Fornebu, som riktignok gikk 20 kilometer i timen, fra 2017 til 2019.

OBOS var det aom hadde bilen og den var forholdsmessig enkelt programmert.

Det er nivået på sofistikasjon som er relevant her. Min påstand er at Tesla er langt unna og jeg anbefaler han professoren som stilte opp i en debatt om A.I på podcasten til Steinar Sagen.

1 Like

Også er det jo morsomt når den selvkjørende bilen skal takle islagt vei uten oppmerking. Eneste som er synlig er en og annen brøytepinne.

4 Likes

Tesla så ikke forskjellen på en plastpose og et menneske, og drepte dermed en kvinne, i fjor.

Så det er mange heftige ting de må lære bilene sine, før ihvertfall urban kjøring blir mulig. Men såklart, det er dit vi skal før eller siden.

Ganske teknisk men denne episoden med Lex Fridman og George Hotz (Grunnlegger av Comma AI (“Android versjonen av Autopilot”)) anbefales.

Er en haug med videoer på youtube så har bare tatt en.

Takk. Så greit ut det. Forstedene i USA hvor det er varmt og flatt vil nok få disse lenge før andre.

Google eier Waymo og trader til price earnings på 30. Et bedre spill på selvkjøring for min lommebok, selv om Waymo foreløpig er et tapssluk for Google.

At the end of the day er det jo P/E-en til Tesla som er grunnen til skepsis. Ikke selskapet.

3 Likes

Spennende å se utvikling i topp 10, legg merke til at kun Goldman har økt med 17% etter at de ga ut sin price target. Andre banker, som JPM kaster Tesla med begge henda.

2 Likes

Har en interessant tanke rundt det.
Per q3 var VW fremdeles usikker på om de klart CO2 kravet. Dvs, de har måttet kaste biler på markedet dette året for å få ned utslippet (id3 ble nok rushet, derav alle feilene). De kan selge bilene til kost/med tap å fremdeles spare penger.
Dessverre finner jeg ingen selskap som splitter ev salget fra resten av automobile salget, så er umulig å bekrefte, men tipper de fleste selger bilen til kost/tap. Dvs de kan ikke skalere opp produksjonen uten å øke priser, om de vil bevare noe lønnsomhet.

Sier seg jo litt selv når de må kjøpe f.eks motor fra tredjepart, neppe har like gode avtaler på batterier som Tesla har med pana, etc.

Derfor tror jeg Tesla i mange år vil være best på pris, rekkevidde og ytelse. Forhåpentligvis vil den tyske fabrikken også forbedre byggekvaliteten en del også.

6 Likes

Har du sett FSD videoene? Tesla nærmer seg selvkjøring med stormskritt.

Jeg tror ikke energi-produktene trenger å være unike, men de er veldig konkurransedyktige på pris. De mener de har billigst solsellepaneler i USA, men er ikke ekpert på det området. I tillegg synes jeg designed på produktene (fliser på taket med innebygde solceller og powerwalls) har mye finere design enn konkurrentene. Tesla er generelt veldig dyktige på design, som utvilsomt er mye av grunnen til deres suksess. Akkurat som Apple er suveren innen dataverden er Tesla suveren på design i auto og energiverden.