Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Tesla (TSLA) 🏎

https://www.dn.no/magasinet/marked/tesla/elon-musk/finans/satset-alt-pa-tesla-jeg-ble-fysisk-uvel/2-1-1383915

Litt av en historie… folk er gale :crazy_face:

Edit: Fyren er bankerott innen året er omme!

Absolutt, men nå har jo Elon flere ganger påstått at Tesla’er vil øke i verdi, så da er det ganske lættis å se de kutte prisen såpass mye.

Jeg ler ikke av de som kjøpte bil rett før priskuttet, bare så det er sagt. Ler heller ikke av de som har tapt penger på kursfallet.

2 Likes

Han har vel sagt han skal få ned produksjons kostnader. Det har han jo gjort🙂

Hvor har du dette fra om det er lov å spørre?

Han har sagt de vil øke i verdi når RoboTaxi blir aktivert. Kanskje ikke denne helgen da.

2 Likes

Artig historie. Grådigheten er hærlig.
Pen bil han endte opp i da :sweat_smile:
Håper de klarer å beholde huset :crossed_fingers: Det fortjener de.

1 Like

Jeg hadde Model 3 RWD, billigste.
Der dumpa Tesla prisen til 349.000 rett før jeg skulle selge to år gammel bil. Allikevel var verditapet kun 73000 tror jeg det var. Brukte ikke en krone utenom lading og spylervæske…

Nå har jeg Model Y fra desember -21 som jeg faktisk vurderer å selge for å kjøpe ny. Folk forlanger nå 490.000 for de billigste på Finn, jeg selger i så fall til 450-460.000 og kjøper tilsvarende til 502.000.
Jeg synes det er verdt det, 25…000 km og 13-14 måneder.
Men spesielt RWD til 430.000 inkl hengerfeste (1600 kg)og 455 WLTP er et kupp.
Glad jeg ikke jobber som bilselger……

Tesla og feil:
Jeg hadde kosmetiske feil på -19 Model 3, null feil på Model Y, en bil som bare funker, og er enklere å kjøre på langtur med enn en fossilbil. Eneste en må huske er mobil og eller nøkkelkort.

5 Likes

Elon har vel sagt at prisen for FSD kommer til å øke kraftig etterhvert som den blir bedre.

Om man tror de kommer i mål er et annet spørsmål. Jeg tror ikke det skjer i min bils levetid(2019), så derfor betalte ikke jeg 42000.- for FSD.

3 Likes

Hvis FSD hadde fulgt personen og ikke bilen hadde jeg nok kjøpt og betalt, men når jeg bytter bil relativt ofte er det for dyrt.
Jeg kjører sjelden lengre distanser på motorvei, og standard AP gjør nytten, eneste jeg savner er automatisk feltskifte/forbikjøring.

Ble litt surr her….prøver igjen:
Hvis pris ikke betyr noe så Performance med 21" vinterdekk.
For meg som er kjip så hadde jeg kjøpt LR, tror ikke jeg gir slipp på rekkevidde på tross av prisforskjell på ca 70.000.
AWD er ikke kjempeviktig for meg.
Ut fra hjemmeside see RWD og LR ut til å være spekket likt, bortsett fra batteri. Den er et kupp.
Dere som vurderer Tesla Model Y, løp og kjøp, jeg frykter disse prisene er kortvarige.

2 Likes

Hvor mye er LR awd redusert i pris? :relaxed:
Edit: ca 100k ja.

Ville kjøpt billigste varianten, deretter kjøpt vinterdekk til rabattert pris på Finn!

1 Like

Gratulerer! Håper du blir fornøyd med kjøpet.

1 Like

Ville dere kjøpt noe av de automatisk kjøre greie specsene?

@Duogdu hvorfor tror du prisene vil bli skrudd opp igjen?

Absolutt ikke; bortkastede penger tenker nå jeg. I alle fall med mitt kjøremønster.

Må ærlig innrømme det klør litt i fingrene nå.

Tenker folket dette er et"tilbud" som snart går over. Eller blir prisene slik en stund framover?

1 Like

Jeg tenker dette er løp og kjøp. Har ikke Tesla selv, annet enn ifa. aksjer, men dette virker som utrolig mye bil for pengene. Hvem er i nærheten av å kunne konkurrere?

1 Like

Blir spennende å se hvordan de andre bilprodusentene følger opp det her- Tesla styrer markedet

Dette gjelder ikke bare Norge. Ei heller bare produksjonen i Tyskland. De startet med å senke prisene i Kina. Ganske mange faktorer til at dette skjer akkurat nå.

1 Like