Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Tesla (TSLA) 🏎

Nå er dette Ioniq 5 som har mulighet for 800 volt, noe din 2019 modell som er en helt annen bil ikke har.
Mulig du ikke skal være så bastant når du ikke har peiling😉

2 Likes

Tesla q2 bedre enn konsensusestimat både på omsetning og eps, men markedet reagerer litt negativt på marginer, i hvert fall slik journalisten tolker det. Så kan man også legge merke til at de planlegger noe nedetid og lavere produksjon i q3 på grunn av oppgradering av fabrikker, da kan det kanskje være greit å ha noen biler på lager.

1 Like

Alltid interessante innspill fra Jim Chanos på Twitter. Som han sier en boost i ikke-operasjonell inntekt muliggjorde veksten. Men så klart et fantastisk selskap… litt skummelt med de marginene

"The $TSLA “beat” was entirely due to an almost $400M swing in “Other Income”. Operating Income was down 3% Y/Y, and 10% Q/Q."

3 Likes

Terskelen er lav for å komme i avisen for tiden. Tusler avgårde i lav hastighet mens han livestreamer på facebook og blir overasket av en Tesla som kjører forbi på en oversiktlig strekning.

Enig. Slike idiotforbikjøringer skjer hele tiden, ikke noe nytt med det :slight_smile:

Har mangt en gang fantasert om å kunne sette på blålys når folk idiotforbikjører….bare en hadde vært UP/politi.

Helt sant.
Etter min mening burde politiet ha et bedre fokus på å ta kjørtetøy som kjører for sakte. De skaper farlige forbikjøringer for kjøretøy med lav akselerasjon, samt lengre kjøretøy som vogntog, busser osv.

Hvor lang strekning trenger man for å lovlig ta forbi et kjøretøyt som kjører i 72 km/t og fartsgrensen er 80 km/t?

8 km/t = 2,2 meter i sekundet

Hvis du ligger 9 meter bak bilen idet du legger deg over på andre siden og er 9 meter foran når du legger deg tilbake er det snakk om totalt 9+9+5 meter (5 m = lengde bil foran) = 23 meter du skal kjøre lengre enn den som er foran

23 / 2,2 = ca 10 sekund

I 80 km/t er 10 sek = 222 meter. Ganske langt altså

1 Like

Bare å søke opp Odd Erik Hegge på FB så kan en se hele videoen.
Mannen kjører selv som en idiot, følger ikke med i speilet eller på trafikken generelt, og blir sjokka når han blir forbikjørt.
Hadde han gått til politiet med videoen var det han som hadde vært i deep shit!

4 Likes

Det koster å være i priskrig med Elon :upside_down_face:

1 Like

Ikke er dette valdresflya heller

Er det noen som har en solid oppskrift på hvordan handle en Tesla opsjon ?

Hvilke megler?
Hvilket produkt?

Ser at Nordnet har en del men umulig å velge rett om man ikke vet nok om produktet.

En såkalt call option. Hvor man spekulerer i oppgang om for eks 1-2 år.

Saxo bank

Faktisk prisstigning i natt.

Ser en Model Y LR med de spesifikasjonene jeg valgte koster faktisk 50 000 mer nå enn det jeg betalte i vinter.

2 Likes

Vet ikke om det er mest aktuelt å skrive om bilen Tesla eller selskapet her. Men dette er i hvert fall for meg veldig bra.

https://electrek.co/2023/10/06/tesla-money-printing-lithium-refinery-come-online-sooner/

1 Like

Dollaren er opp 10% siden januar, så det stemmer jo bra overens.

2 Likes

Fra januar denne. Som jeg har skrevet mange ganger på forumet. Kan mest bare gjøre det motsatte av det ekspertene spår når det gjelder krona.

6 Likes

Jim Chanos sin hot take: Uten subsidiser (credits) og uten fremførbart underskudd (som Tesla har) prises aksjen til en run rate på 150-180 p/e

GAAP EPS, ex-credits, but fully-taxed (@ 21%), would’ve been $0.33 in the 3Q.

Tynn intjening om dagen ihvertfall. Fascinerende price action - jeg er misunnelig.