Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Tesla (TSLA) 🏎

Tesla har ingen sÊrfordeler nÄr det gjelder subsidier, vel?

Mao likt alle andre, bare at ingen andre tjener penger pÄ EV.

Salg av CO2-kvoter til andre bilprodusenter har vĂŠrt helt avgjĂžrende for Tesla.

Hvorfor det, og hvordan ser man prisingen av ev-divisjonen til ford? SpÞrsmÄlet var hva fair pris for tesla ville vÊre dersom den ble priset som bilprodusent ( f eks basert pÄ p/e i intervallet 3 til 10).

Hva er fair value pÄ tapsprosjektet til Ford?

Jeg forsvarer egentlig ikke Tesla-prisingen, den er ganske spinnvill, men pÄ sett og vis forstÄelig siden de antas Ä stÄ igjen som en av vinnerne.

Det er ikke lett Ä finne data pÄ kun EV-satsningene, men det har vÊrt skrevet litt om Ford.

Ford prises for Þyeblikket til p/e 12 etter blant annet store tap i ev-divisjonen (ventet negativ ebit 1,36 mrd usd for q1 2024) og storstreik i hÞst, de vil derfor legge om strategien og satse mer pÄ hybrid, og prises til forward p/e 6,92.

Jeg antar markedet mener EV er framtiden og fossilt er pÄ vei ut. Da fÄr nÄverdien av kontantstrÞmmen til fossilene begrenset verdi.

Skal man da prise EV-satsningen med betydelig negativ kontantstrĂžm?

Det er damn if you do, and damn if you don’t for de etablerte. De er vant til Ă„ shoppe deler og sette sammen fragmenter til biler. Med elbiler funker det ikke, du mĂ„ ha full kontroll pĂ„ alt siden det meste styres av software. Det er ikke fixable uten giga up front investeringer og nye mennesker i nesten alle posisjoner.

Det har alltid vÊrt vanskelig Ä fÄ elefanter til Ä danse som gaseller

1 Like

Det mener ikke f eks toyota-sjefen. I hvert fall ikke i nÊr framtid. Tesla gÄr nÄ med overskudd etter mange Är med underskudd, det er ikke dermed sagt at de er de eneste som kan tjene penger pÄ el-biler. De tradisjonelle merkene ligger flere Är bak tesla, ikke minst pÄ volum. NÄr volumene Þker vil lÞnnsomheten Þke for dem ogsÄ. NÄ viser markedet seg avventende til el-biler og mange justerer kursen. Mens andre f eks bmw og stellantis har lÞnnsom drift pÄ ev-bilene allerede i dag. At el-biler er software-styrt, i motsetning til ice/hybrid skjÞnte jeg ingenting av.

1 Like

At el-biler er software-styrt, i motsetning til ice/hybrid skjĂžnte jeg ingenting av

Det er vel problemet, at mange ikke skjĂžnner akkurat det. Markedet skjĂžnner at Musk kan software og robotikk

Ford-sjefen sier det best selv nÄr det gjelder software

«The problem is the software is all written by 150 different companies. They don’t talk to each other. So even though it says Ford on the front, I actually have to go to Bosch to get permission to change their C control software.”

“So even if I had a high speed modem in the vehicle and I had the ability to write the software, it’s actually their IP and I have 150 completely different software, programming languages.”

1 Like

Softwaren for hybrid-bilene er vel minst like komplisert som den for en elbil. Antar det er poenget til Ravioli.

Det som sikkert er med elbiler er selvkjÞrende delen av regnestykket, men det er jo egentlig ingen som har kommet i mÄl der.

Tesla er et «nystartet» vekstselskap som har etablert seg i statene, Shanghai og Berlin. PÄ tross av dette sÄ gÄr Tesla allerede med overskudd.
De etablerte som bÄde kan bilproduksjon, har fabrikker, har utbygd forhandlernettverk over hele verden, de taper penger.
Ser du forskjellen?

1 Like

Jeg er ingen forkjemper for hverken det ene eller det andre, jeg tror bare mange etablerte ikke forstÄr at EV er noe helt annet enn ICE og at de bommer grovt pÄ mye. Noen gjÞr det riktig, og tjener penger, men de som gjÞr det best av de etablerte startet Greenfield med EVs.

