Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Tesla (TSLA) 🏎

Tenkt noe pÄ pros og cons med bil made in china?

Var det jeg lurte pÄ. Synes det ser greit ut. Synes prisen er grei for en ny bil mtp hva man fÄr :relaxed:

Jeg har vare sykt lyst, men for meg er 585.000 foe mye penger (vinterdekk og hengerfeste).
Tror det blir en ny Model 3 SR+ igjen.
Er vel uten tvil beste nybilkjĂžpet en kan gjĂžre i dag? Rundt 390.000.
Spesielt om en ikke skal ha hunder og flere Isofix barneseter, eller kjĂžrer rundt med 4-5 storvokste til vanlig.
Hadde Model Y kommet som SR+ hadde den vel kostet 470-480.000? Da hadde jeg kjÞpt pÄ flekken.

2 Likes

Det er et kjent faktum at bilene som er produsert i kina holder en hĂžyere kvalitet enn de som er produsert over there.

4 Likes

Jeg fĂ„r min ca 15 sept, snakket med Tesla i dag. Men jeg vurderer Ă„ droppe kjĂžpet, nyttelasten er for lav. Jeg gikk for denne bilen pga plass til barna pĂ„ 15 og 17. I gĂ„r fikk jeg vite at nyttelasten er kun 315kg eller 390 om man regner inn sjĂ„fĂžr. Med familien i bilen er det 105kg igjen til takboks, ski og generell bagasje. Jeg tror det skal holde hardt. Jeg ringte MĂžller i dag og la inn en bestilling pĂ„ ID4-GTX. Pris med mesteparten av ekstrautstyr ble 550’. Nyttevekt er 596kg i fĂžlge pdf jeg fikk tilsendt over tekniske spesifikasjoner. Hvordan er det mulig? Dette burde TMY matche? Hvordan kan de bygge en bil som har sĂ„ lav nyttevekt?

3 Likes

Aner ikke hvorfor nyttelast er sÄ lav, men hvor mye last har du normalt med? 105 kg er ganske mye, det er feks 4 ryggsekker pÄ 26 kg hver.
Om dere skulle trenge 30-40 kg til, hva skjer da? :wink:
Tror du bilen lider noen nĂžd?
Jeg hadde gitt balla. Men mÄ du ha med feks 200 kg sÄ er selvsagt 105 kg noe snaut.

1 Like

Hei! Hva ble estimert leveringstid pÄ GTX?

Dersom vi reiser pĂ„ vinterferie og guttungen skal fĂ„ ha med seg en venn f.eks sĂ„ er det 30-40 kg igjen. 4 sekker med vinterklĂŠr er fort 10-12kg per sekk. Man handler matvarer osv, kanskje 10kg? Hva om jeg vil ha med noe verktĂžy eller 5 sekker ved? Det er denne friheten som nĂ„ er under press og gjĂžr dette kjĂžpet problematisk. Dette burde ikke vĂŠre noe jeg skal bekymre meg over nĂ„r jeg bruker 580’ pĂ„ en bil. Jeg skal veie takboks og slalĂ„mutstyr i dag slik at jeg fĂ„r litt bedre oversikt over problemet. Tesla skulle ogsĂ„ komme tilbake til meg, de skjĂžnner heller ikke stort av hvorfor det er sĂ„ lav nyttelast pĂ„ TMY fra Kina. Den mye omtalte TMY’en i Mandal har f.eks 1080kg i nyttelast? Hvordan er det mulig? Jeg mener Tesla mĂ„ svare pĂ„ dette for det er jo en slik bil jeg trodde jeg bestilte!

Videre skal nyttelasten vĂŠre pĂ„ 1080 kilo – over dobbelt sĂ„ mye som hva Tesla bruker som eksempel for bilens lastbegrensning i den norske instruksjonsboken (433 kilo). Fredriksen Ăžnsker ikke Ă„ kommentere tallene, men han pĂ„peker at det finnes ulike versjoner av bilen. Hele artikkelen: Kvikk, komfortabel og med mye plass: Vi har kjĂžrt Tesla Model Y - Tu.no

Jeg skal ogsÄ forhÞre meg om jeg kan vente pÄ Berlin TMY og/eller fÄ Tesla til Ä finne ut hvordan han i Mandal fikk den registrert med 1080 kg i nyttelast.

Februar 2022, for min del helt greit, det haster ikke sÄ mye for min del Ä fÄ en TMY nÄ. Men merker jeg er sykt skuffet, jeg har gledet meg som en guttunge denne siste mÄneden og alt er pÄ plass. Tesla forteller at jeg har blitt tildelt en bil, dato osv. heldigvis 3.5 uker til utlevering slik at jeg har litt tid til Ä finne ut av hva jeg skal gjÞre.

