Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Tesla (TSLA) 🏎

Jeg handler ut fra egen erfaring, etter nÊrmere fem Är med Tesla sÄ er jeg fornÞyd.
Begynner de Ä oppfÞre seg som drittsekker sÄ kutter jeg sannsynligvis ut Tesla.
Musk treffer jeg ikke nÄr jeg er innom servicesenter sÄ det gÄr fint.
Dumper Tesla prisen sÄ er det billigere Ä kjÞpe ny bil.
Det svinger begge veier:

NÄr jeg bestilte Model 3 sÄ bestilte jeg hvit, da var sort standardfarge. Dette ble endret til hvit og da fikk jeg 12500 i avslag pÄ bilen jeg hadde i bestilling.
NÄr jeg skulle selge bilen startet Polestar med priskrig som Tesla svarte pÄ, da tapte jeg 15-20000.

Er det ikke sÄnn at hvis du gÄr til et annet merkeverksted med en tesla,sÄ ryker garantien?

Hvis en feks bytter bremsevÊske og smÞrer bremser og verksted gjÞr ting riktig sÄ ryker ikke garanti.

1 Like

Ble det noen lÞsning pÄ den streiken som var i Tesla?

Styret i Tesla/EM kjÞrer en kampanje for Ä gjenopprette kompensasjonspakken pÄ 56 mrd. USD og flytte selskapet fra Delaware til Texas.

:popcorn:

TESLA: I Ärevis har den stÞrste delen av Tesla-kjÞpere i USA vÊrt mennesker som har stemt pÄ demokratene. Men nÄr Elon Musk fra hÞsten 2023 ga uttrykk for stadig mer hÞyreorienterte synspunkter og kritikk mot demokratene pÄ sin Twitter falt andelen av demokrater som kjÞpte Tesla med 60% i oktober og november iht en undersÞkelse.

Hmmm

6 Likes

Dette er et reelt problem for Musk slik jeg ser det, og veier nok ganske tungt hos mange potensielle investorer. men er bilen bra nok og blir billig nok sÄ vil nok mange demokrater holde seg for nesen og kjÞpe Tesla.

2 Likes

HĂžrte pĂ„ litt av Q1 call nĂ„đŸ€Ż. GĂ„r det an for Ola Nordmann Ă„ shorte tesla?

1 Like

Finnes Bear Tesla instrumenter pÄ Nordnet i hvertfall :kissing_smiling_eyes:

Sent til festen? Hva er aksjekursen hvis du skal prise selskapet som bilprodusent? $10 eller noe? Her er det nedside nok til alle.

SÄ er jeg fullt klar over at Musk har spesielle evner nÄr det kommer til det Ä pumpe aksjekurs.

Ingen nye modeller pÄ gang, og den nyeste modellen er en katastrofe (bidrar negativt til marginen du skryter av).

Redningen er vel at de fÄr satt Optimus i arbeid pÄ fabrikkene og i salg ila. 2025 :crazy_face:.

3 Likes

Mellom 12 og 43 hvis man bruker de tradisjonelle bilfabrikantene som peers.

2 Likes

Tesla har levd av subsidier mesteparten av sin levetid.

By just about every measure, Tesla’sfirst-quarter earnings report on Tuesday was dreary. The company missed estimates on the top and bottom lines. Revenue fell by 9% year over year, the worst decline since 2012. Auto sales dropped 13% from the same period in 2023. Free cash flow turned negative.
But CEO Elon Musk downplayed most of that and suggested investors focus their attention elsewhere.

Bear-produkter og warrants blir litt mye lotto, men hadde vÊrt gÞy Ä kjÞpe noen opsjoner nÄ.

3 Likes

Salg av CO2-kvoter til andre bilprodusenter har vĂŠrt helt avgjĂžrende for Tesla.

Hvorfor det, og hvordan ser man prisingen av ev-divisjonen til ford? SpÞrsmÄlet var hva fair pris for tesla ville vÊre dersom den ble priset som bilprodusent ( f eks basert pÄ p/e i intervallet 3 til 10).

Ford prises for Þyeblikket til p/e 12 etter blant annet store tap i ev-divisjonen (ventet negativ ebit 1,36 mrd usd for q1 2024) og storstreik i hÞst, de vil derfor legge om strategien og satse mer pÄ hybrid, og prises til forward p/e 6,92.

Jeg antar markedet mener EV er framtiden og fossilt er pÄ vei ut. Da fÄr nÄverdien av kontantstrÞmmen til fossilene begrenset verdi.

Skal man da prise EV-satsningen med betydelig negativ kontantstrĂžm?

Det er damn if you do, and damn if you don’t for de etablerte. De er vant til Ă„ shoppe deler og sette sammen fragmenter til biler. Med elbiler funker det ikke, du mĂ„ ha full kontroll pĂ„ alt siden det meste styres av software. Det er ikke fixable uten giga up front investeringer og nye mennesker i nesten alle posisjoner.

Det har alltid vÊrt vanskelig Ä fÄ elefanter til Ä danse som gaseller

1 Like

Det mener ikke f eks toyota-sjefen. I hvert fall ikke i nÊr framtid. Tesla gÄr nÄ med overskudd etter mange Är med underskudd, det er ikke dermed sagt at de er de eneste som kan tjene penger pÄ el-biler. De tradisjonelle merkene ligger flere Är bak tesla, ikke minst pÄ volum. NÄr volumene Þker vil lÞnnsomheten Þke for dem ogsÄ. NÄ viser markedet seg avventende til el-biler og mange justerer kursen. Mens andre f eks bmw og stellantis har lÞnnsom drift pÄ ev-bilene allerede i dag. At el-biler er software-styrt, i motsetning til ice/hybrid skjÞnte jeg ingenting av.

1 Like

At el-biler er software-styrt, i motsetning til ice/hybrid skjĂžnte jeg ingenting av

Det er vel problemet, at mange ikke skjĂžnner akkurat det. Markedet skjĂžnner at Musk kan software og robotikk

Ford-sjefen sier det best selv nÄr det gjelder software

«The problem is the software is all written by 150 different companies. They don’t talk to each other. So even though it says Ford on the front, I actually have to go to Bosch to get permission to change their C control software.”

“So even if I had a high speed modem in the vehicle and I had the ability to write the software, it’s actually their IP and I have 150 completely different software, programming languages.”

1 Like

Softwaren for hybrid-bilene er vel minst like komplisert som den for en elbil. Antar det er poenget til Ravioli.

Det som sikkert er med elbiler er selvkjÞrende delen av regnestykket, men det er jo egentlig ingen som har kommet i mÄl der.

Tesla er et «nystartet» vekstselskap som har etablert seg i statene, Shanghai og Berlin. PÄ tross av dette sÄ gÄr Tesla allerede med overskudd.
De etablerte som bÄde kan bilproduksjon, har fabrikker, har utbygd forhandlernettverk over hele verden, de taper penger.
Ser du forskjellen?

1 Like