Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Tesla (TSLA) 🏎

– NĂ„r det gjelder Tesla, sĂ„ har deres ordrereserve «smeltet» globalt, noe som ogsĂ„ var en av grunnene til aksjekursens nedgang. Det Tesla nĂ„ gjĂžr er Ă„ vise sin overlegenhet i produksjonskost per enhet. Det er vel fĂžrst nĂ„ vi ogsĂ„ ser resultatene fra fabrikken i Berlin.

Ser ut som Tesla har mÄttet kutte prisen for Ä opprettholde markedsandel.

2 Likes

Tror dette er et smart move. De andres bilprodusentene skal slite med Ă„ holde tritt her.

Det Tesla nÄ gjÞr er Ä vise sin overlegenhet i produksjonskost per enhet.

2 Likes

F.eks. Skoda Enyaq koster fra 585k og opp, sĂ„ “endel” mer enn Tesla Model Y long range som kommer pĂ„ ca 500 inkludert avgifter. Fint Ă„ se det er konkurranse :stuck_out_tongue:

1 Like

Helt enig! Personlig kjÞrer jeg sÄ lite at det blir marginalt hva som lÞnner seg, har null kjÞring til barnehage, skole eller jobb, hvis jeg ikke er ekstremt lat. Bruker mao bare bilen til butikken eller nÄr jeg skal pÄ trening, tur, besÞk eller butikk. Mao, bilen stÄr ofte 2-3 dager av gangen uten Ä bli brukt.

KjĂžrer selv Lexus som har langt mindre feil enn Tesla, er mer komfortabel og trenger 2 minutter for Ă„ fylle tanken nok til 100 mil.
Kommer ikke til Ă„ kjĂžpe elbil fĂžr batteriene blir faststoff.

2 Likes

Toyota er fin den, ogsÄ i Lexus-utgave nÄr det kommer til feil. Har nÄ en 6 Är gammel Toyota, pÄ de fire Ärene jeg har eid bilen har den kun vÊrt pÄ verkstedet for service og sÄvidt jeg vet, sÄ har de ikke fikset pÄ noe utenom slitedeler.

De fleste med elbil bruker 0 min pÄ Ä fylle tanken, de bare plugger i hjemme eller pÄ hytta. Fjernstyrt oppvarming/nedkjÞling er rimelig overlegent pÄ elbiler.

1 Like

Dyrt med strÞm pÄ hytta for tiden :slight_smile:
Dessuten mener jeg gode elbiler er altfor dyre sammenlignet med fossil. En elbil koster fort 200K mer enn tilsvarende fossilbil. Det rekker til bensin hele livet (merkostnad av bensin fremfor el)

1 Like

NÄr strÞmmen koster 5 kr kwt, sÄ er det som Ä betale for bensin. SÄ utenom pÄ de verste dagene i desember, sÄ var det fortsatt billigere. Problemet ditt er vel egentlig at du ikke fÄr tak i bilen du Þnsker i elbil utgave.

1 Like

Det er riktig. Hengerfeste til tung bÄt og lang rekkevidde og et merke med kvalitet = kostbart (om det finnes)

1 Like

Prisreduksjon pÄ 100K hjelper betydelig men jeg mÄ ha 4WD
Venner som har Tesla rapporterer om en del “smĂ„rusk”. Riktignok har det vĂŠrt mindre med Y.
Jeg er allergisk mot feilmeldinger pĂ„ displayet etter Ă„ ha hatt en tysk sĂ„kalt “premium” som bare var dritt

“Tesla Model Y Long range er 4wd” - og koster vel noe mer enn 456K
Sikkert et godt kjĂžp men passer ikke for meg.
Mye stĂžy i den sies det men sikkert en morsom bil

Tesla Model Y Long range er 4wd, kommer pÄ 500k med vinterdekk osv.

2 Likes

For Ă„ erstatte Model X’en jeg kjĂžpte til 960k i 2017 med tilsvarende ny mĂ„ jeg nĂ„ ut med 1 342 000 :sob: Ikke alle priser som gĂ„r riktig vei :smiley: Beholder den jeg har til evig tid, tror jeg :smiley:

FornÞyd med bilen, men servicen - not so much. Hadde den inne til EU kontroll i gÄr. De presterte Ä miste nÞkkelen min mens den var der :confused: Fikk ikke sÄ mye som en beklagelse en gang.

1 Like

Absolutt, trenger bare litt mer bagasjeplass. Eller evt. ha en Y + henger :smiley:

1 Like

De jeg har snakket med som har byttet ut TMX med TMY er fornĂžyde med “ingen feil sĂ„ langt” men savner komforten (fjĂŠring, stĂžynivĂ„) i XĂ©n.
Men X koster jo hinsides mye. Skulle jeg gitt nesten 1,5mill for bil hadde jeg ikke kjĂžpt Tesla.

TMX er vel aluminium mens TMY er stÄl (?)
Hvordan blir det med rust? (lakken er vel dÄrligere enn mange andre) ?

Spesielt


Overraskende at bruktbilprisen synker nÄr nybilprisen synker 20%? Trengte virkelig en avisartikkel om det. NÄ har forfatteren en Model Y ute pÄ finn stÄr det i artikkelen, sÄ han tenkte vel det var nyhetsverdig. :smiley:

4 Likes

Er jo greit Ä pÄpeke at hvis man kjÞper en Tesla med tanke pÄ Ä selge den etter relativt kort tid, sÄ har man kanskje stÞrre usikkerhet enn for de fleste andre bilmerker.

MÄ innrÞmme at TMY begynner Ä bli veldig attraktiv priset nÄ ja. Smart move at Tesla, blir spennende Ä se hvordan dette slÄr ut pÄ bunnlinja vs solgte biler.

1 Like

NÄ har tesla eiere vÊrt i en sÊrposisjon pÄ bruktmarkedet og kunnet solgt 1 Är gammel model y uten tap.

At man ikke lenger kan kjÞpe ny bil Ä tjene penger pÄ det er vel heller normalen.

4 Likes