Har mangt en gang fantasert om å kunne sette på blålys når folk idiotforbikjører….bare en hadde vært UP/politi.
Helt sant.
Etter min mening burde politiet ha et bedre fokus på å ta kjørtetøy som kjører for sakte. De skaper farlige forbikjøringer for kjøretøy med lav akselerasjon, samt lengre kjøretøy som vogntog, busser osv.
Hvor lang strekning trenger man for å lovlig ta forbi et kjøretøyt som kjører i 72 km/t og fartsgrensen er 80 km/t?
8 km/t = 2,2 meter i sekundet
Hvis du ligger 9 meter bak bilen idet du legger deg over på andre siden og er 9 meter foran når du legger deg tilbake er det snakk om totalt 9+9+5 meter (5 m = lengde bil foran) = 23 meter du skal kjøre lengre enn den som er foran
23 / 2,2 = ca 10 sekund
I 80 km/t er 10 sek = 222 meter. Ganske langt altså
Bare å søke opp Odd Erik Hegge på FB så kan en se hele videoen.
Mannen kjører selv som en idiot, følger ikke med i speilet eller på trafikken generelt, og blir sjokka når han blir forbikjørt.
Hadde han gått til politiet med videoen var det han som hadde vært i deep shit!
Det koster å være i priskrig med Elon
Ikke er dette valdresflya heller
Er det noen som har en solid oppskrift på hvordan handle en Tesla opsjon ?
Hvilke megler?
Hvilket produkt?
Ser at Nordnet har en del men umulig å velge rett om man ikke vet nok om produktet.
En såkalt call option. Hvor man spekulerer i oppgang om for eks 1-2 år.
Saxo bank
Faktisk prisstigning i natt.
Ser en Model Y LR med de spesifikasjonene jeg valgte koster faktisk 50 000 mer nå enn det jeg betalte i vinter.
Vet ikke om det er mest aktuelt å skrive om bilen Tesla eller selskapet her. Men dette er i hvert fall for meg veldig bra.
https://electrek.co/2023/10/06/tesla-money-printing-lithium-refinery-come-online-sooner/
Dollaren er opp 10% siden januar, så det stemmer jo bra overens.
Fra januar denne. Som jeg har skrevet mange ganger på forumet. Kan mest bare gjøre det motsatte av det ekspertene spår når det gjelder krona.
Jim Chanos sin hot take: Uten subsidiser (credits) og uten fremførbart underskudd (som Tesla har) prises aksjen til en run rate på 150-180 p/e
GAAP EPS, ex-credits, but fully-taxed (@ 21%), would’ve been $0.33 in the 3Q.
Tynn intjening om dagen ihvertfall. Fascinerende price action - jeg er misunnelig.
kjipt for ny bil å være og sikkert kjipt når garantien er løpt ut
Tesla kan være en fantastisk bil, men for mange mandags-utgaver.
Hvordan kan man unngå mandagsutgaven? Ved hhv nybil og bruktbil kjøp. Seriøst spørsmål.
Ved nybil er mitt inntrykk er at disse er et geitehelvete fra dag 1 og det er tilfeldigheter om du får en.
Har ikke lappen, men jeg kunne lett kjøpt en brukt Tesla med god historikk. Det skulle være trygt om selge legger frem dokumentasjon på få til ingen reparasjoner?
Tesla har dårlig kapitalavkastning nå ifølge Chanos. Bra for kundene, ikke for aksjonærene:
As of the 3Q Tesla had $43.2B in invested capital in the business, 100% represented by equity. It’s 3Q annualized NOPAT(ex-tax credits) was $3.8B. That’s an 8.9% ROE, well below their cost of equity capital. No wonder there is sudden caution on new capacity.