Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Tesla (TSLA) 🏎

Lest litt diverse angÄende CT i dag:

  • Billigutgaven til 61k USD er trukket
  • Åpner snarlig for eksport til Canada og Mexico
  • Produksjonsraten har ikke Ăžkt i Q3 (1k per uke)
  • Levering i september for bestillinger gjort i dag (hva skjedde med 1 mill reservasjoner?)

Kan ikke gÄ sÄ veldig bra?

Ellers:
Ligger an til fĂžrste Ă„r med nedgang i salg, men kompenserer med Ă„ produserer og selge masse 3 i Kina. Med 5 Ă„rs 0% tilbud.

1 Like

Aner ikke, tiden vil vise, om Tesla gjÞr det mye dÄrligere enn andre bilmerker.
GÄr der rÊvva med Tesla sÄ fÄr jeg kjÞpe noe annet neste gang, jeg ligger ikke sÞvnlÞs av den grunnen.
NÄ er vel verdens mest dissa bilmerke Tesla sÄ alt dritt som skrives preller av pÄ meg.
Jeg holdt pÄ Ä ombestemme meg nÄr jeg ventet pÄ Model 3 i 2019, det er jeg veeeeldig glad for at jeg ikke gjorde.
Jeg er ogsÄ glad for at jeg solgte Model 3 i -21 og kjÞpte ID4 Ä fikk derved bekreftelse pÄ hvor bra Tesla er.

2 Likes

Produksjonsraten Ăžker ikke Q for Q, men i bulk. Som naturlig er for en gigafabrikk produsent i vekst.

Furthermore, the lack of disclosures on Tesla’s car leasing business (5.1% of 1H 2024 gross profits) is also a red flag. Any other carmaker with a car financing division discloses the financials that back it up.
Tesla doesn’t, which becomes increasingly concerning as it hasn’t disclosed losses from car leases since the 1H of 2019 ($555 million hit to revenues from Model S/X leases that had to be written down). In light of Tesla’s plummeting used-car values and the amount of cars coming off lease since 2020-21, it’s astounding that Tesla hasn’t seen any residual value write-offs in 6 years .

Det er vel generelt lite leasing av Teslaer, men hvis jeg ikke tar feil sÄ begynner de fÞrste 3-Ärsavtalene pÄ model Y Ä utlÞpe fremover. Kan ikke skjÞnne annet enn at det blir tÞft.

1 Like

Cybertruck har aluminiumsramme. Bilen er jo livsfarlig!

2 Likes

Eksempel pÄ konkurrentenes utfordringer:

3 Likes

Da ligger de vel strengt tatt foran skjema sammenlignet med Tesla. Polestar 1 kom i 2017. Tesla hadde fÞrste overskudd i 2020. SÄ er det individuelt hvor imponert man blir av at brorparten av profitten bestÄr av svindel(FSD mm.) og CO2-kvoter.

Interessant utvikling rundt datalekkasjen fra varsleren som jobbet for Tesla i Norge de siste dagene: The Tesla Files Unveil More Accounting Fraud Than Imagined

4 Likes

Vel, du trodde Polestar oppsto av intet?
Du ser ikke slektskapet med Volvo?
Polestar burde strengt tatt gÄtt med overskudd fÞrste eller andre Är nÄr de kommer til en ferdig platform?
Polestar er en bil for allmuen i motsetning til Tesla Roadstar som er bygget pÄ chassi fra Lotus Elise

Cybertruck er verdens mesteselgende bil til over 100 000 dollar, allerede.

Hvorfor folk dropper Tesla av politiske grunner.

image
image

Darryl Cooper er altsÄ fyren bak Martyr Made kontoen.

image

Noe utdrag fra videoen som Elon Musk promoterer som interessant og verdt Ă„ se:

Cooper recently joined Carlson on an episode of The Tucker Carlson Show . During their conversation, Cooper claimed that Winston Churchill was the “chief villain” of World War II because he “was primarily responsible for that war becoming what it did.” He also claimed that the Holocaust was some kind of unintended consequence of Germany being “completely unprepared to deal with the millions and millions of prisoners of war.” According to Cooper, millions “ended up dead” because there was no food to feed them and German soldiers decided it was “more humane to just finish them off quickly.”

ref: Historian Darryl Cooper Suggests Hitler Wasn't So Bad

7 Likes

Interessant pga begrunnelsen

1 Like

Morgan Stanley spekulerer i at de knapt tjener penger pÄ biler i Är (kursmÄlet er skyhÞyt). Flatt eller knapt voksende volum.

Hvis vi kan enes om at Tesla ikke skal tjene penger pÄ biler de neste par Ärene, sÄ skal de tjene penger pÄ:

  1. Robotaxi
  2. Optimus
  3. Energi

Tre omrÄder der de pÄ ingen mÄte er fÞrst i lÞypa eller har noen spesielle fordeler. Tre omrÄder der marginene blir vanskelig Ä oppdrive.

  1. AI mÄ strykes fra lista, for xAI skal tydeligvis brukes for Ä tappe TSLA for cash, ansatte og HW.
2 Likes

De har diluted EPS pÄ

  • 0.53 Q3 2023
  • 2.27
  • 0.34
  • 0.42 Q2 2024

SĂ„ de tjener da penger?

Ikke dette kvartalet er spekulasjonen. 5-Ärs rentefritt lÄn for Ä fÄ solgt biler i Kina. EU-toll fra Juli, Canada-toll (100%) fra oktober. Priskutt i Norge i April mÄtte krydres med rentekampanje fra August (pleier Ä komme siste mÄned i kvartalet). 0% rente i Sverige.

Ting har endret seg mye det siste halve Äret. MS er blant de mest positive analytikerne, bare sÄ det er sagt. Det sier sitt at de demper forventningene uten Ä senke kursmÄlet sÊrlig.

2 Likes

SÄ P/E pÄ 300+ i 2024? :sunglasses:

1 Like

Virker som om volum trumfer lĂžnnsomhet i alle fall.

1 Like