Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Tesla (TSLA) 🏎

De merker konkurransen fra (rimeligere) kinesiske elbiler. De må nok nå ofre marginer for å vinne markedsandeler. Spennende, håper priskrigen blir værende. De har hatt alt for høye marginer for et bildselskap å være :stuck_out_tongue_winking_eye:

3 Likes

I 2021 droppa Tesla prisen på Model 3 SR+ til 349000, for en periode, før den ble satt opp igjen.
Jeg vet ikke hva som skjer, men jeg har lyst til å selge min Y og kjøpe ny, får se om jeg orker……

Hvilke andre utgifter har man på Tesla?
Må man ha hyppige serviceintervaller for å opprettholde garantien? Eller tar man disse “etter behov”?

Service er etter behov, og de har også mobil service som kommer dit du har bilen og fikser småting. Vanligvis gratis lånebil når den er på service. Du må nok regne med mer utgifter til å skifte rustne bremser, hvis du bor et sted med mye salt. Blir mer rust pga at bilen bremser mye med motoren :sweat_smile:

Tips: se nøye over bilen før du aksepterer den :slightly_smiling_face:

2 Likes

Litt vel mye Møllers tran?

2 Likes

Hva skjer med de som har bestilt en Tesla før priskuttet? Ser for meg det vil være mange som kansellerer den bestillingen (taper reservasjon gebyret) og bestiller på nytt.

De får lik pris som nå.

1 Like

For å være ærlig. De må nok selge med tap en periode. Toyota tror jeg skal slite fremover. Ford satser i hvert fall tungt på elbiler. (I USA vel å merke)

Får bytte trådticker til (KST)

“Kjøp/Salg av Tesla”

Hva er bakgrunnen for prisdump?

De høye marginene til Tesla er i hovedsak et meme, de regner marginer annerledes enn det som er industristandard.

2 Likes

Det har jeg fra sjefen sjæl :slight_smile:

Hva mener du?
Med Tesla kan en kjøre Europa rundt uten å plundre med en eneste betalingsautomat, en går ut av bilen, plugger inn håndtak.
Får melding på mobilen når bilen er oppladet/nærmer seg grensen.
Ja, det tar lenger tid enn å fylle diesel på langtur, men tar mindre tid for mesteparten av kjøringen.
Er ikke lett å forstå for de som kun har kjørt diesel og kanskje prøvd gammel Leaf på langtur.
Tesla må oppleves, etter å ha prøvd ut andre fossilbiler og elbiler.

4 Likes

Hvis det er så mye arbeid å putte inn et betalingskort og trykke inn pinkoden kan det virke som at det er enklest å holde seg hjemme.

Nå vet ikke hvordan du kjører når du er på motorveier, men jeg kan lett cruise i 150+ når jeg ligger på motorveier i hundrevis av km uten å tenke på fuel, når jeg passerer 20% igjen på tanken (200km rekkevidde) kan jeg vurdere å fylle (5-7min).
Dette er med en traktor, hadde jeg hatt en ordinær personbil hadde nok hastigheten vært 170 - 200 (spesielt gjennom Tyskland).

I fjor hadde jeg 30k km kun på langtur gjennom Europa & UK (jeg bruker ikke bil bortsett fra til langturer). Hadde jeg skulle brukt bil i det daglige hadde nok el vært det beste, men å komme trekkende med noe som må ha lading etter halvannen-to timer i godt driv på Autobahn som den ultimate langtursbilen…?

Hadde det vært ubegrenset med kapital tilgjengelig hadde den ultimate langtursbilen, for meg, vært en ny(ere) Audi S8 - komfortabel som få, gode kjøreegenskaper, lang rekkevidde, lavt støynivå og godt stereoanlegg.

4 Likes

Hvor lang tid bruker Model Y ute på hurtiglader fra “tom” til 80%?

Model Y kan lade med opp til 250 kW effekt, noe som tilsier du kan lade fra 10-80% på 21 minutter på de nyeste supercharger laderne (v3), eller andre lynladere rundt omkring.

1 Like

Takk for info :ok_hand:

Det handler jo bare om å være god til å sitte i ro - det er en sport jeg er god i!
Når det er 600km til avkjøringen fra motorveien holder det med en kopp kaffe og en liten boks red bull. Cruise på 165km/h, jazz på anlegget og hvilepuls og champagne i siktet. Da koser solskimm seg!

4 Likes

Det handler jo bare om å være god til å sitte i ro - det er en sport jeg er god i!

Du må jo innrømme at du har litt utfordringer med å sitte i ro når du må ha både kaffe og en boks Red Bull når du kjører :sweat_smile:

Nei, fra spøk til revolver. Tror de fleste er enige i at elbiler hadde vært bedre med enda lenger rekkevidde, men tror også folk problematiserer dette med lading mer enn nødvendig.

5 Likes

Eier elbil selv, lading på lange turer har jeg ikke helt vent meg til og synes det er bortkastet tid…

Men til det daglige behovet mitt, så fungerer det helt utmerket med elbil og er grunnen til at akkurat det ble kjøpt.

3 Likes

Når man snakker elbil og langturer, så er nok bilen ganske vesentlig om det er en fornøyelse eller ikke. Kjenner en som hadde en gammel Leaf og måtte lade 3 ganger når han skulle en kjørertur på 20 mil.
En ny Tesla blir nok noe annet.

2 Likes