Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Tesla (TSLA) 🏎

Hva gjÞr du nÄr batteriet dÞr etter 8 Är ? Jo da sprenger du bilen med 30kg dynamitt. Finland style :metal: :joy:

edit : ser silvertailfox har linket men la gÄ

1 Like

her har vi et godt bakgrunnsbilde for for mobil etc. i noen dager til for de ekte “Tesla” frelste :grinning_face_with_smiling_eyes:

Gode leveringstall fra Q4, annualisert produserer Tesla over 1,2 millioner biler i Äret nÄ og dette er fÞr Texas og Berlin starter produksjonen.

2 Likes

Hvor gÄr veien her?? Voldsom oppgang i dag:)

Opp som en lĂžve, ned som en skinnfell

2 Likes

Om et Ă„r har vi fasiten:

Min spÄdom er at VW aldri kommer til Ä ta igjen Tesla pÄ produksjon av elbiler.

I og med at Tesla allerede har en produksjonsrate pÄ 1,2 millioner biler i Äret sÄ kan man gjÞre et konservativt estimat at de kommer til Ä levere 1.5+ millioner biler i 2022.

Jeg ser ikke at VW har kommet med Q4 leveringstall eller guidet hvor mange elbiler de skal levere i 2022, men i Q3 leverte de 122,100 elbiler som er en annualisert produksjonsrate pÄ 488,400 biler. Bloomberg analytikeren mener altsÄ at dette kommer til Ä tredoble seg i 2022? Det kommer aldri til Ä skje.

3 Likes

Alle tror de andre skal utkonkurrere Tesla, og alle ser ut til Ä tro at Tesla stÄr pÄ 2013 stadiet mens de andre drar i fra.
Norges mest solgte bil i -21 var en nĂŠr tre Ă„r gammel modell, ikke den siste nye.
Jeg gÄr ihvertfall ikke tilbake til VW



1 Like

1.5 MW ladere for Semi lastebilen er sprekt. Dette gjÞr avstanden til hydrogenlastebiler med tanke pÄ ladetid/fylletid mye mindre samtidig som man beholder den totalt overlegne kostnadseffektiviteten til ren batterielektrisk drift. Den kontinuerlige forbedringen av batterier med tanke pÄ pris, ladehastighet og energitetthet fÄr meg til Ä tenke at hydrogenlastebiler dessverre er utkonkurrert allerede i dag, dette fÞr el-lastebiler eller hydrogenlastebiler i det hele tatt er Ä finne ute pÄ veiene.

3 Likes

2 Likes

GjÞr det der pÄ isete veier og snÞdrev i nordnorsk vintermÞrke, sÄ snakker vi :smiley_cat:

Pen drone fly through av produksjonslinjen i Giga Berlin.

VW har sagt rett ut flere ganger at de kommer til Ä slite med Ä konkurrere med produksjonseffektiviteten til Tesla. De hÄper at deres nye fabrikk kan matche Teslas effektivitet, men den er ikke klar fÞr i 2026(!).

6 Likes

Da ringer jeg inn helgen med en offentlig Beklagelse om Ä ha vÊrt en av de som tvilte pÄ Elon Musk :sweat:

Rock on Elon!


(Disclaimer:jeg kommer enda ikke til Ă„ kjĂžpe El-bil :wink:)

1 Like

Helt sjukt hva den mannen fÄr til.

1 Like

Og skal han rydde opp i SM ved Ă„ ta twitter av bĂžrs og🙈

Automatisk uhell? :face_with_hand_over_mouth:


Tesla Semi kommer til Ä definere markedssegmentet for miljÞvennlige lastebiler. 800 km rekkevidde fullastet med samme lastekapasitet som en diesellastebil, Tesla bygger ogsÄ ut egne Semi chargers. Med kundens potensial for Ä spare mye penger pÄ drivstoff og vedlikehold sÄ blir nok Semi et produkt der Tesla kan selge sÄ mange som de klarer Ä produsere

SpÞrsmÄlet er hvor mange Är det tar fÞr de kan produsere 1 million i Äret. Dette er noe helt annet enn biler med tanke pÄ hvor store batterier de har. 1 MWh batteri som antydes her vil vÊre 10 ganger sÄ stort som 100 kWh batteriet i Model S og Model X.