Henta ID4 pÄ tirsdag, pÄ vei hjem tenkte jeg at om jeg kunne bytta til Model Y til samme pris der og da sÄ hadde jeg bytta bil pÄ flekken.
Hvorfor surre betjening til? Model 3 er et strÄlende eksempel pÄ at vi ikke trenger fysiske knapper, verken pÄ mobiltelefoner eller biler.
ID4 er grei nok den, mer stÞysvak med 21" hjul, HUD pÄ frontruta er ok, men nÄr en har HUD trenger en absolutt ikke noen skjerm foran rattet.
SelvkjÞring er endel mer klÞnete i bruk, bÄde aktivering og justering av hastighet. Model 3 har to hjul pÄ rattet og en hendel pÄ hver side pluss knapp for SOS og nÞdblink, det er det hele, og det funker mye bedre, mer intuitivt, lettere Ä gÄ inn i materien i de forskjellige menyene osv.
Det som er mye bedre pÄ ID4 er at en kan korrigere styringen uten at bilen hopper utav selvkjÞring slik som Tesla, og ID4 fÄr senket farten til ny lavere hastighetssone er nÄdd, feks fra 80-60 km/t. I Tesla sÄ fÄr en bot om onkel stÄr og mÄler ved starten.
NÄr det gjelder lading kan en pÄ Tesla velge fra 5-6 ampere og i trinn pÄ 1 ampere opp til 32 ampere.
PĂ„ ID4 er det kun full pupp eller noe som heter «redusert lading» som er jâŠâŠ treig.
Kan heller ikke starte eller stoppe lader fra app.
Men motorisert stor bakluke er digg, aldri mer bil uten! OgsÄ stÞrre bagasjerom, men ingen frunk, heller ikke gassdempere(mine eldste biler hadde fjÊrer pÄ panseret (-57 og -58 modell Amazon) pÄ ID4 mÄ en sette staget pÄ plass. Panseret veier nok ogsÄ flere titalls kilo, Äpenbar ikke vekt som har vÊrt tema.
Jeg vet ikke hvilke biler du har hatt, men jeg vil ihvertfall anbefale Ä teste ut Tesla, under forutsetning for at en bor i nÊrheten av et servicesenter, for bilen mÄ gjerne innom for smÄfeil, men det er det etter min mening verdt.
Og nÄr Model Y kommer fra Berlin kan mye skje.
Jeg hadde i lÞpet av 22 mÄneder ingen feil som begrensa kjÞring, jeg kunne stole 100% pÄ bilen.
Jeg var i tvil om jeg skulle beholde ID4 mens jeg venta fra januar, jeg syntes ogsÄ det var med blanda fÞlelser jeg solgte Teslaen.
Grunnen til at jeg beholdt ID4 var lysten pÄ Ä prÞve en ny bil.
Kunne jeg kjĂžpt Model Y om 1-2-3 mĂ„neder og vĂŠrt sikker pĂ„ at jeg ville motta bil sĂ„ hadde jeg muligens lagt ID4 for salg i helgaâŠ.