Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Tesla (TSLA) 🏎

Nye leveringstall for Q3 har kommet, Tesla nÊrmer seg nÄ en Ärlig produksjonskapasitet pÄ 1 million biler:


Er fortsatt lite levering av S/X siden de akkurat har begynt Ä levere refreshed model S og fortsatt ikke har begynt Ä levere refreshed model X. Blir spennende Ä se hvordan Tesla fortsetter Ä skalere opp neste Är nÄr fabrikkene i Texas og Berlin begynner Ä levere biler. NÄr det er full rulle pÄ disse fabrikkene har Tesla en produksjonskapasitet pÄ rundt 2 millioner biler i Äret, det kommer til Ä merkes godt hos konkurrentene.

1 Like

Det er en ny tysk business insider artikkel som sier at VW er veldig bekymret for framskrittene til Tesla og kinesiske bilprodusenter:

Compared to Tesla and Chinese manufacturers, VW is too expensive and slow, both emphasized. Now it is a matter of taking up the “fight against GrĂŒnheide”.

The brand and the group are coming under increasing pressure on the world market. The world’s largest car manufacturer is not only lagging behind its competitors when it comes to electrification and digitization. VW is also losing ground when it comes to productivity. If everything stays the same, so the haunting words of Diess, VW will no longer be competitive.

It is urgently necessary that the course in Wolfsburg be set again, according to BrandstĂ€tter. Future competition with Tesla’s new Gigafactory will be brutal. The electric car pioneer would set new standards in car production. A Tesla 3 is built in ten hours, more than three times as fast as a VW ID.3 in Zwickau. This puts Tesla in a different dimension when it comes to productivity and profitability.

The great future hope for the Wolfsburg location is the Trinity project: an electric car that is due to hit the market in 2026. Diess makes it clear: “Trinity has to raise the location to a new competitive level, has to revolutionize it. Also with new processes. ”However, the previous drafts for the project do not go far enough for the board. The executive floor demands much more radical solutions to save the Wolfsburg location.

Kilden:

5 Likes

Og krypto.

Tesla Model Y synes jeg ser bra ut, ogsÄ pÄ veien. Jeg kunne godt kjÞpt en, men bakdelene er at den er for dyr og har litt lav grense for last. Jeg betaler ikke 600+ for en bil og det koster Model Y med 8 hjul, levering og hengerfeste. Den burde kommet under 500 med alt.

1 Like

Om bilen er for dyr vet jeg ikke, men det er mye penger, men en fÄr den fra kr 584.000 inkludert alt, ogsÄ hengerfeste.
Det eneste en da kan legge pÄ er farge og selvkjÞringspakker.

PrÞv Ä spekke en Skoda, VW for ikke Ä snakke om Audi, sÄ skal du se lappene flyr.
En annen ting er at alle andre merker skal ha bilen inn pÄ «service», og det skal de ha betalt for.
Tesla har anbefalinger som feks luftfilter, smÞre bremser og selvsagt bremsevÊske, men pÄ de tingene er de faktisk edruelige mtp prising.
KjÞrer en mye og langt sÄ er vel Tesla per i dag rimelige mtp ladepriser, for ikke Ä snakke om ladenettverk. I tillegg er bilene energieffektive, som er bra mtp bÊrekraft.
Jeg har vĂŠrt mye frem og tilbake, men etter ID4 historien sĂ„ er jeg usikker pĂ„ hva kona sier om jeg skal prĂžve enda et merke😅.

Her er pris uten hengerfeste, men med vinterdekk, hengerfeste koster 10.000.

1 Like

Vel, skal man ha farge pÄ bilen og 8 hjul stÄr det 584 i min nettleser. 594 med krok og sÄ er det alltid noe dill ekstra man trenger (skvettlapper, matter, bagasjeromsmatte, lakkbehandling osv
) sÄ 600 er ganske spot-on.
Men nÄ var poenget med innlegget Ä skryte litt av Model Y da, tross prisen.

Bestilte matter til begge bagasjerommene, ogsÄ det under luka bak, pluss innvendig, kvalitetsmatter, de kosta kr 2200 inkl frakt og moms, det er det du trenger.
Skvettlapper og folie pÄ bakdÞrer er det pÄ bilen ved levering, hvis ikke mÄ en gi beskjed sÄ en fÄr det. Da ender en pÄ 596.000.
NÄr jeg hÞrer 600+ sÄ er det fort 650.
Se pÄ BYD Tang, den koster vel 599, men tror ikke du fÄr den med deg hjem for noe sÊrlig under 650. Det er ogsÄ 600+

Igjen, prĂžv Ă„ spekke en tysker hvis du ikke har gjort det.

