Jeg har vare sykt lyst, men for meg er 585.000 foe mye penger (vinterdekk og hengerfeste).
Tror det blir en ny Model 3 SR+ igjen.
Er vel uten tvil beste nybilkjøpet en kan gjøre i dag? Rundt 390.000.
Spesielt om en ikke skal ha hunder og flere Isofix barneseter, eller kjører rundt med 4-5 storvokste til vanlig.
Hadde Model Y kommet som SR+ hadde den vel kostet 470-480.000? Da hadde jeg kjøpt på flekken.
Det er et kjent faktum at bilene som er produsert i kina holder en høyere kvalitet enn de som er produsert over there.
Jeg får min ca 15 sept, snakket med Tesla i dag. Men jeg vurderer å droppe kjøpet, nyttelasten er for lav. Jeg gikk for denne bilen pga plass til barna på 15 og 17. I går fikk jeg vite at nyttelasten er kun 315kg eller 390 om man regner inn sjåfør. Med familien i bilen er det 105kg igjen til takboks, ski og generell bagasje. Jeg tror det skal holde hardt. Jeg ringte Møller i dag og la inn en bestilling på ID4-GTX. Pris med mesteparten av ekstrautstyr ble 550’. Nyttevekt er 596kg i følge pdf jeg fikk tilsendt over tekniske spesifikasjoner. Hvordan er det mulig? Dette burde TMY matche? Hvordan kan de bygge en bil som har så lav nyttevekt?
Aner ikke hvorfor nyttelast er så lav, men hvor mye last har du normalt med? 105 kg er ganske mye, det er feks 4 ryggsekker på 26 kg hver.
Om dere skulle trenge 30-40 kg til, hva skjer da?
Tror du bilen lider noen nød?
Jeg hadde gitt balla. Men må du ha med feks 200 kg så er selvsagt 105 kg noe snaut.
Hei! Hva ble estimert leveringstid på GTX?
Dersom vi reiser på vinterferie og guttungen skal få ha med seg en venn f.eks så er det 30-40 kg igjen. 4 sekker med vinterklær er fort 10-12kg per sekk. Man handler matvarer osv, kanskje 10kg? Hva om jeg vil ha med noe verktøy eller 5 sekker ved? Det er denne friheten som nå er under press og gjør dette kjøpet problematisk. Dette burde ikke være noe jeg skal bekymre meg over når jeg bruker 580’ på en bil. Jeg skal veie takboks og slalåmutstyr i dag slik at jeg får litt bedre oversikt over problemet. Tesla skulle også komme tilbake til meg, de skjønner heller ikke stort av hvorfor det er så lav nyttelast på TMY fra Kina. Den mye omtalte TMY’en i Mandal har f.eks 1080kg i nyttelast? Hvordan er det mulig? Jeg mener Tesla må svare på dette for det er jo en slik bil jeg trodde jeg bestilte!
Videre skal nyttelasten være på 1080 kilo – over dobbelt så mye som hva Tesla bruker som eksempel for bilens lastbegrensning i den norske instruksjonsboken (433 kilo). Fredriksen ønsker ikke å kommentere tallene, men han påpeker at det finnes ulike versjoner av bilen. Hele artikkelen: Kvikk, komfortabel og med mye plass: Vi har kjørt Tesla Model Y - Tu.no
Jeg skal også forhøre meg om jeg kan vente på Berlin TMY og/eller få Tesla til å finne ut hvordan han i Mandal fikk den registrert med 1080 kg i nyttelast.
Februar 2022, for min del helt greit, det haster ikke så mye for min del å få en TMY nå. Men merker jeg er sykt skuffet, jeg har gledet meg som en guttunge denne siste måneden og alt er på plass. Tesla forteller at jeg har blitt tildelt en bil, dato osv. heldigvis 3.5 uker til utlevering slik at jeg har litt tid til å finne ut av hva jeg skal gjøre.
Batteriene er vel endel tyngre i bilene fra Kina, samme med Model 3.
Er nyttelasten for liten er det bare å droppe bilen.
Har du ikke kjørt Tesla før så er det ikke noe problem, da, har du ikke det sammenligningsgrunnlaget mellom Tesla og ID.
Har du kjørt Tesla før, prøv ut ID4 skikkelig før du bestemmer deg.
