Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Tesla (TSLA) 🏎

Ja det var tider, “den nye þkonomien”! Stor fan av yahoo, en av de gjenlevende fra denne epoken, nesten som en krigsveteran fra ww2 i rullestol etterhvert som altavista netscape osv er borte.

6 Likes

Takk og lov at Nikolai reduserer i Tesla. Han vil se mye smartere ut om han selger alt i dag enn om han blir med ned nÄr Tesla kollapser. Blir oppriktig sjokkert om ikke nbim ser skriften pÄ veggen nÄ.

Du fĂ„r nĂ„ nedsatt pris (vs. Q1) og kampanjerente hvis du kjĂžper 3/Y. Det kommer jo til Ă„ selge litt, men det blir ikke noen vekst, og det blir ikke sĂŠrlig lĂžnnsomt. Å starte med sĂ„ aggressive kampanjer allerede tidlig i august er tidlig?

2 Likes

Hvis man skriver TRUMP pÄ bilskiltet sÄ mÄ man fÄ en voldsom rabatt?

BYD er en stĂžrre bilprodusent enn Tesla. Tesla betaler nok markedspris.

Tesla sine rabatter fÞlger kvartalet ganske rytmisk, bortsett fra nÄr etterspÞrselen etter 3/y var stor. Forrige kvartal kom prisreduksjon i april (altsÄ ikke en rabatt) og i tillegg 5000km supercharger credits mot slutten av kvartalet. Om du vurderer en Tesla: KjÞp mot slutten av kvartalet.

4 Likes

https://www.bloomberg.com/news/newsletters/2024-07-09/china-s-batteries-are-now-cheap-enough-to-power-huge-shifts

Over the last year, the price for lithium iron phosphate, or LFP, battery cells in China has dropped 51% to an average of $53 per kilowatt-hour. The average global price of these batteries last year was $95/kWh.

SÄ, et batteri pÄ 75 KWh koster altsÄ ikke mer enn 4000$? SprÞtt :stuck_out_tongue:

Superchargerkreditt brukes nok ikke til fulle av kjÞpere, men Tesla mÄ jo betale for strÞmmen. Ved rentekampanje er det Tesla som tar kostnaden for rentedifferansen.

Og at Tesla kan sette BYD sine kostnadsreduksjoner pÄ bunnlinja er jo optimistisk. Tesla kan dessuten ikke bruke kinesiske batterier i USA (skatteregler).

1 Like

Jeg har ikke peiling pÄ hvordan veien videre see ut, men VW ID4 har jeg eid i to mÄneder, hadde Tesla 3 fÞr den og Model Y etter den, har den fremdeles etter nÊrmere tre Är
.

Se salgstallene for ID4 vs Y, ID4 kom i salg mer enn et halvt Är fÞr Y

1 Like

S, 3 og Y er greie nok biler, men Cybertruck er mÄlestokken pÄ hva selskapet er kapable til per i dag, og den er en vits.

Men Ă„ vurdere bilene til selskapet er jo bagateller, for de er jo primĂŠrt en AI- og robotikkbedrift.

2 Likes

Er det noen andre el pick-up’er som er mer populĂŠre? Hvor mange tror du hadde gĂ„tt i Europa om den hadde blitt typegodkjent? NĂ„ er det vel 2-3 som er registrert i Europa, antar det er bruktimportert.

Tesla klarte (etter eget utsagn) Ä slÄ F150 Lightning i sitt fÞrste kvartal i USA selv med 1 million (?) forhÄndsbestillinger. NÄ er det visstnok ikke ventetid lenger.

Tror cybertruck blir en megaflopp.

Enjoy: https://www.reddit.com/r/CyberStuck/

2 Likes

Ford sin har vĂŠrt en stor suksess.

Jeg tenker Tesla sine dager er talte. De mister sitt forsprang og Musk er i ferd med Ă„ bikke helt over

2 Likes

SÄ lenge de kan selge biler med de specsene til den prisen sÄ tenker jeg ikke Teslas dager er talte. Bare Ä konfigurere en modell 3 performance og sammenligne med andre det

Nykommerne har dessuten ikke samme kjĂžreopplevelsen

5 Likes

Det har vel blitt predikert siden Tesla ble etablert.
Vi fÄr se, jeg gidder per i dag ikke Ä kjÞpe annet.
Musk surrer med sitt, men jeg tenker det allikevel er bedre Ă„ kjĂžpe amerikansk enn kinesisk.

