Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Tesla (TSLA) 🏎

  1. Sa han at han skulle selge mandags morgen?
  2. Sa han at han skulle selge alt på en dag?
1 Like

Psykologi!! Folk vil komme seg ut kjapt

2 Likes

Hva var summen en eller annen mente man trengte for å utrydde fattigdom/sult?

Omtrent den samme summen? Kanskje Elon fikk en god plan på hvordan det skulle gjøres :stuck_out_tongue:

Haha, aldri kjedelig med Musk. Her lar han altså Twitter bestemme om han skal cashe ut 10% av aksjene sine eller ikke.

1 Like

Hva vil ett ja på Musks twitterpoll føre til?

  • Kursen er mye høyere om én uke
  • Kursen er ~lik om én uke
  • Kursen er mye lavere om én uke

0 stemmegivere

1 Like

For en skrulle… er alt jeg kan si.

Edit: Men det blir artig å se i morgen, det er sikkert! :grinning:


3 Likes

Skal Musk (som nå kaller seg Lorde Edge(?!)) ringe en investeringsbank i dag for å arrangere en auksjon for 10% av aksjene av en fantasillion i dag da?

1 Like

Hva åber tesla i i dag kom med et bud jeg gætter 1100

image

Pleier dette forumet å ha rett om Tesla? ;p

1 Like

…setter standarden for programvaren var det han sa da. Vanskelig å være uenig i det.

2 Likes

“Han sier Tesla har imponerende produktivitet. De bruker 10 timer per bil, mens Volkswagen bruker 30 timer. Diess sier de håper på å klare det på 20 timer neste år. Målet var opprinnelig å klare det på 16 timer.”

Det sier han også ja.

Det komiske er at fagforeningen prøver å sparke Diess. Her har de en leder som faktisk ser noen år fram i tid og som innser at de må legge om hele driften, og de vil sparke han fordi de ikke liker hva han sier. VW har en 4-5 forskjellige komiteer som tydligvis alle skal komme med sin mening, det sier litt om hva slags hengemyr mange av de gamle bilselskapene befinner seg i.

Om ikke hengemyr, så store og tunge omstillingsprosesser - helt klart! Og så bunner nok mye av dette i tysk samfunns- og bedriftskultur også. Men vær obs på at VAG produserer og selger allerede i dag 50% av antallet EV som Tesla gjør, og øker raskere.

3 Likes

Nøkkelen her er at TAM er på 60-70 millioner biler, det har altså lite å si hvor mange elbiler VW selger når markedet er så stort. Tesla halverer uansett battericelle prisen sin i 2022 med 4680 cellene og det er umulig å konkurrere med.

Du (og aksjekursen i TESLA) tror at TESLA tar over hele verden. Jeg (og VAG) tror det ikke.

2 Likes

Tesla trenger ikke å ta over verden for å lykkes., de trenger bare bedre marginer. Jeg tror VAG har ett av de beste utgangspunktene til å lykkes med elbiler av alle bilselskapene der ute.

1 Like

Jeg har kjøpt fem fabrikknye VAG. Den siste hadde jeg i tre måneder før jeg solgte den og bestilte min andre Tesla. Dette til tross for at Tesla har slitt med bla lakk og finish.
Når nå Tesla begynner å få orden på disse tingene så tror jeg ikke færre kommer til kjøpe Tesla.
Tenk også på de kreftene som forsøker å snakke ned Tesla, det er jo mange der ute som har sett det som sin oppgave i livet å slenge dritt om Tesla, allikevel selger Tesla mer og mer biler.

1 Like

Men de får mindre og mindre markedsandel og alternativene blir flere og flere. Aldri i verden om de overoptimistiske projeksjonene som må etterleves skal markedsverdien på Tesla kunne rettferdiggjøres vil materialisere seg…

Og før kritikken kommer haglende. Her er faktisk Elon og jeg helt enige…

1 Like