Jeg angrer på overgangen fra Model 3 til ID4. Men rundt 585000 er for dyrt for meg, jeg vil ikke bruke så mye penger på bil. Derfor blir det vel en ny Model 3. hvis jeg ikke går på en ny smell😅
Jeg har prøvekjørt en model S, fet bil. Jeg skal prøvekjøre ID4 på torsdag. Fant forresten ut at de fleste takbokser veier mellom 20-25kg. Noen helt opp i 35kg. Man må regne med 3-5kg i takstativ/feste i tillegg. Greit å ha i mente.
Er jo sånn sett i feil tråd men det diskuteres da elbil her. Har dere tanker om e-tron, mustang mach-e vs tesla?
Denne fra midten av juli er fin:
Jeg har ikke vurdert Mustang stort, den er i allefall dyrere enn TMY og har inntil for noen dager siden sett ut som et dårligere valg. Jeg mener å huske at det er også stilt spørsmål vedrørende rekkevidde og ladehastighet på vinterstid.
ETron er jo et bra valg, men igjen er den jo veldig dyr. Den kommer bra ut i listen i saken jeg lenket til.
Det er veldig overraskende at ID4 har større nyttelast enn begge disse. Får avslutte kaffedrikkingen og gå i gang med veiing av vinterutstyr
Latterlig lav nyttelast Blir muligens dieselbil i noen år til da
Ja det er jo en mulighet, men da må jeg han en ski-henger slik som jeg har sett flere model X eiere har. Jeg vet ikke om jeg er så keen på det, takboks er praktisk.
Jeg har nå veid skiutstyret vårt! Det ble den nette sum 64.5 kg. Sist vinterferie og påske hadde vi alt dette med oss i vår gamle stasjonsvogn. Alle ski i takboks og resten i bagasjerommet.
Fjellski utstyr er ikke alltid med på tur så der kan vi lett spare inn 11 kg. Forøvrig, her er listen på hva alt i bildet over veide:
Dersom nyttelasten hadde vært 443kg som oppført i den europeiske TMY manualen så hadde dette gått akkurat ser det ut som. Pluss/minus 10kg er ikke krise, men dersom familien alene har 10-25kg igjen til klær og mat er det for lite. Med 53kg til (som vi får dersom 443kg blir godkjent nyttelast) vil ikke dette være noe problem for vinterhelgene.
4-5 år gammel bil vs ny bil??? Altså i praksis null garanti osv.
Jeg hadde aldri gjort det.
Vi kjøpte en så gammel eUp, men det var en bil til 90.000, ikke 5-600.000….
Dette var en totalt ny problemstilling for min del. Har aldri på noen bil jeg har eid hatt noen formening om nyttelast.
Politiet kan vel ikke akkuratt forlange at man skal veie alle mennesker og baggasje før man kjører av sted?
Ja jeg var i sjokk på fredag da dette var å lese i Teknisk Ukeblad. Hvem kunne ha drømt om at en bil som skal kunne ha 7 seter skal ha så lav nyttelast? Det er jo helt utenkelig!
Uansett om det er lav sannsynlighet for å bli stoppet for dette og få en bot så er det største problemet at det kan være problematisk for kjøreegenskapene? Skulle uhellet være ute og jeg er 20-30kg over nyttelasten kan jeg da få forkortet forsikring?
Og til slutt, hvorfor finnes det en TMY i Norge med 1080kg i nyttelast mens de som kommer fra Shanghai har 315kg? Tesla må komme med noen svar her, hvor mange versjoner av Y finnes det? Jeg tror flere med større barn bytter til en annen bil eller venter på en Y fra Berlin. Jeg får plage Tesla i morgen og prøve og grave opp noen svar.
Det er noe man er forventet å ha kontroll på ja. Spesielt om man har en bil med lav nyttelast dette i det hele tatt er noen issue da.
Må innrømme at jeg ikke har tenkt mye på det før jeg begynte å kjøre med racerbil på henger og campingvogn. Da er jo vekt viktig, og det er naturlig å tenke på det med bilen også.
Blir man stanset med overvekt så er minimums reaksjon at du må laste ut til du er nede på lovlig vekt, om det er mennesker eller pargass er ikke nøye. Litt kjipt å måtte sette igjen en av passasjerene langs veien.
Er litt merkelig at den kinesiske Model Y har så lav nyttelast. Hvis det er på grunn av de kinesiske batteriene så er det ikke usannsynlig at det blir høyere nyttelast på varianten produsert i Berlin. Vet ikke om de er i rute, men er potensielt rundt 6 måneder til man begynner å få noe derfra. Når Berlin fabrikken er i full sving så slutter de nok helt å sende Model Y fra Kina.
Dersom nyttelasten blir høyere for Y produsert i Berlin vil jeg tro at Kina Y’en vil falle en del i pris…