Uansett, 600 tusen er en sum penger jeg ikke gidder Ä bruke pÄ bil, MEN Model Y synes jeg virker som en fornuftig bil helhetlig.

Jeg har tilbud pÄ ID4 stÄende med alt jeg Þnsker til 435 tusen med alt og lang rekkevidde (2WD) - men synes det ogsÄ er litt mye ut fra min bilbruk. Liker ID4 godt uansett. Kan ikke skjÞnne at noen kjÞper RAV4 Plugin til 550-650.

NĂ„ vet jeg ikke om du har prĂžvd model y eller 3.

Du fÄr en vesentlig bedre opplevelse med tesla enn med vw sin id serie, hva gjelder komfort, kvalitet(:face_with_hand_over_mouth:), ytelse, ladenettverk og generell brukeropplevelse.

Om du tar deg rÄd til det er ditt valg. Personlig sÄ er jeg mer fornÞyd med Ä bruke litt mer pÄ noe som gir meg en god fÞlelse, enn litt mindre pÄ noe som ikke gir noe.

NÄr det er sagt, sÄ finnes det nok en mulighet for en 2wd model y med priser pÄ id4 nivÄ pÄ et senere tidspunkt.

2 Likes

Hvis du synes 435 er for mye penger sÄ forstÄr jeg ikke hvorfor du diskuterer en bil til nÊr 600
.:

Best kjĂžp ift pris, rekkevidde, brukeropplevelse osv er Tesla 3 SR+ til ca 390.000.

2 Likes

NĂ„ er jeg ingen stor tekniker, men tsla er unektelig i en svĂŠrt positiv trend:

Om earnings innfrir 20. oktober sÄ snirkler vi oss mot ath. Drivere er model y salg, gigaberlin Äpning, synkende batterikost og ikke minst veien mot FSD.

4 Likes

Tesla knuser alt av forventninger og “eksperter”
helt utrolig lesing :man_shrugging: :sweat_smile:

1 Like

Men

Og markedet bare meh

Automotive gross margin of 30.5%

​Operating margin 14.6%

Tesla blir fort Apple av bilbransjen hvis de fortsetter Ä Þke marginene sine pÄ denne mÄten. NÄ har de i tillegg bare 2 mrd dollar i gjeld med 16 mrd dollar pÄ bok.

6 Likes

Pusher ATH >900 :sunglasses:

god mann gjĂžr en nĂŠrmere analyse :nerd_face:

Er det noe en mÄ tenke pÄ rundt et evt. kjÞp av en SR+?

Produksjonssted, utstyr, farge, behandling?

Bilene som leveres i Norge produseres nÄ i Shanghai, Berlin er litt ute i det blÄ.
Men det ser ut som bilene fra Kina ser bra ut, bedre enn de amerikanske.

Mange har hatt slitasje pÄ lakk forkant av kanal fremme, bakre bakdÞr og bak bakhjul pÄ stÞtfanger, tror Tesla har begynt Ä legge pÄ folie pÄ utsatte steder, men det mÄ sjekkes. BÞr nok ogsÄ ha skvettlapper foran og bak.
Jeg ville nok ogsÄ hatt pÄ noe understellsmasse der hvor en evt ikke har folie under skvettlapper.

Jeg hadde ikke skvettlapper pÄ min og den sÄ bra ut etter to Är og 30+k km, men jeg gjorde kjÞper oppmerksom pÄ at de burde enten kjÞre forsiktig pÄ grus eller kanskje aller helst montere skvettlapper.
Jeg behandla ellers bilen som alle biler jeg har hatt senere Är: vaske med skumkanon, hÞytrykksspyler og mikrofiber, hadde ikke noe coating pÄ den.

Men Ä legge PPF (folie) pÄ utsatte steder er lurt, gjerne front, og ogsÄ i bagasjeromsÄpnng pÄ stÞtfanger bak, da har bilen god beskyttelse mot stensprut og ved innlasting av bagasje.

2 Likes

Ok, sĂ„ lakken er ikke “oppe pĂ„ normal standard” enda.

Ser Teslaen koster enormt mye Ă„ forsikre. FĂ„r opp 14 tusen+ i kalkulatoren, er det normalt?

Jeg betalte 11 for min mod3 i 2019. Dessverre sÄ mistenker jeg at i tillegg til at det er dyre biler sÄ er Teslaeeiere sÄ fanatiske at de betaler hva det skulle vÊre