Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Tesla (TSLA) 🏎

Opp 15% idag
Fornekter seg ikke. Tesla har eventyrlige meritter bak seg. Manga har spÄdd kursras. Shortere gremmes og klemmes i dÞra nÄ

3 Likes

Og vi nevner i fleng:

  • Gode elbiler til og med model Y (men konkurransen er nĂ„ forbi/pĂ„ hĂžyde)
  • SkyhĂžy aksjekurs
  • 
 ?

Alt som fremheves som verdifullt i denne aksjen er bare luft. Om et halvĂ„r skal de ha lansert selvkjĂžring basert pĂ„ kamera. Det er jo helt dĂždfĂždt. Tillatelse til Ă„ lansere FSD i Kina rett etter at amerikanske myndigheter stilte spĂžrsmĂ„l ved om “tilbakekallingen” av FSD egentlig har noen effekt. Optimus skal skru sammen biler ila. Ă„ret, og selges i butikk. Den distribuerte batteridrevne supercomputeren bestĂ„ende av Teslaer er rosinen i idiotpĂžlsa.

Aksjekursen fascinerer meg uendelig, men keiseren har ingen klĂŠr.

2 Likes

Hvilken bilprodusent vil du kjĂžpe aksjer i, i dagens marked?
Hvilke bilprodusenter tror du har en lys fremtid foran seg?
Tesla har blitt spÄdd konkurs 2013-2014-2015
.osv osv

Har ikke peiling pÄ bil, men Toyota? SÄ kan jeg i hvert fall fÄ utbytte.

3 Likes

Du kan sikkert spinne ut en lÞnnsom bilprodusent fra Tesla. I det Þyeblikket sÄ og si alle legacy bilprodusenter er kommet opp og nikke med et spenn fra helt brukbare til helt ypperlige modeller har model s3xy blitt usexy og utdatert, de har sluttet med nye volummodeller og det de har prestert de siste 4 Ärene er en trekanta vits.

Jeg kjĂžper heller en indeks av rĂžkla. Men aller helst skulle jeg kjĂžpt Tesla puts.

1 Like

Toyota er visst ikke helt enig med deg.
Kan nevne gigacast og 48 volt.
Det jeg tror du og mange bommer pÄ er at dere tror Tesla stÄr pÄ stedet hvil mens alle de andre gÄr videre.
Tesla Model 3 ble lansert i 2016, ser nesten helt lik ut i 2024, men er i praksis en helt ny bil.

2 Likes

Ser flere produsenter fÞlger etter Tesla nÄr det kommer til forenkling av karosseri. Interessant Ä se fordeler/ulemper her. Mulighet til Ä reparere er lavere f.eks.

1 Like

Alternativ overskrift:

Dette vil gjĂžre bilforsikringen din mye dyrere!

Innovativt, for all del, men vi fÄr se hvor mange som fÞlger etter.

1 Like

Jeg tror ogsÄ bilforsikringen vil bli vesentlig dyrere. Mindre skader enn fÞr vil fÞre til at biler blir kondemnert. NÄr de snakker om 50% reduksjon i vekt og fra 100 til 1 del og fra 1 time til 2 min tid brukt, sÄ skjÞnner man at dette fÞrer til vesentlig billigere biler ogsÄ.

Ford taper 1,1 mill pr solgte elbil

Hva dette har med tesla Ä gjÞre vet ikke jeg, men disse tallene er for det fÞrste gamle, bÄde tesla og ford har lagt fram tall for q1 etter dette. Eps for kvartalet var faktisk ganske likt, 0,34 for tesla, en nedgang pÄ 55 % yoy, og 0,33 for ford, mens kursen pÄ tesla er 169 ( ned 18% siste tre Är), og kursen til ford er pÄ 12 dollar (ca uendret siste tre Är). Tesla mÄ klare seg i konkurransen med de kinesiske merkene, mens ford har flere bein Ä stÄ pÄ.

3 Likes

NÄr Ford taler en million per elbil og i tillegg mÄ redusere prisene, kutter bestilling av batterier osv sÄ ser det for meg litt stusselig ut.

Dere fÄr det til Ä hÞres ut som ford er en elbilprodusent som taper penger.

4 Likes

Dette er ikke relevant, kanskje? Poenget var at fossil er pÄ vei ut og det som er pÄ vei inn fÄr dem ikke til. :man_shrugging:t3:

1 Like

NÄ mÄtte jeg scrolle langt oppover, og dette hadde jeg visst allerede svart pÄ.

Indeks av rÞkla? Bilmarkedet gÄr for Ä vÊre ganske mettet, 10 % vekst siden 2010 eller noe sÄnt, og nÄ kommer det hard konkurranse fra Kina. Mer attraktivt Ä satse pÄ merker som kan kapre markedsandeler, f eks tata motors er veldig i vinden med fler og fler range rover modeller som mange betaler gode penger for

Jeg mente ikke at du skulle svare pÄ nytt, Ravioli, det var for Ä vise relevansen i mitt fÞrste innlegg som viser hva Ford taper pr solgte EV.

Relevansen er at Tesla har evnet noe mange andre ikke fÄr til, og at legacy produsenter sliter med overgangen.

Ford er kanskje den som sliter aller mest, og det er ganske interessant Ä se hvordan de klare Ä faile sÄ monumentalt.

NÄ legger Biden opp til en heftig tollmur pÄ kinesiske EVs, da blir det amerikanske EV-markedet enda mer attraktivt for Tesla og andre med godt fungerende elbiler.

1 Like

En gladmelding for alle ford-vennene

6 Likes

Hva dette har med tesla Ă„ gjĂžre vet ikke jeg

:wink:

Da er jeg blitt lykkelig eier av 1 stk Jun21 $160 put. Skin in the game :rofl:.

1 Like