Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Tesla (TSLA) 🏎

Men del gjerne hvilke biler du snakker om, for det har ikke vært så mye å velge i før nå.

Kona, Niro, Polestar, Taycan, iPace, E-Tron…

Best man venter enda noen år og ser igjen, ikke sant? :slightly_smiling_face:

Jeg tenker at han ene tesla-eieren som ligger bak disse tallene, som uttaler at «Det er mulig at man ser litt gjennom fingrene med enkelte ting» er ganske representativ for de tesla-eierne som velger å besvare en sånn undersøkelse - de er ikke som andre bileiere - de er fanboys som uansett ikke vil innrømme at de har tatt noe annet enn det beste valget - og veldig gjerne deler det. I den grad en sånn undersøkelse er interessant for denne tråden, så må det være for å indikere noe om kommende salg av biler, og all den tid Tesla hadde 1,2 og 3 plass i fjor i denne undersøkelsen, og Tesla likevel er ettertrykkelig dyttet ned fra seierspallen i salgstall i år, så tar jeg det som Volkswagen-aksjonær med knusende ro.

3 Likes

Ser ikke det samme som du.

3 Likes

Nei, der hadde det skjedd ting ja!

Det var en artikkel som hadde overskriften «det kom en båt»…

Kjører en Tesla selv nå? Jeg prøvde en X for noen år tilbake og den var egentlig ikke noe særlig bedre enn min 2018 Kodiaq. Teslaen spratt frem og tilbake mellom merkingen, ble forvirret og ikke minst bremset hardt uten noen grunn. Føltes ikke bra! Uten sammenligning forøvrig så fungerer lane assist og automatisk stopp/start i kø og selvstyring ganske bra på Skodaen.
Det har vel skjedd endel med Teslaen de siste årene, men jeg ble ikke imponert.
Hører med til historien at eieren var meget fornøyd, skjermen måtte restartes innimellom bare, og noen nødbremser per tur. Hehe.

2 Likes

Bra det da. Tror det må være litt forskjell på generasjonene…?
Den jeg lånte overbeviste meg ikke hvertfall.
Men liker bilene godt.

Siden det er såpass mange Tesla-eksperter her inne, er det forskjell på reglene i USA og her ang førerassistanse? Ser jo at folk kjører seg ihjel pga soving bak rattet etc. På alle biler jeg har kjørt er det sensorer som krever at du holder i rattet hvert 15. sek eller så. Er ikke det et krav i statene?

Jo, men hvor vanskelig er det å lure den sensoren?
Blir vel bedre når DMS blir innført i alle biler.

Nei det er sant det. Men jeg har lest såpass mye om folk som bare lar bilen kjøre selv i statene at det virker som om reglene er annerledes. I og med at noen i det hele tatt kan sovne bak rattet på en Tesla i self driving mode sier jo og at ikke alle er like dårlige som den jeg lånte heller. :grinning_face_with_smiling_eyes:

Tesla topper salgsstatistikken med en 3-4 år gammel modell, synes det er ganske overbevisende.

Ellers så funker ID4 greit, ikke noe feil bortsett fra treg oppstart, hver gang.
Klønete betjening osv.
Opplevde aldri slikt med Tesla, og betjeningsmessig er Tesla i en annen liga.
Jeg har lyst til å bytte tilbake, enten til en ny billig Model 3 eller Y. Skulle ønske Y kom som SR+ til rundt 4-450, da hadde jeg bytta tvert!
Tesla er den bilen jeg har hatt med mest småfeil, men også den bilen jeg har likt best. Det er den eneste bilen jeg har savna mår jeg har kjøpt ny……jeg savna aldri Touran, Tiquan, Soul eller Ioniq….alle var bra biler, men de nye jeg kjøpte var stadig bedre. Helt til nå.

4 Likes

Fortsetter veksten noen år til begynner det vel å se billig ut ? :slight_smile:

1 Like

Nei😂

1 Like

Flere meglerhus har hevet target til 750 ser jeg.

Helt uinteressant for meg, men glad butikken går noenlunde bra

2 Likes

Tesla sin 2020 impact report har en interessant seksjon om resirkulering av batterier for de som er interessert i dette. Det virker som de får hentet ut mesteparten av råmaterialene i batteriet og det at batterier kan resirkuleres vil på veldig lang sikt endre regnestykket for hvor ressurskrevende batterier vil være å produsere.


1 Like

Her er en av de tingene som gjør Tesla gøy å følge for teknofiler og som er en av de tingene som skiller de fra andre bilprodusenter. Ble annonsert i natt på Tesla AI Day (Tesla AI Day - YouTube)

Rolling it all up, cost equivalent versus Nvidia GPU, Tesla claims they can achieve 4x the performance, 1.3x higher performance per watt, and 5x smaller footprint. Tesla has a TCO advantage that is nearly an order magnitude better than an Nvidia AI solution. If their claims are true, Tesla has 1 upped everyone in the AI hardware and software field. I’m skeptical, but this is also a hardware geek’s wet dream. SemiAnalysis is trying to calm down and tell ourselves to wait and see when it is actually deployed in production.

3 Likes

Selg Teslaen :oncoming_automobile:…kjøp Tesla Bot :sweat_smile:

2 Likes

Noen her inne som har bestilt Tesla model Y? Må si det frister :relaxed: