Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Tesla (TSLA) 🏎

Det er noe man er forventet å ha kontroll på ja. Spesielt om man har en bil med lav nyttelast dette i det hele tatt er noen issue da.
Må innrømme at jeg ikke har tenkt mye på det før jeg begynte å kjøre med racerbil på henger og campingvogn. Da er jo vekt viktig, og det er naturlig å tenke på det med bilen også.
Blir man stanset med overvekt så er minimums reaksjon at du må laste ut til du er nede på lovlig vekt, om det er mennesker eller pargass er ikke nøye. :slight_smile: Litt kjipt å måtte sette igjen en av passasjerene langs veien.

Er litt merkelig at den kinesiske Model Y har så lav nyttelast. Hvis det er på grunn av de kinesiske batteriene så er det ikke usannsynlig at det blir høyere nyttelast på varianten produsert i Berlin. Vet ikke om de er i rute, men er potensielt rundt 6 måneder til man begynner å få noe derfra. Når Berlin fabrikken er i full sving så slutter de nok helt å sende Model Y fra Kina.

Dersom nyttelasten blir høyere for Y produsert i Berlin vil jeg tro at Kina Y’en vil falle en del i pris…

Etter tre dager så er Model Y på 25.plass av de mest solgte elbilmodellene i Norge.
På første plass ligger selvsagt Model 3 med ca 10 ganger så mange solgte. En «gammel» bil som ble lansert i 2016, kom til Norge i 2019 og inne i sitt tredje år.
Allikevel skjeller og smeller tastaturkrigerne hvor rævva Tesla er.
Åpenbart stor tilfredsstillelse i å rakke ned på Tesla, Musk og Teslaeiere.
Men jeg kjøper nå ikke Tesla for å bli populær, kun for at det etter min mening er den beste bilen ift pris.

6 Likes

Tenker at Tesla vinner på features, ikke på kvalitet. Teknologien deres har jo vært overlegen på mange punkter, spesielt effektivitet også sparker jo bilene deres litt hardere unna enn alle konkurrentene.

Merker at jeg selv kjører endel fortere med 147 hk enn med 97 hk som jeg hadde i forrige bil. Tror ikke jeg har godt av en Model 3 med 283 hk… :see_no_evil:

2 Likes

Believe it or not, men med autopilot så kjører man faktisk roligere. De gangene man ikke tråkker litt for å kjøre fra en VAG da…

5 Likes

Hvordan fungerer autopilot på slike veier med 80-grense og dårlig plass til to biler? :see_no_evil:

2 Likes

Veldig dårlig da jeg hadde Tesla. Du er dessverre ikke i kundegruppen :grin:

Autopilot skal sist jeg sjekket vilkårene ikke brukes på veier uten midtdeler :slightly_smiling_face:

2 Likes

Haha, hadde forventet at autopilot kunne brukes litt flere steder, det blir liksom ikke tatt opp :stuck_out_tongue:

1 Like

Jeg vet ikke hvilke krav du har til kvalitet @Christian, men er du en detailer så holder sannsynligvis ikke Tesla per i dag mål.
Men når jeg studerte utstillingsbilen i går så syntes jeg den så veldig bra ut, prata også med en på kundemottak som jeg har blitt kjent med, han sa at bilene fra Shanghai er bra, slutt på tiden at en omtrent måtte lakkere bilen før utlevering.
Jeg vet ikke hvor nøye folk sjekker bilene når de kjøper fabrikkny bil, jeg ser over at det ikke er åpenbare skader/bulker osv. På Tesla gikk jeg nærmes over med lupe og oppdaga småting i 2019, ting jeg sannsynligvis ikke hadde oppdaga på en annen bil….

Når det gjelder selvkjøring så er slike veier uten midtlinje steder hvor en vel ikke skal bruke selvkjøring på noen biler?
Minimum er god veibredde, usikker på om det nevnes midtdeler i instruksjonsbok.
Jeg vil uansett aldri kjøpe bil uten selvkjøring igjen.
Faktisk usikker på om jeg kjøper noe annet enn Tesla igjen.
Samme som med telefon, tror ikke jeg gidder å gå bort fra iPhone, med mindre vi bytter jobbtelefoner, men det tror jeg aldri skjer, da blir det streik hos oss! (Telefonen er vårt viktigste arbeidsredskap i form av teknisk info, dokumentasjon, sjekklister osv osv).

1 Like

Autopilot er ikke FSD.

Om man investerer i Tesla bør man tro på at de kommer til å løse selvkjøring for alle situasjoner. Jeg tror de ligger best an til å løse det av alle selskaper i verden, og er fortsatt investert.

Det blir i såfall den første generelle AI som løser real life utfordringer. Blir penger av sånt. :money_mouth_face:

1 Like

For meg er det helt uaktuelt per i dag å betale 60.000 ekstra for FSD, for halvparten så hadde jeg nok vurdert det.
Enhanced til 30.000 uten skiltgjenkjenning synes jeg er for dyrt. Hadde skiltgjenkjenning vært inkludert så hadde sjansen vært større.
Men jeg tviler på at Model Y blir helt selvkjørende. Men den dagen det skjer, da blir det kjipt å ikke ha muligheten! Men jeg tror ikke det skjer før jeg bytter bil igjen….

1 Like
1 Like

…hvis de bygger en ny svær batterifabrikk i Grünheide altså.

2 Likes

FSD beta V10 kom i natt, er visst ganske mye bedre enn V9 så nå nærmer man seg en bredere utrulling av FSD betaen til alle som har betalt for FSD i USA. Verdt å se hvis man lurer på hva som er status på Tesla sin selvkjøring.

2 Likes

Vurderer å kjøpe «brukt» Model Y med FSD, men når har en noe igjen for der i Norge/Europa?
Uansett kult å være med å følge utviklingen. En ting som er sikkert, denne og min(e) neste bil(er) blir Tesla, jeg er redd jeg er ferdig med andre merker. I mai -19 bestilte jeg Model 3, holdt på å avbestille pga all negativ omtale, ting har jaggu endra seg!

(Deleted)

3 Likes

Enyaq og Ioniq 5 gir nok mer premiumfølelse, men akkurat det gir jeg balla i.
Sjekka du ut infotainment på Model Y? Forsøk det samme på de du skal prøve.
Prøvde du ACC og AP?

1 Like