Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Tesla (TSLA) 🏎

Der har nok en del å si, helt klart.
Man må nesten gjøre seg en vurdering av bruksmønsteret sitt. Har man mest småkjøring så er elbil helt toppers. Kjører man en del på langtur så går det også som regel fint, men krever kanskje litt mer planlegging. Tesla sin ruteplanlegger virker helt suveren. Planlegger man å dra på langtur med campingvogn for eksempel så vil det kanskje være mer naturlig å velge fossil bil.

3 Likes

Det er bare at kroatiske motorveier er så kjedelige at livsgnisten suges ut av deg: ikke antydning til trafikk, to filer for deg selv, intet spennende å se på… Hadde jeg kjørt noe annet enn traktor hadde cruise vært innstilt på 220-250 :sweat_smile:

Man sammenligner selvsagt nytt mot nytt.
I 2020 kjørte jeg en Tesla X fra Kristiansand til Oslo, vi fulgte ladeforslagene som var 2x korte stopp på veien. Det jeg sitter igjen med fra den turen var ufrivillige stopp og vindstøy. Dette var en 2017(?) modell leid fra nabobil.

3 Likes

Vurderte og kjøpe meg en Tesla nå som prisen ble satt ned,men avventer da faststoff batterier kommer snart.

1 Like

Enig.
Ny batteriteknologi kan gjøre at elbilen dere kjøper i dag raser i verdi før dere skal selge den som bruktbil.

1 Like

Slik er det vel med det meste?
Man kan jo vente med å kjøpe ting til man blir 80 år da det muligens vil eksistere bedre produkter da, eller man kan kjøpe det som er best på markedet i nuet.

4 Likes

Ville selv ventet med p kjøpe bil med solid state batteri før det har vært 2-3 år på markedet. Vil tro det er noen barnesykdommer her. Forøvrig enig, skjer mye på batterifronten. Elbiler i dag er nok hvor Ericsson/Nokia var på 2000 tallet.

image

3 Likes

Må nok vente ca 10 år sier de

Rekkevidde på elbiler virker på meg som et oppkonstruert problem. Jeg eier nå min andre elbil og er såre fornøyd. Jeg kjører nøyaktig like langt på langtur før jeg stopper for å lade, som det jeg tidligere gjorde med mine fossilbiler for å ta pause. I begge tilfellene for å strekke på bena, ta en tur på toalettet og en matbit.
Da er det jo ikke noe problem at bilen lades i mellomtiden?
Jeg har eid svært mange forskjellige biler gjennom livet, og hadde i dag valgt elbil selv uten de kjøpsmessige lokkemidler fra staten!

6 Likes

Enig. Dette går helt fint. Men gleder meg til ladetiden går noe ned. Viktigere enn rekkevidde syntes jeg. Innen et par år er vi nok der at det tar ca 10 min å lade fra 10-80%

1 Like

Tenker du likt når det gjelder alle teknologiske forbruksartikler?
Faststoffbatterier kommer kanskje før 2030, men jeg tviler, jeg har kanskje byttet bil to ganger før 2030.

2 Likes

Var dette før du begynte å kjøre flere «tusen kilometer» daglig?:wink:

Tipper det var en med maks 75 kWt batteri.
Med Y hadde du sluppet lading.
Kanskje to ladestopp fra Stavanger via Kristiansand til Oslo.

3 Likes

Bruktbilprisene for bensin og diesel biler kan neppe være noen vinner nå. :cowboy_hat_face:

Selv han ene på jobben som er rimelig glad i bil har kjøpt seg elbil. Tror det er en Porsche.

3 Likes

Nja, ladet i natt…kostet 32øre inkludert mva(midt-norge)… så strømmen er ikke like dyr hele døgnet og i helgene kommer man som regel greit ut av det.

1 Like

Fastpris på strøm og solceller på taket til våren……0,7 x2500x20=35000 kroner
Med fastpris på strøm ca 2,5x2500=6250 kroner

28750 kroner spart er nå litt.
Pluss null i service, billigere bompenger osv.minimum 35-40000 kroner i året.
Pluss lavere verdifall.

Edit: hvis jeg selger min 14 måneder gamle Y nå så blir månedlig verditap rundt 3500 per månede, altså 42000 på ett år….

2 Likes

Nei, hvis du tenker på tlf/PC så koster de langt mindre enn biler.
BYD sier de kanskje kommer med faststoff i år. Toyota, VW m.fl sier 2025. Kommer nok før 2030.
Hvis man tenker ren fornuft (økonomi) ville jeg kjøpt en nesten ny hybrid nå. (3-400K) De har sikkert falt mye pga overgang til el.
Da får man mer bil enn el til 500K.
Mer bil, sparer 100-200K, 2 minutter å fylle tanken.

Kommer selvsagt an på behov. Jeg må bl.a ha krok til båthenger, 4WD og minimum 40 mil. Helst over 50. Da ville nok TMY vært eneste alternativ med el under 7-800K (?)

Jeg ønsker en feilfri bil. Da er det vel bare MB/BMW som er aktuelle foreløpig. Kinesisk vil jeg ikke ha. For mye tull med VW/Audi/Porsche. Lexus har ikke el med nok rekkevidde. MB/BMW koster for mye

“Tesla er til tross for den enorme kurskollapsen altså fremdeles overpriset, men nå bare med rundt ti til 30 prosent, ifølge Damodaran. Men historien viser jo at hva eksperter mener om Elon Musk og verdien på Tesla betyr null og niks for kursen.”

https://www.dn.no/kommentar/tesla/elon-musk/finans/er-tesla-fremdeles-en-bobleaksje/2-1-1388153

Synes Aswath ser ut til å ha blitt litt snillere og mykere med Tesla verdivurderingen 🥸

Det blir interessant å se på Q4 hvordan oppskaleringen av produksjonen i den nye Megapack fabrikken går og hvordan tidslinjene ser ut. Denne nye fabrikken kan produsere 10 000 Megapacks i året og vil derfor bidra med en betydelig omsetning på rundt 24 mrd USD i året.

Det spekuleres også i at Megapacks vil kunne selges med gode marginer så feks 30% margin er nok ikke urealistisk:

3 Likes

Min Model Y er feilfri. -19 Model 3 fra Freemont var ikke feilfri, ting går fort når det gjelder Tesla, både på vondt, men også på godt.

Lykke til med faststoff og hybrid i ventetiden.
Bilen jeg har er akkurat like god i dag som den var i -21, den er også akkurat like god den dagen faststoff batterier kommer.
Vår -14 eUp som vi kjøpte i -19 er fremdeles like god/dårlig. Null problem til nå, skal reparere trommelbremser/wire til parkeringsbrems nå, fremskynder samtidig EU kontroll. Ellers null problem. Vi betalte rundt 90.000 for den for 3,5 år siden, på Finn ligger de fra 70-90000 nå.

8 Likes