Jeg har hatt elbil fra Jaguar, Porsche og nå BMW, og har vært svært fornøyd med ytelser og kjøreegenskaper. Kan ikke være så feil å støtte vår Europeiske industri?
I3? Krise? Det er ikke en eneste BMW som har vært krise? I4 m50 og Y performance koster omtrent det samme nå. Hvis du kjøper Y, så er du gal. Imo.
Det blir vanskelig å ta Tesla-fans på alvor, for de virker ute av stand til å anerkjenne svakheter ved Tesla eller kvaliteter ved alternativene.
Jeg tror dette er smak og behag. Selv om jeg ikke kan fordra Musk eller Teslaen min, kunne jeg listet opp en rekke ting som er bra og bedre med Tesla, men som ikke vipper skalaen for meg.
Jaguar iPace ble årets bil i verden i 2019. Jeg hadde en slik 2019 modell og det var en fantastisk fin bil å kjøre. Bl.a. hev/senk funksjon med luftfjæring som var ideelt på hytteveien. Nå er derimot denne modellen akterutseilt grunnet manglene fornying. Dette skyldes at Jaguar har endret profil og ikke lenger satser på elbiler i denne klassen. Det har også oppstått en katastrofal feil på batteriene som ble levert til de første årsmodeller.
Porsche er i en egen klasse når det gjelder å bygge elbiler som ikke hemmes ev egen tyngde når det gjelder kjøreegenskaper.
Nå har jeg en BMW i4 M50, og det er en av de beste biler jeg har eid. Og jeg har eid utrolig mange forskjellige biler gjennom et langt liv!
Helt enig med deg, har min andre Taycan nå og den har bedre kjøreopplevelser enn flere typer X-drive og Quattro modeller jeg har hatt, enten i ren fossilt eller hybrid. Jeg hører også godt om i4 M50, tror den er blant de bedre i el-segmentet.
Jeg kjenner vel godt fire stk som har Tesla. De graver seg ned i bakken nå og synes det gjør vondt hver gang de setter seg inn i bilen. Bilene skal selges…
Man kan erklære Musk for mye genialitet, men jaggu kan man plassere han så langt på yttersiden at de fleste hadde vært flaue over å ha blitt tatt bilde av han på samme hyttetur.
Ah, som døde for 78 år siden. Skjønner at du synes det er relevant.
Såå, du er ikke kjent med begrepet “Vote with your dollar”?
Er det egentlig det? Tesla har vært et merke som gjerne velutdannede menn med gode jobber i 50-årene har likt å assosiert seg med. Et tegn på at du følger med i verden og viser at du tror på geniet Musk fordi du selv ser på deg selv som en liten smarting. Ingen andre bilmerker har den forbindelsen.
Når den geniale lederen hopper over til å heie på ekstreme miljøer, hjelper Russland i krigen og sender armen rett opp i været, så er det klart at man blir sittende igjen som et nek, ikke lengre den kule bedriftslederen.
Det gjør kjøperne også og reagerer når det blir gjort.
Har de det?
Tenker du da fordi de har størst skjerm og mest gadgets, eller tenker du på kjøreegenskaper (sommer som vinter), hjulstøy, kvalitet på seter og øvrig inventar eller generell problematikk knyttet til verkstedopphold?
Har du kjørt en annen el-bil i prissegmentet til Modell S eller X tror jeg du ganske raskt hadde skjønt at de ikke er best på elbil. Det er faktisk ganske så trist hvor lite kjørekomfort en Tesla gir i forhold til en del annet.
Jeg vil anta han først og fremst tenker på forholdet mellom pris, størrelse, akselrelasjon og rekkevidde.
Dette tenker jeg kommer i andre rekke.
Når Volkswagen i5 akkurat hadde kommet på markedet, så pratet jeg med et ektepar som hadde kjøpt sin nesten et år tidligere uten at de hadde fått brukt den. Mesteparten av tiden var den på verksted for feil de ikke klarte å reparere. Jeg tenker dette kan illustrere hvorfor man sitter igjen med følelsen av at Tesla er best, for konkurrentene var langt bak for ikke mange år siden.
Kjører forresten Toyota og når bilen var på verksted sist, så fikk jeg en bZ4X som lånebil. Det var mildt sagt drittføre, rundt 0 og masse nysnø, men det merket jeg overhodet ikke med den. Den satt som limt til veien. Når jeg hentet bilen min med forhjulstrekk og kjørte hjem, så danset den rundt. Samtidig, bZ4X føltes ut som å kjøre en tanks.
Hadde en Y foran meg på en islagt vintervei med litt dårlig grep. Foran en sving ser jeg den sette ned farten litt og så ser jeg rumpa kommer ut og så kjørte bilen videre sakte. Antar det må ha vært noe veldig feil med hvordan regenerering var satt opp.
EDIT Tesla brings back regenerative braking options on its electric cars | Electrek
The feature became such an important aspect of driving an electric vehicle that [Tesla decided to eliminate the adjustable regenerative braking strength in 2020]> (Tesla mysteriously removes regenerative braking strength option in new cars | Electrek), instead locking all drivers into the strongest setting. This forces drivers to drive the automaker’s electric cars in the most efficient way possible.
But now, Tesla is bringing back the option in a new software upgrade, which the company is starting to push to its fleet.
Tenker det forklarer saken, men det var altså tre år…
Fra linken i den siterte teksten:
Tesla had one of the most simple regen braking settings: standard and low. That’s it.
Har regenerativ bremsing en ABS funksjon? Eller sklir bilen hvis den slår inn for hardt?
Ja jeg har ikke tall siden jeg fikk «lappen» i 88’ Kona har en 24’ modell eqc å kunne ikke vært mer fornøyd. Passe stor/romslig for en liten suv. Godt skrudd sammen. Selv kjører jeg en 23’ gle63s. Beste bilen jeg har hatt. Drawbacket med eqc er minus for hevertsystem.
Tesla er foran på noe og bak på annet. Så spørs det helt på hva man legger vekt på.
Tesla har vel ligget på klagetoppen noen år nå så Tesla har sitt å stri med de også. Er ikke bare kvalitet de leverer.
Venner som skiftet bort fra Tesla fordi de syntes deler av dette økosystemet ikke fungerte så bra. Feil ble rettet og så ble de introdusert igjen. Mulig det har blitt bedre.
Tesla hadde helt klart et forsprang mange år siden men de andre har nå blitt såpass bra at det er hva man legger vekt på av funksjonalitet som avgjør mener nå jeg. Har selv en Enyaq som jeg synes er helt fantistisk å kjøre, men er man veldig opptatt av software og app så burde man ikke velge den (i hvertfall ikke de første). Også hvis man driver med mye skikkelig langkjøring på vinteren er min ikke å anbefale.
Syke folk🤷♂️
Snart tilbake til trenden?
Noen må jo kjøpe disse fine bilene, som han ikke har tid til å selge selv mens han er opptatt med å lete etter korrupsjon i de statlige organene…
Problemet er at man da må senke seg ned på samme nivå…
Ser vel ut som det ikke nødvendigvis kommer til å skje