og trump har vel ogsĂ„ markert seg som fremoverlent med selvkjĂžrende biler. Og alt dette siger sikkert lett ombord i hodet hans nĂ„r han har fĂ„tt en slik glĂžgg doge-âstĂžttespillerâ.
Tesen er korrupsjon, og det er det vanskelig Ă„ shorte.
Salget minker, bilene deres er ikke lenger best og FSD er svindel (det er en god ACC). Troyteslike (som for ordens skyld er positiv/nÞytral til Tesla) melder om at Cybertruck er «demand constrained». Bilen selger ikke etter at de satte den ned.
Da jeg shortet Tesla var det motivert av flere mulige negative triggere, hvorav den eneste som ikke har slÄtt til er at Trump skulle tape og de andre ikke hadde noen effekt pÄ kursen. NÄ tror jeg Tesla er ganske skuddsikre og til og med kan gjÞre emisjon til hÞy kurs om nÞdvendig, men det har ingenting med p&l Ä gjÞre.
Jo, det lukter litt av slikt
FSD er svindel? Hvor har du lĂŠrt det?
Har man nĂ„, 5 Ă„r etterpĂ„ fĂ„tt âAutomatic driving on city streetsâ? Nei?
SÄ kan du jo argumentere for at Tesla har med en disclaimer under om at de trenger Ä utvikle featuren videre osv, men det har de jo basically gitt opp. Du ser det jo ogsÄ pÄ mÄten de beskriver FSD i 2024 at den er supervised, ikke automatic. Hvorfor? Jo, fordi den ikke er automatisk, du mÄ overvÄke den.
Dette er det mest kunnskapslÞse jeg har lest pÄ forumet i Är. Du har ikke peiling det er veldig klart.
Det beste Tesla gjorde for sin programvare avdeling var Ä gi bort alle patentene pÄ El bilene gratis til de andre bilprodusentene. SkjÞnner du hvorfor?
Den fungerer utrolig bra. Mye bedre enn hva jeg trodde var mulig pÄ sÄ kort tid. Hva mener du forÞvrig med «gitt opp»?
Unsupervised er rett rundt hjĂžrnet. FĂžlg med
FSD er svindel fordi de tar betalt for en vare de ikke er i stand til Ä levere basert pÄ hardware de har solgt. Kamerabasert system er dÞdfÞdt, og ved robotaxi-showet sÄ vi antydning til at HW3 ikke er kraftig nok selv om den har vÊrt solgt med lovnader om det.
@Kasablanka fint at det fungerer bra, men det er milevis fra regulatorisk godkjenning. Hver gang jeg parkerer teslaen inne i garasjen tegner den opp en svÊr buss ved siden av bilen i displayet. Da hjelper det ikke at den stort sett holder meg pÄ veien.
@anon91440261 Uten argumenter blir dette bare din pÄstand. Jeg har kanskje bedre peiling enn du har pÄ cybertruck-produksjon? Ref. vÄr tidligere ordveksling her. SÄ etterspurt er den at produksjonslinja fikk betalt fri (i Tesla!). Anbefaler et abonnement hos troyteslike pÄ Patreon.
Og hvis jeg tar feil, sÄ stÄr jeg for det . Jeg tok grundig feil om aksjeprisen pÄ Tesla.
Ryddet litt her nÄ, tilbake til tema.
Syntes det er pÄ tide Ä legge kamera/radar/svindel-retorikken dÞd. FSD/real world AI er og blir den stÞrste tech revolusjonen pÄ mange tiÄr. Mer interresant Ä diskutere hvorvidt aksjen skal handles pÄ PE 200x eller 50x.
Blir nok en stund fÞr du fÄr testet FSD i Norge dessverre. Bruk lunsjen i dag pÄ Ä se denne:
Siden du tok bort min innledning til en sjeldent god argumentasjon rundt temaet sÄ lar jeg den bare ligge. Kunne kommet noen gullkorn her, men hvis jeg blir sensurert kan dere bare ikke vite.
Her kan dere kjĂžpe dere tilgang.
100 % pÄ 3 mnd er i hvert fall ikke basert pÄ salg eller vekst i eps. En imponerende p/e for et selskap med en sÄ flat utvikling i salget. 1. halvÄr var noksÄ svakt men et oppsving i q3. De mÄ fortsatt selge 515 000 i q4 for Ä matche salget i 2023.
Ja, man mÄ nesten vÊre veldig bull FSD eller en idiot for Ä kjÞpe aksjen nÄ.
ja, vi har jo vÊrt inne pÄ det lenger opp, the Trump bump. Vi ser at han sitter pÄ samme bord som Trump-familien pÄ Thanksgiving pÄ Mar-a-Lago. Det er 2 uker siden nÄ. Aksjen har gÄtt helt greit etter det .
AltsÄ, jeg blir svÊrt overrasket hvis Tesla har noen ikke-amerikanske konkurrenter igjen i USA nÄr Trump kommer til makten.
Disse gamle gubbene som alltid tror de vet best
om de blir helt utradert gjenstÄr Ä se, men i q3 2024 ble det for fÞrste gang solgt flere el-biler i USA enn i Europa. Tesla China har gjort det noksÄ svakt i, selv om salget internt i Kina har vÊrt bra. Mange steder i verden, f.eks. i Australia, har Tesla hatt en svak utvikling etter alliansen med Trump, en slags Trump dump.
Det er vel litt av greia med Musk og Tesla, fĂ„ er bedre pĂ„ Ă„ selge fremtidsvyer, pĂ„ kort, mellomlang og lang sikt. Det er alltid et eller annet rett rundt hjĂžrnet. Og pĂ„ lang sikt skal det bli âmost profitable company everâ.
Greie tall, men hvordan gÄr det nÄr rabattene forsvinner? SÄ vidt jeg husker gjÞr Tesla det dÄrligere i Kina enn konkurrenter (lavere vekst).
I Norge gjÞr de det veldig bra pÄ volum. Priskutt i april, permanent rentekampanje siden q2 og litt gratis supercharger i slutten av kvartalene har vÊrt tilstrekkelig.