2 Likes

Helt enig i at det er mye bedre Ă„ kjĂžpe amerikansk enn kinesisk! Men aller helst europeisk da.

Og sÄ mÄ jeg nyansere litt angÄende Tesla, litt flÄsete sagt. Det jeg egentlig mener er at Tesla sine dager som den dominerende elbilprodusenten er talte. Vanskelig Ä se for seg noe annet enn at deres markedsandel kommer til Ä vÊre stadig fallende fremover.

1 Like

Det er interessant, jeg har kun personlige anekdotiske bevis Ä gÄ etter, men: NÄr vi skulle kjÞpe barnevennlig bil med god bagasjeplass, og var pÄ jakt etter «sÄ billig som mulig men samtidig godt nok», var det rett og slett ikke mulig Ä komme unna Model Y.

Er prisforskjellen mellom Tesla og andre merker stÞrre i Norge enn i andre land? NÄ skal det sies at jeg ikke vurderte kinesisk bil, og at jeg heller ikke har fulgt med pÄ sammenlignbare biler i etterkant.

4 Likes

Selvsagt vil markedsandelen falle, hvis ikke blir det ikke noen nye konkurrenter. Skal de bli noen nye pÄ markedet, eller skal de tradisjonelle merkene overleve, sÄ mÄ de selge biler, og da blir det lavere salg pÄ Tesla.
Med mindre vi kjĂžper flere biler per person dađŸ€·â€â™‚ïž

Jeg vil ha en bil som er sÞmlÞs og bra i hverdagen, for meg betyr mye fancy greier mindre, per i dag er det ikke alternativ til Tesla. Jeg vet hva jeg vil ha, mange andre tenker Äpenbart likt meg.

2 Likes

Lest litt diverse angÄende CT i dag:

• Billigutgaven til 61k USD er trukket
  • Åpner snarlig for eksport til Canada og Mexico
  • Produksjonsraten har ikke Ăžkt i Q3 (1k per uke)
  • Levering i september for bestillinger gjort i dag (hva skjedde med 1 mill reservasjoner?)

Kan ikke gÄ sÄ veldig bra?

Ellers:
Ligger an til fÞrste Är med nedgang i salg, men kompenserer med Ä produserer og selge masse 3 i Kina. Med 5 Ärs 0% tilbud.

1 Like

Aner ikke, tiden vil vise, om Tesla gjÞr det mye dÄrligere enn andre bilmerker.
GÄr der rÊvva med Tesla sÄ fÄr jeg kjÞpe noe annet neste gang, jeg ligger ikke sÞvnlÞs av den grunnen.
NÄ er vel verdens mest dissa bilmerke Tesla sÄ alt dritt som skrives preller av pÄ meg.
Jeg holdt pÄ Ä ombestemme meg nÄr jeg ventet pÄ Model 3 i 2019, det er jeg veeeeldig glad for at jeg ikke gjorde.
Jeg er ogsÄ glad for at jeg solgte Model 3 i -21 og kjÞpte ID4 Ä fikk derved bekreftelse pÄ hvor bra Tesla er.

2 Likes

Produksjonsraten Ăžker ikke Q for Q, men i bulk. Som naturlig er for en gigafabrikk produsent i vekst.

Furthermore, the lack of disclosures on Tesla’s car leasing business (5.1% of 1H 2024 gross profits) is also a red flag. Any other carmaker with a car financing division discloses the financials that back it up.
Tesla doesn’t, which becomes increasingly concerning as it hasn’t disclosed losses from car leases since the 1H of 2019 ($555 million hit to revenues from Model S/X leases that had to be written down). In light of Tesla’s plummeting used-car values and the amount of cars coming off lease since 2020-21, it’s astounding that Tesla hasn’t seen any residual value write-offs in 6 years .

Det er vel generelt lite leasing av Teslaer, men hvis jeg ikke tar feil sÄ begynner de fÞrste 3-Ärsavtalene pÄ model Y Ä utlÞpe fremover. Kan ikke skjÞnne annet enn at det blir tÞft.

1 Like