Batteriene er vel endel tyngre i bilene fra Kina, samme med Model 3.
Er nyttelasten for liten er det bare Ă„ droppe bilen.
Har du ikke kjÞrt Tesla fÞr sÄ er det ikke noe problem, da, har du ikke det sammenligningsgrunnlaget mellom Tesla og ID.
Har du kjĂžrt Tesla fĂžr, prĂžv ut ID4 skikkelig fĂžr du bestemmer deg.
Jeg angrer pĂ„ overgangen fra Model 3 til ID4. Men rundt 585000 er for dyrt for meg, jeg vil ikke bruke sĂ„ mye penger pĂ„ bil. Derfor blir det vel en ny Model 3. hvis jeg ikke gĂ„r pĂ„ en ny smell😅

Jeg har prÞvekjÞrt en model S, fet bil. Jeg skal prÞvekjÞre ID4 pÄ torsdag. Fant forresten ut at de fleste takbokser veier mellom 20-25kg. Noen helt opp i 35kg. Man mÄ regne med 3-5kg i takstativ/feste i tillegg. Greit Ä ha i mente.

Er jo sÄnn sett i feil trÄd men det diskuteres da elbil her. Har dere tanker om e-tron, mustang mach-e vs tesla?

Denne fra midten av juli er fin:

Jeg har ikke vurdert Mustang stort, den er i allefall dyrere enn TMY og har inntil for noen dager siden sett ut som et dÄrligere valg. Jeg mener Ä huske at det er ogsÄ stilt spÞrsmÄl vedrÞrende rekkevidde og ladehastighet pÄ vinterstid.

ETron er jo et bra valg, men igjen er den jo veldig dyr. Den kommer bra ut i listen i saken jeg lenket til.

Det er veldig overraskende at ID4 har stÞrre nyttelast enn begge disse. FÄr avslutte kaffedrikkingen og gÄ i gang med veiing av vinterutstyr :sunglasses:

1 Like

Latterlig lav nyttelast :sweat_smile: Blir muligens dieselbil i noen Ă„r til da :thinking:

(Deleted)

3 Likes

Ja det er jo en mulighet, men da mÄ jeg han en ski-henger slik som jeg har sett flere model X eiere har. Jeg vet ikke om jeg er sÄ keen pÄ det, takboks er praktisk.

Jeg har nÄ veid skiutstyret vÄrt! Det ble den nette sum 64.5 kg. Sist vinterferie og pÄske hadde vi alt dette med oss i vÄr gamle stasjonsvogn. Alle ski i takboks og resten i bagasjerommet.

Fjellski utstyr er ikke alltid med pÄ tur sÄ der kan vi lett spare inn 11 kg. ForÞvrig, her er listen pÄ hva alt i bildet over veide:

Dersom nyttelasten hadde vÊrt 443kg som oppfÞrt i den europeiske TMY manualen sÄ hadde dette gÄtt akkurat ser det ut som. Pluss/minus 10kg er ikke krise, men dersom familien alene har 10-25kg igjen til klÊr og mat er det for lite. Med 53kg til (som vi fÄr dersom 443kg blir godkjent nyttelast) vil ikke dette vÊre noe problem for vinterhelgene.

1 Like

4-5 Är gammel bil vs ny bil??? AltsÄ i praksis null garanti osv.
Jeg hadde aldri gjort det.
Vi kjÞpte en sÄ gammel eUp, men det var en bil til 90.000, ikke 5-600.000
.

2 Likes

Dette var en totalt ny problemstilling for min del. Har aldri pÄ noen bil jeg har eid hatt noen formening om nyttelast.

Politiet kan vel ikke akkuratt forlange at man skal veie alle mennesker og baggasje fĂžr man kjĂžrer av sted?

4 Likes

Ja jeg var i sjokk pÄ fredag da dette var Ä lese i Teknisk Ukeblad. Hvem kunne ha drÞmt om at en bil som skal kunne ha 7 seter skal ha sÄ lav nyttelast? Det er jo helt utenkelig!
Uansett om det er lav sannsynlighet for Ä bli stoppet for dette og fÄ en bot sÄ er det stÞrste problemet at det kan vÊre problematisk for kjÞreegenskapene? Skulle uhellet vÊre ute og jeg er 20-30kg over nyttelasten kan jeg da fÄ forkortet forsikring?

Og til slutt, hvorfor finnes det en TMY i Norge med 1080kg i nyttelast mens de som kommer fra Shanghai har 315kg? Tesla mÄ komme med noen svar her, hvor mange versjoner av Y finnes det? Jeg tror flere med stÞrre barn bytter til en annen bil eller venter pÄ en Y fra Berlin. Jeg fÄr plage Tesla i morgen og prÞve og grave opp noen svar.

2 Likes