⊠og kursen er opp 50 % siste mÄned. #robottaxi.
Shorten min gÄr jo til helvete . Jeg trodde det var sammenheng mellom virkeligheten og aksjekursen, men nÄ har jeg lÊrt. Jo verre nyhetene er, jo hÞyere gÄr aksjen.
Jeg tror egentlig bare det er (usannsynlige og alvorlige utfall av) pÄgÄende sÞksmÄl, kriminelle tiltaler mot ledelsen eller regulatorisk inngripen mot ledelsen som kan senke aksjekursen.
Min hypotese er at salget av gamle modeller skrumper inn pÄ stadig lavere marginer, mens selskapet har mistet evnen til Ä designe fornuftige, produserbare biler (se CT). Om kassa gÄr tom (negativ cf i Q1) kan de hente mer penger fra menigheten basert pÄ robotaxi/ai/optimus.
Dette er en rendyrket meme-aksje. HĂ„per Oljefondet selger seg ut.
Tallfor q2. Mistet litt piff etter rallyet siste tiden after hours, ned 7 %. Eps flatt fra i fjor tross lavere volum pĂ„ biler og Ăžkt volum pĂ„ cybertruck som er ulĂžnnsom. Det mest interessante var kanskje omsetning fra energilagring, dobling av omsetningen og begynner Ă„ utgjĂžre en ikke ubetydelig del av butikken. Ellers virker musk Ă„ bli stadig âdrĂžyereâ, med sterk stĂžtte til Trump, som mer eller mindre hater EV, med hans âshark rantâ som et mulig hĂžydepunkt. Det gir mening hvis tesla er den som er best i stand til Ă„ stĂ„ pĂ„ egne bein uten Ev-stĂžtte, men tesla hadde kanskje ikke overlevd i dagens form uten inntekter fra co2-kvoter etc pĂ„ et tidligere stadium.
Helt klart en fordel for tesla pÄ elbil markedet, spÞrsmÄlet er om de kan konkurrere mot bensin uten subsidier.
Dette gÄr rett til helvete. SÄ skal han ha 5mrd inn i xAI fÞr kassa er tom .
Mitt mantra om dagen:
«Jeg skal ikke prÞve Ä tjene penger pÄ Ä shorte tesla».
Ja shorting av disse er risikosport, uansett hva man mĂ„tte mene om prisingen. NĂ„r det er sagt tror jeg det er pĂ„ tide med en liten korreksjon i USA, ser tendenser til at âbad news is bad newsâ nĂ„ etterhvert som arbeidsledigheten gĂ„r opp.
Enron hadde PE 74.
Siden det er hentet fra Yahoo sÄ er det litt interessant at Yahoo hadde PE pÄ 938 i 1997 og gikk 7800 % de neste 29 mÄneder.
Ja det var tider, âden nye Ăžkonomienâ! Stor fan av yahoo, en av de gjenlevende fra denne epoken, nesten som en krigsveteran fra ww2 i rullestol etterhvert som altavista netscape osv er borte.
Takk og lov at Nikolai reduserer i Tesla. Han vil se mye smartere ut om han selger alt i dag enn om han blir med ned nÄr Tesla kollapser. Blir oppriktig sjokkert om ikke nbim ser skriften pÄ veggen nÄ.
Du fÄr nÄ nedsatt pris (vs. Q1) og kampanjerente hvis du kjÞper 3/Y. Det kommer jo til Ä selge litt, men det blir ikke noen vekst, og det blir ikke sÊrlig lÞnnsomt. à starte med sÄ aggressive kampanjer allerede tidlig i august er tidlig?
Hvis man skriver TRUMP pÄ bilskiltet sÄ mÄ man fÄ en voldsom rabatt?
Rabattene fĂžlger nok bare utviklingen i batteripriser (ikke sjekket selv, men lest om antatte prisreduksjoner for 2024).
Det er ganske ekstremt hvordan de har pushet kost hos BYD og andre battertilbydere.
BYD er en stĂžrre bilprodusent enn Tesla. Tesla betaler nok markedspris.
Tesla sine rabatter fÞlger kvartalet ganske rytmisk, bortsett fra nÄr etterspÞrselen etter 3/y var stor. Forrige kvartal kom prisreduksjon i april (altsÄ ikke en rabatt) og i tillegg 5000km supercharger credits mot slutten av kvartalet. Om du vurderer en Tesla: KjÞp mot slutten av kvartalet.
Enig i at rabattene fÞlger kvartalsinnspurten, men poenget mitt er at det ikke nÞdvendigvis er en rabatt som gÄr sÄ hardt utover marginene.
Det siste Äret sÄ har prisen pÄ cellene til et 75 kWh batteri blitt ca 40.000 NOK billigere.
Dette er jo netto fortjeneste hvis de opprettholder prisene, men naturligvis ogsÄ noe de kan velge Ä bruke i markedet for Ä booste salget.
Tesla styrer priser og kampanjer, i hvert fall i Norge, nesten utelukkende etter konkurrentenes kampanjer og egne salgstall.
Over the last year, the price for lithium iron phosphate, or LFP, battery cells in China has dropped 51% to an average of $53 per kilowatt-hour. The average global price of these batteries last year was $95/kWh.
SÄ, et batteri pÄ 75 KWh koster altsÄ ikke mer enn 4000$? SprÞtt
Superchargerkreditt brukes nok ikke til fulle av kjÞpere, men Tesla mÄ jo betale for strÞmmen. Ved rentekampanje er det Tesla som tar kostnaden for rentedifferansen.
Og at Tesla kan sette BYD sine kostnadsreduksjoner pÄ bunnlinja er jo optimistisk. Tesla kan dessuten ikke bruke kinesiske batterier i USA (skatteregler).
BYD var bare et eksempel. De kjÞper fra BYD i Kina, ja, og det er faktisk BYD som kjÞrer priskrigen. Vil tro de er tjent med Ä beholde en voksen aktÞr som Tesla som kunde og ikke differensiere pÄ prisene i markedet
Jeg har ikke peiling pĂ„ hvordan veien videre see ut, men VW ID4 har jeg eid i to mĂ„neder, hadde Tesla 3 fĂžr den og Model Y etter den, har den fremdeles etter nĂŠrmere tre Ă„râŠ.
Se salgstallene for ID4 vs Y, ID4 kom i salg mer enn et halvt Ă„r fĂžr YâŠ
S, 3 og Y er greie nok biler, men Cybertruck er mÄlestokken pÄ hva selskapet er kapable til per i dag, og den er en vits.
Men Ă„ vurdere bilene til selskapet er jo bagateller, for de er jo primĂŠrt en AI- og robotikkbedrift.