Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Tesla (TSLA) 🏎

Kan svinge og gitt!

2 Likes

Henta ID4 pÄ tirsdag, pÄ vei hjem tenkte jeg at om jeg kunne bytta til Model Y til samme pris der og da sÄ hadde jeg bytta bil pÄ flekken.
Hvorfor surre betjening til? Model 3 er et strÄlende eksempel pÄ at vi ikke trenger fysiske knapper, verken pÄ mobiltelefoner eller biler.
ID4 er grei nok den, mer stÞysvak med 21" hjul, HUD pÄ frontruta er ok, men nÄr en har HUD trenger en absolutt ikke noen skjerm foran rattet.
SelvkjÞring er endel mer klÞnete i bruk, bÄde aktivering og justering av hastighet. Model 3 har to hjul pÄ rattet og en hendel pÄ hver side pluss knapp for SOS og nÞdblink, det er det hele, og det funker mye bedre, mer intuitivt, lettere Ä gÄ inn i materien i de forskjellige menyene osv.
Det som er mye bedre pÄ ID4 er at en kan korrigere styringen uten at bilen hopper utav selvkjÞring slik som Tesla, og ID4 fÄr senket farten til ny lavere hastighetssone er nÄdd, feks fra 80-60 km/t. I Tesla sÄ fÄr en bot om onkel stÄr og mÄler ved starten.
NÄr det gjelder lading kan en pÄ Tesla velge fra 5-6 ampere og i trinn pÄ 1 ampere opp til 32 ampere.
PĂ„ ID4 er det kun full pupp eller noe som heter «redusert lading» som er j

 treig.
Kan heller ikke starte eller stoppe lader fra app.

Men motorisert stor bakluke er digg, aldri mer bil uten! OgsÄ stÞrre bagasjerom, men ingen frunk, heller ikke gassdempere(mine eldste biler hadde fjÊrer pÄ panseret (-57 og -58 modell Amazon) pÄ ID4 mÄ en sette staget pÄ plass. Panseret veier nok ogsÄ flere titalls kilo, Äpenbar ikke vekt som har vÊrt tema.

Jeg vet ikke hvilke biler du har hatt, men jeg vil ihvertfall anbefale Ä teste ut Tesla, under forutsetning for at en bor i nÊrheten av et servicesenter, for bilen mÄ gjerne innom for smÄfeil, men det er det etter min mening verdt.
Og nÄr Model Y kommer fra Berlin kan mye skje.

Jeg hadde i lÞpet av 22 mÄneder ingen feil som begrensa kjÞring, jeg kunne stole 100% pÄ bilen.

Jeg var i tvil om jeg skulle beholde ID4 mens jeg venta fra januar, jeg syntes ogsÄ det var med blanda fÞlelser jeg solgte Teslaen.
Grunnen til at jeg beholdt ID4 var lysten pÄ Ä prÞve en ny bil.
Kunne jeg kjÞpt Model Y om 1-2-3 mÄneder og vÊrt sikker pÄ at jeg ville motta bil sÄ hadde jeg muligens lagt ID4 for salg i helga
.

7 Likes

Det er jo rimelig crazy, men de tenkt vel kanskje at alle lader fra en godkjent lader. :see_no_evil:

1 Like

Har hatt en I3 hvor man kan velge mellom 3 nivÄ, men stÄr ingen plass i selve bilen hvor mye strÞm som trekkes, samt en e-2008 som ikke har noe valg, med andre ord full pupp. Fatter ikke at det kun er Tesla som faktisk lar deg styre dette. Rimelig greit Ä ha denne kontrollen om man mÄ bruke den sÄkalte «nÞdladeren».

