Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Tesla (TSLA) 🏎

VÄgalt, tvi tvi, aldri godt Ä si hvordan mr market reagerer pÄ vyene til musk 


De er hĂŠrlige i den alderen :joy:

11 Likes




I’m fucked! :sob:

Andre nyheter i dag:

  • Alvorlige anklager om seksuell omgang med ansatte i SpaceX
  • Toll pĂ„ Teslaer importert fra Kina til EU

Denne aksjen er absurd. Var gÞy i gÄr da.

2 Likes

3 Likes

Hvor mye kostet det for opsjonen og hvor kjĂžpte du den hen?

Interactive brokers.
Tror jeg betalte ca. 1.5USDx100. Har ogsÄ noen juli og august-opsjoner. Er nok i minus i dag :crazy_face:.

Det er fra 2020? FÞr 1 til 10 splitt? sÄ 177 kurs nÄ er 1770 kurs da? SÄ anslaget deres er i det hvite omrÄdet, men pÄ venstre side? :thinking:

1 Like

Nei, dette er faktisk helt nyttđŸ€Ł Eksponensiell vekst bro!
Eller kanskje hun ikke fikk med seg splitten :sweat_smile:

2 Likes

SpÞrs nÄr i 2020 den er publisert, da.

Q2 2024 i USA, Toyota er den store vinneren med Ăžkning pĂ„ 9 % yoy mens vekstselskapet tesla har et fall pĂ„ 16 %. Elbilene til gm og ford har ogsĂ„ kraftig vekst. SĂ„ det er ikke bare ev-skepsis som forklarer denne utviklingen. Bilbransjen samlet er noksĂ„ flatt med volumvekst pĂ„ 0,1 %. Faktisk antas det i artikkelen under at musks omdĂžmme er en vesentlig bidragsyter til det svake salget. Og man kan jo lett forestille seg at musks stadig drĂžyere posisjonering blir stadig fjernere og mer problematisk for den jevne ev-kjĂžperen. Globalt er salget ned “bare” 4%.

4 Likes


 og kursen er opp 50 % siste mÄned. #robottaxi.

Shorten min gÄr jo til helvete :sweat_smile:. Jeg trodde det var sammenheng mellom virkeligheten og aksjekursen, men nÄ har jeg lÊrt. Jo verre nyhetene er, jo hÞyere gÄr aksjen.

Jeg tror egentlig bare det er (usannsynlige og alvorlige utfall av) pÄgÄende sÞksmÄl, kriminelle tiltaler mot ledelsen eller regulatorisk inngripen mot ledelsen som kan senke aksjekursen.

Min hypotese er at salget av gamle modeller skrumper inn pÄ stadig lavere marginer, mens selskapet har mistet evnen til Ä designe fornuftige, produserbare biler (se CT). Om kassa gÄr tom (negativ cf i Q1) kan de hente mer penger fra menigheten basert pÄ robotaxi/ai/optimus.

Dette er en rendyrket meme-aksje. HĂ„per Oljefondet selger seg ut.

1 Like

Tallfor q2. Mistet litt piff etter rallyet siste tiden after hours, ned 7 %. Eps flatt fra i fjor tross lavere volum pĂ„ biler og Ăžkt volum pĂ„ cybertruck som er ulĂžnnsom. Det mest interessante var kanskje omsetning fra energilagring, dobling av omsetningen og begynner Ă„ utgjĂžre en ikke ubetydelig del av butikken. Ellers virker musk Ă„ bli stadig “drĂžyere”, med sterk stĂžtte til Trump, som mer eller mindre hater EV, med hans “shark rant” som et mulig hĂžydepunkt. Det gir mening hvis tesla er den som er best i stand til Ă„ stĂ„ pĂ„ egne bein uten Ev-stĂžtte, men tesla hadde kanskje ikke overlevd i dagens form uten inntekter fra co2-kvoter etc pĂ„ et tidligere stadium.

2 Likes

Helt klart en fordel for tesla pÄ elbil markedet, spÞrsmÄlet er om de kan konkurrere mot bensin uten subsidier.

1 Like

Dette gÄr rett til helvete. SÄ skal han ha 5mrd inn i xAI fÞr kassa er tom :rofl:.

Mitt mantra om dagen:
«Jeg skal ikke prÞve Ä tjene penger pÄ Ä shorte tesla».

1 Like

Ja shorting av disse er risikosport, uansett hva man mĂ„tte mene om prisingen. NĂ„r det er sagt tror jeg det er pĂ„ tide med en liten korreksjon i USA, ser tendenser til at “bad news is bad news” nĂ„ etterhvert som arbeidsledigheten gĂ„r opp.

1 Like

Et bilselskap, eller tech-selskap, eller i en bransje for seg selv?

1 Like

Enron hadde PE 74.

Siden det er hentet fra Yahoo sÄ er det litt interessant at Yahoo hadde PE pÄ 938 i 1997 og gikk 7800 % de neste 29 mÄneder.

5 Likes

Ja det var tider, “den nye þkonomien”! Stor fan av yahoo, en av de gjenlevende fra denne epoken, nesten som en krigsveteran fra ww2 i rullestol etterhvert som altavista netscape osv er borte.

6 Likes