Tok en rask titt på regnskapet, uten noen tro på at jeg ville være i stand til å avdekke noe som helst nytt nå, men det mest pussige jeg så var at EBITDA var høyere enn gross profit. Ebitda er vel et måltall der det er lov å være litt mer kreativ mens gross profit følger strenge regnskapsregler (GAAP).
Earnings Quality : Tesla’s Q4 adjusted earnings per share (EPS) were $0.73, missing the consensus estimate of $0.77. This shortfall is notable, especially considering the inclusion of a one-time accounting adjustment related to Bitcoin holdings, which contributed $0.15 per share. Without this adjustment, the EPS miss would have been more significant.
apnews. com
Automotive Gross Margins : The company reported a decline in automotive gross margins, reaching a 4.5-year low of 13.6% when excluding regulatory credits. This decline occurred despite Tesla highlighting record-low costs per vehicle, suggesting that reductions in vehicle prices impacted profitability.
Production Outlook : Tesla’s Chief Financial Officer indicated that all Model Y production lines, which constitute 66% of the company’s global capacity, will undergo retooling in Q1 2025 for the refreshed version. This retooling is anticipated to result in lost production time, potentially leading to a weaker Q1 performance compared to Q4 2024.
Comparison with General Motors (GM) : Despite record-high Zero Emission Vehicle (ZEV) credits in 2024, Tesla was less profitable than GM across various benchmarks, highlighting competitive challenges.
theverge .com
2025 Sales Guidance : In the Q3 2024 earnings call, CEO Elon Musk projected a 20% to 30% growth in vehicle deliveries for 2025. However, the latest guidance appears more conservative, with expectations of only slight growth in vehicle sales for 2025. This indicates a tempering of earlier ambitious targets.
Humanoid Robot and FSD Hardware : Musk reiterated that Tesla’s humanoid robot, Optimus, could become more valuable than the company’s vehicle business. He also mentioned that owners with FSD Hardware 3 would need to upgrade to Hardware 4, which could strain service centers and incur additional costs.
investors. com
https://www.investors.com/news/tesla-stock-why-investors-dont-care-about-q4-earnings-miss/
Full Self-Driving (FSD) Developments : Elon Musk announced plans to launch an unsupervised FSD service in Austin, Texas, by June 2025, offering paid driverless rides. However, local officials, including an aide from the Austin Mayor’s office, were reportedly unaware of any communications with Tesla regarding this initiative. Additionally, details on handling liabilities and regulatory procedures, especially in states like California, remain unclear.
theverge. com
Stock Market Reaction : Following the earnings release, Tesla’s stock experienced volatility, closing down 2.3% at $389 but rising 4.1% in after-hours trading. This movement is puzzling given the mixed results and tempered guidance, suggesting that investor sentiment may be influenced by factors beyond the immediate financial metrics.
Chartet er så volatilt at man skal være forsiktig med å si for mye, men det går an å si at den har gått hardt en stund, mens momentum på weekly nå er i ferd med å se mindre bullish ut:
Jeg har forøvrig nå begynt å forberede mitt juridiske forsvar mot at Tesla saksøker meg for at jeg kjøpte et annet merke enn Tesla pga Musk.
Sjekket dette og påstanden stemmer ikke så vidt jeg kan skjønne.
Så kan det diskuteres hvorvidt det er rimelig å bokføre så mye omsetning på FSD som er level 2.
En ting de faktisk jukset med var å manipulere leveringstidspunktet for CT for å gi inntrykk av at de tjente penger på den i Q3. Dette i følge nøytrale Troy Teslike.
Er det ikke potensielt kriminelt å spre slike rykter?
Du får sende en klage til SEC. Det ville ikke overraske meg om det har blitt ulovlig ila. de siste ukene.
Men det er veldig overraskende at det jeg skriver tilsynelatende faller utenfor dine grenser for ytringsfrihet.
Å feilrepresentere driften i regnskapet er i alle fall noe SEC pleide å slå ned på, og som investorer raskt gikk til søksmål for. Så skal det sies at akkurat dette tilfellet nok er bagatellmessig gitt det lave salget av CT.
Sånn er det når milliardærer tar kontrollen over og misbruker deep state for å knekke ytringsfrihet og demokrati. Litt sånn som demokratene ble beskyldt for. Projisering heter det vel.