2 Likes

Jeg synes det er meningslÞst Ä lade med 7,4 kW om bilen skal stÄ parkert 10 timer og skal lade 10 kWt.
Da kan en lade med 2-3 kW og belaste nettet mindre.
Blir spennende Ă„ se hva som kommer.
Etter 2014 nÄr jeg kjÞpte fÞrste elbil ble jeg helfrelst pÄ elbil, aldri snakk om mer fossilbil.
Etter Ä ha kjÞrt Tesla i to Är, en bil som har vÊrt 5-10 ganger pÄ verksted for smÄplukk, sÄ ser det ut til at jeg har funnet min «drÞmmebil». DrÞmmebil som i bruksbil/funksjon/kjÞreglede osv. Ikke verdens peneste bil, for utseende er egentlig underordnet.
Veiene flommer over av Model 3, altsÄ ikke noe unikt, samme skjer med ID4



1 Like

SÄ pÄ verksted ca hver tredje mÄned? Jeg tror jeg hadde blitt gÊÊrn. :joy:

1 Like

Jeg er daglig 5-10 minutt fra Tesla Stavanger uansett, sÄ om jeg stikker innom og lÄner en Model S noen timer eller en dag mens jeg kjÞrer rundt pÄ jobb er ikke noe stress. Hadde jeg bodd 10-20 mil fra forhandler hadde jeg solgt bilen.
Ene gangen kom de hjem til meg da jeg var sykemeldt og var hjemme.
For meg er det derimot mest praktisk Ä levere bil selv da jeg oftest er ute pÄ oppdrag og lite pÄ hjemmekontor.
Og ingen av disse verkstedbesÞkene var altsÄ kritiske.
NÄr jeg hadde Ioniq var den pÄ verksted fem ganger pÄ samme tid: to ganger pga driftsstans, uten hjelp kom jeg ikke videre, det er kjipt det.
En gang med feil pÄ bremser og to servicebesÞk

det var riktignok pÄ 25 mÄneder.

PÄ Kia Soul var jeg pÄ verksted med bilen fire ganger pÄ 28 mÄneder: to servicebesÞk, et ekstrabesÞk pga at de «hadde glemt» Ä utfÞre bremseservice, de huska bare Ä ta betalt, i tillegg feil med Äpnerknapp pÄ dÞrhÄndtak.
SÄ Teslaen er ikke sÄ ille ift de andre
.
Men fytti rakkeren sÄ mye bedre bil totalt sett Model 3 er!

1 Like

NÄ innrÞmmer selv Elon at selvkjÞring er vanskeligere og gÄr tregere enn hadde trodd. Ref. Diskusjonen vi hadde her i fjor vÄr, men da hadde jeg muligens et annet nick. HÄper han lykkes, men er redd det tar 15-20 Är hva gjelder urbane forhold.

1 Like

Ved ny bestilling sÄ stÄr det nÄ september.

1 Like

Jeg hadde i dag aldri bestilt ID4

Usikker pÄ om jeg vil legge ut ennÄ 50-60.000 til.
Hadde SR kommet hadde lysten vért enda stþrre


1 Like

Hvorfor ikke? Vurderer ID-4 GTX.

Du har ikke vurdert i4 eller iX ?

iX blir vel minimum 800k om du skal ha utstyr pÄ den. i4 med noenlunde ok utstyr er vel minimum 600k.

Har per nÄ ikke vurdert annet enn ID4 og Model Y.
ID4 pga fullt utstyrt bil med sgs alt til 500k.
@Sverresen ift Model 3 er ID4 en kjedelig og lite engasjerende bil.
Ikke Ă„ anbefale om en trives bak rattet i en Tesla.
Ikke derved sagt at ID4 er en dÄrlig bil.

Musk er kanskje et av Ärhundres beste sjefer,men ikke allt gÄr etter plan


Selv etter “TesladĂžderne” har flere Ă„r pĂ„ markedet er Tesla den bilen kundene er mest fornĂžyd med. Stikk i strid med alle spĂ„dommer pĂ„ denne trĂ„den.

3 Likes

Hvilke “tesladĂždare” har flere Ă„r pĂ„ markedet? FĂžler at det er fĂžrst nĂ„ det begynner Ă„ komme en del gode alternativer

2 Likes

Skal dere bare forskyve argumentene inn i evigheten?

1 Like