Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Tesla (TSLA) 🏎

Skjønner. Det er jo 10 lapper mer enn jeg gir for Leafen min i dag. Får mye diesel i bil nr 2 bare for det forsikringstillegget der…

1 Like

Ja, men livet er kjedeligere. Tesla er også et leketøy.

2 Likes

Hva som er normal standard er jeg usikker på, men lakken på den -19 Model 3 SR+ var grei nok, men deler av karosseriet er utsatt for slitasje fra dritt på veien, tror ikke noe lakk står i mot stensprut, derfor bør utsatte deler beskyttes, med mindre en som meg kjører forsiktig på de stedene de er mye sand/grus på veien, evt kjører mye på vinterveier som er strødt med sand/kvasse småstein.

Vedr forsikring så koster Tesla omtrent det samme som feks ID4, hemmeligheten er pruting, pruting og atter pruting. I tillegg må en ha kjørt skadefritt og hatt maks bonus en del år, samt flere forsikringer.
Den kortetiden jeg hadde ID4 til 500k kr i IF betalte jeg ca 4600 for 12000 km, Model 3 SR+ betalte jeg 5600 for 16000 km.

For Model Y var ca 8800 og 16000 km det billigste IF klarte, da gikk jeg til Tryg/Nito medlem: fikk da ca 8500 for 20000 km. Fikk en ny gjennomgang med ny selger, ender opp med ca 5800 og 20000 km for Model Y.
Hadde jeg valgt 16000 km som jeg hadde på Model 3 hadde Model Y blitt billigere……

Bare legg merke til de forskjellige kjørelengdene, ikke kun pris. 12000-16000 og 20000 km på Model Y

2 Likes

Ikke helt heldig med denne oppdateringen tydeligvis.

1 Like

Dette er en lukket beta med noen tusen brukere så komisk at det blir forsideoppslag i VG :joy:

2 Likes

Er vel ille nok hvis man ruller ut potensielt farlig software til et slikt antall også synes jeg så ser ikke helt at det skal være komisk at man skriver om dette.

1 Like

Er jo ganske komisk hvordan alt som har med Tesla å gjøre genererer overskrifter uansett hva det er, men selskapet slipper i hvert fall å bruke penger på reklame.

Er så klart ikke bra å slippe farlig software, men det er typisk software at det dukker opp nye bugs når den kjøres på flere maskiner som gjerne har forskjellige innstillinger etc. Oppdateringer rulles derfor ut til et begrenset antall biler om gangen. Tesla oppdager kanskje at de har hatt noen hull i testene de kjører så mulig de gjør noen endringer der.

1 Like

Hertz bestiller 100 000 teslaer!

https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-10-25/hertz-orders-100-000-teslas-tsla-stock-soars

3 Likes

1000 here we come!

1 Like



https://www.nasdaq.com/articles/is-teslas-stock-still-overvalued-after-its-q3-results-2021-10-24

Off, her er det mange sinte bjørner som får svi

1 Like

Der var vi et stykke over 1000 gitt.

Hadde vært interessant om noen teknikkere kunne tatt enn titt på bevegelsen, @Nocturne ? :yum:

2 Likes

Elon om årsaken til FSD beta buggen, siden det var litt snakk om det:

Hva tenker folk om kursmål på 2-3000 us?

Akuratt like sinnsykt som 1000usd.

2 Likes

Storyen har jo fått seg et herlig luftig løft med Hertz sitt kjøp, deres partnerskap med Uber → omg FSD Robotaxi ASAP.

Storystocks går så lenge storyen holder…2-3000 høres ut som galskap. :man_shrugging:

(Deleted)

3 Likes

Øker veddemålene på Tesla-knekk: – Forventer fall fra overopphetet marked

Teslas børsbyks i høst er vondt for både gamle og nye shortselgere i elbilaksjen, og analysebyrå fremhever at spekulantene «på nytt er dypt i rødt».

Blir spennende! Tar et lodd på at shorterne driter seg ut igjen:)

1 Like

Teslas utvikling på børsen er vanskelig å forstå, skjønner virkelig ikke hva som driver den opp så langt. Månen har den for lengst passert, vil også si mars er passert med god margin.

image

Med sånn market cap kan de funde så og si hva de vil med mikro-emisjoner, helt sprøtt, men også sant. Skjønner ikke at det er mulig fortsatt jeg. Bare se på disse tallene:

image

2 Likes