Om et Ă„r har vi fasiten:
Min spÄdom er at VW aldri kommer til Ä ta igjen Tesla pÄ produksjon av elbiler.
I og med at Tesla allerede har en produksjonsrate pÄ 1,2 millioner biler i Äret sÄ kan man gjÞre et konservativt estimat at de kommer til Ä levere 1.5+ millioner biler i 2022.
Jeg ser ikke at VW har kommet med Q4 leveringstall eller guidet hvor mange elbiler de skal levere i 2022, men i Q3 leverte de 122,100 elbiler som er en annualisert produksjonsrate pÄ 488,400 biler. Bloomberg analytikeren mener altsÄ at dette kommer til Ä tredoble seg i 2022? Det kommer aldri til Ä skje.
Alle tror de andre skal utkonkurrere Tesla, og alle ser ut til Ä tro at Tesla stÄr pÄ 2013 stadiet mens de andre drar i fra.
Norges mest solgte bil i -21 var en nĂŠr tre Ă„r gammel modell, ikke den siste nye.
Jeg gĂ„r ihvertfall ikke tilbake til VWâŠâŠ
1.5 MW ladere for Semi lastebilen er sprekt. Dette gjÞr avstanden til hydrogenlastebiler med tanke pÄ ladetid/fylletid mye mindre samtidig som man beholder den totalt overlegne kostnadseffektiviteten til ren batterielektrisk drift. Den kontinuerlige forbedringen av batterier med tanke pÄ pris, ladehastighet og energitetthet fÄr meg til Ä tenke at hydrogenlastebiler dessverre er utkonkurrert allerede i dag, dette fÞr el-lastebiler eller hydrogenlastebiler i det hele tatt er Ä finne ute pÄ veiene.
GjÞr det der pÄ isete veier og snÞdrev i nordnorsk vintermÞrke, sÄ snakker vi
Pen drone fly through av produksjonslinjen i Giga Berlin.
VW har sagt rett ut flere ganger at de kommer til Ä slite med Ä konkurrere med produksjonseffektiviteten til Tesla. De hÄper at deres nye fabrikk kan matche Teslas effektivitet, men den er ikke klar fÞr i 2026(!).
Da ringer jeg inn helgen med en offentlig Beklagelse om Ä ha vÊrt en av de som tvilte pÄ Elon Musk
Rock on Elon!
(Disclaimer:jeg kommer enda ikke til Ă„ kjĂžpe El-bil )
Helt sjukt hva den mannen fÄr til.
Automatisk uhell?
Tesla Semi kommer til Ä definere markedssegmentet for miljÞvennlige lastebiler. 800 km rekkevidde fullastet med samme lastekapasitet som en diesellastebil, Tesla bygger ogsÄ ut egne Semi chargers. Med kundens potensial for Ä spare mye penger pÄ drivstoff og vedlikehold sÄ blir nok Semi et produkt der Tesla kan selge sÄ mange som de klarer Ä produsere
SpÞrsmÄlet er hvor mange Är det tar fÞr de kan produsere 1 million i Äret. Dette er noe helt annet enn biler med tanke pÄ hvor store batterier de har. 1 MWh batteri som antydes her vil vÊre 10 ganger sÄ stort som 100 kWh batteriet i Model S og Model X.
synes det virker litt suspekt nĂ„r Tesla nĂ„ lanserer âTesla 4â, der de kobler inn âBitcoin/Etheriumâ i Ă„ sikre seg kĂžplass?
Jaja, da ble det Twitter kjÞp tross alt⊠mÄ han selge masse Tesla aksjer nÄ, eller er det alt gjort? Vil bÄde Tesla og Twitter stupe videre?
Uansett litt av sirkus, og litt av en skrue.
âLet that sink inâŠâ
Underskatta inte Musk skulle jag sÀga