Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Tesla (TSLA) 🏎

Om bilen er for dyr vet jeg ikke, men det er mye penger, men en får den fra kr 584.000 inkludert alt, også hengerfeste.
Det eneste en da kan legge på er farge og selvkjøringspakker.

Prøv å spekke en Skoda, VW for ikke å snakke om Audi, så skal du se lappene flyr.
En annen ting er at alle andre merker skal ha bilen inn på «service», og det skal de ha betalt for.
Tesla har anbefalinger som feks luftfilter, smøre bremser og selvsagt bremsevæske, men på de tingene er de faktisk edruelige mtp prising.
Kjører en mye og langt så er vel Tesla per i dag rimelige mtp ladepriser, for ikke å snakke om ladenettverk. I tillegg er bilene energieffektive, som er bra mtp bærekraft.
Jeg har vært mye frem og tilbake, men etter ID4 historien så er jeg usikker på hva kona sier om jeg skal prøve enda et merke😅.

Her er pris uten hengerfeste, men med vinterdekk, hengerfeste koster 10.000.

1 Like

Vel, skal man ha farge på bilen og 8 hjul står det 584 i min nettleser. 594 med krok og så er det alltid noe dill ekstra man trenger (skvettlapper, matter, bagasjeromsmatte, lakkbehandling osv…) så 600 er ganske spot-on.
Men nå var poenget med innlegget å skryte litt av Model Y da, tross prisen.

Bestilte matter til begge bagasjerommene, også det under luka bak, pluss innvendig, kvalitetsmatter, de kosta kr 2200 inkl frakt og moms, det er det du trenger.
Skvettlapper og folie på bakdører er det på bilen ved levering, hvis ikke må en gi beskjed så en får det. Da ender en på 596.000.
Når jeg hører 600+ så er det fort 650.
Se på BYD Tang, den koster vel 599, men tror ikke du får den med deg hjem for noe særlig under 650. Det er også 600+

Igjen, prøv å spekke en tysker hvis du ikke har gjort det.

Uansett, 600 tusen er en sum penger jeg ikke gidder å bruke på bil, MEN Model Y synes jeg virker som en fornuftig bil helhetlig.

Jeg har tilbud på ID4 stående med alt jeg ønsker til 435 tusen med alt og lang rekkevidde (2WD) - men synes det også er litt mye ut fra min bilbruk. Liker ID4 godt uansett. Kan ikke skjønne at noen kjøper RAV4 Plugin til 550-650.

Nå vet jeg ikke om du har prøvd model y eller 3.

Du får en vesentlig bedre opplevelse med tesla enn med vw sin id serie, hva gjelder komfort, kvalitet(:face_with_hand_over_mouth:), ytelse, ladenettverk og generell brukeropplevelse.

Om du tar deg råd til det er ditt valg. Personlig så er jeg mer fornøyd med å bruke litt mer på noe som gir meg en god følelse, enn litt mindre på noe som ikke gir noe.

Når det er sagt, så finnes det nok en mulighet for en 2wd model y med priser på id4 nivå på et senere tidspunkt.

2 Likes

Hvis du synes 435 er for mye penger så forstår jeg ikke hvorfor du diskuterer en bil til nær 600….:

Best kjøp ift pris, rekkevidde, brukeropplevelse osv er Tesla 3 SR+ til ca 390.000.

2 Likes

Nå er jeg ingen stor tekniker, men tsla er unektelig i en svært positiv trend:

Om earnings innfrir 20. oktober så snirkler vi oss mot ath. Drivere er model y salg, gigaberlin åpning, synkende batterikost og ikke minst veien mot FSD.

4 Likes

Tesla knuser alt av forventninger og “eksperter”…helt utrolig lesing :man_shrugging: :sweat_smile:

1 Like

Men

Og markedet bare meh

Automotive gross margin of 30.5%

​Operating margin 14.6%

Tesla blir fort Apple av bilbransjen hvis de fortsetter å øke marginene sine på denne måten. Nå har de i tillegg bare 2 mrd dollar i gjeld med 16 mrd dollar på bok.

6 Likes

Pusher ATH >900 :sunglasses:

god mann gjør en nærmere analyse :nerd_face:

Er det noe en må tenke på rundt et evt. kjøp av en SR+?

Produksjonssted, utstyr, farge, behandling?

Bilene som leveres i Norge produseres nå i Shanghai, Berlin er litt ute i det blå.
Men det ser ut som bilene fra Kina ser bra ut, bedre enn de amerikanske.

Mange har hatt slitasje på lakk forkant av kanal fremme, bakre bakdør og bak bakhjul på støtfanger, tror Tesla har begynt å legge på folie på utsatte steder, men det må sjekkes. Bør nok også ha skvettlapper foran og bak.
Jeg ville nok også hatt på noe understellsmasse der hvor en evt ikke har folie under skvettlapper.

Jeg hadde ikke skvettlapper på min og den så bra ut etter to år og 30+k km, men jeg gjorde kjøper oppmerksom på at de burde enten kjøre forsiktig på grus eller kanskje aller helst montere skvettlapper.
Jeg behandla ellers bilen som alle biler jeg har hatt senere år: vaske med skumkanon, høytrykksspyler og mikrofiber, hadde ikke noe coating på den.

Men å legge PPF (folie) på utsatte steder er lurt, gjerne front, og også i bagasjeromsåpnng på støtfanger bak, da har bilen god beskyttelse mot stensprut og ved innlasting av bagasje.

2 Likes

Ok, så lakken er ikke “oppe på normal standard” enda.

Ser Teslaen koster enormt mye å forsikre. Får opp 14 tusen+ i kalkulatoren, er det normalt?

Jeg betalte 11 for min mod3 i 2019. Dessverre så mistenker jeg at i tillegg til at det er dyre biler så er Teslaeeiere så fanatiske at de betaler hva det skulle være…

Skjønner. Det er jo 10 lapper mer enn jeg gir for Leafen min i dag. Får mye diesel i bil nr 2 bare for det forsikringstillegget der…

1 Like

Ja, men livet er kjedeligere. Tesla er også et leketøy.

2 Likes

Hva som er normal standard er jeg usikker på, men lakken på den -19 Model 3 SR+ var grei nok, men deler av karosseriet er utsatt for slitasje fra dritt på veien, tror ikke noe lakk står i mot stensprut, derfor bør utsatte deler beskyttes, med mindre en som meg kjører forsiktig på de stedene de er mye sand/grus på veien, evt kjører mye på vinterveier som er strødt med sand/kvasse småstein.

Vedr forsikring så koster Tesla omtrent det samme som feks ID4, hemmeligheten er pruting, pruting og atter pruting. I tillegg må en ha kjørt skadefritt og hatt maks bonus en del år, samt flere forsikringer.
Den kortetiden jeg hadde ID4 til 500k kr i IF betalte jeg ca 4600 for 12000 km, Model 3 SR+ betalte jeg 5600 for 16000 km.

For Model Y var ca 8800 og 16000 km det billigste IF klarte, da gikk jeg til Tryg/Nito medlem: fikk da ca 8500 for 20000 km. Fikk en ny gjennomgang med ny selger, ender opp med ca 5800 og 20000 km for Model Y.
Hadde jeg valgt 16000 km som jeg hadde på Model 3 hadde Model Y blitt billigere……

Bare legg merke til de forskjellige kjørelengdene, ikke kun pris. 12000-16000 og 20000 km på Model Y

2 Likes

Ikke helt heldig med denne oppdateringen tydeligvis.

1 Like