Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Tesla (TSLA) 🏎

:grimacing: kjipt for ny bil Ä vÊre og sikkert kjipt nÄr garantien er lÞpt ut

Tesla kan vĂŠre en fantastisk bil, men for mange mandags-utgaver.

1 Like

Hvordan kan man unngÄ mandagsutgaven? Ved hhv nybil og bruktbil kjÞp. SeriÞst spÞrsmÄl.

Ved nybil er mitt inntrykk er at disse er et geitehelvete fra dag 1 og det er tilfeldigheter om du fÄr en.

Har ikke lappen, men jeg kunne lett kjÞpt en brukt Tesla med god historikk. Det skulle vÊre trygt om selge legger frem dokumentasjon pÄ fÄ til ingen reparasjoner?

1 Like

Tesla har dÄrlig kapitalavkastning nÄ ifÞlge Chanos. Bra for kundene, ikke for aksjonÊrene:

As of the 3Q Tesla had $43.2B in invested capital in the business, 100% represented by equity. It’s 3Q annualized NOPAT(ex-tax credits) was $3.8B. That’s an 8.9% ROE, well below their cost of equity capital. No wonder there is sudden caution on new capacity.

1 Like

Sitter ofte med en fþlelse av at halvparten av Model Y-ene jeg treffer langt veien har en lykt som lyser “rett opp” og burde vért kraftig justert.

Trist Ä lese at det er sÄ mye problemer med dem for jeg liker Tesla egentlig godt. Beste ladenettverk.

Mye subjektive anektoder her. Selvsagt er de pÄ klagetoppen nÄr de er den mest solgte bilen, og kanskje den bilen folk har hÞyest forventninger til. Langt de fleste kjÞpere er imidlertid fornÞyde, inkludert meg selv som har kjÞrt bÄde S og X de siste seks Ärene. De smÄtingene jeg har bedt om utbedring pÄ har de tatt pÄ garanti uten diskusjon.

Det er tallene som teller, ikke anekdotene og de som fĂžler seg sĂ„ “krenket” at de oppsĂžker media med sin agurkhistorie. Og tallene viser at dette er Norges mest solgte bil, og at Tesla er en av de raskest voksende bilfabrikantene i historien. Det er klart at da er ikke halvparten av bilene “mandagsbiler”.

3 Likes

Det sirkuleres sjekklister som er hjelpsomme Ä ha ved uthenting. Her stÄr de vanligste tingene listet opp, slik at du vet hva du skal se etter og be om utbedring pÄ. Det utleveres biler i et veldig hÞyt tempo, og ikke alltid av de mest kvalifiserte eller erfarne ansatte. Dersom du finner feil bemerker du det, og enten avtaler du utbedring eller takker nei til Ä ta imot bilen.

1 Like

Det er helt korrekt og tallene sier altsÄ at Tesla er overrepresentert, de har flest klager per bil. Ikke bra.

3 Likes

Ja. Kanskje vi er de mest sutrende og sytende bileierne med de mest urealistiske forventningene ogsÄ. Det sa tallene dessverre ikke noe om.

SpÞk til side sÄ har Tesla helt klart hatt voksesmerter i snart et tiÄr. Det ansettes stadig nye folk, monteres opp nye superladere, og det bygges og Äpnes nye servicesenter. Selv i Nord-Norge har vi snart tre servicesenter.

Billigere vedlikehold, 2x dyrere reparasjoner.

3 Likes

Stemmer dette er det stygge historier, tror vel heller ikke att NAF kjĂžrer noen form for svertekampanje mot Tesla.

Hadde vÊrt arti Ä sett statistikk mot andre merker. Jeg har en 2019 X og bytta nylig en bÊrearm pga ei pakning som gikk. Da ble det knirkelyder som Þkte pÄ gjennom to-tre mÄneder. Ikke noe akutt fare i dette tilfellet i alle fall.

Ved EU-kontroll i juni hadde NAF ingen merknader pÄ bilen annet enn at lysene mÄtte justeres. Mener de sjekka understell og bÊrearmer ogsÄ.

1 Like

Denne videoen var fin. Oppsummert; ikke kjĂžp Tesla eldre enn 2018-19 ish, og helst 3/Y (fra 2021).

1 Like
2 Likes

KjÞpte tilbake idag. Forrige gang var inn pÄ 160 ut pÄ 250.

1 Like

Som mange har forventet er Tesla i ferd med Ä miste sitt dominans og fÞrst ute-fordel. Salget faller isteden for Ä vokse inn i himmelen, ref siste salgsrapport. Det er Äpenbart at det bare kommer flere og flere gode elbiler som kan konkurrere. Aksjen er dÞmt til Ä krakke pÄ sikt. Mens skruller som Catie Woods stÄr pÄ sitt og opprettholder fantasi kursmÄl


Det skal bli artig Ă„ fĂžlge Musk sitt fall, verdens mest (politisk) naive klyse av en milliardĂŠr :slightly_smiling_face:

3 Likes

Det gjÞr meg ingenting om Musk faller, men jeg tror du tar feil om Tesla. Det er kun kinesiske Geely som er forbi Tesla pÄ produksjonsteknikk, og av japanske, europeiske og amerikanske merker begynner bilene Ä nÊrme seg Tesla Model S 2013 :grimacing:

2 Likes

Er Geely faktisk forbi? Betyr det at Volvo og Polestar (og hva mer?) er bedre og billigere bygd enn Tesla? SpĂžr av ren nysgjerrighet i tilfelle du kan utdype :slight_smile: