Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Tesla (TSLA) 🏎

Jeg er ingen forkjemper for hverken det ene eller det andre, jeg tror bare mange etablerte ikke forstÄr at EV er noe helt annet enn ICE og at de bommer grovt pÄ mye. Noen gjÞr det riktig, og tjener penger, men de som gjÞr det best av de etablerte startet Greenfield med EVs.

Jeg tror at mange har prÞvd Ä gjÞre noe nytt og derfor feiler. Toyota sine hybrider er mer komplekse enn bÄde elektriske og bensindrevne biler uten at det har stoppet dem fra Ä vÊre veldig lÞnnsomme.

Elbiler har endel andre komponenter enn fossilbiler (lading, elektromotor, batteristyring, etc) og hvis disse komponentene ikke er gode nok, sÄ lykkes man ikke. Her har Tesla brukt mye R&D tid og penger pÄ Ä fÄ til gode lÞsninger. De har ogsÄ volum Ä spre dette pÄ.

Jeg tror at mange har prĂžvd Ă„ gjĂžre noe nytt og derfor feiler.

Ford-sjefen sier det stikk motsatte :man_shrugging:t3::woman_shrugging:

Og til dere som tenker at Tesla bare lager biler
 det blir litt som at Nokia bare lagde telefoner.

The key, however, will be on AI and Robotics, both in the products and the manufacturing line. Tesla is releasing more details on its proposed Robotaxi on August 8, is suggesting it may be selling its Optimus humanoid robot as early as 2025, and is also claiming huge advances in its Dojo computer systems and re-writing hundreds of thousands of lines of code.

“People think of Tesla as a car company, when they should be thinking of Tesla as an AI robotics company,” Musk said, insisting in the company’s prepared remarks that “the future is not only electric, but also autonomous.”

“This is a revolutionary manufacturing system, significantly far more advanced than any other major automotive manufacturing system in the world by a significant margin,” Musk said of the planned upgrade at the Texas gigafactory, which would then be rolled out to its other production facilities.

“We are building a machine that never existed to build a car that never existed.”

Er det slik at Tesla har full kontroll over alt dette selv slik at de slipper Ä forholde seg til Þrten forskjellige softwareleverandÞrer slik som f.eks. Ford mÄ? IsÄfall enig med deg. Det er er en decent barriere

Jeg sier ikke at de bare lager biler, jeg sier at det de driver med utenom biler er verdt tilnĂŠrmet 0. Den stĂžrste verdien i selskapet er Elon Musks magiske aksjeprispumpe.

4 Likes

Alle de etablerte tjener penger, 2023 var et kanonÄr for bilbransjen. Ford, som det snakkes mye om her, la fram gode tall i gÄr. Mener du at de taper penger pÄ el-bilene isolert sett? Det stemte kanskje for noen Är siden, noen taper fortsatt, men lÞnnsomheten vil bedres nÄr volumene Þker. For Ä gjenta meg selv, f eks bmw har god lÞnnsomhet pÄ el-bilene sine. Og bedre vil den bli med den nye ev-plattformen som de planlegger nÄ. 15 % av salget i 2023 var helelektrisk. Og de leverer veldig gode tall. At et selskap som lager ladbar hybrid ikke skulle greie Ä lage en bra el-bil faller nesten pÄ sin egen urimelighet. Ford er en av de dÄrligste i klassen, men i amerikansk bilindustri har det knapt nok skjedd noe siden oljekrisen pÄ 70-tallet. At tesla er gode pÄ software og robotikk er jo fint for dem, uansett drivlinje.

3 Likes

Som altsĂ„ hadde en “vekst” i omsetning pĂ„ -9% i q1 2024, 21 Ă„r etter oppstart, mens f eks GM viste veldig gode tall for to dager siden med vekst pĂ„ 7,6 % yoy.

7 Likes

Ikke for Ä disse Tesla, men tar du en kikk pÄ aksjekursen til Toyota sÄ vil du se at det er mange investorer som har god tro pÄ andre bilprodusenter enn Tesla :wink:

2 Likes

Du mÄ gjÞre hva du vil med Tesla som selskap, bilmerke eller hva du nÄ Þnsker, poenget mitt var at Tesla har hold pÄ en brÞkdel av tiden ift etablerte merker, som feks Toyota.
Tesla startet for alvor opp i 2012 med Model S, en bil som ogsÄ i 2024 stÄr seg bra, og har bÄde effektiv og velfungerende drivlinje, og ikke minst infotainment og app, det har den hatt siden den kom.
Toyota som reklamerer med selvladende biler. Da er ogsÄ elbiler selvladende, bare la en fossilbil slepe de til toppen av et fjell sÄ lades de opp pÄ vei ned igjen.

Opp 15% idag
Fornekter seg ikke. Tesla har eventyrlige meritter bak seg. Manga har spÄdd kursras. Shortere gremmes og klemmes i dÞra nÄ

3 Likes

Og vi nevner i fleng:

• Gode elbiler til og med model Y (men konkurransen er nĂ„ forbi/pĂ„ hĂžyde)
  • SkyhĂžy aksjekurs
  • 
 ?

Alt som fremheves som verdifullt i denne aksjen er bare luft. Om et halvĂ„r skal de ha lansert selvkjĂžring basert pĂ„ kamera. Det er jo helt dĂždfĂždt. Tillatelse til Ă„ lansere FSD i Kina rett etter at amerikanske myndigheter stilte spĂžrsmĂ„l ved om “tilbakekallingen” av FSD egentlig har noen effekt. Optimus skal skru sammen biler ila. Ă„ret, og selges i butikk. Den distribuerte batteridrevne supercomputeren bestĂ„ende av Teslaer er rosinen i idiotpĂžlsa.

Aksjekursen fascinerer meg uendelig, men keiseren har ingen klĂŠr.

2 Likes

Hvilken bilprodusent vil du kjĂžpe aksjer i, i dagens marked?
Hvilke bilprodusenter tror du har en lys fremtid foran seg?
Tesla har blitt spÄdd konkurs 2013-2014-2015
.osv osv

Har ikke peiling pÄ bil, men Toyota? SÄ kan jeg i hvert fall fÄ utbytte.

3 Likes

Du kan sikkert spinne ut en lÞnnsom bilprodusent fra Tesla. I det Þyeblikket sÄ og si alle legacy bilprodusenter er kommet opp og nikke med et spenn fra helt brukbare til helt ypperlige modeller har model s3xy blitt usexy og utdatert, de har sluttet med nye volummodeller og det de har prestert de siste 4 Ärene er en trekanta vits.

Jeg kjĂžper heller en indeks av rĂžkla. Men aller helst skulle jeg kjĂžpt Tesla puts.

1 Like

Toyota er visst ikke helt enig med deg.
Kan nevne gigacast og 48 volt.
Det jeg tror du og mange bommer pÄ er at dere tror Tesla stÄr pÄ stedet hvil mens alle de andre gÄr videre.
Tesla Model 3 ble lansert i 2016, ser nesten helt lik ut i 2024, men er i praksis en helt ny bil.

2 Likes

Ser flere produsenter fÞlger etter Tesla nÄr det kommer til forenkling av karosseri. Interessant Ä se fordeler/ulemper her. Mulighet til Ä reparere er lavere f.eks.

1 Like

Alternativ overskrift:

Dette vil gjĂžre bilforsikringen din mye dyrere!

Innovativt, for all del, men vi fÄr se hvor mange som fÞlger etter.

1 Like

Jeg tror ogsÄ bilforsikringen vil bli vesentlig dyrere. Mindre skader enn fÞr vil fÞre til at biler blir kondemnert. NÄr de snakker om 50% reduksjon i vekt og fra 100 til 1 del og fra 1 time til 2 min tid brukt, sÄ skjÞnner man at dette fÞrer til vesentlig billigere biler ogsÄ.

Ford taper 1,1 mill pr solgte elbil