Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Tesla (TSLA) 🏎

Man skulle tro at en tysk fabrikk ikke ivaretar gross margins like bra som en kinesisk fabrikk. Gitt fagforeninger og dyr strĂžm. SĂ„ det aspektet blir spennende Ă„ se :metal:

OgsÄ mÄ de kombinere alt dette med volum. SpÞrs om det ikke sprekker i en av endene.

Hvorfor skulle man tro det?

Du kan jo f.eks. sveipe innom tanken om at Tesla, nÄr de planla fabrikken i Tyskland, samtidig gjorde avtaler om kjÞp av strÞm til faste priser som er laaaaangt lavere enn de spotprisene vi ser i dagens marked.

Marginene tror jeg heller ikke er veldig mye dĂ„rligere enn for Kina, siden produksjonen skal selges “lokalt”, og ikke trenger transport fra Kina.

P.t. kjÞrer Tyskland pÄ ett skift om jeg ikke tar feil, sÄ nÄr de etter hvert Þker til 2 og 3 skift sÄ Þker marginene eksponentielt.

Ellers kjenner jeg ikke til at tysk fagforening er et stort problem i tysk bilindustri, men dette vet jeg ikke nok om til Ä kunne si noe om, sÄ fint om du kan fylle ut litt om det.

1 Like

De hadde en veldig lav ordreinngang fþr de kuttet prisene. Google “book to bill ratio” om det er utydelig. :slightly_smiling_face:

Hvis du tror de klarer Ă„ kutte prisene med mange tusen dollar per bil og bevare gross margins relativt inntakt, ĂŠre vĂŠre deg for det. Jeg kan ikke bilbransjen ut og inn.

2 Likes

Siden du bygger argumentene dine pÄ en vilkÄrlige twittermelding sÄ tenker jeg vi setter strek her.

VilkĂ„rlige? Det der er Jim Chanos. En av verdens beste short-selgere og milliardĂŠr. Han er “anonym”.

Han henter tallene fra Troy Teslike. Mer virkelighetsnÊre tall fÄr du ikke.

Debatten er slutt ja. Jeg venter heller pÄ fasiten ila. 2023 :metal:LÞkke til

1 Like

Mener du de tallene er mer til Ä stole pÄ en de fra Tesla? Selv tenker jeg at Teslas tall er de mest virkelighetsnÊre du fÄr, men jeg tar sikkert feil, for en blogger mÄ vel vite bedre.

De opplyste akkurat at ordreinngangen var stĂžrre en produksjonskapasiteten, og at de forventet Ă„ Ăžke prisene.

De har mange ordre nÄ som Tesla-prisen er satt ned med 6000 dollar, ja.

Du setter ned prisen fordi ordreinngang mangler, supply and demand.

1 Like

De har sÄ langt i januar den hÞyeste ordreinngangen de noensinne har registrert. Tolker du det negativt eller positivt?

NÄr de setter ned prisene, forventer du salgsvolumet skal gÄ opp eller ned, og er de i sÄ fall positivt eller negativt?

Traff pÄ et eldre er ektepar i dag med id5. Den var pÄ verksted for andre gang. Softwaren funket ikke, sÄ den var helt dau. Lurte pÄ Ä kjÞpe seg tesla. Holdt pÄ Ä si at de burde kjÞpe seg en Y og spare 100k pluss samtidig.

For Ä si det sÄnn. Konkurrentene til tesla mÄ slite noe sykt med salget nÄ. For 400k fÄr man enten en Toyota corolla stasjonsvogn, eller en Y. :crazy_face:

Hva skal de gjĂžre? De har ikke marginer til Ă„ kutte prisene med 50-100k.

5 Likes

Det er dette mange sliter med Ä forstÄ nÄr de sammenligner P/E pÄ f.eks. Ford of GM med Tesla.

1 Like

Marginene pÄ elbiler er vesentlig lavere enn pÄ ICE. Fabrikkene pÄ EVs er mye mer automatisert. NIO, BYD og de kinesiske EV produsentene har ogsÄ gode marginer pÄ spesifikt EV bilene (og ikke ICE/PHEV) som lages i de nye fabrikkene. Forskjellen er at utslagspris pÄ kinesiske EVs er noe billigere enn Tesla.

Legacy merker og spesielt de fra USA og Europa er ikke hovedkonkurrenten til Teslas EVs. Omtrent 50% av salget til Tesla er forventet Ă„ komme fra Kina og der konkurrer de i et tĂžft og prissensitivt marked mot innenlands EVs.

Jeg synes Tesla er en fin bil og med dagens pris pÄ Y hadde jeg trolig kjÞpt en Y hvis jeg var pÄ jakt etter ny bil. Det jeg har problemer med er verdsettelsen av Tesla som selskap, ikke bilene nÞdvendigvis.

3 Likes

Ja, ser egentlig ikke Europeisk bilindustri som hovedkonkurrent for Tesla. Litt slik som japanerne tok over fra bilmarkedet pÄ 80 tallet tror jeg kineserne kommer til Ä lage billigere biler og ta over dominansen fra Tesla pÄ EVs. Basert pÄ dette synes jeg Tesla er for hÞyt verdsatt selv i dag.

Veldig subjektivt, men tror Tesla har vĂŠrt disrupter uten tvil, men andre vil kapitalisere og Tesla vil ikke dominere slik som verdisettingen av aksjen skal ha det til.

NÄ skal SpaceX ha emisjon sÄ tipper det er vanntette skott mellom SpaceX og Tesla.

2 Likes

Hva blir prisen pÄ f.eks en model y dersom denne potensielle diesel-krisen slÄr inn med full kraft? :see_no_evil:

Den samme? :see_no_evil:

Veldig pen rekyl nÄ, spent pÄ fortsettelsen.

HĂžres reelt ut :joy:

Bare basert pĂ„ charts, sĂ„ ville jeg vĂŠrt utrolig forsiktig med Ă„ vĂŠre bullish her. Rundt 100 var tiden Ă„ vĂŠre bullish pÄ  Jeg har tatt 100% profitt her og tror mange gjĂžr det samme

Tror du generelt sett vi er i et bear market rally? Jeg kan ikke lese chart, men det er slik jeg leser makro

Ja, jeg tror vi er pÄ toppen eller nÊrt toppen av rallyet nÄ. 4100-4200 (pÄ ES1) omrÄdet vil vÊre en ganske naturlig topp

1 Like