Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Tesla (TSLA) 🏎

Et av de største problemene til Tesla er at 2013 Model S er nesten fullt på høyde med 2024 Model S. Audi sin forbedring fra 2019 e-tron til i dag bør skremme vannet av Tesla.

At Tesla er bedre er en smakssak. Jeg kjøper ikke Tesla igjen.

6 Likes

Hvilke bil kjører du evt skal kjøpe?

Jeg kjøper ikke noe annet enn Tesla på mange år så lenge Tesla Stavanger er ok om det dukker opp problemer.
Kødder de kutter jeg Tesla.
Jeg har heller ikke lyst til å kjøpe feks type møller som skal har 7500 for EU-kontroll og service på en Seat Mii, kjøres en sjettedel så langt som Model Y men koster mye mer i vedlikehold.

1 Like

Har vært fornøyd med e-tron. Kjøper Leaf som pendlerbil. Litt kjip, men billig. Salgstallene til Model Y taler for seg selv, det er sikkert et godt kjøp, men jeg ville kjøpt alle ikke-kinesiske alternativer foran den. Det er for mye risiko med Tesla (og kineserne).

At Teslaen ikke har serviceintervall kan være en kortsiktig besparelse om man ikke ser etter bilen selv. Audien koster 10000 hvert andre år, det er ikke gærent.

Dagens rykte om Tesla er at de dropper billigmodellen og satser på robottaxi. Sett i sammenheng med q1 så lukter det litt nødbrems og likviditetsproblemer, kanskje?

1 Like

Det trenger ikke koste så mye å bygge luftslott.

2 Likes

Flott at du er fornøyd med eTron, ikke alle som er det, er du fornøyd med software og app også?
For min del så har jeg hatt en feilmelding på 2,5 år og 50.000 km, da fikk jeg opp at bilen ikke kunne hurtiglades, meldte inn i app og fikk tid uken etter, lånebil og fikk tilbake bilen samme dag.
En skal selvsagt passe på bilen, men jeg synes det er greit å benytte hvilket verksted jeg ønsker, det er ikke nødvendigvis rett frem med Møller. Jeg sjekker med Møller Stavanger. Jeg fikk ikke lyst til å benytte de etter tildels arrogant svar.

1 Like

Til tross for en dårlig erfaring med møller (og god - de har ordnet to kostbare reklamasjonsfeil uten antydning til motvilje) og ingen egentlige problemer med Tesla har jeg større tillit til møller. Kanskje er det påvirket av medieoppslag, men jeg har inntrykk av at Tesla i større grad krangler og «prøver seg». De prøvde f. eks. å fakturere meg for diagnosetid på en reklamasjon. Fikk derimot fikset bilen omtrent på timen.

Tesla-appen er god, men de andre er stort sett gode nok. Tesla har også de beste hurtigladerne.

Teslaskepsisen koker ned til mine subjektive vurderinger av:

  1. Opplevelse av bilene (kvalitet/design/funksjoner).
  2. Risiko for kostnader (verditap når bilprisene dumpes over natta, eller ingen vil ha Tesla pga. dårlig rykte)
  3. Risiko for å måtte krangle om reklamasjoner
  4. Elon Musk.

Punkt 4 blir stadig mer akutt. Lansering av robotaxier 8.8 ? For en jævla drittunge han er.

7 Likes

Jeg handler ut fra egen erfaring, etter nærmere fem år med Tesla så er jeg fornøyd.
Begynner de å oppføre seg som drittsekker så kutter jeg sannsynligvis ut Tesla.
Musk treffer jeg ikke når jeg er innom servicesenter så det går fint.
Dumper Tesla prisen så er det billigere å kjøpe ny bil.
Det svinger begge veier:

Når jeg bestilte Model 3 så bestilte jeg hvit, da var sort standardfarge. Dette ble endret til hvit og da fikk jeg 12500 i avslag på bilen jeg hadde i bestilling.
Når jeg skulle selge bilen startet Polestar med priskrig som Tesla svarte på, da tapte jeg 15-20000.

Er det ikke sånn at hvis du går til et annet merkeverksted med en tesla,så ryker garantien?

Hvis en feks bytter bremsevæske og smører bremser og verksted gjør ting riktig så ryker ikke garanti.

1 Like

Ble det noen løsning på den streiken som var i Tesla?

Styret i Tesla/EM kjører en kampanje for å gjenopprette kompensasjonspakken på 56 mrd. USD og flytte selskapet fra Delaware til Texas.

:popcorn:

TESLA: I årevis har den største delen av Tesla-kjøpere i USA vært mennesker som har stemt på demokratene. Men når Elon Musk fra høsten 2023 ga uttrykk for stadig mer høyreorienterte synspunkter og kritikk mot demokratene på sin Twitter falt andelen av demokrater som kjøpte Tesla med 60% i oktober og november iht en undersøkelse.

Hmmm

6 Likes

Dette er et reelt problem for Musk slik jeg ser det, og veier nok ganske tungt hos mange potensielle investorer. men er bilen bra nok og blir billig nok så vil nok mange demokrater holde seg for nesen og kjøpe Tesla.

2 Likes

Hørte på litt av Q1 call nå🤯. Går det an for Ola Nordmann å shorte tesla?

1 Like

Finnes Bear Tesla instrumenter på Nordnet i hvertfall :kissing_smiling_eyes:

Shorte Tesla nå? Litt sent til festen?

De leverer gross margin på 17,4 % :raised_hands:

Sent til festen? Hva er aksjekursen hvis du skal prise selskapet som bilprodusent? $10 eller noe? Her er det nedside nok til alle.

Så er jeg fullt klar over at Musk har spesielle evner når det kommer til det å pumpe aksjekurs.

Ingen nye modeller på gang, og den nyeste modellen er en katastrofe (bidrar negativt til marginen du skryter av).

Redningen er vel at de får satt Optimus i arbeid på fabrikkene og i salg ila. 2025 :crazy_face:.

3 Likes

Mellom 12 og 43 hvis man bruker de tradisjonelle bilfabrikantene som peers.

2 Likes

Ta gjerne Ford sin EV-satsning som peer. Sjekk prisingen :crazy_face:

Legacy produsenter tjener kun penger på legacy biler.

Kineserne lever til en viss grad på subsidier.

1 Like

Tesla har levd av subsidier mesteparten av sin levetid.

By just about every measure, Tesla’sfirst-quarter earnings report on Tuesday was dreary. The company missed estimates on the top and bottom lines. Revenue fell by 9% year over year, the worst decline since 2012. Auto sales dropped 13% from the same period in 2023. Free cash flow turned negative.
But CEO Elon Musk downplayed most of that and suggested investors focus their attention elsewhere.

Bear-produkter og warrants blir litt mye lotto, men hadde vært gøy å kjøpe noen opsjoner nå.

3 Likes