Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Tesla (TSLA) 🏎

Takk og lov at Nikolai reduserer i Tesla. Han vil se mye smartere ut om han selger alt i dag enn om han blir med ned når Tesla kollapser. Blir oppriktig sjokkert om ikke nbim ser skriften på veggen nå.

Du får nå nedsatt pris (vs. Q1) og kampanjerente hvis du kjøper 3/Y. Det kommer jo til å selge litt, men det blir ikke noen vekst, og det blir ikke særlig lønnsomt. Å starte med så aggressive kampanjer allerede tidlig i august er tidlig?

2 Likes

Hvis man skriver TRUMP på bilskiltet så må man få en voldsom rabatt?

Rabattene følger nok bare utviklingen i batteripriser (ikke sjekket selv, men lest om antatte prisreduksjoner for 2024).

Det er ganske ekstremt hvordan de har pushet kost hos BYD og andre battertilbydere.

1 Like

BYD er en større bilprodusent enn Tesla. Tesla betaler nok markedspris.

Tesla sine rabatter følger kvartalet ganske rytmisk, bortsett fra når etterspørselen etter 3/y var stor. Forrige kvartal kom prisreduksjon i april (altså ikke en rabatt) og i tillegg 5000km supercharger credits mot slutten av kvartalet. Om du vurderer en Tesla: Kjøp mot slutten av kvartalet.

4 Likes

Enig i at rabattene følger kvartalsinnspurten, men poenget mitt er at det ikke nødvendigvis er en rabatt som går så hardt utover marginene.

Det siste året så har prisen på cellene til et 75 kWh batteri blitt ca 40.000 NOK billigere.

Dette er jo netto fortjeneste hvis de opprettholder prisene, men naturligvis også noe de kan velge å bruke i markedet for å booste salget.

Tesla styrer priser og kampanjer, i hvert fall i Norge, nesten utelukkende etter konkurrentenes kampanjer og egne salgstall.

1 Like

https://www.bloomberg.com/news/newsletters/2024-07-09/china-s-batteries-are-now-cheap-enough-to-power-huge-shifts

Over the last year, the price for lithium iron phosphate, or LFP, battery cells in China has dropped 51% to an average of $53 per kilowatt-hour. The average global price of these batteries last year was $95/kWh.

Så, et batteri på 75 KWh koster altså ikke mer enn 4000$? Sprøtt :stuck_out_tongue:

Superchargerkreditt brukes nok ikke til fulle av kjøpere, men Tesla må jo betale for strømmen. Ved rentekampanje er det Tesla som tar kostnaden for rentedifferansen.

Og at Tesla kan sette BYD sine kostnadsreduksjoner på bunnlinja er jo optimistisk. Tesla kan dessuten ikke bruke kinesiske batterier i USA (skatteregler).

1 Like

BYD var bare et eksempel. De kjøper fra BYD i Kina, ja, og det er faktisk BYD som kjører priskrigen. Vil tro de er tjent med å beholde en voksen aktør som Tesla som kunde og ikke differensiere på prisene i markedet

1 Like

Jeg har ikke peiling på hvordan veien videre see ut, men VW ID4 har jeg eid i to måneder, hadde Tesla 3 før den og Model Y etter den, har den fremdeles etter nærmere tre år….

Se salgstallene for ID4 vs Y, ID4 kom i salg mer enn et halvt år før Y…

1 Like

S, 3 og Y er greie nok biler, men Cybertruck er målestokken på hva selskapet er kapable til per i dag, og den er en vits.

Men å vurdere bilene til selskapet er jo bagateller, for de er jo primært en AI- og robotikkbedrift.

2 Likes

Cybertruck er det litt tidlig å kalle en vits, eller?

Uansett litt sært å definere CT som målestokken for selskapet når de leverer verdens mestselgende elbil :crazy_face:

Er det noen andre el pick-up’er som er mer populære? Hvor mange tror du hadde gått i Europa om den hadde blitt typegodkjent? Nå er det vel 2-3 som er registrert i Europa, antar det er bruktimportert.

Tesla klarte (etter eget utsagn) å slå F150 Lightning i sitt første kvartal i USA selv med 1 million (?) forhåndsbestillinger. Nå er det visstnok ikke ventetid lenger.

Tror cybertruck blir en megaflopp.

Enjoy: https://www.reddit.com/r/CyberStuck/

2 Likes

Ford sin har vært en stor suksess.

Jeg tenker Tesla sine dager er talte. De mister sitt forsprang og Musk er i ferd med å bikke helt over…

2 Likes

Så lenge de kan selge biler med de specsene til den prisen så tenker jeg ikke Teslas dager er talte. Bare å konfigurere en modell 3 performance og sammenligne med andre det…
Nykommerne har dessuten ikke samme kjøreopplevelsen

5 Likes

Bingo har skjønt det. Konkurrentene er dyrere og dårligere, imo. Kina-ræl er det ingen vits å sammenligne med, og de europeiske sliter. Toyota og Subaru osv selger bare til gamle kjente.

1 Like

Det har vel blitt predikert siden Tesla ble etablert.
Vi får se, jeg gidder per i dag ikke å kjøpe annet.
Musk surrer med sitt, men jeg tenker det allikevel er bedre å kjøpe amerikansk enn kinesisk.

2 Likes

Helt enig i at det er mye bedre å kjøpe amerikansk enn kinesisk! Men aller helst europeisk da.

Og så må jeg nyansere litt angående Tesla, litt flåsete sagt. Det jeg egentlig mener er at Tesla sine dager som den dominerende elbilprodusenten er talte. Vanskelig å se for seg noe annet enn at deres markedsandel kommer til å være stadig fallende fremover.

1 Like

Det er interessant, jeg har kun personlige anekdotiske bevis å gå etter, men: Når vi skulle kjøpe barnevennlig bil med god bagasjeplass, og var på jakt etter «så billig som mulig men samtidig godt nok», var det rett og slett ikke mulig å komme unna Model Y.

Er prisforskjellen mellom Tesla og andre merker større i Norge enn i andre land? Nå skal det sies at jeg ikke vurderte kinesisk bil, og at jeg heller ikke har fulgt med på sammenlignbare biler i etterkant.

4 Likes

Selvsagt vil markedsandelen falle, hvis ikke blir det ikke noen nye konkurrenter. Skal de bli noen nye på markedet, eller skal de tradisjonelle merkene overleve, så må de selge biler, og da blir det lavere salg på Tesla.
Med mindre vi kjøper flere biler per person da🤷‍♂️

Jeg vil ha en bil som er sømløs og bra i hverdagen, for meg betyr mye fancy greier mindre, per i dag er det ikke alternativ til Tesla. Jeg vet hva jeg vil ha, mange andre tenker åpenbart likt meg.

2 Likes