Jeg tror at mange har prÞvd Ä gjÞre noe nytt og derfor feiler. Toyota sine hybrider er mer komplekse enn bÄde elektriske og bensindrevne biler uten at det har stoppet dem fra Ä vÊre veldig lÞnnsomme.

Elbiler har endel andre komponenter enn fossilbiler (lading, elektromotor, batteristyring, etc) og hvis disse komponentene ikke er gode nok, sÄ lykkes man ikke. Her har Tesla brukt mye R&D tid og penger pÄ Ä fÄ til gode lÞsninger. De har ogsÄ volum Ä spre dette pÄ.

Jeg tror at mange har prĂžvd Ă„ gjĂžre noe nytt og derfor feiler.

Ford-sjefen sier det stikk motsatte :man_shrugging:t3::woman_shrugging:

Og til dere som tenker at Tesla bare lager biler
 det blir litt som at Nokia bare lagde telefoner.

The key, however, will be on AI and Robotics, both in the products and the manufacturing line. Tesla is releasing more details on its proposed Robotaxi on August 8, is suggesting it may be selling its Optimus humanoid robot as early as 2025, and is also claiming huge advances in its Dojo computer systems and re-writing hundreds of thousands of lines of code.

“People think of Tesla as a car company, when they should be thinking of Tesla as an AI robotics company,” Musk said, insisting in the company’s prepared remarks that “the future is not only electric, but also autonomous.”

“This is a revolutionary manufacturing system, significantly far more advanced than any other major automotive manufacturing system in the world by a significant margin,” Musk said of the planned upgrade at the Texas gigafactory, which would then be rolled out to its other production facilities.

“We are building a machine that never existed to build a car that never existed.”

Er det slik at Tesla har full kontroll over alt dette selv slik at de slipper Ä forholde seg til Þrten forskjellige softwareleverandÞrer slik som f.eks. Ford mÄ? IsÄfall enig med deg. Det er er en decent barriere

Jeg sier ikke at de bare lager biler, jeg sier at det de driver med utenom biler er verdt tilnĂŠrmet 0. Den stĂžrste verdien i selskapet er Elon Musks magiske aksjeprispumpe.

4 Likes

Alle de etablerte tjener penger, 2023 var et kanonÄr for bilbransjen. Ford, som det snakkes mye om her, la fram gode tall i gÄr. Mener du at de taper penger pÄ el-bilene isolert sett? Det stemte kanskje for noen Är siden, noen taper fortsatt, men lÞnnsomheten vil bedres nÄr volumene Þker. For Ä gjenta meg selv, f eks bmw har god lÞnnsomhet pÄ el-bilene sine. Og bedre vil den bli med den nye ev-plattformen som de planlegger nÄ. 15 % av salget i 2023 var helelektrisk. Og de leverer veldig gode tall. At et selskap som lager ladbar hybrid ikke skulle greie Ä lage en bra el-bil faller nesten pÄ sin egen urimelighet. Ford er en av de dÄrligste i klassen, men i amerikansk bilindustri har det knapt nok skjedd noe siden oljekrisen pÄ 70-tallet. At tesla er gode pÄ software og robotikk er jo fint for dem, uansett drivlinje.

3 Likes

Som altsĂ„ hadde en “vekst” i omsetning pĂ„ -9% i q1 2024, 21 Ă„r etter oppstart, mens f eks GM viste veldig gode tall for to dager siden med vekst pĂ„ 7,6 % yoy.

7 Likes

Ikke for Ä disse Tesla, men tar du en kikk pÄ aksjekursen til Toyota sÄ vil du se at det er mange investorer som har god tro pÄ andre bilprodusenter enn Tesla :wink:

2 Likes

Du mÄ gjÞre hva du vil med Tesla som selskap, bilmerke eller hva du nÄ Þnsker, poenget mitt var at Tesla har hold pÄ en brÞkdel av tiden ift etablerte merker, som feks Toyota.
Tesla startet for alvor opp i 2012 med Model S, en bil som ogsÄ i 2024 stÄr seg bra, og har bÄde effektiv og velfungerende drivlinje, og ikke minst infotainment og app, det har den hatt siden den kom.
Toyota som reklamerer med selvladende biler. Da er ogsÄ elbiler selvladende, bare la en fossilbil slepe de til toppen av et fjell sÄ lades de opp pÄ vei ned igjen.