Ikke kriminelt å konstatere Tesla er totalt detronisert i Norge ihvertfall. Blir oppoverbakke å komme på offensiven igjen for obligarkbil
TSLA salg Europe YOY:
Dere får kose dere med de få seierene dere får. Det fortjener dere nå som realiteter kanskje melder seg på der hjemme. Vil du betale dobbel pris for å ta en taxi med somalisk sjåfør om 2-3 år? I stedet for robotaxi?
Synes den kommentaren fra Brinchmann (analytiker i JP Morgan) var litt morsom og svært treffende:
Tror somaleren blir billigere med den inntjeningen Tesla trenger for å forsvare kursen. Pluss at FSD er dødfødt og aldri kommer til siviliserte land.
Når det gjelder salgsnedgangen, så må man holde på jubelen. De har lagt om produksjon og jekket opp priser. Kan være et mer nyansert bilde (men det er fortsatt et håpløst selskap).
De som snakker om produksjon av biler når de skal forklare Tesla sin verdi har gått glipp av de siste 3 årene med nyheter.
Selvkjøring kommer innen 2 år i US. Da vil Tesla snart reklamere med 1 trillion kjørte kilometer uten én eneste voldtekt eller dødsfall. Vanskelig å holde teknologien ubrukt da. De klarte ikke å stoppe Bitcoin selv om motstanderen er sentralbankene, med all deres makt. Så jeg ser ikke helt hvordan de skal stoppe robotaxi.
Spesielt siden denne nye teknologien også vil være avgjørende for fremgangen innen AI som er US sitt nyeste satsingsområde.
Eg håper jo det er fordi folk ikkje ville kjøpt folkevogn i 1939, men antakeleg er det fordi nordmenn vil ha dei beste bilane og tesla har ikkje komt med ein ny modell på ei stund. Dei er i ferd med å bli irrelevante.
Får se når nye Model Y LR og SR kommer i salg i Norge.
Eller når Tesla kjører kampanje på utgående Model Y.
De som er mest aktive i kommentarfeltene og sier de aldri skal kjøpe Tesla hata Tesla fra før av, og i tillegg er det noen som skal selge sin brukte Tesla for å straffe Musk, patetisk.
Jeg tipper mange vil angre, det gjorde ihvertfall jeg når jeg solgte min første Tesla….
Jeg hadde per i dag ikke kjøpt ny Tesla, men det har jeg heller ikke behov for, har en tre år gammel Model Y som fungerer strålende og er bedre enn den var som ny. Men med mindre det blir flere håpløse sprell fra Musk så kjøper jeg en ny Tesla ila av 1-3 år.
Elon Musk sprenger skalaen.
Nå er konsentrasjonsleiren erklært åpen.
Samme trenden i Australia også. Ned -33 %.
Når det er sagt er det litt skummelt å sammenlikne månedstall YoY for Tesla da de gjerne sender av gårde store bolker med biler i ett jafs. Og januar er også litt spesielt fordi de gjør alt de kan for å få sendt ut maks antall biler i q4 slik at de får blåst opp årsresultatet mest mulig. I tillegg avventer sikkert en del potensielle kjøpere på nye lanseringer. Men dette er neppe hele forklaringen…
Det er rett og slett litt tullete, for i januar i fjor kuttet de prisene rundt 10%. At salget er lavere i år er ikke så rart.
Samtidig, hvis de ikke kan kutte tilsvarende i år, så antar jeg salget fortsatt vil være lavere enn i fjor.
Dess mer jeg undersøker TSLA og Musk, dess mer blir jeg overbevist om at Musk er en kronisk løgner på de fleste felter. Ta starten på det vi vet og utdanning. Musk sier han er ingeniør, men han har kun en bachelorgrad i økonomi og en bachelorgrad i fysikk. Han sier han startet et Phd-program på Standford, men dette er helt åpenbart løgn. Han kan ha blitt tatt opp på en masterutdanning, men helt klart tas ikke studenter uten mastergrad innen et felt opp på PhD-programmer (jeg er selv PhD btw.). Sånn kan man nøste opp bortetter.
Det kommer garantert et heftig kutt på utgående Model Y, og jeg antar også launch edition kommer til å selge noe, selv om den er altfor høyt priset.
Hadde den vært priset nærmere dagens modell hadde jeg vurdert den.
Litt morsomt at han heller ikke har lovlig opphold i USA.